Andet multimedie
bentjuul 3670
Hvad fejler min Photoshop?
Fra : Tina Susanne Johanss~

Dato : 15-08-05 14:08

Jeg lægger lige ud med at konstatere, at jeg er en total kegle til det meste
edb - de evner er blevet skævt fordelt mellem min bror og jeg. Så hvis I
ikke fatter hvad det egentlig er jeg spørger om, så er det nok fordi jeg
ikke fatter hvordan jeg skal formulere problemet.

Men here goes: Jeg skiftede i onsdags skærm fra en gammel skrammelkasse med
nogle lysproblemer (den blev nogengange lyserød sådan i bølger hen over
skærmbilledet) til en spritny Philips 17" fladskærm. Så langt så godt.
Onsdag aften legede jeg lidt i min Adobe Photoshop med at resize nogle
billeder til en hjemmeside.

Da jeg så ville lege med et billede i selvsamme Photoshop i fredags, var der
altså noget galt. Billederne jeg åbner i programmet ser helt forkerte ud,
det virker som om der bliver frasorteret en masse farver, for motiverne
bliver grynede og kornede, og nærmest sort/hvide - bare med en smule
farveinformation alligevel. Når jeg åbner dem med højreklik, eksempel fra en
mappe på computeren ser de helt normale ud, ligesom alt andet ser normalt ud
på skærmen. Bare ikke de billeder jeg åbner i Photoshop.

Nogen der har et forslag til hvad der kan være galt? Billederne åbnes med
RGB-farver.

Mvh Tina
--
www.1001kat.dk
www.gizzemissen.dk

Fra : Claus Tersgov

Dato : 15-08-05 14:41

"Tina Susanne Johansson" <dur@ikke.invalid> skrev

> [...]
> skærmbilledet) til en spritny Philips 17" fladskærm. Så langt så godt.
> Onsdag aften legede jeg lidt i min Adobe Photoshop med at resize nogle

Har du installeret driveren til skærmen?

Et eller andet sted, så er der en indstilling på din skærm, som laver kaos.
Om det er farvedybden, frekvensen eller hvad, det tør jeg ikke sige. Prøv at
højreklikke på skrivebordet og så vælge egenskaber>indstillinger og
eventuelt avanceret. Så skulle du gerne kunne sætte din skærm rigtigt op.

Hvis du har installeret den rigtige driver, så har jeg ingen forslag...

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 15-08-05 14:42

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev

> Hvis du har installeret den rigtige driver, så har jeg ingen forslag...

Måske du skulle prøve at se, om der er en nyere version af driveren til dit
grafikkort?

Claus

Fra : Tina Susanne Johanss~

Dato : 15-08-05 14:57

Claus Tersgov skrev i en meddelelse...

> Måske du skulle prøve at se, om der er en nyere version af driveren til
> dit
> grafikkort?

Begge drivere - både til skærm og grafikkort - er helt up to date, da begge
dele er nye. Hvis det var der den var galt burde alt vel også se forkert ud
på skærmen - og det er som sagt kun de billeder jeg åbner i Photoshop den er
gal med - selve Photoshop og alt andet ser helt normalt ud.

Mvh Tina
--
www.1001kat.dk
www.gizzemissen.dk

Fra : J.A.F. Pedersen

Dato : 15-08-05 15:38

Tina Susanne Johansson skrev blandt andet:
> [...]
> billeder jeg åbner i Photoshop den er gal med - selve Photoshop > og alt andet ser helt normalt

Du kan ikke per automatik gå ud fra, at fordi du har købt skærm og grafikkort for nylig, at de så er
updatede med drivere.

Der kan snildt være kommet nyere drivere til, da det udstyr man køber er fabrikeret tilbage i tid -
i visse forretninger endda langt tilbage i tid.

JAF

Fra : Allan Spliid Hansen

Dato : 15-08-05 21:30

eller måske har du gemt billedet som jpeg flere gange oven i hinanden?,
det
vil foringe billedet. Hvis du skal arbejde videre med et billede skal du
gemme som psd eller tiff format.

allan

Fra : Tina Susanne Johanss~

Dato : 15-08-05 23:53

Allan Spliid Hansen skrev i en meddelelse...
> eller måske har du gemt billedet som jpeg flere gange oven i hinanden?,
> det
> vil foringe billedet. Hvis du skal arbejde videre med et billede skal du
> gemme som psd eller tiff format.

Alle de billeder jeg har forsøgt at åbne, er "originale" jpg-filer, direkte
fra mit digital-kamera og ind i en mappe på computeren. Når jeg roder rundt
med billederne gemmer jeg altid den reviderede udgave i en anden mappe, så
jeg stadig har muligheden for at gå tilbage til originalen.

Mvh Tina
--
www.1001kat.dk
www.gizzemissen.dk

Fra : hansen

Dato : 16-08-05 16:29

> "Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev

> Måske du skulle prøve at se, om der er en nyere version af driveren til
dit
> grafikkort?

Ja, for en skærmdriver, hvad kan den egentlig? Intet...

Fra : Claus Tersgov

Dato : 17-08-05 12:20

"hansen" <hansen@æøå.dk> skrev

> Ja, for en skærmdriver, hvad kan den egentlig? Intet...

Jo, når der er tale om fladskærme, så kan den faktisk noget. Der er nemlig
en væsentlig forskel på den måde en CRT skærm og så en fladskærm laver
billedet. Og som du kan se, så gik hun netop fra CRT til fladskærm....

Claus

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 15-08-05 16:10

Tina Susanne Johansson skrev:

> Nogen der har et forslag til hvad der kan være galt? Billederne
> åbnes med RGB-farver.

Prøv at gå ind i Kontrolpanelet i Windows og start programmet
Adobe Gamma. Hvis du ikke kan se programmet så slå klassisk
visning til i kontrolpanelet, hvis du kører WinXP.

Start med at vælge 'Kontrolpanel' inde i Adobe Gamma og klik
på Næste. Klik på 'Indlæs' og find den farveprofil, som blev
installeret sammen med din skærm. Hvis den ikke kan findes,
så vælg f.eks. 'sRGB Color Space Profile' og klik på Åben.

Lad resten stå, som det allerede står og klik på OK. Sørg for,
at profilen ikke bliver gemt under samme navn. Kald den f.eks.
'Min skærm', eller hvad du nu end ønsker, og klik så på OK.

Genstart Photoshop.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Tina Susanne Johanss~

Dato : 15-08-05 23:55

Thomas G. Madsen skrev i en meddelelse...

> Prøv at gå ind i Kontrolpanelet i Windows og start programmet
> Adobe Gamma. Hvis du ikke kan se programmet så slå klassisk
> visning til i kontrolpanelet, hvis du kører WinXP.

Så langt så godt. Fandt lynhurtigt Adobe Gamma. Men så synes jeg ikke helt
jeg kunne få vejledningen til at passe med valgmulighederne, og når jeg ikke
kan det plejer jeg at overlade styringen til min computer-litterære bror. Må
se om han har tid til at kigge ned i morgen.

Irriterer mig grænseløst at jeg ikke kan finde ud af hvad der er i vejen.
Mon det vil hjælpe at slette Photoshop og installere hele programmet igen?

Mvh Tina
--
www.1001kat.dk
www.gizzemissen.dk

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 16-08-05 07:37

"Tina Susanne Johansson" <dur@ikke.invalid> skrev i en meddelelse
> Irriterer mig grænseløst at jeg ikke kan finde ud af hvad der er i vejen.
> Mon det vil hjælpe at slette Photoshop og installere hele programmet igen?

Det lyder som en indstilling i Photoshop der er gal - ring til Adobe og hør
deres bud på det, de plejer at vide den slags. Det kan højst sandsynligt
løses med et par klik med musen.

--
MVH Thomas
http://www.pudekamp.dk - live webcam

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 16-08-05 11:58

Tina Susanne Johansson skrev:

> Så langt så godt. Fandt lynhurtigt Adobe Gamma. Men så synes
> jeg ikke helt jeg kunne få vejledningen til at passe med
> valgmulighederne,

Hmm, hvad passer ikke derinde da?

Ser du ikke:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/adobe_gamma/kontrolpanel.png>
- hvor du så vælger 'Kontrolpanel' ?

Inde i Adobe Gamma, vælger du 'Indlæs':
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/adobe_gamma/indlaes.png> og
vælger den profil, som fulgte med din monitor, eller sRGB f.eks.

Når profilen er valgt, klikker du på OK, lader være med at pille
ved indstillinger som 'Forsforfarver', 'Gamma' og 'Hvid punkt',
men klikker blot på 'OK' nede i bunden af Adobe Gamma og gemmer
den nye profil under et nyt navn:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/adobe_gamma/nyt_navn.png>.

Nogle gange er det også en god idé at genstarte computeren, når
man har været inde i Adobe Gamma og specielt, hvis det handler
om Windows.

> Irriterer mig grænseløst at jeg ikke kan finde ud af hvad der er
> i vejen.

Jeg er ret sikker på, at det har noget med din monitorprofil at
gøre. Photoshop tror sikkert, at du stadig kører med den gamle
CRT-skærm, så de farver, som bliver sendt afsted til din nuværende
skærm, er helt ved siden af. Et tydeligt tegn er f.eks., at dine
andre programmer viser farverne korrekt.

> Mon det vil hjælpe at slette Photoshop og installere hele
> programmet igen?

Næppe. Hvis noget skulle hjælpe, så skulle det være at nulstille
Photohop, men prøv nu lige det med Adobe Gamma først.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Tina Susanne Johanss~

Dato : 16-08-05 14:49

Thomas G. Madsen skrev i en meddelelse...

> Hmm, hvad passer ikke derinde da?

Tror ikke jeg brugte øjnene så godt som jeg burde i går. Nu passede det
nemlig

Og min Photoshop virker igen, så det er bare så godt.

Tror problemet var at jeg lige skulle overvinde mig selv og rode med noget
som jeg egentlig ikke anede hvad var og hvad ville gøre. Det er det jeg
plejer at få brormand til. Gad vide hvad han siger når jeg fortæller at jeg
løste problemet helt selv hæhæ, det skal nok blive sjovt.

Under alle omstændigheder, mange tak for hjælpen, nu kan jeg komme til at
eksperimentere med mine digital-billeder igen. Det har været savnet.

Mvh Tina
--
www.1001kat.dk
www.gizzemissen.dk

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 16-08-05 21:31

Tina Susanne Johansson skrev:

> Tror ikke jeg brugte øjnene så godt som jeg burde i går.
> Nu passede det nemlig

Nå ok. :)

> Og min Photoshop virker igen, så det er bare så godt.

Herligt.

> [...]
> gøre. Det er det jeg plejer at få brormand til. Gad vide hvad
> han siger når jeg fortæller at jeg løste problemet helt selv

Ja, det skal det nok. :)

> Under alle omstændigheder, mange tak for hjælpen, nu kan jeg
> komme til at eksperimentere med mine digital-billeder igen.
> Det har været savnet.

Velbekomme og god fornøjelse med det.

--
Hilsen