Justering af hængsler
Fra : Brian Matzon

Dato : 28-08-05 16:35

Jeg har udskiftet alle døre i huset (82,6cm std dør) - i den forbindelse
har jeg oplevet at 6 af de 9 døre binder i den modsatte side af hængslet
- ikke i toppen eller i bunden, men i siden.
Jeg har så fået anbefalet at bruge en hængsel-retter/skubber, som da
også ser lovende ud. Problemet er bare at den støder på Girekteret på
bagsiden af hænglset (bemærk mærke i højre side af d1 billede). Er der
ikke en anden måde jeg kan rette et hængsel til?
Umiddelbart kan jeg kun se:
a) afmontere hænglser, og ret til i skruetvinge med hængsel-retter - ret
meget arbejde involveret
b) slå hænglser baglæns med hammer - laver mærker i hængsler, samt gør
dem skæve.

Jeg kan jo selvfølgelig også slibe karm til, men tror der er lige meget
arbejde i det...

http://matzon.dk/brian/doer/d1.jpg
http://matzon.dk/brian/doer/d2.jpg
http://matzon.dk/brian/doer/d3.jpg

/matzon

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 28-08-05 16:56

> Jeg har udskiftet alle døre i huset (82,6cm std dør) - i den forbindelse
> har jeg oplevet at 6 af de 9 døre binder i den modsatte side af hængslet -
> ikke i toppen eller i bunden, men i siden.

I siden? Midt på, modsat hængslet, eller hvad mener du helt præcist? På
billedet ser det i øvrigt ud at du ikke har fået hængslet helt ind i karmen,
men at det sidder en-to mm ude. Mine sidder ca 1 m sænket i forhold til
karmen - færdigkøbt i øvrigt.

Mvh Maria

Fra : Brian Matzon

Dato : 28-08-05 19:09

Maria Frederiksen wrote:
> I siden? Midt på, modsat hængslet, eller hvad mener du helt præcist? På
1/4 oppe på siden, modsat hængsel - ca. :
http://matzon.dk/brian/doer/d4.jpg

> billedet ser det i øvrigt ud at du ikke har fået hængslet helt ind i karmen,
> men at det sidder en-to mm ude. Mine sidder ca 1 m sænket i forhold til
> karmen - færdigkøbt i øvrigt.
De er ca. 1 mm inde - og lavet af dem der byggede huset, skifter bare
dørene, men beholder karmen.

Min plan går pt. på at jeg fixer karmen med en falshøvl + sandpapir -
omend jeg ville have fortrukket at kunne ordne det via hængsler.

/matzon

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 28-08-05 19:43

> Min plan går pt. på at jeg fixer karmen med en falshøvl + sandpapir -
> omend jeg ville have fortrukket at kunne ordne det via hængsler.

En skrue ind gennem karmen (ind i væggen) kunne måske klare det, men det
afhænger af om gerigterne er sømmet fast i både væg og karm.

Mvh Maria

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 28-08-05 19:26

Brian Matzon skrev:

> Jeg har udskiftet alle døre i huset (82,6cm std dør) - i den forbindelse
> har jeg oplevet at 6 af de 9 døre binder i den modsatte side af hængslet
> - ikke i toppen eller i bunden, men i siden.

Du har et problem! Ud fra et af dine billeder kan jeg se, du kun
har ganske lidt luft i hængselsiden. Ca. 1,5 mm er absolut ikke
for meget. Nu støder dine dørplader på i slutbliksiden. Desværre er
der kun det at gøre, at der skal tages ca. 3 mm af i bredden på
dørpladen. Det letteste er at tage af i hængselsiden. Hvis du ikke
er vant til sådan noget, er det en opgave for en snedker.

> a) afmontere hænglser, og ret til i skruetvinge med hængsel-retter

Ja, du kan sagtens rette på hængslet, når du spænder det fast i en
skruestik. Men du har altså kun den smule luft, som der bør være,
i hængselsiden at tage af.

> b) slå hænglser baglæns med hammer - laver mærker i hængsler, samt gør
> dem skæve.

Hvis du vil slå på et stykke beslag uden at lave for mange mærker,
kan du tage en klods at slå på, i stedet for at slå direkte med
hammeren.

Jeg forstår ikke rigtig, hvorfor der er så lidt luft til deling.
Men det er måske kun dørpladerne, der er skiftet? Og ja, så opstår
sådan noget let. Jeg kender det godt.

--
Venlig hilsen
Svend Erik