Andet multimedie
bentjuul 3670
Hjælp til runde hjørner
Fra : Grafik haj

Dato : 24-08-05 16:48

PS CS 8.0 US

Har lavet en model som kan ses her >>
http://xs43.xs.to/pics/05343/roundedcorner.jpg

Hvilken metode er præcis til at lave runde hjørner på et firkantet
billede?

Jeg har forsøgt med "Rounded rectangletool" (path), men kan ikke få
den til at begynde det rigtige sted i øverste venstre hjørne, fordi
jeg ikke kan få den til at "snap to document bound". Den tegnede
rektangel skal altså "snappe" til kanten på billeddet hele vejen
rundt ?

Jeg har Gridline every 100px / subgridline every 20px.og så kan jeg
få "Sanp to grid" til at fungere, i højre og i bundkanten, men IKKE i
øverste/venstre start at rektangelen ?

Og hvordan justeres rektangelen størrelse efter at den er lavet '(med
"path selection tool" flytter enten hele pathen eller kun de markerede
dele, men hvordan justeres hele rektangelen proportionelt ?

Når det så lykkedet at tegne en præcis rektangel ved at zoome vildt
i hjørnerne, så loades den som selection, inverses og slettes. Så er
hjørnerne transparente som de skal være. Men er det den rigtige
metode jeg her anvender, eller der en nemmere, for det er jo
omstændigt det her ?

Når billedet har fået runde hjørner, så vil jeg have det til at se
ud som om det er standset ud i linoleum, altså med en kant på ca 2 mm
hele vejen rundt, som skaber 3D effekt set fra midten af billedet,
altså hvor effekten er ens hele vejen rundt. Her fedter jeg rundt i
"Bevel and Emboss" effekten, men det lykkedes ikke :-/ Er det iøvrigt
den korrekte metode, eller er der et filter mv. til dette ?

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 24-08-05 17:58

Grafik haj skrev:

> [...]
> "path selection tool" flytter enten hele pathen eller kun de markerede
> dele, men hvordan justeres hele rektangelen proportionelt ?

Nu er photoshop jo ikke noget vektorværktøj, så den bedste måde er nok
i virkeligheden at lave selven formen i Illustrator hvor du jo også kan
skalere op og ned uden tab af information. Så overfører du bare
"skidtet" til PS.

> [...]
> hjørnerne transparente som de skal være. Men er det den rigtige
> metode jeg her anvender, eller der en nemmere, for det er jo

I gamle dage, bruge man en rigtig cirkel og splittede den i 4 lige
store dele. smed en ud i hvert hjørne og lavede to rektangler imellem
dem, så man fik et afrundet rektangel. Lidt omstændeligt, men ganske
nem at gå til. I dag har man selvfølgelig andre metoder, men den virker
stadig!

> [...]
> "Bevel and Emboss" effekten, men det lykkedes ikke :-/ Er det iøvrigt
> den korrekte metode, eller er der et filter mv. til dette ?

Der findes frygtelig mange måder at gøre det på. du kan også lave en
version med render lighting. Prøv at søge lidt i de millioner af PS
tutorials der er på nettet!

Claus

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 28-08-05 11:33

"Grafik haj" <google@artlover.com> skrev i en meddelelse
[...]

[KLIP]
++++++++++++++++++++

Kan du ikke bruge Rectangular Marquee Tool og så gå op i Select og vælg
Feather og set den til, hvad der nu passer, så får du runde hjørner. Er ikke
helt sikker på at det er det som du mener.

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
Ved svar på E-mail fjern "NOMORESPAM"

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 28-08-05 12:12

Grafik haj skrev:

> Hvilken metode er præcis til at lave runde hjørner på et
> firkantet billede?

Jeg ville nok også bruge 'Rounded Rectangle Tool'.

> [...]
> fordi jeg ikke kan få den til at "snap to document bound". Den
> tegnede rektangel skal altså "snappe" til kanten på billeddet

Du kunne f.eks. trække nogle hjælpelinjer ud først. De vil snappe
til dokumentets grænser både lodret og vandret, og når de er på
plads, vil Rounded Rectangle Tool snappe til hjælpelinjerne, hvis
da ellers 'Snap to > Guides' er koblet til selvfølgelig.

Havde du brugt CS2, ville jeg foreslå dig at slå Smart Guides til.
Det er efter min mening en af de bedste nyheder i CS2.

> [...]
> '(med "path selection tool" flytter enten hele pathen eller kun
> de markerede dele, men hvordan justeres hele rektangelen

Gør kurven/pathen aktiv ved at klikke på miniaturebilledet af den
inde i Paths-paletten og tryk Ctrl + T (eller Æble + T, hvis du
sidder ved en Mac). Træk i et af hjørnerne med Shift-tasten trykket
ned for at skalere proportionalt.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 28-08-05 17:23

[KLIP]

> Havde du brugt CS2, ville jeg foreslå dig at slå Smart Guides til.
> Det er efter min mening en af de bedste nyheder i CS2.

> [...]
+++++++++++++++++++++++

Hej Madsen.

Hvad går den der Smart Guides funktion ud på?

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 28-08-05 18:40

Jørgen Nielsen skrev:

> Hvad går den der Smart Guides funktion ud på?

Smart Guides viser hele tiden, hvornår et objekt ligger på linje
med et andet på den ene eller den anden måde.

Her viser Smart Guides at formen, lavet med Rounded Rectangle Tool,
flugter præcis med venstre side og toppen af billedet:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/cs2/smart_guides/langs_kant.jpg>
(Bemærk de lyserøde linjer).

Her viser Smart Guides, at de to tekstlag er præcis på linje lodret
og de viser samtidig også, at overkanten på den nederste tekst ligger
lige præcis på midten af dokumentet:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/cs2/smart_guides/paa_linje.jpg>

Her flugter de to øverste tekstlag vandret og de to højre lodret:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/cs2/smart_guides/vandret_og_lodret.jpg>

De er uundværlige, når man først har prøvet dem.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Peter Loumann

Dato : 28-08-05 20:14

Thomas G. Madsen skrev:

>Smart Guides ...

Tak for en fin og meget anvendelig lektion, igen-igen!
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 29-08-05 14:55

> [...]
> <http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/cs2/smart_guides/vandret_og_lodret.jpg>
>
> De er uundværlige, når man først har prøvet dem.

++++++++++++++++

Ja, det kan jeg godt se er smart Har selv lige prøvet, den funktion har
jeg manglet flere gange, vidste det bare ikke før nu Tak for det.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 04-09-05 12:48

Grafik haj skrev:

> Når vi nu har en path med runde hjørner, hvorledes tegner man så
> en tynd streg i path'en ligesom det her billede
>
> http://artikler.dba.dk/images/Upselling/Deeplink/biler_380x230.gif

F.eks. ved at give pathen en stroke med blyanten eller en hård
pensel med lille radius.

> ..og hvordan laver de skyggerne under bilerne, f.eks bubbleVW'en ?

Det ligner et plugin, men jeg er ikke sikker. Der findes hundredevis
af skygge-plugins til Photoshop.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Grafik haj

Dato : 30-08-05 15:36

Hej
og tak for det gode svar.
Jeg var allerede kommet frem til samme metode og havde omdøbt
pathnavnet så jeg altid har det

[...]

Er der noget automatik til det, plug-in eller skal det laves manuelt
med lysvinkel og alt det der hver gang ?

Har set CS2 på mit arbejde og leget med smartguide, det funker for
vildt

Fra : Grafik haj

Dato : 30-08-05 15:41

Hej Peter
Jeg synes du har valgt en glimrende newsserver service som jeg også
kunne tænke mig at bruge, men hvem bruger du til at poste igennem ? og
er det gratis eller hvad ?