Menu forslag / tilbehør ....nogle i
Fra : Christian

Dato : 06-09-05 19:38

Jeg skal holde en komsammen for en flok på 8 voksne, hvor jeg gerne vil
servere 3 retter.

Jeg har en Oksefilet liggende, som gerne skulle bruges til hovedretten,
men jeg er blank når det kommer til tilbehøret. Det skal nemlig være
nemt og lækkert og jeg gider ikke at stå i køkkenet hele eftermiddagen
og aftenen - der skal festes istedet

Er der nogen af jer som kan komme op med et par forslag til noget
lækkert tilbehør og evt også forslag mht tilberedningen af Oksefileten?

Håber på et hurtigt svar

Christian

Fra : Inger

Dato : 06-09-05 20:16

Christian wrote:

> [...]
>
> Er der nogen af jer som kan komme op med et par forslag til noget
> lækkert tilbehør og evt også forslag mht tilberedningen af Oksefileten?

Provence tomater:
halve tomater pensles med oliven olie, drysses med salt og provence
krydderi. I ovnen 10-15 min. 200 grader.

Provence champignon:
Champignon renses og stilke skæres af. Pensles med olie, drysses med
salt og provence krydderi. I ovnen 15 min. 200 grader. Kan også lige
omvikles med bacon, ekstra mums!

Gulerødder skæres i skiver og steges på panden i olie sammen med sesam frø.

og lidt salat kan også være lækkert.

Kartofler skal der til! halver kartoflerne, pensl dem med olie og drys
med salt. Så i ovnen på 200 grader i 1 times tid. Eller lav dem
hasselbagte, det er også lækkert!

Oksefileten den skal da på en rist efter at være ridset (hvis den har
skind) og drysset med salt og peber. Så over en bradepande med vand i
bunden, der kan opsamle stegesnask. Stegesnask skal tilsættes rødvin og
have et opkog sammen med lidt okse bouillon. Så tilsætter du fløde og
jævner evt. Mums!
Du kan også grydestege dyret (gjorde jeg med stor succes da jeg boede på
kollegie med trinettekøkken uden ovn). Så skal evt. skind af. Den brunes
på alle sider og så hældes halvt vand, halvt rødvin i gryden og det
småbobler under låg. Mens den hviler smider du fløde i og jævner.

Håber det kan bruges. Stegetider afhænger af størrelsen på dyret, jeg
spørger altid slagteren i supermarkedet!

Hilsen Inger (nu med mundvand!)

Fra : Padre

Dato : 06-09-05 22:14

> Er der nogen af jer som kan komme op med et par forslag til noget
> lækkert tilbehør og evt også forslag mht tilberedningen af Oksefileten?

Tja et let tilbehør til en oksesteg er flødekartofler. De kan fx laves dagen
før og så varmes når de skal bruges.

--
Padre

Fra : Gainsbourg

Dato : 07-09-05 04:03

Du kunne også være lidt utraditionel og bruge oksefilet'en til en lækker
hjemmelavet carpaccio i en lidt mere robust udskæring og så holde tilbehøret
i den lette ende - honning/chili-glaserede gulerødder i skiver, en lækker
salat af Lollo Rossa og en 2-3 andre salattyper, med pinjekerner og
jordbærdressing +et fad med dampede, kolde aspargeskartofler vendt i pesto
og måske også en tomatsalat...noget i den retning.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Leo

Dato : 07-09-05 07:28

Tja, noget kan vel laves i forvejen som fx kolde (asparges)-kartofler vendt
i pesto - eller du kunne lave hele ovnbagte hvidløg og bagte kartofler er
også en mulighed - hertil måske lidt kryddersmør, der også kan laves i
forvejen eller købes færdig. Evt kunne du have noget 'knust' bacon til at
drysse i poteterne.
Bagt kartoffelmos kunne også være lidt anderledes - lav en god kartoffelmos,
hvor du bruger smør og kaffefløde i stedet for margarine og alm. mælk, smag
til med salt og hvid peber, tilsæt en smule muskat eller anis. Rør nogle
æggeblommer i, og fyld det i et par randforme.
Det er smart, at disse er smurte og evt. drysset med lidt rasp, så du kan få
indholdet ud.
Når du skal servere det tager du den ene og vupti ud på et fad og deler i 8.
Skal du have til 2 serveringer har du den anden rand til det.
(Bliver den ikke spist har du den til at riste skiver af sammen med en rest
kød til lidt anderledes restemad dagen efter!)
I midten kunne du anrette nogle portvinssauterede rødløg tilsat en portion
friske, småristede karljohanner - det er lige sæson nu.

Tilberedning af oksefileten - well, hvis du ikke gider bruge for megen tid i
køkkenet, så skal den vel bare kyles i en bradepande og ind i varmen...

Held og lykke - jeg skal selv efter samme menu om et par uger...

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 07-09-05 10:40

"Christian" <none@none.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg skal holde en komsammen for en flok på 8 voksne, hvor jeg gerne vil
> servere 3 retter.

Hvad med noget godt surbrød og røget laks til forret? Det er i hvert fald
nemt at gå til...

> [...]
> men jeg er blank når det kommer til tilbehøret. Det skal nemlig være nemt
> og lækkert og jeg gider ikke at stå i køkkenet hele eftermiddagen og

Jeg serverede i lørdags mit livs første, men absolut ikke sidste, koldstegte
oksefilet (inspireret af en tidligere tråd herinde). Dyret på lidt over 2 kg
kom i ovnen fredag aften ved knap 60 grader og passede så bare sig selv de
næste 20 timer. Det blev godt! Mørt, så det kunne tygges med øjenvipperne...

MVH Mette