Alternativ til name-attribut i form?
Fra : Dennis Munding

Dato : 06-09-05 21:04

Hej NG!

Har lige et spørgsmål ang. name-attributen i en form:

Findes der en måde, så man kan validere den i XHTML1.0-strict??

Eller må man bare nøjes med at lave siden i XHTML1.0-transitional, hvis man
har en form, hvor name-attributen skal bruges??

På forhånd tak for svar!

Dennis Munding
Web-master
http://www.skovaa-munding.dk/
http://www-mundings-memorial.dk/
http://www.cantica.dk/

Fra : Dennis Munding

Dato : 06-09-05 21:26

Hej NG!
"Dennis Munding" <mail@invalid.com> skrev i en meddelelse
> Hej NG!
>
> Har lige et spørgsmål ang. name-attributen i en form:
>
> Findes der en måde, så man kan validere den i XHTML1.0-strict??

....når man skal bruge et javascript i formen - jeg tænker på det gående ur,
som Erik Ginnerskov har på denne side:

http://hjemmesideskolen.dk/scripts/ur.asp

> Eller må man bare nøjes med at lave siden i XHTML1.0-transitional, hvis
> man har en form, hvor name-attributen skal bruges??

Normalt skal man bruge "id" istedet for "name" i xhtml1.0-strict, så vidt
jeg har forstået - det virker bare ikke sammen med et javascript....

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 06-09-05 21:51

Dennis Munding wrote:

> http://hjemmesideskolen.dk/scripts/ur.asp

> Normalt skal man bruge "id" istedet for "name" i xhtml1.0-strict, så
> vidt jeg har forstået - det virker bare ikke sammen med et
> javascript....

Nej, du er desværre nødt til at nøjes med xhtml transitional. Sådan er det,
fordi du ikke kan få det til at fungere, hvis du sletter name="urForm" i
form-tagget og i strict xhtml er name-parameteren ikke tilladt.

Min side med uret er også "kun" xhtml transitional.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Dennis Munding

Dato : 07-09-05 07:50

Hej Erik!
> [...]
> fordi du ikke kan få det til at fungere, hvis du sletter name="urForm" i
> form-tagget og i strict xhtml er name-parameteren ikke tilladt.

Jeg ville skam heller ikke slette name="urForm" - jeg ville bare erstatte
det med noget andet - f.eks. id="urForm" - så det kunne validere...
Men det virker ikke - kan godt være, at det validerer, men uret vises ikke!

> Min side med uret er også "kun" xhtml transitional.

Det er jo selvfølgelig ikke en dårligere side, når dener kodet i
transitional - jeg fik det vist formuleret sådan - men nu har jeg med "møje
og besvær" fået siderne valideret til strict, så det vil være et "nederlag"
for mig, hvis jeg skulle til at slække på "kvaliteten" (selvom jeg har været
nødsaget til det på min kontakt-side af samme grund, som ovennævnte
problem...).

Men Søren Larsen er kommet med et andet forslag - desværre har jeg ikke
noget kendskab til javascripting, udover de færdige scripts, som jeg har
hentet rundt omkring - hvis nogen mener, at jeg har "stjålet" noget, må de
endelig sige til - så fjerner jeg det igen - men jeg mener ikke selv, at det
er ttilfældet...?

Mange tak for dit svar, Erik!

http://www.cantica.dk/, http://www.eds-denmark.dk/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-09-05 00:04

Dennis Munding wrote:

> Jeg ville skam heller ikke slette name="urForm" - jeg ville bare
> erstatte det med noget andet - f.eks. id="urForm"

Det er også at slette. Skal det virke, *skal* du have name="urForm" med i
formtagget. Skal det validere som xhtml, *skal* du have id="urForm" med i
formtagget. Men fordi du har nameparameteren med, kan du ikke få siden til
at validere som xhtml strict, 'kun' xhtml transitional.

> [...]
> "møje og besvær" fået siderne valideret til strict, så det vil være
> et "nederlag" for mig, hvis jeg skulle til at slække på "kvaliteten"

Jeg ser det ikke som en slækkelse af kvaliteten, hvis resten af siden
overholder strict og hvis DTD bare er sat som transitional for det ene
element.

Du kan jo gøre det, at du sætter en strict DTD, indtil validatoren ikke har
mere at brokke sig over end den name-parameter. Skift så til en transitional
DTD og din side validerer - og din kodekvalitet i øvrigt er tip-top.

> Men Søren Larsen er kommet med et andet forslag - desværre har jeg
> ikke noget kendskab til javascripting,

Jeg vil da afprøve hans forslag. Men jeg har ikke hans tilladelse til at
lægge det på mine sider.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 08-09-05 07:39

> Jeg vil da afprøve hans forslag. Men jeg har ikke hans tilladelse til
> at lægge det på mine sider.

Kopier du bare løs, jeg har jo selv rettet/ændret i "lånt" kode

/søren larsen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-09-05 20:44

Søren Larsen wrote:

> Kopier du bare løs, jeg har jo selv rettet/ændret i "lånt" kode

Takker. Det vil så komme andre til gode. Jeg har allerede afprøvet det og
det fungerer upåklageligt samt validerer som xhtml strict.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 06-09-05 22:07

> ...når man skal bruge et javascript i formen - jeg tænker på det gående
> ur,

Kan du ikke bruge

document.getElementById("form-id").xxx

Kender ikke koden til uret, men dette skulle kunne erstatte

form-navn.xxx

/søren larsen

Fra : Dennis Munding

Dato : 07-09-05 07:53

Hej Søren!
"Søren Larsen" <slaat5750prikdk> skrev i en meddelelse
> Kan du ikke bruge
>
> document.getElementById("form-id").xxx

Det ved jeg ikke - har ingen forstand på javascript....

> Kender ikke koden til uret, men dette skulle kunne erstatte

Den kommer lige her:

function Ur()
{
tid = new Date();
tt = tid.getHours();
mm = tid.getMinutes();
ss = tid.getSeconds();

if (tt<10)
tt="0" + tt;
if (mm<10)
mm="0" + mm;
if(ss<10)
ss="0" + ss;

document.urForm.urFelt.value = tt + ":" + mm + ":" + ss;
setTimeout("Ur();",1000);
}

Dette indsættes i <body>-tagget: "onload="Ur()"...

> form-navn.xxx

....og sådan ser formen ud:

<form name="urForm" action="#" method="get">
<input class="ur" type="text" name="urFelt" />
</form>

Håber det kan hjælpe dig...?

Fra : Ukendt

Dato : 07-09-05 11:52

> Håber det kan hjælpe dig...?
>

> Med venlig hilsen
Snyder lidt og dropper at bruge en form

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
input
{
color:#000000;
font-size: 10pt;
font-weight: 400;
width: 70px;
text-align: center;
border: #eee;
}

<script type="text/javascript">
//<!--
function Ur()
{
tid = new Date();
tt = tid.getHours();
mm = tid.getMinutes();
ss = tid.getSeconds();

if (tt<10)
tt="0" + tt;
if (mm<10)
mm="0" + mm;
if(ss<10)
ss="0" + ss;

document.getElementById("urfelt").innerHTML= tt + ":" + mm + ":" + ss;
setTimeout("Ur();",1000);
}
//-->
</script>
</head>

/søren

Fra : Ukendt

Dato : 07-09-05 12:13

sla <slaat5750prikdk> wrote in news:Xns96CA82B55D6ECsla5750d@62.243.74.162:

Undskyld navneforvirring (sla / Søren Larsen) sad lige på en anden PC end sidst

Fra : Dennis Munding

Dato : 07-09-05 13:13

Hej Søren!
"sla" <slaat5750prikdk> skrev i en meddelelse
> Snyder lidt og dropper at bruge en form
>
> <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"
> "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">

[SNIP - kode]

Så kan jeg jo lige så godt nøjes med at ændre doctypen, da du i ovennævnte
alligevel bruger transitional!?

Fra : Ukendt

Dato : 07-09-05 14:02

> [SNIP - kode]
>
> Så kan jeg jo lige så godt nøjes med at ændre doctypen, da du i
> ovennævnte alligevel bruger transitional!?
>

> Med venlig hilsen

Det virker også med strict

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 07-09-05 20:02

In news:<Xns96CA98D1B20A1sla5750d@62.243.74.162>
Søren Larsen typed:

> Det virker også med strict

Måske det er derfor der er nogle der stædigt forsøger at gøre JavaScript
stuerent igen

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg
--
Internettet er for alle!
http://80.62.61.212/webuseability/index.asp

Fra : Ukendt

Dato : 07-09-05 14:06

"Dennis Munding" <mail@invalid.com> wrote in

> [...]
>
> [SNIP - kode]
>
> Så kan jeg jo lige så godt nøjes med at ændre doctypen, da du i
> ovennævnte alligevel bruger transitional!?

Tilføjer lige

span skal pakkes ind i fx p element

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 06-09-05 23:11

"Dennis Munding" <mail@invalid.com> writes:

> Normalt skal man bruge "id" istedet for "name" i xhtml1.0-strict, så vidt
> jeg har forstået - det virker bare ikke sammen med et javascript....

Sikker? Det plejer at virke for mig (men nu vil jeg heller ikke bruge
XHTML på internettet før også IE forstår det rigtigt, så det er ikke
blevet til så meget igen).

Men, put det her ind i et XHTML-dokument, så skulle det virke:

<form action="" id="foo">
</form>
alert(document.forms['foo'].elements['bar'].value);
"/></div>

(Det virkede i Opera, som behandlede siden som application/xml+xhtml
når den loades lokalt ... jeg kan ikke lige få Firefox til at tro det
er XHTML).

/L

Fra : Dennis Munding

Dato : 07-09-05 08:14

Hej Lasse!
"Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> skrev i en meddelelse
> Sikker? Det plejer at virke for mig (men nu vil jeg heller ikke bruge
> XHTML på internettet før også IE forstår det rigtigt, så det er ikke
> blevet til så meget igen).

Lad mig omformulere (igen):
Det virker ikke sammen med det script, som jeg har hentet på Erik
Ginnerskovs side (se hans svar længere oppe i tråden...).

> Men, put det her ind i et XHTML-dokument, så skulle det virke:
>
> <form action="" id="foo">
> </form>

Det har jeg prøvet - så bliver uret ikke vist....

> alert(document.forms['foo'].elements['bar'].value);
> "/></div>

Der skal ikke være nogen "button"....

> (Det virkede i Opera, som behandlede siden som application/xml+xhtml
> når den loades lokalt ... jeg kan ikke lige få Firefox til at tro det
> er XHTML).

Som det er nu (valideret xhtml1.0-transitional), så virker det både i IE6.0,
Opera8.02 og MozillaFirefox1.0.6....

Se det her: http://www.skovaa-munding.dk/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-09-05 13:04

Dennis Munding skrev:

> Jeg ville skam heller ikke slette name="urForm" - jeg ville
> bare erstatte det med noget andet - f.eks. id="urForm"

Det er to sider af samme sag. Uanset hvad du erstatter name-
parameteren med, virker det ikke - for det er name-parameteren som
browseren kigger efter her.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-09-05 09:52

Erik Ginnerskov skrev:

> [...]
> name-parameter. Skift så til en transitional DTD og din side
> validerer - og din kodekvalitet i øvrigt er tip-top.

En alternativ mulighed er at bruge validatorens mulighed for
Doctype Override. På den måde kan man validere efter strict, selv
om dokumentet er angivet som transitional.

Man kan se mulighederne her:
<http://validator.w3.org/detailed.html>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-09-05 20:53

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> En alternativ mulighed er at bruge validatorens mulighed for
> Doctype Override. På den måde kan man validere efter strict, selv
> om dokumentet er angivet som transitional.

Det har du da forresten ret i. Jeg har brugt funktionen et par gange, når
nogen helt har undladt at sætte en DTD - men selvfølgelig kan det også
bruges på denne måde.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/