Skærme
Fijala 3554
Fladskærm
Fra : Søren

Dato : 02-09-05 14:32

Hej NG..

Jeg står og skal til at skifte min gamle 19 tommer SAMPO skærm ud med en 19
tommer fladskærm.
Mit behov er at den skal være god til grafik , 3D tegne programmer, Autocad,
og gerne lidt spil..
Er der nogen der har et godt bud på en skærm, ved ikke hvor meget det med
millisekunder osv har at betyde osv. Har til dato ment at hz har betydet
meget..

Sværmer meget for Acer..

Søren Thomsen

Fra : Lasse

Dato : 02-09-05 18:31

Du kan finde meget information her i gruppen. Da du skal bruge den til
grafik og 3d tegneprogrammer bør du vælge en skærm med MVA eller P-MVA
panel. De billige men hurtige TN-paneler har ikke nær så gode farver.
Viewsonic VP 191 eller efterfølgeren VP930 som er lige på trapperne er et
godt bud. Hz har absolut intet at sige på en fladskærm. Du bør kigge efter
opdateringshastigheden der måles i ms, jo lavere jo bedre, men det er ofte
et marketings trick da målemetoderne er forskellige. Jeg har selv dårligere
erfaringer med Dell 1905FP mht. spil, men hvis du ikke skal bruge den til
hurtigere 3d-spil er det nok den bedste til prisen.

mvh. Lasse

Fra : Jan Richardy

Dato : 07-09-05 12:13

"Søren" <jada@mail.ingen> skrev i en meddelelse
> Jeg står og skal til at skifte min gamle 19 tommer SAMPO skærm ud med en
> 19
> tommer fladskærm.

Først - hvorfor 19"? De kører samme opløsning som 17" skærmene
(1280x1024),
så det eneste du opnår er et mere kornet billede, da de enkelte pixels
blive
større. Jeg kan måske forstå det, hvis du er 100% gamer eller svagtsynet,
men hvorfor give flere penge for et billede som ikke er nær så skarpt?

Anyways, så har jeg lige købt 2 stk. Samsung 173p+ 17". De er købt med
henblik på webarbejde (photoshop/flash osv.) og en lille smule spil. De
har
et PVA-panel, som kan vise ægte 24bit farver (modsat mange af de hurtige
skærme, som bygger på TN panelet, som kun viser 18bit farver) og kører 8ms
pga. en såkaldt overdrive teknologi - sidstnævnte betyder at skærmen
virker
fint til spil (ihvertfald til de krav jeg stiller overfor spil. Jeg er
ikke
super-gamer). De har et kontrastforhold på 1500:1, hvilket giver en kanon
farvedybde. Jeg er ihvertfald meget imponeret over skiftet fra CRT.

Jeg kan kun anbefale skærmen (som også findes i en 19", hvis det er det du
vil, men den har dårligere kontrastforhold).

--

Mvh. - JanR - http://www.richardy.dk
"No milk! Milk is for babies. When you grow up you have to drink beer"