Andet multimedie
bentjuul 3670
Bezier kurve ekspert tips
Fra : Koeffe

Dato : 26-08-05 15:23

Jeg kan godt finde ud af at bruge bezier kurverne, men jeg
opsætter altid selv mine egne regler for hvor det er
smartest at sætte punkterne, hvor meget man skal hive i
linierne osv. Jeg tænkte på om der ikke findes nogle tips
til hvordan man udnytter kurverne mest optimalt og lettest.
Ja, der er mange tutorials på nettet, men de viser bare
hvordan værktøjet fungerer, og det ved jeg godt, da jeg
allerede godt kan bruge det. Men der må være en måde hvormed
man rammer alle kurver rigtigt første gang? :cD

--
Koeffe

Fra : RoJo

Dato : 26-08-05 18:17

On 26/08/05 16:23, in article 430f25c8$0$194$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
"Koeffe" <graphic.muse[fjernes]@[fjernes]gmail.com> wrote:

> [...]
> allerede godt kan bruge det. Men der må være en måde hvormed
> man rammer alle kurver rigtigt første gang? :cD

Hej Koeffe

Jo, der findes nogle regler - jeg ved ikke lige hvordan jeg skal forklare
dem. Men ét af de vigtigste er at "håndtagene" mellem 2 punkter har
nogenlunde samme længde... Dette skal du jo så få til at passe hele vejen
rundt.

Det er lidt en kunst, og det kræver tålmdighed I starten, men pludselig er
den der.

Mvh RoJo

Fra : Koeffe

Dato : 26-08-05 19:10

"RoJo"

| Men ét af de vigtigste er at "håndtagene" mellem 2 punkter
har
| nogenlunde samme længde...

Hmm.... dette plejer mine nu ikke altid være, men jeg får nu
lavet kurverne fint alligevel...

Hvad sker der da når de ikke er lige lange?

--
Koeffe

Fra : RoJo

Dato : 26-08-05 22:43

On 26/08/05 20:09, in article 430f6c00$0$172$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
> [...]

> Hmm.... dette plejer mine nu ikke altid være, men jeg får nu
> lavet kurverne fint alligevel...
>
> Hvad sker der da når de ikke er lige lange?

Når de ikke er lige lange, så kan du få svært ved at få dem til at passe
sammen - f.eks. Ende med nogle meget lange håndtag og have svært ved at
ramme kurverne rigtigt.

Der er et eksempel her hvor du kan se hvad jeg mener:

http://www.elated.com/tutorials/graphics/photoshop/paths_pen_tool/images/exa
mple_path.gif

Mvh RoJo

Fra : Kajo

Dato : 26-08-05 19:07

"Koeffe" skrev i en meddelelse

> Jeg kan godt finde ud af at bruge bezier kurverne, ..........

Hvilket program snakker vi om?

--
mvh kajo

Fra : Koeffe

Dato : 26-08-05 20:22

"Kajo"

| Hvilket program snakker vi om?

Det er vel egentlig irrelevant her, men Photoshop er det jeg
oftest bruger kurverne i.

Fra : Kajo

Dato : 26-08-05 23:57

> Det er vel egentlig irrelevant her, men Photoshop er det jeg
> oftest bruger kurverne i.

Jeg mener nu ikke det er irellevant, det er første gang jeg er støbt på
ordet "bezier kurver" i forbindelse med Photoshop.
Den eneste manual jeg set, der bruger "bezier kurver" er Quark. I Photoshop
hedderdet vist bare Curves/kurver, måske husker jeg forkert.

Med med hensyn til, hvordan man mest optimalt fritlægger, er det vist ikke
noget enkelt svar, det er udelukkende et spørgsmål om øvelse.
Generelt kan man sige, så få punkter som muligt.

Men du kan jo prøve at lægge et af dine billeder online, så vil jeg da gerne
prøve at fritlægge det.

--
mvh kajo

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 26-08-05 20:50

Koeffe skrev:

> [...]
> allerede godt kan bruge det. Men der må være en måde hvormed
> man rammer alle kurver rigtigt første gang? :cD

Bezier-kurver er jo ren matematik, så man kan sikkert godt regne
ud præcis hvor langt styrearmene skal strækkes og i hvilken vinkel
for at få kurven til at løbe præcis hvor man vil have den, men i
det daglige vil de færreste have tid og/eller lyst til at sidde og
beregne det, så øvelse er nok det nemmeste. :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Koeffe

Dato : 26-08-05 22:32

"Thomas G. Madsen"
> [...]
| det daglige vil de færreste have tid og/eller lyst til at
sidde og
| beregne det, så øvelse er nok det nemmeste. :)

Ja ok, så trækker du det lige ud i ekstremerne *g*.

Jeg tænkte mere på sådan noget som fx: "sæt et punkt før, og
et punkt efter hver bakkedal", "træk styrelinierne ud så de
går til kanten af buen" eller noget i den retning.

Forresten er her nogle professionelle grafikere her inde som
fritlægger i dagligdagen? Jeg har nemlig lagt mærke til at
mange professionelle produkter indeholder ret dårlige
fritlægninger. Jeg tillægger det dog ikke mangel på evne,
men bare et resultat af tidspres. Derfor ville jeg da gerne
lige høre hvor meget i går på kompromis. Bruger i
overhovedet pen tool, eller får den bare en gang magic wand,
med lidt rettelser?

--
Koeffe

--
Koeffe

Fra : RoJo

Dato : 26-08-05 22:55

On 26/08/05 23:31, in article 430f8a2a$0$155$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
> [...]

> et punkt efter hver bakkedal", "træk styrelinierne ud så de
> går til kanten af buen" eller noget i den retning.

Du kan enten vælge at sætte punktet midt på bakkedalen eller I toppen af
bakken - og ja, det passer for det meste hvis de går lige lidt over kanten
af buen.

Og du må ikke krydse håndtagene.

> [...]
> lige høre hvor meget i går på kompromis. Bruger i
> overhovedet pen tool, eller får den bare en gang magic wand,

Ja, og tidspresset kan da have en betydning - men man vurderer også ud fra
hvad det nu er man fritlægger - ikke alle ting behøver være så perfekte,
bare man ikke kan se at det er lavet hurtigt

Meeen, jeg går nu aldrig på kompromis - hvis du, som du nævner, kan se at
noget er dårligt fritlagt, så ER det mangel på evne.

Jeg kunne aldrig finde på at bruge magic wand - ikke hvis det er til tryk.

Mvh RoJo

Fra : Koeffe

Dato : 26-08-05 23:25

"RoJo"
| Meeen, jeg går nu aldrig på kompromis - hvis du, som du
nævner, kan se at
| noget er dårligt fritlagt, så ER det mangel på evne.

Hmm... Gratisaviserne har ALTID dårlige fritlægninger. Men
der er selvfølgelig også rigtig mange billeder. Og man ser
det ikke i farten så kulørte som de aviser er.

Ellers er et konkret eksempel jeg lige kan huske H&M's
postordre katalog med en kvinde på forsiden med en stor grå
pelshætte over hovedet. Pels er svært ja, men når nu det er
en forside i så stor en størrelse kunne det godt være gjort
bedre.

Grunden til jeg stillede spørgsmålet var, at jeg lige nu
sidder og arbejder på en LEGO brochure (skoleopgave), hvor
der er riiiigtig mange LEGO figurer der skal fritlægges
inden de sættes i brochuren. Det tager mig måske 40 min pr
figur (der er mange små dingenoter på dem), og så var det
jeg tænkte at hvis en rigtig kunde skulle betale for det, så
ville det blive nogle vanvittig dyre billeder med den tid
det tager, kontra den timeløn bureauer tager.

Til sidst vil jeg da lige nævne http://www.onlinemask.com
som er et firma der tilbyder fritlægning af billeder. Jeg
kender ikke markedspriserne på fritlægning, men jeg
fornemmer at de er relativt billige. Det sjove er, at alle
grafikerne sidder i Bulgarien! Men det er jo også så oplagt
som noget kan være, idag hvor internettet er kommet op i en
ordentlig hastighed.

--
Koeffe

Fra : enrico

Dato : 27-08-05 18:04

On Sat, 27 Aug 2005 00:24:52 +0200, "Koeffe"
> [...]

>grafikerne sidder i Bulgarien! Men det er jo også så oplagt
>som noget kan være, idag hvor internettet er kommet op i en

Jeg har fået noget materiale fra dette firma:

http://www.lazymask.dk/

De sender filerne udenlands til afmaskning, og så har man dem igen
inden 24 timer.

-enrico

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 26-08-05 23:14

Koeffe skrev:

> Jeg tænkte mere på sådan noget som fx: "sæt et punkt før, og
> et punkt efter hver bakkedal", "træk styrelinierne ud så de
> går til kanten af buen" eller noget i den retning.

Jeg har faktisk lavet sådan nogle øvelser, men dem kan jeg ikke
bare slynge ud her. I stedet kan jeg anbefale 'Classroom in a
book'-bøgerne fra Adobe. De har tit nogle gode øvelser, og det
gælder også øvelser i penværktøjet.

> Forresten er her nogle professionelle grafikere her inde som
> fritlægger i dagligdagen?

Ja. Meget endda.

> Jeg har nemlig lagt mærke til at mange professionelle produkter
> indeholder ret dårlige fritlægninger.

9 ud af 10 har ikke forstået, hvordan penværktøjet skal bruges og
det gælder også for professionelle grafikere, har jeg bemærket.

> [...]
> går på kompromis. Bruger i overhovedet pen tool, eller får den
> bare en gang magic wand, med lidt rettelser?

Pudsigt du nævner det, for jeg har brugt ret lang tid på at bevise
overfor en ny kollega i dag, at det godt kan betale sig at bruge
penværktøjet frem for f.eks. at lave fritlægningskurver ud fra en
markering, som altid bliver noget skrammel.

Hvis man mestrer penværktøjet, går det faktisk ofte hurtigere at
få et objekt frittet, end at rode rundt med quick mask, tryllestav,
kanal-hekseri, lasso og hvad der ellers er af markeringsfunktioner
indbygget i Photoshop (ikke altid, men ofte).

Der er selvfølgelig tilfælde, hvor penværktøjet kommer til kort
(hår og pels f.eks.), men i 9 ud af 10 tilfælde, bruger jeg pennen
til at lave fritlægningskurver med, eller måske endda til at lave
en præcis markering, og man skal jo også huske på, at man kan
kombinere penværktøj, tryllestav, quick mask osv. til at fremstille
en uhyre præcis markering med, hvis man har brug for det.

PS. Jeg er godt klar over, at fritlægningskurver mere eller mindre
er passé, hvis man arbejder med InDesign, men jeg foretrækker dem
stadig på mange områder og vil formentlig gøre det langt ud i
fremtiden.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Koeffe

Dato : 26-08-05 23:31

"Thomas G. Madsen"
| PS. Jeg er godt klar over, at fritlægningskurver mere
eller mindre
| er passé, hvis man arbejder med InDesign,

Huh?? Hvorfor? Hvad gør man da ellers?

--
Koeffe

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 27-08-05 00:00

Koeffe skrev:

> Huh?? Hvorfor? Hvad gør man da ellers?

InDesign understøtter jo transparens fra Photoshop, så har man lavet
en præcis nok markering og blot ønsker at alt udenfor markering ikke
skal være synlig, så er det vel hurtigere blot at afmaske det område
undenfor og så gemme som TIFF, PDF (med gennemsigtighed koblet til)
eller PSD og placere den fil i InDesign, frem for at lave en upræcis
klippesti ud fra markeringen, som man ville blive nødt til i
programmer som Quark eler Pagemaker f.eks.

Men det er så selvfølgelig kun i tilfælde, hvor man kan opnå en lige
så flot fritlægning ved at bruge de pixelbaserede markeringsværktøjer
som ved at bruge penværktøjet. Det varierer fra den ene opgave til
den anden. Nogle gange er det f.eks. en hel del lettere at bruge sine
kanaler til at isolere et objekt med og hvis det er godt nok til den
opgave, man er i gang med, er alt andet spild af tid, men som skrevet
tidligere, så foretrækker jeg alligevel ofte at bruge penværktøjet.

--
Hilsen
Madsen