Dansk sølv ved VM i fridykning!
Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 07-09-05 21:37

Timo Jattu har med et dyk til 90 meters dybde vundet sølv ved VM i
konstantvægt fridykning i Nice. Peter Pedersen scorede en 4. plads med et
dyk til 85m.

http://www.hfk.dk/default.htm
http://www.aida-worldchampionships.com/results.php

Det her er faeme stort! Tillykke med det, stoddere...

Fra : Johnny Christensen

Dato : 08-09-05 08:27

Kæmpe tillykke, i særdeleshed betragtet at vi ikke lige har de mest optimale
træningsbetingelser i DK. Så gør det bedriften endnu større.

Der er en ting der undrer mig. I forhold til dengang jeg havde med
fridykning at gøre. Så er folk pludselig blevet i stand til at opnå helt
vilde dybder i konstant vægt. Jeg så hvor meget at Tanya Streeter og Brett
LeMaster lagde i af træning hver dag igennem lang tid. Og i betragtning af
at Brett satte verdensrekord med 81m, under max fysisk pres. Hvad gør så at
folk nu brager derned af, i forhold til før ??
Den menneskelige fysiologi har jo ikke ændret sig på 6 år.

--
www.johnnychristensen.com
Inspiration til nordisk dykning

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 10-09-05 00:25

Jeg har indtryk af at det er teknikvindinger der har gjort udslaget, plus at
der er opståede bedre træningsmuligheder rundt omkring og langt mere
kommunikation fridykkere imellem med udveksling af teknikker, så der er
flere der får prøvet sig af og finder frem til hvad der virker og hvad der
ikke gør. Bl.a. er der sket store fremskridt indenfor trykudligning på store
dybder. På LeMasters tid havde man store problemer med at trykudligne den
ekstra gang der kunne give 10-15 ekstra meters dybde før man skulle udligne
igen. Eric Fattah, f.eks., var en nørd fra Canada som for nogle år siden
fandt frem til nogen småkomplekse teknikker (noget med ekstra luft i
kinderne man gemmer til at udligne en ekstra gang) der sparede meget luft
til udligning på de store dybder.