Træ til røgning
Fra : Brian

Dato : 07-09-05 16:22

Hejsa

Jeg har netop fået foræret en weber røgovn, og glæder mig naturligvis
til at prøve den, men.....

Hvad for noget træ skal man bruge ?? De steder jeg har fundet handler
kun med savsmuld, jeg vil gerne have nogle større stykker, da træet
skal placeret direkte oven på briketterne.

Nogle som kender nogle forhandlere, gerne i en fornuftig afstand fra
Århus.

Skal man forsøge at bruge almindelig brænde med den risiko at det er
fyldt med diverse "tilsætningsstoffer" f.eks. olie fra motorsaven.

------
Brian

Fra : Bo Warming

Dato : 07-09-05 19:11

"Brian" <brian@mail.dk> wrote in message
> [...]
>
> Skal man forsøge at bruge almindelig brænde med den risiko at det er
> fyldt med diverse "tilsætningsstoffer" f.eks. olie fra motorsaven.

Trykimprægneret træ og spånplade har tilsætningsstoffer.

Olie fra motorsaven er under en promille af energiindholdet og ikke noget at
bekymre sig om

Birkebrænde er lækkert, og harpiksholdigt nåletræ kan sprutte, men ellers
gælder at træ er træ

Fra : Jens Bruun

Dato : 08-09-05 19:48

> Birkebrænde er lækkert, og harpiksholdigt nåletræ kan sprutte, men
> ellers gælder at træ er træ

Vel gør det ej. Man bør kun bruge løvtræ. Nåletræ giver harpikssmag i
røgvarene.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 8/30/05)

Fra : Max

Dato : 09-09-05 07:32

Hej Jens

> Vel gør det ej. Man bør kun bruge løvtræ. Nåletræ giver harpikssmag i
> røgvarene.

Øhhh, hvad så med enebær ?

Mvh Max

Fra : Leo

Dato : 09-09-05 07:50

Ja, der er jo så lige det med enebær.
Men ellers kan jeg godt love dig, at et professionelt røgeri kommer efter en
leverandør, hvis der er fx gran eller fyr i træet - det ødelægger kødvarerne
og soden ødelægger ovnen.

Og så er det da muligt at en vis herre på Bjelkes alle har så galvaniserede
smagsløg, at nuancerne forsvinder, men det er en anden sag.

Fra : Jens Bruun

Dato : 09-09-05 08:53

> Øhhh, hvad så med enebær ?

Hehe. Der fik du mig. Enebær er en undtagelse, hvor man netop ønsker den
særlige enebær/harpikssmag. Du kan jo prøve at røge en fisk med f.eks.
rødgran og rapportere tilbage om resultatet.

Fra : Jens Bruun

Dato : 09-09-05 08:55

> Hehe. Der fik du mig. Enebær er en undtagelse, hvor man netop ønsker
> den særlige enebær/harpikssmag. Du kan jo prøve at røge en fisk med
> f.eks. rødgran og rapportere tilbage om resultatet.

Forresten: Mig bekendt røger man ikke med enebær, men tilføjer blot en smule
enebær til løvtræet for at give røgen en "twist" af enebær.

Fra : Max

Dato : 09-09-05 09:32

Hej Jens

> Forresten: Mig bekendt røger man ikke med enebær, men tilføjer blot en
smule
> enebær til løvtræet for at give røgen en "twist" af enebær.

Ja, som man jo bruger mange andre træsorter under vejs.
Jeg voksede selv op i et fiskerøgeri og kan godt huske de udtryk min
far og bedstefar brugte når en ny sæk smul ikke lugtede som den skulle.
Jeg tror forøvrigt min fader sagde noget om rosen- og kirsebærtræ, men
husker det ikke rigtigt, det er mange år siden og han er død nu.

Mvh Max

Fra : Erling Hansen

Dato : 07-09-05 19:41

Brian <brian@mail.dk> wrote:

> [...]
>
> Skal man forsøge at bruge almindelig brænde med den risiko at det er
> fyldt med diverse "tilsætningsstoffer" f.eks. olie fra motorsaven.

Få fat i en god gren af rød-el. Skræl barken af og så bruger du pinden
til snitte dig så stort et læs spåner som du skal bruge til din røgning.
Rød-el er godt til alt, men specielt godt til fisk (torsk, bl.a.)
Hvis du ikke er botaniker så spørg en kyndig om råd, så du ikke prøver
med en almindelig elle-gren - de smager ikke så godt som rød-el.
Mvh
Erling

Fra : Erling Hansen

Dato : 07-09-05 20:26

Erling Hansen <email@domain.com> wrote:

> [...]
> Hvis du ikke er botaniker så spørg en kyndig om råd, så du ikke prøver
> med en almindelig elle-gren - de smager ikke så godt som rød-el.

Hej. Jeg glemte at sige, at din rød-el gren skal være godt tyk og i
vandrestavslængde, for så kan du bare have den stående sammen med
Weber'en indtil næste gang. Sådan en kæp holder i årevis, og du kan også
skære små klodser til at lægge oven på gløderne.