Andet multimedie
bentjuul 3670
Masker i InDesign
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 25-08-05 21:15

Hej,

Noget jeg ret ofte har brug for at lave i InDesign er f.eks. farvede
vektorbokse, som gradvist toner ud til gennemsigtig. Er jeg blind,
eller kan det bare ikke lade sig gøre i InDesign? Det jeg savner er
en funktion ala Illustrators Opacity Masks.

--
Hilsen
Madsen

Fra : RoJo

Dato : 26-08-05 18:12

On 25/08/05 22:15, in article delftm.2jk.1@tgm.dyndns.dk, "Thomas G. Madsen"
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> eller kan det bare ikke lade sig gøre i InDesign? Det jeg savner er
> en funktion ala Illustrators Opacity Masks.

Hej Thomas

Nu er jeg ikke helt sikker på hvad du mener, men kan du ikke bare sætte
transparency til multiply??

Mvh

RoJo

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 26-08-05 18:42

RoJo skrev:

> Nu er jeg ikke helt sikker på hvad du mener, men kan du ikke
> bare sætte transparency til multiply??

Nej, for det vil gælde for hele objektet, men hvad nu hvis jeg
f.eks. ønsker at lave en kasse, som gradvis toner ud til
gennemsigtig? Altså, f.eks. massiv grøn i toppen og gradvis mere
og mere gennemsigtig ned imod bunden. Det kan laves i Illustrator
vha. en Opacity Mask, men det ville være rart, hvis det kunne
laves direkte i InDesign.

Se evt.:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/illustrator/opacity_mask.jpg>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Inger

Dato : 26-08-05 19:32

Thomas G. Madsen wrote:
> [...]
> eller kan det bare ikke lade sig gøre i InDesign? Det jeg savner er
> en funktion ala Illustrators Opacity Masks.

Man kan ikke lave farveforløb fra farve til gennemsigtig i InDesign,
hvis det er det du efterlyser... Savner det også meget selv.

Inger

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 26-08-05 20:46

Det er det. Læs evt.: <news:denrai.3m0.1@tgm.dyndns.dk>.

> Savner det også meget selv.

Ditto. Det er så bøvlet at skulle omkring Illustrator hver gang.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Inger

Dato : 28-08-05 14:47

Thomas G. Madsen wrote:

> Det er det. Læs evt.: <news:denrai.3m0.1@tgm.dyndns.dk>.

Kan ikke åbne dit link. Kan du evt. klippe den relevante tekst ind?

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 26-08-05 22:16

Brian S skrev:

> Har du afprøvet "blend mode" Multiply og evt. sammenlignet den med
> gradienter lavet i PS eller Illustrator?

Jeg har ikke prøvet det nej, for jeg har svært ved at se, at muliply
kan løse mit problem. Som skrevet tidligere, så gælder det for hele
objektet og ikke kun dele af det.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 28-08-05 15:11

Inger skrev:

> Kan ikke åbne dit link.

Så prøv:
<http://groups.google.com/group/dk.edb.grafik/msg/e9b6d54a3fe024b6>

--
Hilsen
Madsen

Fra : Inger

Dato : 28-08-05 19:39

Thomas G. Madsen wrote:

> Så prøv:
> <http://groups.google.com/group/dk.edb.grafik/msg/e9b6d54a3fe024b6>

Tak Jeg kan godt se hvad du mener. Jeg ved at min boss flere gange
har skrevet til Adobe og gjort dem opmærksomme på problematikken,
desværre har det ikke givet pote. Men det ville jo være dejligt hvis de
kunne lave om på det...

Inger

Fra : Brian S

Dato : 26-08-05 21:59