Hækken klippes inden sankt Hans.
Fra : MAG

Dato : 01-09-05 08:55

Hejsa!

Ja som overskriften lyder så siger man jo at hækken skal klippes inden sankt
Hans, og det er den så blevet. Men skal den så klippes endnu en gang eller
hvordan? Synes måske at den ser ud til at den godt kunne trænge til en
klipning, men hvornår?

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Maria

Fra : Max

Dato : 01-09-05 09:09

Hej Maria

> hvordan? Synes måske at den ser ud til at den godt kunne trænge til en
> klipning, men hvornår?

Hvis du syntes den trænger til klipning, ja så klipper du den. Glem alt om
sankt hans og alt det der, du kan klippe når det passer dig.

Mvh Max

Fra : OL

Dato : 01-09-05 14:57

> Hej Maria

> Hvis du syntes den trænger til klipning, ja så klipper du den. Glem alt om
> sankt hans og alt det der, du kan klippe når det passer dig.
>
> Mvh Max

Den med sankt hans, er go nok, af hensyn til ynglende fugle

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 01-09-05 16:18

On Thu, 1 Sep 2005 15:57:00 +0200, "OL"
<ole_lyckegaardfjerndette@hotmail.com> wrote:

>Den med sankt hans, er go nok, af hensyn til ynglende fugle

Øhm... kun da hvis man vil forstyrre disse ynglende fugle .....

Fra : Max

Dato : 01-09-05 20:09

Hej

> Den med sankt hans, er go nok, af hensyn til ynglende fugle

Det har intet med ynglende fugle at gøre, jeg har da fugle
der yngler i hækken lige nu. Det er en gammel tradition
der stammer fra den tid hvor det var gartnere der klippede
hækken og frem til sankt hans havde de god tid til hækken,
så de fik kunderne til at bestille hækkeklipning før sankt hans.

Mvh Max

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 01-09-05 20:23

> [...]
> hækken og frem til sankt hans havde de god tid til hækken,
> så de fik kunderne til at bestille hækkeklipning før sankt hans.

Der er vel også det logiske i det, at den skal være lang før den kan klippes
kort. Men set ud fra, at jeg har 'mest modvilje' mod at rive sammen, da jeg
har motorklipper, og ud fra det faktum, at den faktisk alligevel skal
klippes to gange for at være pæn, vil jeg fremover til at klippe noget før.
Så er der ikke så meget at rive sammen, og det rådner hurtigere.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 01-09-05 23:09

Preben Riis Sørensen wrote:

> [...]
> alligevel skal klippes to gange for at være pæn, vil jeg fremover til
> at klippe noget før. Så er der ikke så meget at rive sammen, og det

Jo tidligere du klipper første gang, jo før trænger hækken igen. Ud fra din
filosofi risikerer du hurtigt at skulle klippe tre gange i løbet af en
sæson.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 01-09-05 23:16

> Jo tidligere du klipper første gang, jo før trænger hækken igen. Ud fra
din
> filosofi risikerer du hurtigt at skulle klippe tre gange i løbet af en
> sæson.

Så vil jeg klippe 'lidt før Sct.Hans', for 3 gange, det gider jeg dog ikke.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 01-09-05 20:39

On Thu, 1 Sep 2005 21:08:38 +0200, "Max"
<Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> [...]
>hækken og frem til sankt hans havde de god tid til hækken,
>så de fik kunderne til at bestille hækkeklipning før sankt hans.

Hmm... den med at gartnerne skulle have god tid inde sankt hans, den kan
jeg ikke lige genkende ...... hverken som anlægsgartner,
produktionsgartner eller havecentergartner. Det er først efter sankthans
man igen har "knap så travlt".

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 01-09-05 21:28

On Thu, 01 Sep 2005 21:38:43 +0200, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> wrote:

> [...]
>jeg ikke lige genkende ...... hverken som anlægsgartner,
>produktionsgartner eller havecentergartner. Det er først efter sankthans

Mon ikke det handler om, at hækafklippet skulle på bålet?

Venlig hilsen
Dorte

--
http://www.123hjemmeside.dk/Ringholm

Fra : Max

Dato : 01-09-05 22:47

Hej Mads

> Hmm... den med at gartnerne skulle have god tid inde sankt hans, den kan
> jeg ikke lige genkende ...... hverken som anlægsgartner,
> produktionsgartner eller havecentergartner. Det er først efter sankthans

For 200 år siden gik smedene såmændt også og lavede mange ting som
jeg ikke kan genkende selv om der står smed på mit svendebrev :)

Mvh Max

Fra : Bo Velschow

Dato : 02-09-05 16:44

"MAG" <Maria@fredslund.biz> skrev i en meddelelse
> [...]
> eller hvordan? Synes måske at den ser ud til at den godt kunne trænge til

Hej

Vi har 2 typer hække; én ligusterhæk og én ildtorn (som i øvrigt stikker som
én i ....., men det er en anden historie!). Normalt klipper vi begge typer
én gang om året (sådan ca. ultimo juli), men i år syntes vi, at ligusteren
var blevet lidt for langhåret allerede i begyndelsen af juni, så den blev
klippet (vi var de absolut første i nabolaget, der klippede hæk!).
Resultatet var da også, at den trængte igen i begyndelsen af august.
Ildtornen får som nævnt kun én gang (sidst i juli) (bl.a. fordi jeg er nødt
til at køre afklippet væk, da jeg ikke vil have tornene liggende i haven),
men kunne sagtens have tålt en klipning tidligere - men så skulle den jo nok
også have været til frisøren endnu en gang...

Morale: Vil man så vidt muligt have en "pæn", kortklippet hæk hele tiden,
skal man klippe den indtil flere gange i sæsonen (vores pensionist-nabo
klipper den f.eks. ca. 8917 gange i løbet af sommeren - men alt skal også
være "åhhh, så pænt" hos dem + der er vist et element af
beskæftigelsesterapi forbundet med det... ) - men kan man omvendt leve
med, at den når at blive lidt langhåret, før den bliver klippet, så er én
gang (midt på sommeren - dvs. juli/august; ikke at forveksle med
"midsommer", dvs. Skt. Hans - som faktisk markerer _begyndelsen_ på
sommeren, ihvertfald i astronomisk henseende) sikkert udemærket. Man kan nok
være ret sikker på, at jo hyppigere man klipper hækken, jo mere vokser den
(og jo hyppigere skal man så klippe den, osv. osv...) - ganske som med
græsplæner og alle mulige andre gevækster i haven

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge