stegte ris /risotto...
Fra : martin bjerre

Dato : 29-08-05 16:44

hej...er der måske nogen der ligger inde med en afprøvet kanon opskrift på
stegte ris eller risotto...jeg er ikke helt sikker på hvad det er jeg skal
gøre...

Malle

Fra : Tand & Børste

Dato : 29-08-05 20:40

Har du mulighed for at kigge i Jamie Olivers "Det var' mad", der er en
rigtig god opskrift på risotto, husker jeg.

Den kan evt. lånes på biblioteket.

Uhm... risotto..

Mvh Lise

Fra : Donna

Dato : 29-08-05 20:48

"martin bjerre" <martin.bjerreNOSPAM@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> stegte ris eller risotto...jeg er ikke helt sikker på hvad det er jeg skal

Ja - jeg synes i hvert fald at denne opskrift på Svampe-risotto er rigtig
god!! - Faktisk lavede jeg den til mine gæster i fredags :) :

(4 portioner)

Ingr.:
1 løg / 1 fed hvidløg / 300 g. blandede svampe/champignoner / 75 g. smør /
600 g. bacon i tern / 2 spsk. olivenolie / 5 dl. risotto ris / 3-4 dl.
hvidvin / 1,2 l. hønsebouillon / salt og peber / 2 dl. revet/høvlet
parmesanost + ekstra til garnering / 3 spsk. hakket, frisk basilikum + hele
blade til garnering.

1. Hak løg + hvidløg. Halver svampene. Smelt halvdelen af smøret på en
pande. Steg bacon og løg 5 min. eller indtil baconet er som ønsket. Kom
det over på en tallerken.
2. Kom resten af smøret + olivenolie på panden. Svits svampene 5 min. Kom
dem over på en tallerken. Kom risene og hvidløget på panden. Svits under
omrøring 1 min.
3. Tilsæt hvidvin og kog op under omrøring. Lad småkoge indtil væsken er
næsten absorberet. Tilsæt halvdelen af hønsebouillonen. Kog op under
omrøring. Lad småkoge indtil den næsten er helt absorberet. Tilsæt den
resterende bouillon og lad den absorberes. Rør rundt med mellemrum.
4. Kom bacon, svampe og løg tilbage på panden. Varm under omrøring indtil
risottoen er cremet. Krydr og rør parmesan og basilikum i. Server
risottoen garneret med høvlet parmesan og basilikumblade.

Server gerne retten med en grøn salat og flûte.
Velbekomme! Donna.