Andet multimedie
bentjuul 3670
Adobe Creative Suite 2 - hjælp
Fra : Studio Smalbro

Dato : 22-08-05 23:12

Har netop købt og installeet den - næsten - nye Adobe Creative Suite 2. Men
hvor pokker er hjælpefilerne? Der er noget help center, men nu har jeg
klikket som en vild og kan ikke hitte ud af hvordan man får indhold i dette
helpcenter. Kan nogen hjælpe? Kører MacOS X tiger, panter eller noget andet
kat.

Kh
Bjørn

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 23-08-05 19:17

Studio Smalbro skrev:

> Har netop købt og installeet den - næsten - nye Adobe Creative
> Suite 2. Men hvor pokker er hjælpefilerne?

I Photoshop kan du f.eks. trykke Æble + /, hvilket får Help Center
til at åbne op. I Illustrator er det den gammelkendte F1 og i
InDesign er der som standard ingen genvej til hjælp, men den ligger
øverst i Hjælp-menuen. Du kan i øvrigt også starte Help Center inde
fra Bridge.

Når du er inde i Adobe Help Center (som det underligt nok også hedder
i den danske udgave), kan du i bjælken 'Hjælp til:' vælge program
og i søgefeltet, kan du stille dit spørgsmål. Hjælpen er langt mere
udbygget i CS2 end i tidligere udgaver.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 09-09-05 22:33

Thomas G. Madsen skrev:

> Hjælpen er langt mere udbygget i CS2 end i tidligere udgaver.

Men dem der har siddet og oversat det til dansk, skulle have et
klap med en skovl pga. deres sløseri.

Jeg har altid foretrukket de engelske udgaver, men på jobbet, vil
folk helst have de danske, så jeg har forleden benyttet mig af
tilbuddet om at få CS DK-pakker købt efter d. 4/4-05 ombyttet til
CS2 DK.

Den anden dag, havde jeg bøvl med 'Vanishing Point' som de i den
danske Photoshop CS2, har valgt at kalde for 'Forsvindingspunkt',
hvilket vel sådan set er en fin nok oversættelse.

Jeg trykker Æble + / for at starte Adobe Help Center (hvorfor har
de nu ikke oversat det til Adobe Hjælpecenter, når de nu alligevel
var i gang?), og skriver 'Forsvindingspunkt' i søgefeltet.

Svaret er: <Der blev ikke fundet søgeresultater>. Det virker jo
lidt sært, så jeg begynder at rode rundt i hjælpecentret, og finder
omsider et punkt, som hedder Nyheder > Nye funktioner.
Lidt nede på den side finder man 'Flugtpunkt'. Det lyder jo da som
noget i retning af 'Forsvindingspunkt', så jeg går ind under det
emne, og kan så læse følgende:

| Hvis du vil bruge Flugtpunkt, åbner du dialogboksen Flugtpunkt
| (vælg Filter > Flugtpunkt), der indeholder værktøjer til definition
| af perspektivplaner, værktøjer til redigering af billedet og et
| eksempelbillede, du arbejder i...

Problemet er jo bare, at det ikke hedder Flugtpunkt inde i Photoshop.
Det hedder Forsvindingspunkt.

Det er sådan noget der gør, at jeg aldrig kunne drømme om at købe
danske udgaver til mig selv privat, for det er direkte forvirrende
at arbejde med. I de engelske udgaver er der ikke den slags grove
fejl.

--
Hilsen
Madsen