Andet multimedie
bentjuul 3670
Photoshop 7- Farver skifter når jeg saver
Fra : aaamail@gmail.com

Dato : 25-08-05 21:26

Hej, jeg sidder og roder med et design i PS7. Problemet er at
farver ændrer sig fra i photoshop, til når de er uden for. Se
her:
http://img238.imageshack.us/img238/3585/psfarveskift5if.jpg

Det er lige meget hvilket format jeg "saver" farven i, eks: Bmp,
jpg, gif. Den er ikke den samme.

På forhånd tak!

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 25-08-05 22:09

aaamail@gmail.com skrev:

> Problemet er at farver ændrer sig fra i photoshop, til når de er
> uden for. Se her:
> http://img238.imageshack.us/img238/3585/psfarveskift5if.jpg

Photoshop er farvestyret. Save For Web derimod viser dig som
standard, hvordan dine farver ser ud udenfor i et ikke-farvestyret
program som f.eks. din browser (det er der en vis form for logik
i, da de fleste browsere ikke er farvestyrede).

Der er som sædvanlig mindst tre mulige løsninger.

1) Du kan stille Photoshops RGB-arbejdsrum til 'Monitor-RGB",
hvilket er knap så smart, medmindre du _udelukkende_ klargør
billeder til skærmvisning og selvom du gør det, er det stadig
ikke for smart. :)

2) Du kan stille Save For Web til at vise de samme farver som
Photoshop ved at klikke på pilen øverst oppe til højre i Save For
Web-vinduet og vælge 'Use Document Color Profile'. Ulempen ved det
er, at du ikke får vist de samme farver i Save For Web som udenfor
i f.eks. din browser.

3) Du kan bruge Soft Proof-funktionen, som du finder oppe i menuen
View inde i Photoshop. Hvis du dér vælger 'Monitor RGB' (under Proof
Setup), vil du se de samme farver i Photoshop, i Save For Web og i
din browser.

Jeg ville i langt de fleste tilfælde vælge nr. 3 og det er i øvrigt
en god idé at konvertere til sRGB inden du gemmer med Save for Web,
da sRGB er en slags laveste fællesnævner for gennemsnitsskærmen.
Hvis du udelukkende klargør billeder til Internetbrug, er sRGB derfor
et godt valg som RGB-arbejdsrum inde i farveindstillingerne.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 25-08-05 22:41

aaamail@gmail.com skrev:

> Jeg søgte fra 3. eren "monitor rgb" i hjælpe filen. Og kom frem
> til at man i Edit-Color settings, kunne vælge at vise "monitor
> rgb".

Hvis du går i Edit > Color Settings og vælger Monitor RGB som
RGB Working Space, så vælger du punkt 1 og ikke punkt 3.

Monitor RGB er et giftigt farverum at farvejustere i, så jeg
kan ikke anbefale dig at vælge det som RGB Working Space.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 27-08-05 15:34

aaamail@gmail.com skrev:

> Jeg undrer mig bare over hvorfor at min skærm "Sony Multiscan
> 200sx" ( Et gammelt skrummel) ikke helt viser sRGB.

Der findes næppe en skærm i denne verden, som gengiver sRGB helt
præcist, men man bruger alligevel sRGB som en slags standard for
gennemsnitsskærmen.

Prøv at læse:
<http://groups.google.com/group/dk.edb.grafik/msg/ce9b7f98ae78786c>
eller en af de andre tråde om farvestyring her i gruppen, for det
har efterhånden været oppe en del gange.

--
Hilsen
Madsen

Fra : aaamail@gmail.com

Dato : 25-08-05 22:35

Mange tak for det hurtige svar. Jeg søgte fra 3. eren "monitor rgb" i
hjælpe filen. Og kom frem til at man i Edit-Color settings, kunne
vælge at vise "monitor rgb". Så nu skal jeg bare lige have justeret
farvene, så kører det. Igen mange tak for hjælpen.

Fra : aaamail@gmail.com

Dato : 27-08-05 13:27

Okay tak for din opmærksomhed, jeg kan da godt se hvad du mener. Jeg
har nu skiftet til "sRGB" standard. Da det virker klogest, og som det
mest udbredte. Jeg undrer mig bare over hvorfor at min skærm "Sony
Multiscan 200sx" ( Et gammelt skrummel) ikke helt viser sRGB.