Nedrivning af mur / Genbrug af sten
Fra : CC

Dato : 30-08-05 23:29

Jeg har et stykke blankmur stående i haven (læmur), som jeg skal have revet
ned, men stenene skal bruges igen.
Hvordan får jeg nemmest revet muren ned, fjernet gl. mørtel, så stenen kan
genbruges til en ny mur.

Koben/murehammer/bajonetsav/vinkelsliber eller noget helt andet ?

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 31-08-05 01:39

On Wed, 31 Aug 2005 00:28:39 +0200, "CC" <CC@mail.dk> wrote:

> [...]
>genbruges til en ny mur.
>
>Koben/murehammer/bajonetsav/vinkelsliber eller noget helt andet ?

Nedbrydningshammer (leje) til at hive den ned og en alm. murerhammer
til at rense stenene med.

Hvis den virker som om den let kan rives ned med et koben er en
nedbrydningshammer nok lige i overkanten - og mørtlen kan sikkert
fjernes med en blød kost.

Fra : Ukendt

Dato : 01-09-05 22:22

> Hvordan får jeg nemmest revet muren ned, fjernet gl. mørtel, så stenen kan
> genbruges til en ny mur.
>
> Koben/murehammer/bajonetsav/vinkelsliber eller noget helt andet ?

Jeg har revet en læmur ved terrassen ned med bajonetsav, klaphammer og
mejsel - dog mest klaphammer og mejsel.

Jeg fjernede den gamle mørtel ved at køre siderne hen over en metalrist af
den slags man har stående foran hoveddøren. Det er hårdt arbejde - men sådan
er der jo så meget...