Johannesbrød
Fra : Jørgen Hess

Dato : 06-09-05 17:22

Under en tråd om kaffe latte/kaffe med mælk blev johannesbrød nævnt i
forbifarten.

Nu har jeg prøvet at google lidt på ordet.
Man kan købe noget johannesbrød som dyrefoder, men tilsyneladende ikke som
mad/slik. Der er masser af henvisninger til johannesbrødmel/kernemel. Men
det er ikke hvad jeg søger.
mvh
Jørgen

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 06-09-05 17:30

"Jørgen Hess" <joergen.hess@ahva.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mad/slik. Der er masser af henvisninger til johannesbrødmel/kernemel. Men

Hej Jørgen,

Her:
http://www.natur-drogeriet.dk/frame.cfm/cms/id=3353/sprog=1/grp=3/menu=17/

Du kan søge på forhandler. Måske det kan give resultat. Ellers skulle du
måske prøve en helsekostforretning?

--
Mvh. Renate
____________________________

Fra : Susanne

Dato : 06-09-05 19:02

> [...]
> mad/slik. Der er masser af henvisninger til johannesbrødmel/kernemel. Men

Hmmmm, jeg købte noget carob-pulver (svarer nogenlunde til
johannesbrødkerne-mel) i en helsekostbutik som skulle bruges som i en
chokoladekage-agtig kage.
Efter min mening både lugter og smager carob-pulver ganske ækelt og kvalmt
og da jeg efter at have testet kagen måtte smide resten ud forsøgte jeg mig
med alm. kakaopulver i stedet - se, det gik bedre og kagen havde ikke den
samme underlige bi-smag.
Jeg brugte samme forhold carob-pulver : kakaopulver i opskriften og jeg vil
anbefale dig at gøre det samme...(hvis det er noget kaffe-kakao-agtigt du
skal lave så virker det jo logisk nok).
Du skal selvfølgelig være velkommen til at prøve med carob-pulver, der må jo
være nogen der kan lide det - jeg er bare ikke en af dem....

Mvh.
Susanne.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 07-09-05 12:13

"Susanne" <klmn2000@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> >

> Hmmmm, jeg købte noget carob-pulver (svarer nogenlunde til
> johannesbrødkerne-mel) i en helsekostbutik som skulle bruges som i en

Carob (engelsk) er en johannesbrødkerne frugt, så du har helt ret i det
svarer nogenlunde til (er) det samme.

Egentligt sjovt at det bliver solgt i helsekost butikker til sundheds
forvirrede mennesker, mens at samme mennesker ville afsky det i almindeligt
mad når det står på som tilsætningsstof eller under E xxx.

Fra : Jørgen Hess

Dato : 07-09-05 17:12

"Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> almindeligt
> mad når det står på som tilsætningsstof eller under E xxx.

På et tidspunkt var Knorrs hollandaisepulver på johannesbrødkernemel, det
blev så udskiftet med majsstivelse. Syntes dengang at produktet blev
dårligere ved skiftet til majs.

Prøvede i øvrigt i dag at lede efter johannesbrød hos matas og helsam (der
handler med natur-drogeriet) men uden resultat. Prøvede også en enkelt
etnisk butik (pænere ord for indvandrer?), men uden resultat. Kom til at
bruge navnet johannesbrød, det virker nok ikke i en muslimsk butik, men
havde glemt navnet carob/karob så det prøver jeg en anden gang.

Jeg kender ikke smagen og bliver formentlig dybt skuffet, men nu kom frugten
frem i lyset (i kaffelatte tråden) og nu VIL jeg prøve den.

mvh
Jørgen

Fra : Jonas Kofod

Dato : 07-09-05 18:04

> [...]
> >

> På et tidspunkt var Knorrs hollandaisepulver på johannesbrødkernemel, det
> blev så udskiftet med majsstivelse. Syntes dengang at produktet blev

Hehe sådan er der så meget med de indfald folk får af den ene eller anden
grund om hvad der er rigtigt og forkert - Økologi, alternativ medicin osv.

> [...]
> bruge navnet johannesbrød, det virker nok ikke i en muslimsk butik, men
> havde glemt navnet carob/karob så det prøver jeg en anden gang.

Etnisk hentyder til butikken som sådan. En person der er indvandret kan godt
have en traditionel "dansk" grønthandel, ligesom en dansker godt kunne drive
en grønthandler efter "etnisk stil" med "etnisk sortiment" men en butik kan
ikke være indvandret

> Jeg kender ikke smagen og bliver formentlig dybt skuffet, men nu kom
frugten
> frem i lyset (i kaffelatte tråden) og nu VIL jeg prøve den.

Min far gav mig det engang - det faldt ikke i min smag, som det nok ikke gør
for små "efterkrigsdrenge" der er forvent med slik. Men jeg ved at kigger
man på deres sirup/honning afdeling vil der næsten 100 % dukke både "dade
sirup" og "carob sirup" op - så er dine kommunikationsstradser nok klaret
hvis du kan tage glasset og pege til ekspedienten (altså ikke den med dadler
).

Fra : Peter Westh

Dato : 07-09-05 19:12

> [...]
> Hmmmm, jeg købte noget carob-pulver (svarer nogenlunde til
> johannesbrødkerne-mel) i en helsekostbutik som skulle bruges som i en

Carobpulver og johannesbrødkernemel er ikke det samme.

JohannesbrødKERNEmel består som navnet siger af frugtens kerner. Det har et
højt indhold af vandopløselige fibre, og bruges derfor som konsistensmiddel
i fødevareindustrien. Det er svjv. smagsneutralt.

Carobpulver består af hele frugten, kerner og det hele, og har et højt
indhold af frugtsukker foruden en mørkebrun farve og en smag der gør, at
nogle bruger det som cacao-erstatning.

> Efter min mening både lugter og smager carob-pulver ganske ækelt og kvalmt

Det er jeg sådan set enig i, men i nogle sammenhænge kan det nu godt glide
ned, f.eks. i "varm cacao" (som altså så ikke er varm cacao).

> Jeg brugte samme forhold carob-pulver : kakaopulver i opskriften og jeg
> vil anbefale dig at gøre det samme...(hvis det er noget kaffe-kakao-agtigt
> du skal lave så virker det jo logisk nok).

I de fleste opskrifter jeg har læst og/eller prøvet bruges der den dobbelte
mængde carob i forhold til cacao.

M VH

Peter

Fra : Søren

Dato : 06-09-05 20:01

> [...]
> mad/slik. Der er masser af henvisninger til johannesbrødmel/kernemel. Men

Hej

Johannesbrødkernemel bruges som en stabilisator i fødevarer.

Rent johannesbrødkernemel i opløsning bliver en slimet tyk grødagtig
substans.

Johannesbrødkerne hedder iøvrigt og karat og de vejer alle ca. 0,2 gram, man
angiver stadig diamanter vægt i karat - men man bruger nok frøene.

Johannesbrødkernemel har intet med hverken kaffe eller kakao at gøre, men
det indgår sikkert i flere slags (kakao)pulver.

Det giver en fyldigere smag/fornemmelse i munden.

Søren

Fra : Jonas Kofod

Dato : 07-09-05 12:16

> [...]
> mad/slik. Der er masser af henvisninger til johannesbrødmel/kernemel. Men

Du kan købe johannesbrødkerne sirup i størstedelen af de etniske
grønthandlere.

De knapt så fine kvaliteter af dette sukkerprodukt er at sammenligne med
melasse (der jo osse anvendes som foderstof), derfor findes det som
dyrefoder.