Andet multimedie
bentjuul 3670
Gemme InDesign CS2 dokument til åbning i C~
Fra : Koeffe

Dato : 16-08-05 18:00

Jeg har et InDesign dokument der er lavet i CS2, men det kan
ikke åbnes i CS1. Jeg tænkte så: "nååh, ja, det er fordi jeg
skulle ha gemt som CS1 dokument så den blev bagud
kompatibel", men den funktion kan jeg overhovedet ikke finde
i InDesign CS2. Er der virkelig ikke sådan en?

Hvordan får jeg gemt et CS2 dok så det kan åbnes i CS1?

--
Koeffe

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 16-08-05 18:29

Koeffe <graphic.muse[fjernes]@[fjernes]gmail.com> wrote:

> Jeg har et InDesign dokument der er lavet i CS2, men det kan
> ikke ?bnes i CS1. Jeg t?nkte s?: "n??h, ja, det er fordi jeg
> skulle ha gemt som CS1 dokument s? den blev bagud
> kompatibel", men den funktion kan jeg overhovedet ikke finde
> i InDesign CS2. Er der virkelig ikke s?dan en?
>
> Hvordan f?r jeg gemt et CS2 dok s? det kan ?bnes i CS1?

Du vælger File -> Export og vælger formatet InDesign Interchange
Format. Det kan åbnes i InDesign CS, men ting som previews på billeder
går tabt.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : N. Lindhard

Dato : 16-08-05 19:18

""René" Frej Nielsen" <spam@rfn.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Adobe har en opdatering til InDesign CS, hvor den eneste ændring skulle være
at den kan læse filer fra CS2. Så måske skal modtageren have denne
opdatering. Jeg har ikke behovet og har derfor ikke hentet opdateringen
(endnu).

Nicolai

Fra : Koeffe

Dato : 16-08-05 19:32

"N. Lindhard" <banestien@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
have denne
| opdatering. Jeg har ikke behovet og har derfor ikke hentet

Ok. Så er det bare lidt øv at den CS computer jeg bruger er
"låst" så man ikke kan installere noget på den :c/

--
Koeffe

Fra : Koeffe

Dato : 16-08-05 19:18

""René" Frej Nielsen"

> [...]
Interchange
| Format. Det kan åbnes i InDesign CS, men ting som previews

previews inde i dokumentet? For jeg kan godt se previews'ne
når jeg åbner filen op i CS2, men det er måske kun når man
åbner i 2'eren man kan se dem?

Hvad går ellers tabt?

--
Koeffe

Fra : Storm

Dato : 16-08-05 21:23

"Koeffe" <graphic.muse[fjernes]@[fjernes]gmail.com> wrote:

> previews inde i dokumentet? For jeg kan godt se previews'ne
> når jeg åbner filen op i CS2, men det er måske kun når man
> åbner i 2'eren man kan se dem?

De smides væk og filstørrelsen skrumper kraftigt ind.
Når du åbner filen igen dannes nye preview - og filstørrelsen vokser
igen...

> Hvad går ellers tabt?

Jeg arbejder ikke med CS2 - men åbner man en .inx fil skabt i CS2 med
CS1 vil den ikke tage ting med som ikke er understøttet i CS1.
Man lægger op til problemer ved at arbejde videre med et job i en ældre
version end det er skabt.

Men hvis det ikke kan være anderledes kræves det at CS1 er opdateret til
en updat 3.0.1 for at kunne læse .inx filer.

Jeg har brugt funktionen meget på gamle Quark job jeg åbner i InDesign.
I den forbindelse er der et par ting der ikke oversættes rigtigt
(fodlinieforskydning f.eks. og billedskalering fra Quark 3.3. job).

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Koeffe

Dato : 17-08-05 12:57

"Storm"

| Men hvis det ikke kan være anderledes kræves det at CS1 er
opdateret til
| en updat 3.0.1 for at kunne læse .inx filer.

Så fik jeg en "administrator" til at opdatere programmet for
mig i dag. Den prøvede så at loade .inx filerne, men
InDesign crashede hver gang, så nu står det blot endnu værre
til :c/

--
Koeffe

Fra : Storm

Dato : 17-08-05 18:45

> [...]

> mig i dag. Den prøvede så at loade .inx filerne, men
> InDesign crashede hver gang, så nu står det blot endnu værre

Prøv at resette dine InDesign preferencer - hold æble-alt-shift-ctrl
nede ved start - så skulle du blive spurgt om du vil lave nye.

Så kan du da komme til InDesign igen.
- Du har jo stadig din originalfil.
Fonte kan være sarte i InDesign, men hvis du ved det ikke er det så er
dit dokument simpelthen ikke bagudkompatibelt.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 17-08-05 19:31

Storm skrev:

> Jeg har brugt funktionen meget på gamle Quark job jeg åbner i
> InDesign.

Jeg forstår ikke helt ovenstående, Nina.

Kan man også gemme til .inx fra Quark?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Storm

Dato : 17-08-05 21:57

> Jeg forstår ikke helt ovenstående, Nina.
>
> Kan man også gemme til .inx fra Quark?

Nej, jeg mener for at "rense" dokumentet mest muligt når jeg åbner et
Quark job i InDesign - så starter jeg med at exportere en .inx fil.

Det gjorde jeg ihvertfald lige i starten af InDesign æraen, jeg ved
egentlig ikke hvor meget det hjælper.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 17-08-05 22:06

Storm skrev:

> Nej, jeg mener for at "rense" dokumentet mest muligt når jeg
> åbner et Quark job i InDesign - så starter jeg med at exportere
> en .inx fil.

Nå på den måde. Så forstår jeg bedre.

> Det gjorde jeg ihvertfald lige i starten af InDesign æraen, jeg
> ved egentlig ikke hvor meget det hjælper.

Jeg har ofte klaret mig med "Villy-tricket". Altså, at åbne Quark-
dokumentet i InDesign (hvis det ellers lader sig åbne selvfølgelig),
markere hele skidtet og trække det over på et nyt InDesign-dokument.
Det renser også godt ud.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Storm

Dato : 17-08-05 22:17

> [...]
> dokumentet i InDesign (hvis det ellers lader sig åbne selvfølgelig),
> markere hele skidtet og trække det over på et nyt InDesign-dokument.

Nemlig

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 23-08-05 23:11

Thomas G. Madsen skrev:

> [...]
> Quark-dokumentet i InDesign (hvis det ellers lader sig åbne
> selvfølgelig), markere hele skidtet og trække det over på et nyt

Men noget, som vi virkelig kæmper meget med, og som ustandselig
giver mig hovedbrud, er følgende.

Vi har f.eks. en ældre Quark-annonce, som vi åbner op i InDesign,
trækker over på et nyt InDesign-dokument for at få muget ud og så
gemmer vi det som et InDesign-dokument. Nu skulle man jo tro, at
det værste var overstået, men ak.

Senere, når vi skal til at sende avissiderne til tryk, åbner vi
InDesign-dokumentet med annoncen og trækker den ovre på avissiden,
hvor der jo så typisk er andre annoncer placeret, men så sker der
ofte det underlige, at fontene ændrer sig, når annoncen trækkes
over på siden.

Nogle gange bliver det til en helt anden font, selvom den rigtige
font er aktiv. Andre gange bliver det til hævet, fed, kursiv
skrift eller tekstboksen er pludselig for lile selvom teksten ikke
ser ud til at have ændret sig med det resultat, at det røde plus
kommer frem ved udporten af tekstrammen. Det mærkelige ved det
er, at jeg sjældent kan finde forskelle imellem opsætningen af den
avisside, som vi trækker annoncen over på og det dokument, hvor den
oprindelig kommer fra.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Storm

Dato : 24-08-05 18:47

> [...]
> hvor der jo så typisk er andre annoncer placeret, men så sker der
> ofte det underlige, at fontene ændrer sig, når annoncen trækkes

Og det er ikke fordi defaultindstillingerne i de 2 dokumenterne er
foskellige? I gamle dage i Quark var det vigtigt at man sendte sine
brugerpreferencer med jobbet når man sendte til tryk, det var nok
tilbage i Quark 3.3 tiden, det var især med hensyn til orddelinger og
lignende, det blev løst med version 4 så man kunne åbne med dokumentets
eller sine egne indstillinger (jeg husker ikke de præcise udtryk).

> [...]
> er, at jeg sjældent kan finde forskelle imellem opsætningen af den
> avisside, som vi trækker annoncen over på og det dokument, hvor den

Kan det ikke bare skyldes at jeres paragraph styles er defineret
anderledes på jeres avisside-skabelon?

Jeg skal lige prøve at eksperimentere lidt for at svare mere fornuftigt

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 24-08-05 18:48

Thomas G. Madsen skrev:

> [...]
> hvor der jo så typisk er andre annoncer placeret, men så sker der
> ofte det underlige, at fontene ændrer sig, når annoncen trækkes

Jeg har fundet fejlen, tror jeg. Det ser ud til at være de pokkers
afsnitsformater, som ryger med over og laver kaos.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Storm

Dato : 24-08-05 19:08

> Jeg har fundet fejlen, tror jeg. Det ser ud til at være de pokkers
> afsnitsformater, som ryger med over og laver kaos.

Så kan det da kun være fordi de er defineret forskellige og hedder det
samme - så troede jeg den lavede en ny og kaldte den f.eks _1 eller
noget.

Ligefrem total skift af font - så må det være fordi den æder det nye
documents paragrahp styles - som hedder det samme, men er defineret
forskelligt...

Det eneste jeg kan se man kan stille er i
Generel: Preserve Text Attributes when Pasting (jeg ved ikke om
trækfunktionen er det samme som copy-paste).
Text: Her kan det drille hvis Superscript, Subscript og Small Cap er sat
forskelligt.
Dictionary: Valg af dictionary vil kunne betyde noget.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 24-08-05 19:22

Storm skrev:

> Og det er ikke fordi defaultindstillingerne i de 2 dokumenterne
> er foskellige?

Det var også min første tanke, da jeg i dag gik i gang med at
undersøge det nærmere, men nej. De er identiske.

> Kan det ikke bare skyldes at jeres paragraph styles er defineret
> anderledes på jeres avisside-skabelon?

Jeg fik sendt <news:deiiu1.2kc.1@tgm.dyndns.dk>, før jeg fik læst
dit svar, men det har nemlig noget med paragraph styles at gøre :)
(afsnitsformater, hedder det i den danske InDesign, som vi bruger
på jobbet).

Som jeg ser det, så opstår problemet fordi det konvertede Quark-
dokument stort set altid indeholder et afsnitsformat ved navn
'Normal', og også selvom formatet slet ikke er brugt i annoncen.
Et jomfrueligt InDesign-dokument, som aldrig har set skyggen af
Quark, indeholder ingen afsnitsformater, medmindre man selv har
oprettet dem selvfølgelig.

På avissiden, var der placeret andre annoncer (rubrikside), som
oprindelig er kommet fra Quark og der var derfor i forvejen to
afsnitsformater ved navn 'Normal' på siden. Da der blev tilføjet
endnu en annonce med tilhørende afsnitsformat ved navn 'Normal'
(afsnitsformaterne følger jo automatisk med over), gik det i
kage og den Helvetica Bold, som var brugt i store dele af
annoncen, blev ændret til Times Bold, som var defineret i en
af de andre 'Normal' afsnitsformater på siden.

Løsningen er enten at slette afsnitsformaterne fra siden, inden
annoncen trækkes over på den, eller også at fjerne afsnitsformatet
fra annonce-dokumentet, inden den trækkes over på siden.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Storm

Dato : 24-08-05 20:07

> [...]
> Et jomfrueligt InDesign-dokument, som aldrig har set skyggen af
> Quark, indeholder ingen afsnitsformater, medmindre man selv har

Nemlig - og det er ganske behageligt at det ikke gør det.

> [...]
> annoncen, blev ændret til Times Bold, som var defineret i en
> af de andre 'Normal' afsnitsformater på siden.

Den burde måske oprette en ny der hed Normal 1, som farver gør det,
på den anden side er det også en feature hvis man skal samle mange
kapitler til en bog.

Det ideelle ville være hvis man selv kunne bestemme hvad den skulle -
overskrive eller tage med under nyt navn.

> Løsningen er enten at slette afsnitsformaterne fra siden, inden
> annoncen trækkes over på den, eller også at fjerne afsnitsformatet
> fra annonce-dokumentet, inden den trækkes over på siden.

Bare lidt irriterende - det kan vel også være en risiko i andre
sammenhænge - hvis flere annoncer bruger forskelligt formaterede udgaver
af en "brød" eller "Overskrift" paragraph style.

Så skulle man over til at placere ann. som pdf filer, og det er mere
tidskrævende og sværere med sidste øjebliks rettelser.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 24-08-05 20:00

Storm skrev:

> Generel: Preserve Text Attributes when Pasting (jeg ved ikke om
> trækfunktionen er det samme som copy-paste).

Det skal prøves i morgen.

> Text: Her kan det drille hvis Superscript, Subscript og Small
> Cap er sat forskelligt.

Det var så ikke tilfældet her, for det tjekkede jeg også.

> Dictionary: Valg af dictionary vil kunne betyde noget.

Stod også ens i begge dokumenter.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Storm

Dato : 24-08-05 20:11

> Det skal prøves i morgen.

Det virker ikke, så skal der være et andet sted at stille som jeg ikke
ved. Jeg tror kun denne funktion går på formateret tekst fra Word eller
..rtf filer o.lign (er der noget lignende
Du kan jo prøve at høre i Adobes forum, hvis ikke du allerede har gjort
det.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 24-08-05 20:22

Storm skrev:

> Nemlig - og det er ganske behageligt at det ikke gør det.

Jeps.

> Det ideelle ville være hvis man selv kunne bestemme hvad den
> skulle - overskrive eller tage med under nyt navn.

Ja, det ville nemlig være rart.

> Bare lidt irriterende - det kan vel også være en risiko i andre
> sammenhænge - hvis flere annoncer bruger forskelligt formaterede
> udgaver af en "brød" eller "Overskrift" paragraph style.

Det kan nemlig godt gå hen og blive farligt at slette dem, men
i dette tilfælde, var de slet ikke brugt. De fulgte bare med de
konvertede Quark-annoncer, så intet ændrede sig på siden ved at
fjerne dem.

> Så skulle man over til at placere ann. som pdf filer, og det er
> mere tidskrævende og sværere med sidste øjebliks rettelser.

Pudsigt du nævner det, for det slyngede jeg også ud i går i ren
arrigskab over, at man altid skal bøvle med det p.., men det kræver
en ret stor ændring i vores nuværende arbejdsgang og humøret er nu
også blevet lidt bedre efter at have fundet årsagen til problemet.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Storm

Dato : 24-08-05 20:45

> [...]
> i dette tilfælde, var de slet ikke brugt. De fulgte bare med de
> konvertede Quark-annoncer, så intet ændrede sig på siden ved at

Jeg mener hvis man laver 2 nye InDesign job og i begge har en paragraph
style "Brød" som bare ikke er ens - så vil der også ske samme fejl med
sådan en arbejdsgang.
Så skal man ligefrem loade avissidernes paragraph styles i alle nye
dokumenter så det fødes med ens styles. Eller have et style library (et
dokument med alle brugte styles) hvor man henter styles og lægger styles
når man har lavet nye.
Hvis de er meget specielle kan man jo kalde dem noget der specielt
knytter dem til den specielle annoce.

> [...]
> en ret stor ændring i vores nuværende arbejdsgang og humøret er nu
> også blevet lidt bedre efter at have fundet årsagen til problemet.

Lige det problem med "Normal" dør jo også ud, men det eksisterer altså
stadig for andre enslydende styles.
Med mindre de findes et script der kan løse det.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 25-08-05 17:01

Storm skrev:

> Jeg mener hvis man laver 2 nye InDesign job og i begge har en
> paragraph style "Brød" som bare ikke er ens - så vil der også
> ske samme fejl med sådan en arbejdsgang.

Ja, det vil der formentlig.

--
Hilsen
Madsen