Skinnebensbetændelse
Fra : Henrik Dejgaard

Dato : 05-06-01 19:02

Jeg er en glad langdistanceløber der igennem et års tid har døjet med
skinnebensbetændelse.
Har i nogle gode foreslag til at bekæmpe denne skade så jeg igen kan træne
optimalt ?
Jeg har blandt andet fået testet min løbestil/sko, holdt flere pauser og
prøvet alverdens strækøvelser.
Ingen af forsøgene har givet resultat. Er der mon en mirakelkur ?

mvh
Henrik

Fra : Christian Holm

Dato : 06-06-01 11:00

Hej, jeg har haft skinnebensbetændelse masser af gange og efterhånden er jeg
kommet til den konklusion at det er fordi man ikke passer godt nok på sig
selv. Det skal forstås på den måde at når det går godt med træningen tror
jeg ikke man er så opmærksom på at få lavet alle de nødvendige strækøvelser,
får varmet ordentligt op osv. Når man så begynder at blive øm begynder man
med strækøvelserne og er mere opmærksom på sine ben men som regel sætter man
ikke træningsmængden ned og smerterne bliver bare flere og flere ind til man
må stoppe helt.

Jeg trænede til Copenhagen marathon i år - det skulle være mit første -
træningen gik fint og kom op og løbe lørdagsture på over 2 timer men så gik
det galt jeg fortsatte med at træne mens jeg behandlede mine skinneben med
strækøvelser, kulde/varme behandlinger, message, infrarød lampe o.l. men det
var for sent og til sidst var det så galt at jeg knapt kunne gå. Heldigvis
er jeg blevet helt vild med at køre på mountainbike så denne gang fik jeg
ikke den sædvanlige "nedtur" da mit marathon mål blev ødelagt. Der gik ca. 4
uger hvor jeg slet ikke løb til gengæld kørte jeg rigtig meget mountainbike
og hyggede mig meget med det. Ca. 2 uger før copenhagen marathon prøvede jeg
at løbe lidt og det gik ok. De 2 sidste uger løb jeg så ca. 2 gange om ugen
korte ture meget stille og roligt hvor det længste jeg kom op på at løbe var
en tur på ca. 8km. Nå men de 350 kr var jo betalt så jeg besluttede mig for
at prøve at løbe marathonløbet med den målsætning at jeg bare ville forsøge
at gennemføre ligemeget hvor lang tid det skulle tage. Det lykkedes at
gennemføre enda i en ret god tid omstændighederne taget i betragning. Men
det bedste af det hele var at skinnebenene holdt og at jeg ikke har haft
problemer med dem her efter løbet! Det skal lige siges at selvom
skinnebenene var ok så var jeg var meget meget øm i mine muskler efter
løbet.

Nå men min konklusion efter en lang vrøvlehistorie er at der findes ingen
mirakelkur! Løsningen er forebyggelse - husk altid strækøvelserne og træn
ikke hårdt hvis du er øm (husk dig selv på hvor lang tid det tager hvis det
går galt). Hvis skaden sker behandl da gerne med alle de gængse råd men det
der skal til er helt klart hvile! Når du mener du er klar til at prøve at
løbe igen start da med at løbe meget korte ture gerne kun en kilometer eller
to og lav rigeligt med strækøvelser efter turene. Læg højst en kilometer på
til næste tur og hvis der er den mindste ømhed træk da en kilometer fra i
stedet til den næste tur. En rigtig rigtig god ting er at have en alternativ
sportsgren som du så kan bruge mere tid på når løbetræningen giver problemer
det er klart bedre at bruge tiden på det fremfor at gå og være sur og tvær
og hele tiden tænke på hvor kedeligt det er man ikke kan løbetræne
ordentligt for det er jo næsten til at blive sindsyg af, ikke!?

Mvh.
Christian Holm

P.S.: Hvis du ser dette har du læst meget!

Fra : Henrik Dejgaard

Dato : 08-06-01 17:11

Christian Holm skrev i meddelelsen <39nT6.47$1q2.20448@news.get2net.dk>...
> [...]
>
>Mvh.
>Christian Holm
>
>P.S.: Hvis du ser dette har du læst meget!

Hej Mads

Tak for dit lange men spændende svar.
Jeg må nok erkende at jeg nok tager lidt for store mundfulde når jeg træner.
Men det er jo så svært at nedsætte træningsmængden når gutterne spæner
derudaf 3-4 gange om ugen.
Jeg har besluttet at begynde at Spinne som et suplement til løbet. Jeg håber
at det kan give mig formen tilbage
og mindske problemerne med benene.
Nu får vi at se.

Men du har ret. Når vejret er perfekt og energien i top bliver man (næsten)
sindsyg af at se gutterne løbe forbi
på den anden side af vinduet. *SS*

mvh

Henrik

Fra : Jakob Larsen

Dato : 07-06-01 13:57

Skinnebensbetændelse skyldes en blodansamling mellem knogle og benhinde. Som
regel skyldes det overbelastning. Det er en meget almindelig skade i
atletik, hvor den især opstår om vinteren p.g.a. koldt og hårdt
træningsunderlag.

Prøv eventuelt at undgå løb på hårdt underlag, og at få kulde på
skinnebenene. Benvarmere/termobind kan være en god idé.

Jeg vil ikke anbefale strækøvelser. Stræk af lægmusklerne river i benhinden
og giver dermed mere plads til blodansamlinger. Vil man lave stræk, skal man
være varm først.

Man kan eventuelt forsøge med at massere de blodansamlinger væk, som man som
regel kan mærke langs knoglen.

Jeg har hørt om enkelte, der har haft held med akupunktur.

/Jakob.

Henrik Dejgaard <piledam@worldonline.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Ha9T6.3775$R84.650162@news010.worldonline.dk...

Fra : Henrik Dejgaard

Dato : 08-06-01 17:21

Hej Jacob

Tak for dit svar.

Der er nok noget om det med kulde og hårdt underlag.
Jeg trænede hårdt for at komme i form til Hamburg Marathon og meget af
træningen foregik på landevejen i et par graders frost.
Jeg har hørt flere foreslå massage som en ide, men efter en tur på briksen
skulle jeg ikke nyde noget af det igen.
Det er en ubeskrivelig smerte når der trykkes på de små "buler" langs
skinnebenet.
Hvorfor er små blodansamlinger så ømme ??

Men rådet med termobind og det bløde underlag vil jeg helt sikkert give en
chance.

Mange tak.

Mvh

Henrik