Indfedtning af kniv
Fra : Michael Kristensen

Dato : 30-08-05 12:20

Hej

Bruger sjældent min kniv og får den ikke altid skyllet efter dyk => den
ruster.

Hvad er det bedste at smørre den ind i?
Fik anbefalet af en at smøre den ind i magarine.
Er det det bedste?

vh
Michael Kristensen

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 30-08-05 12:28

"Michael Kristensen" <mbk112@hotmail.com> wrote in news:431440ef$0$18643
$14726298@news.sunsite.dk:

> [...]
> ruster.
>
> Hvad er det bedste at smørre den ind i?
> Fik anbefalet af en at smøre den ind i magarine.

Da jeg købte ny kniv der blev den smurt ind i vaseline, og den var ikke
begyndt at ruste før sommerferien. I sommerferien blev den brugt flittigt
hvor vaselinen så var slidt af, det har vistnok givet nogle små rustpletter
på den.

jeg tror ikke man kan undgå helt at den begynder at ruste, men vaselinen
sad fint på bladet efter 10-15 dyk. Magarine ville jeg nok have lidt imod,
det smelter jo når det bliver varmt, hvilket kan ske hvis den ligger i en
tønde/kasse og solen skinner ==> ikke særligt lækkert at have al grejet
smurt ind i magarine.

Thomas

Fra : Henrik Manley

Dato : 30-08-05 12:28

> [...]
> ruster.
>
> Hvad er det bedste at smørre den ind i?
> Fik anbefalet af en at smøre den ind i magarine.

Smør et par rundstykker med smør inden du dykker, det holder fint.

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : Klaus Christensen

Dato : 30-08-05 14:14

Silikonespray som kan købes i alle velass. dykkerudstyrsbutikker.

KC

Fra : Lars Fogtmann

Dato : 30-08-05 16:09

Prøv med vaseline, det er godt til mange ting.

mvh
Lars

Fra : Ukendt

Dato : 30-08-05 17:35

Lars Fogtmann wrote:
> Prøv med vaseline, det er godt til mange ting.

nu er der forslået vaseline, smør, slilkone og magarine.

som udgangs pungt kan jeg ikke lide ting der er fettet, uan set om det er
vaseline, smør, slilkone eller magarine så vil jeg ikke have det på mit
andet udstyr, og den letteste måde at sikre dette er ved at de ting slet
ikke kommer på noget.

så spørgsmålet er vel nærmere i stedet for at skulle gå og smøre sin kniv
for hver 10 - 15 dyk og så gå og passe på at ikke få fedtet sit udstyr til
med kniven, var det så ikke meget meget lettere at skylde kniven efter et
dyk når du alligevel skylder resten af udstyret ?

jeg smør ikke min med noget somhelst og den holder fint, det er ikke altid
jeg gider at skylde udstyr når jeg kommer hjem, bare du tager kniven ud af
skeden, så sker der ikke noget med den, de gange hvor jeg har fået lidt rust
på er hvis jeg har glemt at tage kniven ud af skeden, for så er den meget
lang tid om at tøre. Men så har det været let over flade rust der lige kunne
pudses af med en klud.

(til KC, her vi jeg IKKE anbefale koldt presset lindolie

mvh Morten

Fra : Søren Arnvig

Dato : 30-08-05 16:47

"Morten Dall Darmer" <mrnews (a) tiscali.dk> wrote in message

> [...]
> det er vaseline, smør, slilkone eller magarine så vil jeg ikke have
> det på mit andet udstyr, og den letteste måde at sikre dette er ved

Enig med Morten

Hvis man aftørrer kniven med en tør klud efter hvert dyk
(det tager ca 14 sek) så ruster den ikke.
Hvis man skal langtidsopbevare kniven, kan man give lidt
siliconespray.

Søren Arnvig

Fra : Klaus Christensen

Dato : 31-08-05 13:25

Morten Dall Darmer <mrnewstiscali.dk> (a) skrev:

> [...]
>kniven ud af skeden, for så er den meget
>lang tid om at tøre. Men så har det
>været let over flade rust der lige kunne

Damn jeg troede lige du.
Man kan også bare købe en Halcyon kniv - den kan hverken skære
eller ruste

KC

Fra : Ukendt

Dato : 31-08-05 19:21

Klaus Christensen (slet 9OBRM) wrote:

> Man kan også bare købe en Halcyon kniv - den kan hverken skære
> eller ruste

ja det er sku den sjoveste "kniv" jeg nogen sinde har set, jeg har et par
plastik finner der er stivere og kan skære mere end den Halcyon kniv )))

mvh Morten

Fra : KC

Dato : 31-08-05 20:19

"Morten Dall Darmer" <mrnews (a) tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> ja det er sku den sjoveste "kniv" jeg nogen sinde har set, jeg har et par
> plastik finner der er stivere og kan skære mere end den Halcyon kniv
> )))

Det gør ikke noget at den ikke kan skære - den er jo kun pisse dyr....

KC

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 01-09-05 09:16

"KC" <kc@kcdk.com> skrev i en meddelelse
> Det gør ikke noget at den ikke kan skære - den er jo kun pisse dyr....

Den er så ualmindelig latterlig.

Fra : ole.nielsen@get2net.~

Dato : 31-08-05 11:08

Morten Dall Darmer (a) skrev:

> [...]
> pudses af med en klud.
>
> (til KC, her vi jeg IKKE anbefale koldt presset lindolie

Man skal så også lige tage hensyn til, at saltindholdet i vandet er
forskelligt. At skylle udstyr er mindre påkrævet efter en tur i
Østersøen end som en tur Kattegat eller Skagerrak.

Der er fordele ved at holde sin kniv ren. At kunne smørre et
rundstykkke i en håndvending uden at den kommer til at smage af
Silicone synes klart. Håndterer en grillpølse efter et dyk er et a

At der skulle komme lidt madolie på dragten anser jeg som et mindre
problem, hvis kniven skulle tages frem. Og som en erhversdykker sagde
til mig, da jeg købte min første kniv. Køb den billigste. Den vil
uværgerligt ruste, eller du vil tabe den på et tidspunkt. Og så har
du ikke megen glæde af, at den ligger funglende fin og som ny på
bunden i tangskoven. Det er et værktøj. Brug den som sådan og købe
en ny når den ikke fungerer mere.

Skulle du finde på at slibe kniven, så skal du slibe den på en sten
der ikke er brugt til almindelig stål. Hvis du gør det, vil du med
stor sikkerhed opleve at skæret ruster. Dette skyldes at jern
partikler ved skærpning af kniven, vil sætte sig på skæret og bryde
den meget tynde hinde af kromoxid, der forhindre at metallet begynder
at ruste.

Mvh.
Ole