hvad betyder P/E og P/BV
Fra : Leonard

Dato : 02-09-05 18:06

hvad betyder P/E og P/BV ?

Det er tal der står nederst på cse.dk - når man kigger på et enkelt
papir.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Er du skiftet til Firefox? www.mozilla.org

Fra : Joakim von And

Dato : 04-09-05 14:38

> hvad betyder P/E og P/BV ?
>
> Det er tal der står nederst på cse.dk - når man kigger på et enkelt
> papir.

Google er ellers din ven.

P/E angiver kursen pr. overskudskrone (price-earnings), altså indtjeningen
sat i forhold til kursværdien af den samlede aktiekapital. PE-værdien
anvendes som mål for om en aktie er dyr (høj P/E) eller billig (lav P/E).

* Hvis P/E for en virksomhed eksempelvis er 10, betyder det at man skal give
10 kr for 1 kr's overskud.

P/BV angiver kurs/indre værdi (Book Value=virksomhedens regnskabsmæssige
værdi) og er et udtryk for den mer-eller mindrepris, der skal betales for en
aktie i forhold til dennes indre værdi.

* Hvis P/BV for en virksomhed eksempelvis er større end 1, er dens
markedsværdi højere end dens regnskabsmæssige værdi og aktien er således
overvurderet.

Uden at gå i detaljer vil jeg blot nævne, at begge nøgletal skal tolkes med
varsomhed og de kan ikke stå alene som en metode til at udvælge aktier.

Fra : Leonard

Dato : 04-09-05 14:58

"Joakim von And" <ncm_ab@hotmail.com> wrote:

>* Hvis P/E for en virksomhed eksempelvis er 10, betyder det at man skal give
>10 kr for 1 kr's overskud.

Så må det jo være en fejl når P/E er negativ?
- jeg så en aktie hvor P/E var -106

>Uden at gå i detaljer vil jeg blot nævne, at begge nøgletal skal tolkes med
>varsomhed og de kan ikke stå alene som en metode til at udvælge aktier.

Nej, så ville det jo være nemt. Aktier handles jo oftest på rygter,
sjældent på reelle økonomiske overvejelser

Fra : Joakim von And

Dato : 04-09-05 15:20

> Så må det jo være en fejl når P/E er negativ?
> - jeg så en aktie hvor P/E var -106

I så fald har virksomheden en negativ indtjening.

Joakim