male badeværelse
Fra : Filip

Dato : 31-08-05 21:48

Hej NG

Jeg vil gerne til at male fliserne på bad og WC. De gamle fliser er brune
70ér agtig og skal males med en knækket hvid. Hvor mange gange skal det
males over og med hvilke malertyper? Hvis jeg grunder først har jeg hørt at
det er noget stærke sager - hvad kan man bruge til åndetrætsbeskyttelse?

Filip

Fra : Anette

Dato : 31-08-05 22:21

Filip wrote:
> [...]
> skal det males over og med hvilke malertyper? Hvis jeg grunder først
> har jeg hørt at det er noget stærke sager - hvad kan man bruge til

Hej Filip

Prøv at læse denne side.
http://www.malerlager.dk/userfiles/godtigang/guide.asp?GuideID=58
Der er både gode tips, fremgangsmåde og priser på bla støvmaske

God arbejdslyst

/ Anette

Fra : Gainsbourg

Dato : 01-09-05 04:47

> Der er både gode tips, fremgangsmåde og priser på bla støvmaske

En støvmaske beskytter mod....støv. Den opfanger de små partikler fra fx.
slibning og beskytter dig mod at få ødelagt luftvejene og udvikle fx.
emfysem http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/rygelunger.htm. Ved giftige
dampe er den til gengæld helt værdiløs.

Det der er farligt ved nogle typer maling, er de organiske opløsningsmidler
(som findes i eksempelvis terpentin, citrusolier i træbeskyttelse, petrolium
m.fl.), og som kan give hjerneskade (malerhjerne) og være medvirkende årsag
til visse typer cancer. Skal man beskytte sig mod dem, kan man fx. bruge en
maske med ilttilførsel, eller som et minimum arbejde i et godt ventileret
rum.

Alle produkter har en kode på bagsiden der angiver hvilke
sikkerhedsforanstaltninger produktet kræver. En _støv_maske gør hverken fra
eller til - og kan faktisk være farlig, hvis der er tale om et produkt der
indeholder lavtkogende væsker, som eksempelvis shellack.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

P.S. Og i øvrigt skal du bruge en særlig maling til at male
badeværelsesfliser med. Fliserne skal slibes så overfladen bliver ru nok til
at malingen kan fæste (fx. med en rystepudser) og skal derefter affedtes med
fx. grundrens. Følg i øvrigt anvisningen på den maling du køber.

Du skal være forberedt på, at det ikke er en løsning der forbliver pæn i al
fremtid. Fliser er et dårligt underlag for maling og miljøet i et
badeværelse tærer hårdt på alle overflader. Løsningen egner sig bedst til
overflader der ikke kommer i direkte berøring med vand og ikke er udsat for
slid - og kan slet ikke bruges til gulve.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 01-09-05 22:54

Gainsbourg wrote:

> P.S. Og i øvrigt skal du bruge en særlig maling til at male
> badeværelsesfliser med.

Jeps. Vandbaseret - ingen giftige afdampninger: Platikote. Har selv gjort
det.

> Fliserne skal slibes så overfladen bliver ru
> nok til at malingen kan fæste (fx. med en rystepudser)

Vrøvl. De skal bare afrenses med enten grundrens eller amoniakvand
(salmiak), så der ikke er noget fedtet tilbage hverken på fliser eller i
fuger.

> Løsningen egner sig
> bedst til overflader der ikke kommer i direkte berøring med vand og
> ikke er udsat for slid - og kan slet ikke bruges til gulve.

Igen vrøvl. Jeg har uden problemer malet i brusenichen også. Eneste
begrænsning er, at man skal vente i 72 timer efter arbejdets afslutning,
inden vandpåvirkning.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Filip

Dato : 02-09-05 08:49

> Jeps. Vandbaseret - ingen giftige afdampninger: Platikote. Har selv gjort
> det.

Det var da rart at høre. Jeg har spekuleret en del over hvordan jeg kunne
beskytte mig selv når jeg gik igang, men denne metode som du nævner lyder
ert uskadelig.

> Vrøvl. De skal bare afrenses med enten grundrens eller amoniakvand
> (salmiak), så der ikke er noget fedtet tilbage hverken på fliser eller i
> fuger.

Lækkert - så slipper jeg for det bøvl med at pudse fliserne ned.

> Igen vrøvl. Jeg har uden problemer malet i brusenichen også. Eneste
> begrænsning er, at man skal vente i 72 timer efter arbejdets afslutning,
> inden vandpåvirkning.

Jeg regner ikke med at gulvet skal males i denne omgang. Hvor lang tid siden
er det du har malet dine fliser mht. slitage og holdbarhed?

Filip

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 02-09-05 14:31

Filip wrote:

> Jeg regner ikke med at gulvet skal males i denne omgang.

Jeg ved ikke, hvor holdbart det produkt er til gulve. De slides noget mere
end vægge. Her ville jeg nok bide i det sure æble og vælge noget
epoxybaseret - og så er vi ovre i den giftige afdeling. ;(

> Hvor lang
> tid siden er det du har malet dine fliser mht. slitage og holdbarhed?

Foreløbig 2 måneder. Ingen slidtage eller afskalninger. Men jeg har også
vasket grundigt af med så stærk amoniak, at fruen 'flygtede' - bare rolig,
hun er kommet tilbage.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 02-09-05 14:48

I news:43185420$0$18638$14726298@news.sunsite.dk <Erik Ginnerskov>
<erik@donotspammmeplease.invalid> skrev:

> Foreløbig 2 måneder. Ingen slidtage eller afskalninger. Men jeg har
> også vasket grundigt af med så stærk amoniak, at fruen 'flygtede' -
> bare rolig, hun er kommet tilbage.

Er du løbet tør for amoniak? ;)

mødes med en gunstig lejlighed....
www.st-roerbaek.dk

Fra : Filip

Dato : 03-09-05 08:18

> Igen vrøvl. Jeg har uden problemer malet i brusenichen også. Eneste
> begrænsning er, at man skal vente i 72 timer efter arbejdets afslutning,
> inden vandpåvirkning.

Vil det være en fordel at sætte en kondenstører ind i rummet, for at det
tører hurtigere? eller skal det have den tid som det tager at tøre langsomt?

Filip

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 03-09-05 22:36

Filip wrote:

> Vil det være en fordel at sætte en kondenstører ind i rummet, for at
> det tører hurtigere? eller skal det have den tid som det tager at
> tøre langsomt?

Det er et godt spørgsmål. Jeg fulgte bare anvisningen på dåsen.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : jones_net

Dato : 01-09-05 07:41

"Filip" <annonym@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> males over og med hvilke malertyper? Hvis jeg grunder først har jeg hørt
> at det er noget stærke sager - hvad kan man bruge til

Det er senest diskuteret i tråden "male fliser" fra d. 30/8-05 klokken
08:38 - seneste indlæg så sent som i dag klokken 08:00
Kan du ikke se den i din newsreader, så kan du bruge groups.google.dk

/J

Fra : Filip

Dato : 01-09-05 08:29

> Det er senest diskuteret i tråden "male fliser" fra d. 30/8-05 klokken
> 08:38 - seneste indlæg så sent som i dag klokken 08:00
> Kan du ikke se den i din newsreader, så kan du bruge groups.google.dk

Tak for det. Min newsreader viser ikke mere end de 17 nyeste indlæg og det
du henviser til er nr 18

Filip

Fra : jones_net

Dato : 01-09-05 09:13

"Filip" <filipravn@hotmail.com> wrote in message

> Tak for det. Min newsreader viser ikke mere end de 17 nyeste indlæg og det
> du henviser til er nr 18

Det var så lidt - der stod bare en del gode ting i den tidligere tråd, så
den var da lige et kig værd

/J

Fra : Olskum

Dato : 01-09-05 20:59

> [...]
> det er noget stærke sager - hvad kan man bruge til åndetrætsbeskyttelse?

De havde engang noget i Silvan, som jeg brugte til mit badeværelse.
Grunder, maling og forselger -> supergodt, stenhårdt. Efter 4 års brug var
der ingen huller, revner, bobler eller flager.
Alt sammen noget farligt stads. Så farligt at Silvan, desværre ikke fører
det længere. (Må sige at jeg ikke er dødsensræd for at opholde mig i de
dampe i ca 5 timer på et helt liv.) Luft ud imens du maler og sov et andet
sted den første nat. Det er straks noget andet hvis du skal male en hel
svømmehal et par gange om året )

/Olskum

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-09-05 11:05

"Filip" <annonym@get2net.dk> skrev

> [...]
at
> det er noget stærke sager - hvad kan man bruge til åndetrætsbeskyttelse?

Color har en "hæftegrunder" som er aldeles fremragende til dette. Den er
afsindig stærk og er antageligevis een af de bedste hæftegrundere på
markedet. Dine fliser skal kun have een gang med den, fordi den kan ikke
engang tåle at bliver overmalet med sig selv. Det vigtigste er rengøringen,
sørg for, at alt kalk er væk og at fliserne er afrensenet grundigt med en
ordentlig malerrens. Lad så fliserne og navnlig fugerne *tørre* i mindst 24
timer. Affedt derefter med cellose eller acetone inden du grunder.

Undlad at bruge vandbaserede hæftegrundere, det holder ganske enkelt ikke i
længden. Den omtalte hæftegrunde er ganske almindelig 1-komponent baseret og
er ikke mere skadelig end almindelig oliemaling.

http://www.mkmalerfirma.dk/butik/produkter/index.php?pp=15598

Vil du bruge maske, så skal det være en maske med aktive filtre, ellers er
det totalt ligegyldigt. Men hvis du bare sørger for, at der er vindue åbent,
når du maler, så er det hurtigt væk. Vi taler om maling, som afdamper
forholdsvis hurtigt.

Som toplak kan du bruge en helt almindelig urethan/alkyd maling eller
plastik. Det er svært at sige, hvor mange gange det skal have, fordi alle
maler forskelligt og de fleste kommer alt for lidt maling på og bruger
samtidig noget billigt mnøgmaling. Men to gang skal det have og helst også
tre.

Claus