/ Forside / Interesser / Hus og have / Hus og have / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Hus og have
#NavnPoint
Nordsted1 30351
3773 24011
pbp_et 20871
dova 19847
ans 15297
stig54 12614
vagnr 12599
transor 11828
katekismus 10999
10  trimare46 9702
Til kolonihavefolket: Toilet???
Fra : Nette


Dato : 28-08-05 22:57

Hej med jer....

Ja, det her er en beskidt og ildelugtende omgang

Hvad gør dem af jer, som ikke har tryk-og-slip eller træk-og-slip?
Hvad kommer I i spanden? - Kemikalier? Spåner? Intet?
Hvor ofte tømmer I den? Fast uge/månedsdag? Når den er fyldt? Når den
lugter? Når den er halvt fyldt?

Hvor længe går der mon, inden man kan grave noget ned i den grav, som man
har begravet toiletindhold i?

Noget vi skal holde os fra? Noget vi skal passe på? Gode råd modtages til
nye kolonihaveejere uden kloakering.

Nette



 
 
nicka (30-08-2005)
Kommentar
Fra : nicka


Dato : 30-08-05 13:25

"Nette" skrev d. 28-08-05 22:57 dette indlæg :
> Hej med jer....
>
> Ja, det her er en beskidt og ildelugtende omgang
>
> Hvad gør dem af jer, som ikke har tryk-og-slip eller træk-og-slip?
> Hvad kommer I i spanden? - Kemikalier? Spåner? Intet?
> Hvor ofte tømmer I den? Fast uge/månedsdag? Når den er fyldt? Når den
> lugter? Når den er halvt fyldt?
>
> Hvor længe går der mon, inden man kan grave noget ned i den grav, som
man
> har begravet toiletindhold i?
>
> Noget vi skal holde os fra? Noget vi skal passe på? Gode råd modtages
til
> nye kolonihaveejere uden kloakering.
>
> Nette
>
> Hej Nette,

Jeg sidder og prøver at huske tilbage (ca. 5 år )inden vi fik en
udslagsvask ved vores fælleshus og hvad vi egentlig stillede op med det
der nu engang skal ud og væk

Først vil jeg høre om i har spurgt om der måske skulle være en
"lortevognsordning" der hvor i bor. D.v.s. at ca. en gang om ugen
stiller man spanden ud og den bliver så tømt af lortemanden mod betaling
sæføli.

Ellers findes der forskellige formuldningstoiletter tror jeg det hedder,
men aner intet om dem da vi selv brugte spandemetoden.

Hvor ofte der tømmes kommer jo lidt an på hvor stor spanden er - er det
en rigtig lokumsspand eller et" portopotti" der jo har den for del at
det ikke skvulper over UF UF.

Vi startede med alm. spand, købte nogle gange noget kemikalienoget i
supermarked specielt beregnet til formålet - kan desværre ikke huske
hvad det hedder - og nogle gange ikke noget (alt efter hvordan økonomien
lige så ud), men kemikalie i var absolut at foretrække. At det så
sikkert er noget lort for miljøet er en helt anden snak.

Tøm når spanden ikke er for fuld, bliver nemlig både tung og man kommer
til at spilde bwadr! Brug en separat pedalspand til at komme toiletpapir
i det fylder nemlig rigtig meget.

M.h.t. nedgravning kan i jo både grave en speciel lokumsbrønd, f.eks et
cementrør med et dæksel på så har i jo det hele samlet et sted, eller
vælge at grave ned i rækker efterhånden sådan lidt systemagtigt hvis det
giver nogen mening. Det hele bliver jo formuldet efterhånden, men i skal
nok lige vente nogle mdr. med at plante lige netop der i sidst har
gravet.
Kommer lige i tanke om - sørg for at have en vandslange der er lang nok
til at nå hen hvor i graver ned, stor hjælp når spand skal rengøres -
engangshandsker også stor fordel

Vi købte kolonihave for 8 år siden og klarede os på den måde i tre år.
At vi så nu har fået tryk/sliptoiletter på vores fællesplads + som
skrevet en udslagsvask til at tømme spande og portopottier i er en
lettelse, men glæden over det at have fået et kolonihavehus opvejede
besværlighederne de første år. Man finder en rytme og kan jo deles lidt
om det kedelige arb. hvis man er to jo selfølgelig.


Håber i kan bruge det her til bare en start på kunsten i lokumstømning,
og god fornøjelse med haven.

Mvh Nicka

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


Nette (31-08-2005)
Kommentar
Fra : Nette


Dato : 31-08-05 14:42


"nicka" skrev

> Håber i kan bruge det her til bare en start på kunsten i lokumstømning,
> og god fornøjelse med haven.

Hejsa.

Her er ingen fælles opsamling. - Og vi har allerede en toiletspand med sæde
og det hele.
Det jeg fiskede efter var overvejelserne ang. kemikalier.
Jeg bryder mig ikke om at tilsætte jorden kemikalier, specielt slet ikke et
sted, hvor vi også dyrker økologiske grøntsager. Men jeg aner bare ikke,
hvor forfærdeligt og farligt det der blå væske egentligt er.

Mange tak for indsigten,- det er ikke lige det første man tager op med sine
nye naboer i haven.

Nette



Heino Strauss (30-08-2005)
Kommentar
Fra : Heino Strauss


Dato : 30-08-05 18:56

Fandt lige dette link :

http://www.art-fact.dk/

mvh. Heino




Ole Jensen (30-08-2005)
Kommentar
Fra : Ole Jensen


Dato : 30-08-05 20:10

Heino Strauss <strauss(slet)@tv.dk> wrote:

> Fandt lige dette link :
>
> http://www.art-fact.dk/
>
> mvh. Heino

UHA

elektrisk forbrændningstoilet.

Hvem tør sætte sig på sådan et

--
mvh
Ole-J
Jeg er ikke ekspert - selvom jeg ofte udtaler mig som sådan

Nette (31-08-2005)
Kommentar
Fra : Nette


Dato : 31-08-05 14:33


"Heino Strauss" skrev

> Fandt lige dette link :
>
> http://www.art-fact.dk/


Pænt af dig.

Jeg kender godt de toiletter, men vi vil gerne nøjes med spanden, da vi ikke
skal bo der og sagtens kan bruge pengene på noget andet.
Jeg var mere inde på lidt overvejelser ang. hvor skadeligt det er for
miljøet at bruge kemikalier eller om man virkelig kan nøjes med at bruge
f.eks. savsmuld/spåner osv.

Nette



Erik Ginnerskov (01-09-2005)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 01-09-05 22:29

Nette wrote:

> Jeg var mere inde på lidt overvejelser ang. hvor skadeligt det er for
> miljøet at bruge kemikalier eller om man virkelig kan nøjes med at
> bruge f.eks. savsmuld/spåner osv.

Alt det kemiske skidt er vist ikke det bedste. Men jeg husker da, at mine
forældre for 50 år siden havde sommerhus og i et lille skur var en spand med
et bræt over. De første gange man kommer der ind lugter det fælt, men man
vænner sig til det. ;)

Det værste er - som du selv var inde på - når spanden skal tømmes. Især hvis
den er lidt for fuld. Desværre husker jeg ikke, hvor lang tid jorden lå
urørt efter nedgravning.

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk - http://ginnerskov.dk
http://html-faq.dk/



jubija@yahoo.dk (02-09-2005)
Kommentar
Fra : jubija@yahoo.dk


Dato : 02-09-05 00:16

On Wed, 31 Aug 2005 15:32:50 +0200, "Nette"
<nettesnetpostfjerndette@hotmail.com> wrote:


>Jeg kender godt de toiletter, men vi vil gerne nøjes med spanden, da vi ikke
>skal bo der og sagtens kan bruge pengene på noget andet.
>Jeg var mere inde på lidt overvejelser ang. hvor skadeligt det er for
>miljøet at bruge kemikalier eller om man virkelig kan nøjes med at bruge
>f.eks. savsmuld/spåner osv.
>

Ved ikke præcis hvor skadeligt det er, men godt er det næppe - og
tanken med økologisk havebrug går, som du selv nævner det, jo
fløjten, hvis man graver både gylle og kemikalier ned i baghaven.

Faktisk burde I bruge det til gødning, men det er måske en tand for
ulækkert....

Man kan dog få noget toiletvæske, der ikke er baseret på kemikalier
men på mikroorganismer, men det skulle ikke være lige så effektivt til
at fjerne lugt - og heller ikke lige så billigt som kemi.

Når sådan et lokum kan stinke så forfærdeligt så skyldes det i øvrigt
sammenblandingen af urin og fækalier og til dels manglende udluftning
- hvis man sørger skille urin fra afføring ved kilden så at sige, så
slipper man for de fleste lugtproblemer.
Et simpelt kildesorterende toilet uden vandskyl kan laves ret billigt.

Miljøstyrelsen, nogle kommuner og Kolonihaveforbundet Danmark har i
øvrigt testet og eksperimenteret en del, og det er der kommet denne
rapport med megen god information ud af:
http://www.mst.dk/udgiv/Publikationer/2003/87-7972-734-4/html/indhold.htm

Nette (05-09-2005)
Kommentar
Fra : Nette


Dato : 05-09-05 20:13


<jubija@yahoo.dk> skrev

> Miljøstyrelsen, nogle kommuner og Kolonihaveforbundet Danmark har i
> øvrigt testet og eksperimenteret en del, og det er der kommet denne
> rapport med megen god information ud af:
> http://www.mst.dk/udgiv/Publikationer/2003/87-7972-734-4/html/indhold.htm

Tak skal du have. Jeg har ledt efter den slags via google, men har nok søgt
på noget forkert.

Nette



Max (01-09-2005)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 01-09-05 07:21

Hej Nette

> Ja, det her er en beskidt og ildelugtende omgang

Specielt hvis man spiller på vejen :) Jeg har ikke meget
begreb om den slags selv om vi havde et såkaldt lokum
i vores sommerhus i min barndom, men Mallebrok som
spanden blev kaldt blev jo bare tømt i et hul der blev gravet
i baghaven. Men jeg så engang en udsendelse i tysk TV
om formuldningstoiletter, der besøgte de bl.a. en der havde
sådant et stående i sit soveværelse, og fotografen der
optog udsendelsen ville sværge på at det lugtede som en
skovbund når man stak hovedet ned i det, det eneste rest
produkt der blev der var noget kompostjord. Måske det
var værd at kikke sig lidt omkring efter nogle oplysninger
om den slags lokummer.

Mvh Max



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177554
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408852
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste