Klematis og roser til sydvendt gavl
Fra : Puk

Dato : 03-09-05 19:45

Hej alle,

Vi er endelig blevet færdige med beklædningen af vores hus. Således har
jeg nu en sydgavl beklædt med mørkeblåt træ. Gavlen er ca. 7,5 m høj og har
i midten i bunden en enkelt havedør med sprosser og i toppen en dobbelt
havedør med sprosser. På hver side af den nederste dør er der ca. 3,5 meter
i bredden.

Jeg har drømt om at plante denne gavl til med klematis og roser lige siden
vi flyttede til og nu er tiden kommet.

Da gavlen jo er mørkeblå forestiller jeg mig, at det vil være rigtig flot
med Clematis Silver Moon. Se den her
http://www.clematisdanmark.dk/blomster.asp?bk=0309201802&soeg=silver og klik
så på Silver Moon midt på skærmen.

Jeg ville også gerne have en lys lilla Clematis på gavlen, men jeg har
indtryk af, at det er en dårlig idé da de fleste af dem blegner ved at stå i
fuld sol, som de ville komme til på min gavl.

Men hvilken slyngrose bør jeg vælge til?
Det er især farven jeg er i tvivl om. Jeg er bange for at en svag lyserød
vil gøre gavlen lidt kedelig og ikke lade hverken klematis eller rose komme
helt til sin ret.

Jeg er helt skudt i Night Light rosen (se den her:
http://www.rosenposten.dk/roser.asp?vis=1049&cb=03-09-2005+20:19:06_638 ),
men jeg er ikke sikker på at den og den hvide klematis vil være flot sammen.
Samtidig er dette ikke en af de slyngroser, der bliver vanvittigt høje
ifølge www.rosenposten.dk. Jeg overvejer derfor at bruge den op mod en
hvidfilset havemur ved terrassen sammen med en mørk lillae/blå klematis.
Men hvad siger i? Kunne den gå med en hvid klematis og er det sandt at den
ikke bliver så høj?

Shogun rosen var måske et bedre valg sammen med den hvide klematis (se den
her:
http://www.rosenposten.dk/roser.asp?vis=870&cb=03-09-2005+20:19:06_648 )

Men jeg kunne måske også vælge en helt mørkerød rose? Jeg har også
overvejet en gul ala Goldener Olymp, men er ikke sikker på at gul og hvid
vil klæde hinanden så godt, så den må jeg nok finde plads til et andet sted.

Hvilke er jeres favorit slyngroser? Hvilke ville i anbefale sammen med
klematis?

Jeg er mest fascineret af roser med tilspidsede, bægerformede eller
afrundede blomsterformer og jo større blomsterne er jo bedre.
The fairy som jo ellers er så populær blandt mange siger mig ikke så meget.

Helt ideelt ville jeg jo elske at både rose og klematis groede hele vejen op
og en dag endte med at dække gavlen. Men det er måske nok lidt vel
ambitiøst.

Kom med alle jeres bedste bud.

Mange hilsner
Puk

Fra : Gainsbourg

Dato : 03-09-05 20:28

> Hvilke er jeres favorit slyngroser? Hvilke ville i anbefale sammen med
> klematis?

Smag og behag er jo forskellig... Af slyngroser, holder jeg meget af
"Heidelberg" til solrige steder og "Awakening" og ikke mindst "Henri Martin"
til mere skyggefulde steder. Jeg synes at alle 3 er kønne sammen med
Clematis. Schneewalzer er også dejlig (men den er hvid, så det er nok ikke
det du søger). Og så har jeg længe haft lyst til at prøve en "Etoile de
Hollande" - den kunne måske også være noget?

I øvrigt kan jeg kun anbefale Rosenposten på det varmeste. Vi har altid
været glade for de planter vi har fået derfra - og når vi har været i tvivl
om hvilken sort vi ville have mest glæde af til et bestemt sted, har Knud
altid stået parat med gode råd...

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Hans B.

Dato : 04-09-05 13:30

Jeg er altså meget meget glad for min New dawn. Den remontere fint og
blomstre til frosten kommer. Ellers vil jeg foreslå Abraham Derby, det er
ganske fantastisk og har en meget fin duft. Den remontere også og giver da
et fint spil til blå og "perlemor"

Hvis alt andet glipper ville jeg bestemt også vælge en Heidelberg.

Hans

Fra : Puk

Dato : 04-09-05 14:30

Gainsbourg" <isl41688@THORSTENimage.dk> wrote in message

> Smag og behag er jo forskellig...

Ja og gudskelov for det, ellers ville det jo være kedeligt at gå tur og
kigge på haver.

> [...]
Martin"
> til mere skyggefulde steder. Jeg synes at alle 3 er kønne sammen med

Mange tak. Awakening har jeg faktisk haft kig på selv også.
Dejligt at høre, at den fungerer sammen med clematis. Men som jeg forstår
dig, skal den helst ikke stå mod syd?

> Schneewalzer er også dejlig (men den er hvid, så det er nok ikke
> det du søger).

Måske ikke lige på denne gavl. Hen af vejen vil jeg jo gerne plante mange
flere steder, men man skal jo starte et sted....... Også af hensyn til
pengepungen

> Og så har jeg længe haft lyst til at prøve en "Etoile de
> Hollande" - den kunne måske også være noget?

Hvor er den bare smuk !!! Den er da helt bestemt et meget varmt emne.

Problemet er jo også, at der er så mange smukke slyngroser, og det er svært
at vælge. Skal jeg gå med forholdsvis "kolde" farver eller skal jeg gå med
noget "varmt".

Jeg har lige læst mig frem til at Silver Moon klematisen faktisk ikke er så
glad for en sydvendt plads, så den må jeg finde et andet sted til.

Jeg synes det er svært at finde en lys Clematis (ud over de hvide), som ikke
siges at blegne på meget solrige steder. Ellers ville jeg nemlig gerne
vælge eksempelvis William Kenneth eller Belle of Woking som er lys blå i det
og så måske bruge en sart rosa slyngrose sammen med dem. Men jeg er også
bange for at gøre det alt for svært for mig selv at få dem til at trives.

> [...]
tvivl
> om hvilken sort vi ville have mest glæde af til et bestemt sted, har Knud

Det lyder bare helt super ! Jeg ville nemlig gerne købe der, da de jo har
et fantastisk udbud af roser.
Jeg tror, jeg vil prøve mig med en mail og se, om jeg måske kan få lidt
hjælp til, hvad jeg bør vælge.

Tak for dine input.

Mange hilsner
Puk

Fra : Kim S

Dato : 05-09-05 12:08

"Gainsbourg" <isl41688@THORSTENimage.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> været glade for de planter vi har fået derfra - og når vi har været i
> tvivl om hvilken sort vi ville have mest glæde af til et bestemt sted, har

Jeg har den modsatte erfaring med roser derfra. De trives dårligt, og
udvikler
sygdomme. Roser fra andre planteskoler trives fint i samme bed...

Mvh, Kim

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 05-09-05 16:49

On Mon, 5 Sep 2005 13:07:35 +0200, "Kim S" <JohnDoe@Falskmail.dk> wrote:

>Jeg har den modsatte erfaring med roser derfra. De trives dårligt, og
>udvikler
>sygdomme. Roser fra andre planteskoler trives fint i samme bed...

Samme slags roser? Eller forskellige sorter fra hhv. rosenposten og
andre planteskoler?

Rosenposten sælger også roser engros, så der er i øvrigt rimelige
chancer for at de roser du har fra planteskolen også kommer derfra.....

Fra : Puk

Dato : 05-09-05 18:29

"Gainsbourg" <isl41688@THORSTENimage.dk> wrote in message

Hej igen,

> [...]
tvivl
> om hvilken sort vi ville have mest glæde af til et bestemt sted, har Knud

Jeg vil blot lige takke endnu engang.

Jeg har faktisk skrevet til både Knud hos Rosenposten.dk og til Flemming hos
Clematisdanmark.dk og tænk sig, de har begge taget sig tid til at råde mig
angående min sydgavl. Begge har sendt mig forslag til planter, der vil
passe lige præcis til mig behov.

Jeg er SÅ benovet over, at de havde tid til sådan en lille privat sydgavl
som min, og naturligvis rigtig rigtig glad.

Er der nogen som har erfaringer med Clematis fra Clematisdanmark?

Mange hilsner
Puk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 05-09-05 20:04

On Mon, 5 Sep 2005 19:29:15 +0200, "Puk" <walnut@get2net.dk> wrote:

>Er der nogen som har erfaringer med Clematis fra Clematisdanmark?

Jeg så deres planter på blomsterfestivallen i Frederikshavn i
forsommeren. De så meget flotte og kraftige ud.

Der var faktisk indtil flere sorter jeg bestemte jeg skulle have men
heldigvis var han der ikke dagen efter hvor jeg ville have købt dem