Majs til popcorn
Fra : Heidi

Dato : 29-08-05 20:18

Vi har købt sådan en popcornmaskine, og vil gerne have en sæk majskorn
til den, uden at skulle købe de små gnallingeposer med 75 gram, hvor der
også er fedtstof med, som vi alligevel ikke vil bruge.
Hvor køber popcornentusiasterne majskorn i større portioner? Og hvilken
slags olie/fedtstof bruger i?
Hvis i bruger krydderier til at give smag, drysser i dem så først over
når de er poppede og færdige, eller kan man med fordel blande noget i
olien/fedtstoffet inden man putter majskornene ned i maskinen?
Og hvad er jeres yndlingssmagsgivere?

Frem med alle de gode fifs, tak

--
Heidi

Fra : Morten Wartou

Dato : 29-08-05 22:32

"Heidi" <xNOSPAMx@fjomp.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> er fedtstof med, som vi alligevel ikke vil bruge.
> Hvor køber popcornentusiasterne majskorn i større portioner? Og hvilken

De sidste par gange har jeg købt i USA - en af gangene hér:
http://www.popcornlovers.com/ - de er fine, men det løber lidt (ahem, meget)
op med porto og MOMS og det hele. Sidst købte jeg nogle kilogram af en mere
almindelig type med fra en tur i USA. Det er ret svært at opdrive en god
majs i Danmark, de fleste er faktisk ualmindeligt ringe. De mindst ringe jeg
har kendskab til er Blombergs. Kokosolie gør sig godt til popcorn, det er
vistnok også det biograferne bruger. Det er ikke så let at finde, synes jeg,
men der er et par grønthandlere på Istedgade som har det på små flasker. Det
er helt hvidt når det er i fast form, hvilket det oftest er, jeg vil skyde
på at smeltepunktet ligger omkring 30 grader.

Det er forøvrigt dejligt at se, at man kan få gode hjemmepopcornmaskiner i
Danmark nu. Min første måtte jeg købe over nettet fra USA, og de 110 volt
blev leveret af en transformator fra Danmarks første supercomputer. :) Da
jeg så OBH var begyndt at forhandle en fin maskine i Sverige, ringede jeg og
brokkede mig højlydt over at den ikke blev forhandlet i Danmark. De påstod
der ikke var et marked for det. Dog kom den heldigvis alligevel til landet
nogle måneder efter. Jeg så også forleden at Netto havde en maskine til et
par hundrede stående, den så umiddelbart fin ud, samme princip som OBH's (og
den jeg købte i USA).

> [...]
> de er poppede og færdige, eller kan man med fordel blande noget i
> olien/fedtstoffet inden man putter majskornene ned i maskinen?

Salt, kun salt og intet andet end salt. Jeg er nok bare kedelig.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 29-08-05 23:56

Morten Wartou wrote:

> Kokosolie gør sig godt til popcorn, det er
> vistnok også det biograferne bruger. Det er ikke så let at finde, synes jeg,
> men der er et par grønthandlere på Istedgade som har det på små flasker.

Palmin er kokosolie (kokosfedt) og fås i alle supermarkeder.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Morten Wartou

Dato : 30-08-05 07:32

"Kevin Edelvang" <virker@ikke.invalid> skrev i en meddelelse

> Palmin er kokosolie (kokosfedt) og fås i alle supermarkeder.

Okay. Interessant. Men det er vel ikke helt samme produkt? Jeg tænker at
supermarkederne bliver ret kede af en hedebølge hvis der ligger en stabel
palmin og smelter. :)

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Ole Stigaard

Dato : 30-08-05 09:11

Tue, 30 Aug 2005 08:32:05 +0200, Morten Wartou
<morten_removethistoavoidgettingtrashed@wartou.dk> skrev:

> [...]
> supermarkederne bliver ret kede af en hedebølge hvis der ligger en stabel

Paminen ligger som regel på køl...

Ole

Fra : Morten Wartou

Dato : 30-08-05 09:13

"Ole Stigaard" <spam1@stigaard.net> skrev i en meddelelse
news.swbact0r73aafo@dpiii...

> Paminen ligger som regel på køl...

Ah, det kan jo forklare det. Jamen, så må jeg ud og se på noget palmin. :)

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Max

Dato : 30-08-05 09:46

Hej Morten

> Ah, det kan jo forklare det. Jamen, så må jeg ud og se på noget palmin. :)

Når du så er ude, så køb en pakke firekantede Mariekiks og brug
den halve pakke Palmin til en Kiksekage :)

Mvh Max

Fra : Morten Wartou

Dato : 30-08-05 10:09

> Hej Morten

> Når du så er ude, så køb en pakke firekantede Mariekiks og brug
> den halve pakke Palmin til en Kiksekage :)

Hæhæ, nej tak, kiksekage er ikke lige mig. :)

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Max

Dato : 30-08-05 21:32

Hej Morten

> Hæhæ, nej tak, kiksekage er ikke lige mig. :)

Kunne jo være at dine gæster kunne lide det, jeg har en
masse unge mennesker løbende her i huset og de er
alle vilde med gammeldags kiksekage :)

Mvh Max

Fra : Heidi

Dato : 31-08-05 19:59

Morten Wartou wrote:
> [...]
> meget) op med porto og MOMS og det hele. Sidst købte jeg nogle
> kilogram af en mere almindelig type med fra en tur i USA.

Det ser ellers spændende ud, også med farvede popcorn, men så
entusiastiske er vi nu nok heller ikke, at vi vil til at rode os ud i
told og moms osv.

> [...]
> Det er helt hvidt når det er i fast form, hvilket det oftest er, jeg
> vil skyde på at smeltepunktet ligger omkring 30 grader.

Er det kokosolie du normalt bruger?

> [...]
> maskine til et par hundrede stående, den så umiddelbart fin ud, samme
> princip som OBH's (og den jeg købte i USA).

Det er nok en Melissa, som vi købte netop i Netto til 149. Jeg ville
ellers også have haft OBHen, men princippet så ud til at være det samme,
så de ekstra 100 kr. kunne vi sagtens bruge på noget andet.
Jeg synes den virkede udmærket - jeg slukkede først da der ikke kom
flere pop, og der var måske lige nogle få af dem, som var blevet en
anelse brændte, men slet ikke så mange som jeg nogen gange har oplevet i
mikroen.
Eneste problem var, som nævnt i et andet indlæg, at jeg ikke rigtig
synes de smagte af noget - det var lige som om saltet ikke ville hænge
ved, på samme måde som ved mikro-corn - og jeg brugte samme mængde olie
som angivet i brugsanvisningen.
Kan man putte saltet direkte i olien inden kornene hældes på, og giver
det et anderledes resultat?

--
Heidi

Fra : Morten Wartou

Dato : 31-08-05 22:19

> Det ser ellers spændende ud, også med farvede popcorn, men så
> entusiastiske er vi nu nok heller ikke, at vi vil til at rode os ud i told
> og moms osv.

Det er der nu ikke så mange ben i. I bestiller, betaler med VISA-kort, og
modtager en pakke sammen med en opkrævning for MOMS, told og
fortoldningsbegyr. Denne opkrævning kan evt. komme før pakken, og skal så
betales før pakken udleveres. Det afhænger lidt af hvordan den sendes. Men
der er ingen ben i det. Billigt er det dog ikke. :)

> Det er ret
> Er det kokosolie du normalt bruger?

Jeg har kun kokosolie på flaske, og skal jeg bruge det, skal jeg lade
flasken være under den varme hane et stykke tid, så når jeg er rigtigt doven
bruger jeg bare rapsolie. :) Andetsteds i tråden kan man dog læse, at palmin
skulle være samme produkt, så det skal jeg have set på.

> [...]
> angivet i brugsanvisningen.
> Kan man putte saltet direkte i olien inden kornene hældes på, og giver det

Man skal slukke i tide, det burde være let at undgå brændte korn. Jeg plejer
at ryste hele apparaturet når der er omkring et sekund mellem hvert pop, så
evt. upoppede korn der måtte have forvildet sig opad bliver rystet ned,
derefter venter jeg ganske få sekunder og slukker - og fjerner straks
popcornene.

Du kan evt. prøve med lidt mere olie for at få saltet til at hænge bedre
ved. Jeg ved ikke hvad der står i opskriftshæftet, men jeg bruger 1 spsk.
olie (måske en lille smule mere) til 1 dl majskorn. Saltet bør kommes på
direkte efter popning, ikke noget med at være sløv og vente, man skal
udnytte at de er en smule fugtige. Jeg vender maskinen, tager popcornene og
drysser en god portion salt over med det samme - derefter ryster jeg "låget"
en enkelt gang, og hælder popcornene over i en skål, da jeg ikke synes
"låget" er velegnet til at servere i, da det er meget fugtigt og popcornene
bliver bløde. Jeg bruger en særlig popcornsalt, købt i USA naturligvis :),
som har saltkorn af lidt forskellig størrelse (nogle af dem meget, meget
små, nærmest melagtige) som fordeler sig godt rundt omkring. Saltet kan
købes ved førnævnte forhandler, men man kan sikkert opnå samme effekt med en
morter og noget fint salt.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 08-09-05 09:58

[Heidi | Wed, 31 Aug 2005 20:59:14 +0200]

> [...]
>som angivet i brugsanvisningen.
>Kan man putte saltet direkte i olien inden kornene hældes på, og giver

Saltet i olien gør ikke stor forskel, bortset fra det at lidt hæmmer
popcornenes poppeævne og gør dem lidt mere seje.

Brug meget fintmalet salt, f.eks. laver Brøste en boldsalt hvorpå der står
at den er ekstra fint malet, og brug en helt teske salt til en portion og
ryst det godt.

Hvis majskernerne har ligget forlænge i butikken eller på producentens lager
kan de godt være blevet mere tørre, og da det i høj grad er den resterende
fugt i kernerne der få dem til at poppe OG hjælper med at opløse saltet og
give smagen, vil kerner med for lavt fugtindhold poppe mindre og tage mindre
salt til sig.

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Nette

Dato : 30-08-05 07:06

"Heidi" skrev

> Vi har købt sådan en popcornmaskine, og vil gerne have en sæk majskorn
> til den, uden at skulle købe de små gnallingeposer med 75 gram, hvor der
> også er fedtstof med, som vi alligevel ikke vil bruge.

Jeg har ofte købt større poser, hvor der kun er majskorn, ingen olie og
intet portionsopdelt. Posen fylder vel ca. det samme som ½ kg. ris og ligger
( de steder jeg har købt dem) ved siden af de andre majskornpakker i
supermarkedet.

Nette

Fra : Nette

Dato : 31-08-05 14:43

"Nette" skrev

> [...]
ligger
> ( de steder jeg har købt dem) ved siden af de andre majskornpakker i

Jeg så dem også lige i går hos den lokale grønthandler. 900 gram for 14,-

Nette

Fra : Morten Wartou

Dato : 31-08-05 16:03

"Nette" <nettesnetpostfjerndette@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Nette" skrev

> ligger
>
> Jeg så dem også lige i går hos den lokale grønthandler. 900 gram for 14,-

Du kan ligeså godt bruge opblødte champignon som de majskorn man køber hos
grønthandlerne. De er forfærdelige.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Heidi

Dato : 31-08-05 19:50

Morten Wartou wrote:
> "Nette" <nettesnetpostfjerndette@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Du kan ligeså godt bruge opblødte champignon som de majskorn man
> køber hos grønthandlerne. De er forfærdelige.

Øv, jeg havde ellers lige tænkt mig at tjekke grønthandlerne ud. Synes
nemlig ikke jeg har set poser kun med majskorn i nogen steder - men jeg
må lede igen.
Er det i øvrigt helt ved siden af at bruge en rapsolie, som ifølge
etiketten er egnet til friturestegning? Det brugte vi i weekenden da
maskinen skulle indvies, og det fik da i hvert fald ikke en grim smag,
som jeg har læst at bla. koldpresset rapsolie får. De smagte nærmere af
ingenting, selvom jeg puttede godt med salt og paprika i bagefter (i
mangel af sød chili), men måske der bare skal mere i næste gang!

--
Heidi

Fra : Morten Wartou

Dato : 31-08-05 21:50

> Øv, jeg havde ellers lige tænkt mig at tjekke grønthandlerne ud. Synes
> nemlig ikke jeg har set poser kun med majskorn i nogen steder - men jeg må
> lede igen.

Stort set alle supermarkeder har dem, og masser af kiosker også. Desværre
oftest af en ringe kvalitet. Blomberg er, såvidt jeg ved, det eneste
nogenlunde rimelige popcornprodukt i vores bette land, så prøv at se om du
kan skaffe dem. Evt. kontakt Blomberg for at høre hvor der er en forhandler
i nærheden af dig. Man kan vel kun håbe på vi får et bedre udvalg nu der er
kommet gode maskiner til.

> [...]
> ingenting, selvom jeg puttede godt med salt og paprika i bagefter (i
> mangel af sød chili), men måske der bare skal mere i næste gang!

Rapsolie er fint, men det giver ikke samme "biografstemning" (især lugten)
som kokosolie gør.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Nette

Dato : 31-08-05 20:45

"Morten Wartou" skrev

> Du kan ligeså godt bruge opblødte champignon som de majskorn man køber hos
> grønthandlerne. De er forfærdelige.

Æv da, synes det var billigt.
Jeg havde da overvejet at prøve dem af i mikroen...

Nette

Fra : Morten Wartou

Dato : 31-08-05 21:52

> "Morten Wartou" skrev

> Æv da, synes det var billigt.
Det var det da også. Jeg synes dog prisen er næsten irrelevant, da det er
ret begrænset hvor mange majskorn man når at få brugt.

> Jeg havde da overvejet at prøve dem af i mikroen...
Det ville være synd. Køb dig en af de nye maskiner (OBH's til omkring 300,-
eller Nettos (Melissa tror jeg den hedder) - vistnok til under 200), det er
klasser bedre.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Nette

Dato : 01-09-05 20:01

"Morten Wartou" skrev

> [...]
300,-
> eller Nettos (Melissa tror jeg den hedder) - vistnok til under 200), det

He he, nææ, jeg nægter godt nok at have en køkkenmaskine stående, som kun
har et formål og som jeg bruger max en gang hver anden uge.
Desuden synes jeg, at mikropopcorn smager fremragende.

Nette

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 08-09-05 09:58

[Morten Wartou | Wed, 31 Aug 2005 17:02:40 +0200]

>Du kan ligeså godt bruge opblødte champignon som de majskorn man køber hos
>grønthandlerne. De er forfærdelige.

Enig - desværre :(

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Ukendt

Dato : 01-09-05 23:05

Det er sikkert helt fint med en popcornmaskine.

Men jeg vil nu lige benytte tråden til at fortælle hvordan vi laver popcorn
her i huset.

Jeg tager en 6 ltr. gryde med tyk flad bund. Sætter den på komfuret, hælder
et par spiseskeer olie i, hælder popcorn i så bunden er dækket og tænder på
middelvarme.

Så venter jeg, Popningen begynder, tager til og topper. Når popningen
ophører - et par sekunder mellem poppene - tages gryden af blusset og
popcornene saltes. Gryden rystes ikke undervejs, det er unødvendigt, hvis
varmen er tilpas.

mvh
Mogens

Fra : Morten Wartou

Dato : 02-09-05 11:43

"Mogens Haugaard" <mogenshaugaardsnabelahotmailpunktumcom> skrev i en
meddelelse news:43177af1$0$238$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> [...]
> ophører - et par sekunder mellem poppene - tages gryden af blusset og
> popcornene saltes. Gryden rystes ikke undervejs, det er unødvendigt, hvis

Det er også en rigtigt god metode, men en popcornmaskine er bedre til at få
poppet (næsten) alle kornene, og jeg synes de bliver mere ensartet poppet.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Nette

Dato : 04-09-05 09:24

"Mogens Haugaard" skrev

> Men jeg vil nu lige benytte tråden til at fortælle hvordan vi laver
popcorn
> her i huset.

Sådan gjorde vi også før vi fik mikroovnen. Men jeg synes dem fra ovnen
smager meget bedre end dem fra gryden.

Nette

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 08-09-05 09:53

[Heidi | Mon, 29 Aug 2005 21:17:31 +0200]

> [...]
>også er fedtstof med, som vi alligevel ikke vil bruge.
>Hvor køber popcornentusiasterne majskorn i større portioner?

Metro og Inco for de store sække - på nettet for de mere sære sorter.

>Og hvilken slags olie/fedtstof bruger i?

Kokosolie! Lækker koldpresset fra økologiske hilsekostbutikker eller "bare"
palmin (raffineret kokosolie) når man er væk hjemmefra.

>Hvis i bruger krydderier til at give smag, drysser i dem så først over
>når de er poppede og færdige, eller kan man med fordel blande noget i
>olien/fedtstoffet inden man putter majskornene ned i maskinen?

Bagefter!

>Og hvad er jeres yndlingssmagsgivere?

Salt, og kun salt - men den ekstrafine formalingsgrad så smagen bedre
fordeles.

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk