Hvad skal man plante???
Fra : WM

Dato : 28-08-05 18:39

Nu må de have/plante-kyndige træde i karakter!!
Guldkorn (gode råd) modtages med tak.

Vi bor på landet, i meget åbent terræn. Der er ingen læ nogen steder, det
skal der skabes.
For 3 år siden plantede vi en bøgehæk, satte 450 planter - troede at nu
skulle vi bare vente 8 år, så var der læ!! Nu er der gået 3 år, 280 planter
er døde, de resterende ligner noget der er løgn - kort sagt SKANDALE-HÆK.

Jorden er sandjord, så snart solen skinner og det blæser en anelse er det
tørt som sahara. Altså ikke de optimale betingelser for et frodigt flora.

Vi tager nu konsekvensen og dømmer bøgen ude og vil gøre klar til et eller
andet vildthegn/hegn der skal plantes i 3-5 rækker.

Men hvilke planter skal man vælge når man ønsker et hegn der bliver ml 3 - 5
meter høj, og skaber læ i bunden - der samtidig gror op i en f.....s fart?

Naboer kan vi ikke genere, for de bor 300 meter væk. Vi savner læ og vil
gerne have det hurtigst muligt.

Så plantefolk ryst posen og kom med en god ide til hvordan vi gør.

Vi snakker ca 100 meter hegn.

mvh

mathisen

Fra : Calle.

Dato : 28-08-05 18:51

WM wrote:
> [...]
> nu skulle vi bare vente 8 år, så var der læ!! Nu er der gået 3 år,
> 280 planter er døde, de resterende ligner noget der er løgn - kort
Sådan så søsters bøgehæk også ud de første 3-4 år, men den fik chancen, og
er nu en fin hæk

--
Calle.

Fra : WM

Dato : 28-08-05 18:57

Hej Calle

Tak for de opmuntrende ord.
Meen jeg har lidt svært ved at tro at 280 døde bøgeplanter kan forvandle sig
til en smuk hæk.

Når man kradser i barken er det brunt og tørt, der er ingen liv i skidtet.

Tot gewesen.

mvh

Mathisen

Fra : Max

Dato : 28-08-05 19:04

Hej Mathisen

> Vi bor på landet, i meget åbent terræn. Der er ingen læ nogen steder, det
> skal der skabes.

Mon ikke man kan kontakte Hedeselskabet og få lidt info om hvilke typer
levende hegn der er optimale lige i det område i bor ?

http://www.hedeselskabet.dk/

Mvh Max

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 28-08-05 19:41

On Sun, 28 Aug 2005 20:04:04 +0200, "Max"
<Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

>Mon ikke man kan kontakte Hedeselskabet og få lidt info om hvilke typer
>levende hegn der er optimale lige i det område i bor ?
>
>http://www.hedeselskabet.dk/

Alternativt gå en tur og se hvilke plantetyper der er brugt i læbælter i
nærheden. Hvis ikke i selv kan se hvilke type planter det er, så klip en
lille gren af hver og tag med i den nærmeste planteskole, så bør de være
i stand til at hjælpe jer.

Umiddelbart ville jeg foreslå ting som:

Æblerose - Rosa rubiginosa
Gråpil - Salix cinerea
Naur - Acer campestre
Fjeldribes - Ribes alpinum
Bærmispel - Amelanchier canadensis / Amelanchier spicata
Grønel - Alnus viridis
Syren - Syringa vulgaris

Desuden ville det være flot at putte nogle "rigtige" prydbuske ind i den
række som vender ind mod haven, det kunne være forsythia, dronningebusk,
uægte jasmin, klokkebusk.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 28-08-05 20:53

Jeg ville starte med at rejse en eller anden form for 'plankeværk', evt.en
mur af halmballer, som læ fra Vest. I læ af denne ville jeg sætte en eller
tre rækker hurtigtvoksende, ala Lærk, Pil og måske noget tredie. Det skal
ikke at stå som en hæk, snarere lidt åbent. Bag dette kunne man så (x antal
år efter) begynde med alt det man hellere vil kigge på.

Bliver det gødet og vandet, gror det dobbelt så hurtigt.
-
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 28-08-05 21:02

On Sun, 28 Aug 2005 21:52:53 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

> [...]
>ikke at stå som en hæk, snarere lidt åbent. Bag dette kunne man så (x antal
>år efter) begynde med alt det man hellere vil kigge på.

Tjo... det er jo en mulighed. Dog ikke en særlig pæn mulighed efter min
mening .... Samt at den koster slid og penge.

>Bliver det gødet og vandet, gror det dobbelt så hurtigt.

Det gælder jo også selv om der ikke er en mur eller plankeværk.
Jeg ivl mene at bare man vælger de rigtige ting og sørger for at holde
rent for ukrudt de første 3-4 år, så vil et læhegn komme meget hurtigt
op. Men man skal selvfølgelig stadig regne med nogle år.

Fra : hodja@pjort.com

Dato : 02-09-05 21:31

On Sun, 28 Aug 2005 19:39:11 +0200, "WM" <loumic@mail.tele.dk> wrote:

Hej

Jeg har plantet l¾hegn et sted som i beskriver: bl¾st, sandjord - 7 km
til Vesterhavet, t¿rt som bare fanden. Mads's forslag er gode.

Jeg har selv sat:

Sitkagran
Ahorn
Fuglekirseb¾r
R¿del
Malus Sargentii (paradis¾ble)
Popler
Stilkeg
Spirea
L¾rk
Ask
Pil
Koreagran
Ildl¿n
Hyld
Sibirsk ¾rtetr¾

Det er sitkaerne og pil, der har bedst fat direkte ud mod vest. Mod
syd er der god gang i l¾rk, ahorn, eg, l¿n, ask.

Andre der anbefales til l¾ er

Ene
Cornus mas
Gr¿nel (underl¾)
SlŒen
Ildtorn
Cotoneaster lucidus
Ribes alpinum

HŒber I finder noget, der vil gro - men regn med 3-4 Œr f¿r der er
gang i den.

MVH Jon