Nye kartofler
Fra : Inger

Dato : 31-08-05 19:01

Hej NG

Hvornår definerer man kartofler som nye? (Bortset fra når de lige er
kommet op af jorden )

Er der en bestemt tid på året hvor de ikke er "nye" længere?

Venlig hilsen Inger

Fra : JytteJ

Dato : 31-08-05 21:00

"Inger" <no@emailToMe.org> skrev i en meddelelse
> [...]
> kommet op af jorden )
>
> Er der en bestemt tid på året hvor de ikke er "nye" længere?

Efter min opfattelse er nye kartofler de første helt nye man kan få
herhjemme i juni måned.
Men måske er definitionen, at sålænge man kan få kartofler som lige er hevet
op af jorden, er nye. Ellers ikke. Hvilket vil sige at de er pakket og
lagret, så er de ikke nye mere.
JytteJ

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 01-09-05 14:20

> [...]
> kommet op af jorden )
>
> Er der en bestemt tid på året hvor de ikke er "nye" længere?

Hej Inger,

Jeg har faktisk tit tænkt på nøjagtigt det samme.

For en del år siden, kan jeg huske, at jeg læste om det i FDB's blad
Samvirke. Her blev spøgsmålet også bragt. Forklaringen var nogenlunde sådan
her: Kartofler må kaldes nye, når de er nyopgravede! Spøgsmålet gik den gang
på om "nye", udenlandske kartofler tidlidt foråret, måtte være fra året før,
bare de var nyopgravede. Og det må de så!?
Jeg køber aldrig selv de første "Nye, udenlandske" der kommer til landet. De
har ofte spireøjer og er altså ikke nye, men blot nyopgravede. :-/ Jeg synes
det er en underlig forvanskning af ordet ny!

--
Mvh. Renate
____________________________

Fra : Inger

Dato : 02-09-05 13:26

Renate Jacobsen wrote:
> [...]
> har ofte spireøjer og er altså ikke nye, men blot nyopgravede. :-/ Jeg synes
> det er en underlig forvanskning af ordet ny!

Min nysgerrighed har mere seriøs grund. Jeg er allergisk Udover at
jeg får eksem på hænder og arme samt et astma anfald der siger sparto
hvis jeg forsøger at skrabe nye kartofler går det helt galt hvis jeg
forsøger at spise dem. Jeg klør i halsen. Hvis min hals ikke klør (måske
fordi de ikke er SÅ nye igen???) ja, så får jeg eksem i armhuler,
knæhaser og på lår og overarme.
Og det er ret svært at vide hvornår jeg atter kan spise kartofler. For
det meste går det hvis jeg holder mig til dem der er i pose i forvejen
nede i supermarkedet og ikke dem man selv skovler op i poser.
Men jeg elsker kartofler, så det er lidt surt...

Inger

Fra : Gainsbourg

Dato : 02-09-05 22:36

Rent juridisk må kartofler i forretningerne kaldes "nye", når skindet glider
af ved at man gnider hen over kartoflen med en finger. Når man ikke kan det
mere, er kartoflen ikke "ny" længere. Det har altså ikke noget med
høsttidspunktet at gøre, men med kartoflens friskhed.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 03-09-05 05:47

"Gainsbourg" <isl41688@THORSTENimage.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kan det mere, er kartoflen ikke "ny" længere. Det har altså ikke noget med
> høsttidspunktet at gøre, men med kartoflens friskhed.

Hejsa...

Kunne du ikke komme med en henvisning til et sted, hvor jeg kan få bekræftet
dette? Så vil jeg nemlig komme efter nærmest samtlige dagligvareforretninger
i øjeblikket.

--
Mvh. Renate
____________________________

Fra : Gainsbourg

Dato : 03-09-05 18:25

> Kunne du ikke komme med en henvisning til et sted, hvor jeg kan få
bekræftet
> dette?

Du kan kontakte Forbrugerstyrelsen http://www.forbrug.dk/. eller
Fødevareministeriet. http://www.fvm.dk/

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Inger

Dato : 03-09-05 12:35

Gainsbourg wrote:
> [...]
> mere, er kartoflen ikke "ny" længere. Det har altså ikke noget med
> høsttidspunktet at gøre, men med kartoflens friskhed.

Tusind tak for et godt svar. Ved du tilfældigvis så også hvornår
allergikere kan spise dem? Er det også når man ikke gnide skindet af
som du beskriver? Det ville jo være helt vildt dejligt hvis jeg kunne
stå nede i butikken og teste om jeg kan tåle dem!

Inger

Fra : Gainsbourg

Dato : 03-09-05 18:18

> [...]
> du beskriver? Det ville jo være helt vildt dejligt hvis jeg kunne stå nede
> i butikken og teste om jeg kan tåle dem!

Jeg ville anbefale dig at tage til lægen og få foretaget en priktest for at
kortlægge omfanget af din allergi. Når du reagerer så voldsomt på kartofler,
er der en god chance for at du har krydsallergier for andre ting,
eksempelvis birkepollen, æbler, hasselnødder eller gulerødder. Når du ved
hvad du er allergisk overfor, kan du undgå de ting i din hverdag, så din
krop ikke bliver så belastet og din allergi ikke forværres. Som astmatiker
er det vigtigt ikke at provokere unødige anfald ved at udsætte sig for
allergener. Det tager 10 minutter at få fortaget en priktest, det gør ikke
ondt og det er gratis.

Astma-Allergiforbundet anbefaler at man først koger kartoflerne og derefter
piller dem hvis man er allergisk overfor kartofler. De anbefaler også
"gamle" kartofler frem for "nye" - men giver desværre ingen nærmere
definition på "ny" og "gammel". Måske kan de uddybe hvis du ringer til dem?
Eller du kan måske have glæde af et forum med allergikere, hvor der muligvis
sidder andre med samme allergi, som kan give råd.

http://allergi.astma-allergi.dk/regado.jsp?type=page&id=71

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Inger

Dato : 03-09-05 21:48

Gainsbourg wrote:
> [...]
> er det vigtigt ikke at provokere unødige anfald ved at udsætte sig for
> allergener. Det tager 10 minutter at få fortaget en priktest, det gør ikke

Jeg har skam fået foretaget adskillige priktests (og det svier altså
lidt at blive stukket 10 gange i hver arm). Jeg er birkepollen
allergiker. Desværre reagerer min krop ikke helt normalt i forhold til
kryds allergi eller nogle andre allergier for den sags skyld. Spiser jeg
hasselnødder reagerer jeg "normalt" allergisk med kløe i halsen, ligesom
med helt nye kartofler og gul peberfrugt (ved ikke med rød og orange,
har ikke turdet prøve). Så jeg har altid min inhalator med mig når jeg
er på restaurant, man ved aldrig hvad der er i maden!
Derudover har jeg tendens til eksem, som bl.a. forårsages af indtag af
æbler, pærer, andre nødder og ting der indeholder spor af hasselnødder.
Og altså også kartofler - sommetider! Det kan komme meget an på hvilken
årstid jeg kommer til at indtage de forskellige ting, om foråret når der
er birk i luften er det vistnok værst, ihvertfald med frugt og grønt.
Selvom jeg undgår ovenstående har jeg stadig ofte eksem/udslet som jeg
ikke hvad skyldes, der er næsten altid et eller andet sted på min krop
der klør på grund af eksem. Derfor er det temmelig vigtigt for mig at
vide hvornår jeg kan udelukke kartoflerne som årsag

> [...]
> Eller du kan måske have glæde af et forum med allergikere, hvor der muligvis
> sidder andre med samme allergi, som kan give råd.

Jeg har ofte snakket med deres rådgivning i telefonen om andre
allergier, samt astma'en (jeg er medlem). Den med at koge og pille
kendte jeg dog ikke, så tak for den. Men måske jeg skulle trille over i
dk.helbred og spørge efter erfaringer med eksem og allergier

Hilsen Inger

Fra : Thomas Widmann

Dato : 03-09-05 18:42

"Gainsbourg" <isl41688@THORSTENimage.dk> writes:

> bekræftet
>
> Du kan kontakte Forbrugerstyrelsen http://www.forbrug.dk/. eller
> Fødevareministeriet. http://www.fvm.dk/

Er det der, du har det fra?

/Thomas
--
Thomas Widmann twid@bibulus.org http://www.twid.bibulus.org
Flat 0/1, 57 Rose Street, Garnethill, Glasgow G3 6SF, Scotland, EU