Skærme
Fijala 3554
VX924, VP191b, eller hvad?
Fra : LD

Dato : 30-08-05 09:30

Hej alle,
har nu læst en del reviews som alle er for begge disse skærme.

Spørgsmålet er bare hvilken en af dem som skal vælges, eller skal
det være en helt anden? Jeg kan ikke vente på at VP930b kommer til DK.

Skærmen skal primært bruges til desktopbrug, men skal der spilles racerspil
ol, skal det også se ordentligt ud. Film ser jeg på mit tv.

Jeg hælder til VP191b'en, da den har MVA-panel.

Fra : Lasse

Dato : 01-09-05 23:39

Hmmm, det panel som sidder i VP191b er det samme som sidder i nogle modeller
af Dell 1905FP og den er noget være skrammel til spil. Alt bliver sløret og
uskarpt ved bevægelse og farveovergange mellem eks. blå og grå bliver grønne
ved bevægelse. Jeg regner med at købe VX924 i næste uge...

mvh. Lasse

Fra : K.

Dato : 01-09-05 22:59

"Lasse" <lassejp"fjernes"@hotmail.com> wrote in message
> Hmmm, det panel som sidder i VP191b er det samme som sidder i nogle
> modeller af Dell 1905FP.

Det er bare ikke korrekt.
Dell 1905fp har et 20 ms MVA panel .
Vp191b er et 8 ms P-MVA panel.
Så de er helt og aldeles ikke i nærheden af at være ens.
Et p-mva 8 ms panel , som i vp191b,og snart vp930, er suverænt til spil, det
eneste panel der aldrig overstiger 16 ms under nogle omstændigheder, og er
iøvrigt også bedre end det TN panel der sidder i vx924.

Hvis du tror det er smartere at købe en vx924, fordi den er angivet til 4ms,
er du ved at skyde dig selv i foden.

Fra : Lasse

Dato : 01-09-05 23:55

Se evt. denne test:
http://www.behardware.com/articles/572-13/19-lcd-monitor-survey-4-8-ms-tn-ips-va.html

Fra : K.

Dato : 01-09-05 23:16

> Se evt. denne test:
> http://www.behardware.com/articles/572-13/19-lcd-monitor-survey-4-8-ms-tn-ips-va.html

Du har set næste side af den test, ikke?

''To the question : which monitor is the best today, the jury answered
unanimously :
**VIEWSONIC VP191B**

Fra : Lasse

Dato : 02-09-05 09:41

Jeg har skam ret....Dell angiver max 20 ms. 1905FP findes i to versioner, én
med 20 ms samsung panel og én med 8 ms AU optronics panel der er identisk
med viewsonic vp191b. Jeg har haft dem begge og vil klart mene at den
tidligere version med samsung panelet er bedst. Jeg har efterhånden lært at
man ikke kan bruge de angivne ms til noget som helst, så det er rigtigt nok
at man ikke skal købe VX924 (som i øvrigt nu er 3ms) bare på grund af dette.

Se evt. nærmere på: http://www.tftcentral.co.uk/guides/dell1905fp.htm

Før du køber ville jeg se den i brug...Måske er jeg bare alt for skeptisk,
men den 8ms 1905fp som jeg pt. har ståeende, er på vej tilbage og er komplet
ubrugelig til spil...

Det kan selvfølgelig godt være at viewsonic har puttet bedre elektronik mv.
i skærmen, men der skal virkelig meget til før den bliver acceptabel.

mvh. Lasse

Fra : K.

Dato : 02-09-05 10:19

> [...]
> lært at man ikke kan bruge de angivne ms til noget som helst, så det er
> rigtigt nok at man ikke skal købe VX924 (som i øvrigt nu er 3ms) bare på

Fair enough....
Du kan så åbentbart ikke sige ret meget om hvordan en vp191 er, ud fra en
1905FP(8ms).
Jeg har selv vp191, og vil til enhver tid forsværge at der absolut intet
slør eller uskarphed er.
Jeg har set en del skærme i aktion, og vp191 er i den grad en meget hurtig
skærm, der er velegnet til spil.

> Det kan selvfølgelig godt være at viewsonic har puttet bedre elektronik
> mv. i skærmen, men der skal virkelig meget til før den bliver acceptabel.

Det må være dér forskellen ligger..

Fra : Jonas

Dato : 04-09-05 21:01

lasse er både rigtig og forkert på den, jeg har haft den dell 1905fp, den
har 20ms og ikke 8ms - og den var forfærdelig til spil, så den blev solgt :)
men jeg har en vp191b (8ms) nu og den klarer jobbet meget bedre.

Fra : Lasse

Dato : 04-09-05 23:32

Det er sgu også noget rod med forskellige paneler i samme skærm model. Dell
har gjort det med 1905fp og viewsonic med VP191b der først havde 25, så 16
og nu 8 ms. Senest er VX924 også ændret fra 4 til 3 ms.

Jeg kunne godt tænke mig at se en VP191b live da det er samme panel som på
den ene type Dell. Enten må jeg være meget kræsen eller også er der meget
stor forskel på de øvrige elektroniske komponeneter i Dells og Viewsonics
skærme...

Jeg har en teori om at panelet godt nok er det samme, men at den øvrige
elektronik ikke er opdateret i 8 ms versionen af 1905fp og dermed fremstår
den sløv opdateringshastigheden.

mvh. Lasse

Fra : Jonas

Dato : 04-09-05 22:43

jeg kan kun være enig mht model-roderiet, men der er stor forskel på
hastigheden på dell og viewsonic'en i fx. half life 2 - men billedkvaliteten
(farver, vinkler mv) er den samme, som kendetegner MVA panelerne, så om
elektronikken bag har stor betydning er svaret JA - dell'en er i mine øjne
uspillelig på. jeg ved ikke hvor du har 8ms fra på dell'en, for den er
opgivet på dell.dk til at være 20ms, hvilket passer fint. jeg vil iøvrigt
ikke anbefale vx924, for hvis du er en fps hardcore gamer, så vil den
alligevel ikke være god nok - der dur kun crt.

Fra : Lasse

Dato : 05-09-05 00:21

Jeg er nu ikke hardcore gamer, men vil nu heller ikke være dårligere stillet
fordi man har en fladskærm. Så det er jo lige det med at finde et kompromis.
Du kan se de to typer Dell skærme her:

http://www.tftcentral.co.uk/guides/dell1905fp.htm

De 20 ms som Dell opgiver skal forstås som max, der er vel ingen der brokker
sig over at få en hurtigere skærm...

Fra : Jonas

Dato : 05-09-05 10:13

jeg ved ikke hvor seriøst du skal tage den side. jeg bestilte min dell i
april 05 og fik en 20ms og der står ikke på hverken dell.dk eller dell.com
at de skulle levere den med 8ms panel, og selvom det kunne ske (hvilket jo
ville
være en dejlig ting) tror jeg ikke man skal satse på det. dell er iøvrigt
meget dyr at sende retur til, da man skal bruge deres egen fragtfirma til
irland.