Anlægning af græsplane...
Fra : Ukendt

Dato : 02-09-05 20:46

Hejsa.

Jeg har købt et nyt hus og skal have lavet en græsplæne.

Sidste sommer fik jeg kørt noget frisk muld på i haven. Siden har jeg intet
gjort, hvilket har medført, at det er fyldt med meget stort ukrudt.

For en måned siden har jeg så slået ukrudtet med en gammel græsslåmaskine og
givet det RoundUp (beklager).

Jeg har i mellemtiden fået lagt filser, og kan nu se at jeg skal have fyldt
yderligere 10 cm jord på (enkelte steder 15-20 cm) for at få det i niveau.

Jeg har talt med en gartner, der har en maskine der kan så græs og "putte"
stenene ned i jorden samtidig. Dette her jeg tænkt mig at gøre brug af.

Gartneren anbefaler mig at få jorden fræset inden jeg kører jord på. Jeg har
haft ringet til maskinstationen for at få dem til at gøre dette og så
aflevære jord efterfølgende.

Men ham fra maskinstationen siger at det et tosset af fræse, hvis jeg bare
fylder jord ovenpå.

Nu er jeg så i tvivl om hvem der har ret. Nogen anbefalinger?

Med venlig hilsen

Rune.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 03-09-05 06:52

On Fri, 2 Sep 2005 21:46:26 +0200, <Rune Nicolajsen> wrote:

>Jeg har talt med en gartner, der har en maskine der kan så græs og "putte"
>stenene ned i jorden samtidig. Dette her jeg tænkt mig at gøre brug af.

Sådan en fræser er også bare genial
Man kan køre over et stykke jord med højt græs, efter een tur er der
sort jord.

> [...]
>fylder jord ovenpå.
>
>Nu er jeg så i tvivl om hvem der har ret. Nogen anbefalinger?

Jeg kan nu heller ikke se pointen i at få fræset inden der bliver hældt
nyt jord ovenpå. I hvert fald ikke når det jord der ligges ovenpå igen
sakl fræses med en stennedlæggerfræser.

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 03-09-05 13:42

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev i en meddelelse news:kbeih1hbhb9bppummj01g3lesiaao83llr@4ax.com...

> Sådan en fræser er også bare genial
> Man kan køre over et stykke jord med højt græs, efter een tur er der
> sort jord.

Dvs. at man efter sådan en tur kan tromle og så nyt græs
med det samme?

Er der nogen der ved hvor i nærheden af Aalborg man
kan leje sådan en?

/Jakob

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 03-09-05 17:52

On Sat, 3 Sep 2005 14:41:50 +0200, "Jakob Jeppesen"
<for_news_only@hotmail.com> wrote:

>Dvs. at man efter sådan en tur kan tromle og så nyt græs
>med det samme?

I princippet ja. Du skal dog nok regne med at skulle planere en smule
ud. Hvor meget afhænger af hvor jævnt der er inden der bliver fræset.

>Er der nogen der ved hvor i nærheden af Aalborg man
>kan leje sådan en?

Nordjysk lift lejer sådan en maskine ud. De har en afdeling i Ålborg.

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 03-09-05 17:59

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev i en meddelelse news:h6kjh115tufgcnbiqlqaaape7bbso0ljb8@4ax.com...

> I princippet ja. Du skal dog nok regne med at skulle planere en smule
> ud. Hvor meget afhænger af hvor jævnt der er inden der bliver fræset.

Ok - det kan jeg så godt leve med

> Nordjysk lift lejer sådan en maskine ud. De har en afdeling i Ålborg.

Lækkert - sådan en vil jeg ha' hentet hjem snarest ...

/Jakob