Linke til en AVI film
Fra : Jesper Hansen

Dato : 06-09-05 13:25

Hejsa

Jeg har lagt en stump avi op på en side, men hvordan får jeg den til at
åbne i fx Media player eller lign. og ikke bare skriver "Gem som..." ?

Jeg har lagt den sådan her:

--
Venlig hilsen
Jesper

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-09-05 13:46

Jesper Hansen skrev:

> Jeg har lagt en stump avi op på en side, men hvordan får jeg
> den til at åbne i fx Media player eller lign. og ikke bare
> skriver "Gem som..." ?

Det er en indstilling i din browser - ikke noget du kan påvirke i
et link.

> Jeg har lagt den sådan her:

Det er i givet fald en fejl - jeg går ud fra at du mener

(http-angivelsen er *ikke* valgfri hvis man angiver et domæne).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jesper Hansen

Dato : 06-09-05 13:54

On Tue, 06 Sep 2005 14:45:51 +0200, Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Det er en indstilling i din browser - ikke noget du kan påvirke i
> et link.

Ok...

> Det er i givet fald en fejl - jeg går ud fra at du mener

Jo min fejl, men det giver samme resultat Men tak for hjælpen.

--
Venlig hilsen
Jesper

Fra : Dennis Munding

Dato : 07-09-05 08:37

Hej Jesper!
"Jesper Hansen" <lismoes@(slettes)gmail.com> skrev i en meddelelse
> Hejsa
>
> Jeg har lagt en stump avi op på en side, men hvordan får jeg den til at
> åbne i fx Media player eller lign. og ikke bare skriver "Gem som..." ?
>
> Jeg har lagt den sådan her:

Måske du kan bruge disse links:

http://www.w3schools.com/media/media_browservideos.asp

http://www.w3schools.com/media/media_object.asp

Dennis Munding
Web-master
http://www.skovaa-munding.dk/, http://www-mundings-memorial.dk/
http://www.cantica.dk/, http://www.eds-denmark.dk/

Fra : Jesper Hansen

Dato : 07-09-05 09:26

On Wed, 7 Sep 2005 09:36:45 +0200, Dennis Munding wrote:

> Måske du kan bruge disse links:
>
> http://www.w3schools.com/media/media_browservideos.asp
>
> http://www.w3schools.com/media/media_object.asp

Ser spændende ud - kigger på det. Tak

--
Venlig hilsen
Jesper

Fra : Dennis Munding

Dato : 07-09-05 10:02

> Ser spændende ud - kigger på det. Tak

Det var så lidt...

Fra : Dennis Munding

Dato : 12-09-05 07:51

Hej Jesper!
> [...]
>
> Jeg har lagt en stump avi op på en side, men hvordan får jeg den til at
> åbne i fx Media player eller lign. og ikke bare skriver "Gem som..." ?

Ved ikke, om du har løst problemet...?

Men er du sikker på, at "avi" ikke skal stå med store bogstaver - altså
"AVI"...?

Grunden til at jeg spørger er, at jeg selv har et film-klip på nettet, og
der er extension automatisk skrevet med store bogstaver - også af typen
"avi" - og jeg har ingen problemer....

Når jeg klikker på linket http://www.skovaa-munding.dk/Victoria.AVI åbner
Windows Media Player automatisk og afspiller film-klippet....

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 12-09-05 09:40

Dennis Munding skrev:

> Men er du sikker på, at "avi" ikke skal stå med store
> bogstaver - altså "AVI"...?

Endelsen skal stå med den versalitet (fordeling af store og små
bogstaver) som filnavnet har. Hvis filen hedder film.avi skal man
henvise til "film.avi" og tilsvarende hvis filen hedder film.AVI
skal man henvise til "film.AVI".

På nogle servere er der ikke forskel på store og små bogstaver, men
det er en god ide at gå ud fra at alle servere er versalfølsomme.

Den forskel der evt. kan være mellem store og små bogstaver har
normalt intet at gøre med hvordan filen behandles af modtageren.
Hvis serveren er versalfølsom, vil den kun returnere en fil der
hedder præcis det der spørges om (fx vil "Film.avi" ikke blive
returneret hvis browseren beder om "film.avi"). I alle tilfælde vil
det være modtageren (browseren) der afgør hvordan filen skal
behandles.

Der *kan* dog godt være en forskel på .avi- og .AVI-filer fra en
bestemt server. Webserveren har en liste over filendelser, som den
bruger til at koble filen sammen med en standard mime-type når den
skal leveres. Hvis denne liste er versalfølsom, kan det godt tænkes
at en .avi-fil vil få mime-typen "video/avi" mens en .AVI-fil får
mime-typen "application/octet-stream". Den forskel kan så resultere
i at den ene filtype åbnes direkte, mens den anden skal gemmes
først.

Men jeg tror ikke at ovenstående forskel forekommer i praksis - der
er ikke tradition for at behandle filtypebetegnelser som
versalfølsomme. Derfor vil det undre mig hvis en webserver er sat
op til at skelne mellem .avi og .AVI
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Dennis Munding

Dato : 12-09-05 18:38

Hej Jens!
> [...]
> bogstaver) som filnavnet har. Hvis filen hedder film.avi skal man
> henvise til "film.avi" og tilsvarende hvis filen hedder film.AVI

Det var jeg godt klar over...

> På nogle servere er der ikke forskel på store og små bogstaver, men
> det er en god ide at gå ud fra at alle servere er versalfølsomme.

Ja, nemli' ja!

> [...]
> er ikke tradition for at behandle filtypebetegnelser som
> versalfølsomme. Derfor vil det undre mig hvis en webserver er sat

Så blev min "horisont" udvidet lidt igen...
Tak for det.