Andet multimedie
bentjuul 3670
Redigere tekst i Acrobat
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 10-08-05 21:43

Husker jeg forkert, eller har man ikke engang tilbage i version 4
eller 5 af Acrobat, kunnet redigere i teksten i en PDF-fil, hvis
ellers fonten var inkluderet, vel at mærke?

Af en eller anden grund, så er det aldrig lykkedes mig at lave
samme nummer i Acrobat 6 Pro, så jeg åbner ofte PDF'en i Illustrator
i stedet, hvis der absolut skal ændres noget i teksten, men kan det
ikke lade sig gøre længere i de nyeste versioner af Acrobat, eller
kan man bare ikke se skoven for bare træer?

--
Hilsen
Madsen

Fra : pwee

Dato : 10-08-05 22:13

> [...]
> ikke lade sig gøre længere i de nyeste versioner af Acrobat, eller
> kan man bare ikke se skoven for bare træer?

Redigering kan da vist også laves i både 6 og 7
i ver.5 kan man I Menulinien, tryk på T (TouchUp Texttool)
sæt cursoren i teksten hvor du vil redigere.
v/h peewe

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 10-08-05 22:42

pwee skrev:

> i ver.5 kan man I Menulinien, tryk på T (TouchUp Texttool)
> sæt cursoren i teksten hvor du vil redigere.

Det er også det, jeg forsøger i 6'eren, men der sker ikke en
dyt, når man trykker på en tast på tastaturet.

--
Hilsen
Madsen

Fra : N. Lindhard

Dato : 11-08-05 06:20

> Det er også det, jeg forsøger i 6'eren, men der sker ikke en
> dyt, når man trykker på en tast på tastaturet.
>
> --
> Hilsen
> Madsen

Hej Madsen

T alene virker ikke for mig i version 6, men det gør menustien
Værktøjer/Avanceret redigering/TouchUp-tekstværktøj. Jeg kan ikke se nogen
genvejstast.

Hvis det heller ikke virker hos dig er dokumentet måske beskyttet??

Nicolai

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 11-08-05 15:56

N. Lindhard skrev:

> T alene virker ikke for mig i version 6, men det gør menustien
> Værktøjer/Avanceret redigering/TouchUp-tekstværktøj. Jeg kan
> ikke se nogen genvejstast.

Det gør det også på min computer på jobbet, har jeg lige opdaget
i dag. Derimod så virker det ikke på en anden computer deroppe,
som kører med samme Acrobat-version (6 Pro med alle opdateringer
installeret), så det ser lidt mystisk ud. Det er måske en eller
anden sær indstilling et sted, men jeg har ikke haft held til at
finde den endnu.

> Hvis det heller ikke virker hos dig er dokumentet måske
> beskyttet??

Det var det første jeg tjekkede, men det er ikke beskyttet imod
ændringer.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Storm

Dato : 11-08-05 20:01

> Husker jeg forkert, eller har man ikke engang tilbage i version 4
> eller 5 af Acrobat, kunnet redigere i teksten i en PDF-fil, hvis
> ellers fonten var inkluderet, vel at mærke?

Du husker rigtigt.

> [...]
> ikke lade sig gøre længere i de nyeste versioner af Acrobat, eller
> kan man bare ikke se skoven for bare træer?

Jeg har også observeret at det er blevet meget sværere. Min forståelse
er at det er fordi Adobes nyeste programversioner er blevet mere
følsomme overfor ophavsrettigheder.
Når jeg har brug for det starter jeg Acrobat 5 - så er det som oftest
intet problem.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 11-08-05 20:13

Storm skrev:

> Jeg har også observeret at det er blevet meget sværere.

Ok. Rart at vide, at man ikke er helt alene.

> Min forståelse er at det er fordi Adobes nyeste programversioner
> er blevet mere følsomme overfor ophavsrettigheder.

Det er muligt, at det har noget med det at gøre.

> Når jeg har brug for det starter jeg Acrobat 5 - så er det som
> oftest intet problem.

Hmm, jeg har ikke længere Acrobat 5 installeret, men Illustrator
bliver til gengæld bedre til redigering i PDF-filer for hver
version der kommer, har jeg bemærket.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Storm

Dato : 11-08-05 20:41

> Ok. Rart at vide, at man ikke er helt alene.

I adobe.macintosh.acrobat var et emne:
"v. 7.0 doesn't recognize fonts that v. 5.x recognizes when using text
editor"

Som blev besvaret af Adobe folkene (tror jeg):

Adobe has tightened up the font editing as each release of Acrobat has
matured.

The rules are now - either have the exact font name on your system - or
choose another on your system ...

- Det tror jeg bl.a. betyder at hvis pdf'en er lavet på pc kan den ikke
editeres på mac eller omvent - så skal man over i at have otf (Eller
bruge pc postscriptfonte på Mac, som man skulle kunne under OSX)

> Hmm, jeg har ikke længere Acrobat 5 installeret, men Illustrator
> bliver til gengæld bedre til redigering i PDF-filer for hver
> version der kommer, har jeg bemærket.

Ok - bliver tekst ikke længere hakket op i delelementer o.lign.?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 11-08-05 21:09

Storm skrev:

> The rules are now - either have the exact font name on your
> system - or choose another on your system ...

Okay.

> - Det tror jeg bl.a. betyder at hvis pdf'en er lavet på pc kan
> den ikke editeres på mac eller omvent - så skal man over i at
> have otf

Det kan godt være, at det er årsagen så. Næsten gang det sker,
vil jeg prøve at undersøge det nærmere, men i dag så det ud til,
at det kunne lade sig gøre på en bestemt maskine, men ikke en
anden, og de har nøjagtig samme fonte installeret. Det blev dog
ikke undersøgt grundigt nok, da jeg var i tidsnød.

> (Eller bruge pc postscriptfonte på Mac, som man skulle kunne
> under OSX)

Mine Type1 PC-fonte, vil OS X overhovedet ikke kendes ved og det
vil InDesign eller Illustrator heller ikke, hvis man smider dem
direkte ind i deres fontmappe på Mac'en. Det er Type1-fonte med
endelsen PFB og PFM.

> Ok - bliver tekst ikke længere hakket op i delelementer o.lign.?

Det er sjældent, at jeg oplever det, men det skal så også siges,
at de PDF-filer jeg nogle gange har behov for at redigere i, som
regel er gemt til Acrobat 4 (PDF version 1.3). Det er muligt, at
der vil ske ubehagelige ting, hvis man begynder at pille i version
1.4, 1.5 eller 1.6 PDF'er i Illustrator.

--
Hilsen
Madsen