"Afpropning" af radiator
Fra : Michael

Dato : 03-09-05 10:08

Jeg skal renovere et værelse og i den forbindelse have taget en radiator af.
Varmen er er 2-kreds fjernvarmeanlæg, dvs. der er et specielt kredsløb til
radiatorerne. Mit spørgsmål er nu, om det er muligt at pille radiatoren af,
skrue 2 propper på og tænde for varmen igen? Eller kræves det at der er
forbindelse mellem de 2 rør, som radiatoren normalt klarer?

Fra : Martin Bak

Dato : 03-09-05 10:26

"Michael" <a@b.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det at der er forbindelse mellem de 2 rør, som radiatoren normalt klarer?

Du kan sagtens proppe rørene af. Situationen vil svare nøje til, at
radiaotoren er helt lukket.
Det nemmeste er, at skaffe to afproppede "halve" unioner, så de kan sættes
sammen med den halvdel af unionerne der er tilbage på rørene når du fjerner
radiatoren. På den måde ændrer du intet ved dine rør.

Martin

Fra : Michael

Dato : 03-09-05 12:49

"Martin Bak" <m_bak@vip.stjert.cybercity.dk> wrote in message

> [...]
> sammen med den halvdel af unionerne der er tilbage på rørene når du
> fjerner radiatoren. På den måde ændrer du intet ved dine rør.

Tak for svaret - så kan jeg klø på

Fra : *** Calle ***

Dato : 04-09-05 09:27

Martin Bak wrote:
> [...]
> sættes sammen med den halvdel af unionerne der er tilbage på rørene
> når du fjerner radiatoren. På den måde ændrer du intet ved dine rør.

Sikke da noget vrøvl, der skal da bare en alm. slutprop i hvor røret var
før.
--
*** Calle ***

Fra : Martin Bak

Dato : 04-09-05 09:46

"*** Calle ***" <fake@fake.fake> skrev i en meddelelse

> Sikke da noget vrøvl, der skal da bare en alm. slutprop i hvor røret var
> før.
> --

Det er bestemt ikke noget vrøvl Calle.. Har du prøvet det selv? Han er helt
fri for at skille rørene ad, hvis han gør som jeg foreslår.

Martin

Fra : Martin Bak

Dato : 04-09-05 09:48

"Martin Bak" <m_bak@vip.stjert.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> "*** Calle ***" <fake@fake.fake> skrev i en meddelelse

> Det er bestemt ikke noget vrøvl Calle.. Har du prøvet det selv? Han er
> helt fri for at skille rørene ad, hvis han gør som jeg foreslår.

Og, nåh ja, jeg går ud fra, at radiatoren skal tilbage på plads igen, når
han er færdig med at renovere værelset. Det er måske der vi har forskellig
opfattelse.

Martin

Fra : *** Calle ***

Dato : 04-09-05 11:12

Martin Bak wrote:
> [...]
>>
> Og, nåh ja, jeg går ud fra, at radiatoren skal tilbage på plads igen,
> når han er færdig med at renovere værelset. Det er måske der vi har

Jeg regnede med den skulle væk. Men hvis den bare skal midlertidigt af, så
er det bare at dreje den af ved omløberne, og så lægge en gml. 5øre i en
omløber og skrue på igen.

--
*** Calle ***

Fra : Michael

Dato : 04-09-05 11:41

> [...]
> han er færdig med at renovere værelset. Det er måske der vi har forskellig

Ja, radiatoren skal ganske rigtigt tilbage på plads igen bagefter. Jeg har
faktisk købt to kobber-propper nu, som jeg skruer på ved afmontering.

Fra : *** Calle ***

Dato : 04-09-05 11:10

Martin Bak wrote:
> "*** Calle ***" <fake@fake.fake> skrev i en meddelelse

> Det er bestemt ikke noget vrøvl Calle.. Har du prøvet det selv? Han
> er helt fri for at skille rørene ad, hvis han gør som jeg foreslår.

Ja, men så har han dem strittende op af gulvet. Ja jeg har prøvet af fjerne
radiatorer, og springer ikke over hvor gærdet er lavest.
--
*** Calle ***

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 03-09-05 10:58

> [...]
> det at der er forbindelse mellem de 2 rør, som radiatoren normalt klarer?

Du må kun pille ved fjernvarme inst. hvis du har varmeveksler i huset,
ellers skal man have fat i en aut. vvs'er.

Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
This Email was scanned by Norton Antivirus 2005

Fra : Michael

Dato : 03-09-05 12:48

"Thomas Nørgaard" <nimbus39@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> Thomas Nørgaard
> www.countryfan.dk
> This Email was scanned by Norton Antivirus 2005

Det har jeg også - som jeg skrev er det et 2-kreds system, dvs. der er
varmeveksler til radiator-kredsen.

Fra : *** Calle ***

Dato : 04-09-05 09:25

Michael wrote:
> [...]
> muligt at pille radiatoren af, skrue 2 propper på og tænde for varmen
> igen? Eller kræves det at der er forbindelse mellem de 2 rør, som

du skal bare proppe af.
--
*** Calle ***