En frugthave...
Fra : Renate Jacobsen

Dato : 30-08-05 08:41

Hejsa alle sammen,

Ja, jeg har, og får rigtig mange spørgsmål nu da min nye "ejendom" er i
udsigt. Her til morgen klippede jeg en centimeter mere af målebåndet, som nu
er under en halv meter lang. Altså helt nøjagtigt 47 dage til jeg kan
begynde at rode i min nye jord.

Jeg har planer om en stor frugthave (mest æbler). Her kommer lige en lidte
over de træer jeg kunne tænke mig:

Æbletræer:

1 stk. Rød Ananas
1 stk. Belle de Boskoop
1 stk Cox Orange
2. stk Filippa
2. stk. Gåstener
1. stk. Skovfoged

Pæretræer:

1 stk. Clara Frijs
1. stk. Grev A.V. Moltke

Blommetræer:

1 stk. Reine Claude (grøn)
1. stk. Victoria

Så kommer alle spøgsmålenen:

- Kan jeg plante dem i slutningen af oktober, eller er det for sent? Hvis
det er for sent, bør jeg så vente helt til næste efterår, eller kan jeg
bruge foråret til disse sysler?

- Hvor meget plads kærver træerne? Altså hvor tæt eller hvor langt fra
hinanden, skal de plantes?

- Hvor længe skal der være frit omkring roden? Her mener jeg, hvor længe der
ikke må vokse græs helt ind til stammen?

- Hvordan forbereder jeg bedst jorden, inden jeg planter?

- Er min list helt tosset sammensat? Her tænker jeg på bestøvning, udbytte
til både spise og madlavnings frugt og med hensyn til sygdom?

- Hvad skal jeg kigge efter, når jeg køber træerne?

Det var en hulens masse spøgsmål. Alligevel håber jeg, at nogen af jer
kyndige har lyst til at besvare et par stykker af dem.

Glæder mig at høre jeres meninger og udgydelser. )))

--
Mvh. Renate
____________________________

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 30-08-05 10:43

Renate Jacobsen skrev:

> - Kan jeg plante dem i slutningen af oktober, eller er det for sent?

_Jeg_ ville roligt plante dem på det tidspunkt

> - Hvor meget plads kærver træerne? Altså hvor tæt eller hvor langt fra
> hinanden, skal de plantes?

Jeg prøver at sætte mine med 4 m. mellemrum.

> - Hvor længe skal der være frit omkring roden? Her mener jeg, hvor
> længe der ikke må vokse græs helt ind til stammen?

Så længe de er "små" - men dét er jo relativt

> - Hvad skal jeg kigge efter, når jeg køber træerne?

Man kan få podede træer til villahaver - de skulle ikke blive højere end at
man kan plukke de øverste frugter uden stige.

Sådanne købte jeg - og de er nu en 4-5 m. høje

Med de 4 m. der er i mellem dem er det lige nok i bredden
Hans

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 30-08-05 17:12

On Tue, 30 Aug 2005 09:41:24 +0200, "Renate Jacobsen" <post@renate.dk>
wrote:

> [...]
>er under en halv meter lang. Altså helt nøjagtigt 47 dage til jeg kan

Ha, det kan jeg for ca. 4 timer siden
(Fy, mads, ikke træde i det

> [...]
>
>- Kan jeg plante dem i slutningen af oktober, eller er det for sent? Hvis
>det er for sent, bør jeg så vente helt til næste efterår, eller kan jeg

Oktober er fint. Jo før du får dem sat, jo før kan du høste frugterne.

>- Hvor meget plads kærver træerne? Altså hvor tæt eller hvor langt fra
>hinanden, skal de plantes?

Jeg ville mindst give 5 meter mellem hvert, gerne lidt mere især omkring
blommerne.

>- Hvor længe skal der være frit omkring roden? Her mener jeg, hvor længe der
>ikke må vokse græs helt ind til stammen?

Som Hans siger: så længe de er små

>- Hvordan forbereder jeg bedst jorden, inden jeg planter?

Sørg for at den er ukrudtsfri (i hvert fald flerårigt ukrudt) og at den
er løs både i dybden og til siderne.

>- Er min list helt tosset sammensat? Her tænker jeg på bestøvning, udbytte
>til både spise og madlavnings frugt og med hensyn til sygdom?

Det eneste jeg umiddelbart kan se er galt er at der mangler en pære.
Grev Moltke er ikke god til at bestøve andre. Jeg har dog ikke tjekket
om den kan bestøve Clara Frijs, men frit fra hovedet kan den ikke .....

>- Hvad skal jeg kigge efter, når jeg køber træerne?

At de har en pæn regelmæssig krone og nogle gode kraftige grene.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 30-08-05 17:52

> Æbletræer:
>
> 1 stk. Rød Ananas
> 1 stk. Belle de Boskoop
> 1 stk Cox Orange
> 2. stk Filippa
> 2. stk. Gåstener
> 1. stk. Skovfoged

Medmindre du gør det fordi det skal se pænt ud, så er 2 Filippa og 2
gråstener en for meget af hver. Hvert træ bærer 30-50 kg æbler, og du kommer
aldrig igennem dem alligevel. Erstat evt et af dem med et madæble mere - dem
har man mere glæde af.

Mvh Maria

Fra : hodja@pjort.com

Dato : 02-09-05 21:37

On Tue, 30 Aug 2005 09:41:24 +0200, "Renate Jacobsen" <post@renate.dk>
wrote:

Der stŒr mange steder, at man skal pr¿ve at fŒ grenene til at ligge
vandret eller lidt derunder, sŒ kommer der hurtigere frugt pŒ.
Ved ikke om det passer, men jeg h¾nger k¿er fra stranden pŒ grene pŒ
mine nyplantede frugttr¾er.

Hvis du vil have mere utraditionelle frugttr¾er, sŒ pr¿v at kigge her:

http://www.de-gamle-sorter.dk/

Jeg har ingen forbindelse til dem

MVH jon