Gulv på beton, dampspærre og formal
Fra : Preben Bohn

Dato : 29-08-05 17:21

Vi skal have lagt os et gulv i vores garage der for øjeblikket blot er
beton (ikke isoleret) på grus (så vidt jeg kan læse kontruktionstegningen).

Vi har ikke så meget tid til det, så vi vil ikke bryde gulvet op, og
rummet skal derudover ikke bruges til noget specielt.

Vi forestiller os følgende opbygning (* = har allerede):

- 8 mm laminatgulv (*)
- 22 mm gulvspånplade m. fer/not
- 2 mm combi skum med indbygget 0.2 mm PE folie som dampspærre
- 50 mm flamingo (Styrolit, G-150) (*)
- Eksisterende beton (*)

Jeg har følgende spørgsmål:

1) Hvor skal dampspærren ligge? Umiddelbart ville jeg gætte på at den
skulle ligge mod flamingoen på den varme side, men på f.eks.
http://www.byggekram.dk/sw3441.asp
står der at dampspærren skal være under isoleringen. Nogen der kan
forklare hvorfor eller hvor det ellers skal ligge?

2) Er skum overhovedet nødvendigt? Jeg går ud fra at det primært er
trinlydsdæmpende for underboere, men der er ingen underboere her

3) Er gulvspånplade idag med formaldehyd?

4) Vil flamingo-pladerne kunne gnide op af hinanden så det kan høres? Og
hvad kan man i så fald gøre ved det (forestiller mig noget med at lægge
noget tyndt filt eller andet i mellem, men hvis det ikke er nødvendigt
så...)

Med venlig hilsen Preben

Fra : Hornbech - Nuuk

Dato : 29-08-05 18:09

> 2) Er skum overhovedet nødvendigt? Jeg går ud fra at det primært er
> trinlydsdæmpende for underboere, men der er ingen underboere her

Det bliver også mere behageligt at gå på. Jeg kan desværre ikke hjælpe dig
med resten.

/Kim

Fra : Jacob

Dato : 29-08-05 18:12

"Preben Bohn" <nospam@nospam.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> står der at dampspærren skal være under isoleringen. Nogen der kan
> forklare hvorfor eller hvor det ellers skal ligge?

Nej. Der står at dampspærren skal være mellem trægulvet (strøerne) og
betonen. Isoleringen ligger så bare "tilfaældigvis" mellem strøerne. Desuden
anvendes der mineraluld som ikke virker, hvis det bliver vådt.
Flamingo/polystyren kan ikke suge vand.

> 2) Er skum overhovedet nødvendigt? Jeg går ud fra at det primært er
> trinlydsdæmpende for underboere, men der er ingen underboere her

Det er også trinlydsdæmpende for dem som går på gulvet: Ja, det er
nødvendigt, hvis det ikke skal larme når i går rundt derude.

> 3) Er gulvspånplade idag med formaldehyd?

http://www.gulvspaanplade.dk/spaanplader/
Google den og spørg der hvor i køber for at være sikker. Ellers: Ja.

> [...]
> hvad kan man i så fald gøre ved det (forestiller mig noget med at lægge
> noget tyndt filt eller andet i mellem, men hvis det ikke er nødvendigt

Når i bruger gulvspånplade vil trykket fordeles jævnt over flamingoen, så
det burde ikke kunne give sig.

Mvh Jacob