kør selv til norge/sverige - skiferie
Fra : Peter

Dato : 28-08-05 15:06

Hej NG.

Vi er en familie på 2 børn og 2 voksne som her til vinter vil prøve at tage
på skiferie i Norge eller Sverige. Vi vil køre selv.
Vi har ikke prøvet det før, så vi savner lidt gode råd.
Hvor langt nordpå skal vi ?
Hvor skal vi leje udstyret , her eller der ?
og andre gode tips og idéer.

mvh.
Peter

Fra : No Man

Dato : 28-08-05 15:54

Tag syd på i stedet, vil jeg forslå, liftkorten er for dyre i norden i
forhold til hvad man får!

Bestil katalogeren fra de store skirejseselskaber , og brug så tid på at nær
læse dem, du vil se du får mere for pengen syd på.

Et pris eks. Kørselv til Italienske Passo Tonale, Ophold på hotel redivalle
i værelse med 4 sengepladeser. 1/1 persion på hotellet. 6 dages liftkort til
alle deltager, guideservice, alle skatter og afgifter. Eksempel er for 2
voksen, et barn 7 år og et barn 13 år. Afrejse den 25 marts 2005 med
Movementtravel.

Ikke at jeg har været der, og skal jeg sigde mit bedste sted, så vil det
være Canazei også Italien, klart et godt sted for nybegynder.

Per

Fra : Hanne

Dato : 28-08-05 19:25

Nok er liftkort dyrere nordpå i forhold til antallet af pister, men på den
anden side har man som nybegyndere ikke brug for at kunne køre på nye pister
hver dag.
Efter en del ferier i Norge har vi de sidste 5 gange været i Sverige på
skiferie og har i sinde at fortsætte der, bl.a. fordi prisniveauet er
rimeligt (mad og drikke), og hvis man så lige holder sig uden for uge 7 og
nytår, så behøver det altså ikke at være særlig dyrt.

Med venlig hilsen
Hanne

Fra : Aksel

Dato : 28-08-05 20:29

> [...]
> Vi har ikke prøvet det før, så vi savner lidt gode råd.
> Hvor langt nordpå skal vi ?
> Hvor skal vi leje udstyret , her eller der ?

Bestil katalog fra Stena Line, deres priser er incl. færge til meget nedsat
pris.

Sälen, Kleppen, Trysil og Idre Fjäll er gode steder også for børn, men der
er mange andre gode.

I forhold til Østrig, Frankrig og Italien har de norske og svenske
skisportssteder den fordel at hytterne ligger midt i skiområdet, man slipper
for ½ time i bus morgen og aften, hvis nogle bliver trætte kan de gå hjem,
og man undgår at betale en formue for en currywurst på skistedet.

Hilsen Aksel

Fra : bj

Dato : 28-08-05 22:13

"Aksel" <akselj.DELETE.THIS@pcwelt-premium.de> skrev i en meddelelse

> [...]
> gå hjem, og man undgår at betale en formue for en currywurst på skistedet.

At du sidder i bus i en ½ time om morgenen for at komme på ski lyder i mine
ører mærkværdigt. Du/ I må bestemt have boet uden for lov og lands ret, hvis
dette vitterligt er korrekt.

Jeg har nu stadig tilgode at opleve at man sidder ret meget mere end små
5-10 minutter i bus.

Og det er da også klart muligt at finde gode forhold med ski til og fra
døren på de sydlige destinationer. Det er bar et spørgsmål om at priotere
således.

mvh.

bj

Fra : Aksel

Dato : 29-08-05 11:19

> [...]
>
> Og det er da også klart muligt at finde gode forhold med ski til og fra
> døren på de sydlige destinationer. Det er bar et spørgsmål om at priotere

Den halve time var nok lidt overdrevet, men min pointe var at man oftere bor
tæt på løjperne i Norge og Sverige, og det er efter min mening et krav hvis
man har mindre børn med, så kan amn skiftes til at være legetante.

Hilsen Aksel

Fra : JS

Dato : 29-08-05 10:08

"Aksel" <akselj.DELETE.THIS@pcwelt-premium.de> skrev i en meddelelse

> "Peter" <FJERNpeterdue@mail.dkFJERN> skrev i en meddelelse

og man undgår at betale en formue for en currywurst på skistedet.

Er en korv med mos da billigere?

Fra : Aksel

Dato : 29-08-05 11:16

> Er en korv med mos da billigere?

Nej, men når man passerer hytten på vej ned ad løjpen kan man gå ind og
smøre en mad.

Hilsen Aksel

Fra : JS

Dato : 29-08-05 16:18

> Nej, men når man passerer hytten på vej ned ad løjpen kan man gå ind og
> smøre en mad.

Det er unægteligt ikke lige så hyggeligt som at sidde på en solfyldt
terrasse med en weissbier i hånden, men hvis man er hele familien afsted kan
jeg godt se ideen i at køre hjem og spise.

Fra : bic

Dato : 28-08-05 20:47

Vi kan stærkt anbefale Geilo i Norge, her er noget for alle, både
begyndere og øvede. Her er også dejlige børneområder (vi var der
første gang, da vore børn var 4 og 7 år nu 13 og 16), hyggelig by
med gode dagligvarebutikker. Vi plejer dog at have det meste mad o.s.v.
med selv. Og prøv at undgå uge 7 og 8. Vi plejer at være afsted i
uge 3-4 eller 5. Da er der heller ikke så mange mennesker, og priserne
er rimelige. Vi bestiller altid igennem Color Line.
mvh
Birgitte

Fra : jenny og søren

Dato : 29-08-05 12:39

Hej Peter

i skulle prøve at kikke på enten geilo eller hemsedal, det er 2 sne sikre
områder og med speciele områder for børn hvis det er nødvendigt.
af overnatning har hemsedal flere "famillie uge tilbud" på deres hjemmeside
(2voksene 2børn fra søndag til fredag incl liftkort, og overnatning) til kun
ca 3000.- dog er det kun i ugerne 2-3 og 14-16, og færgen skal i selv sørge
for men der er efter hånden også mange der sejler til norge bla.kystlink
skulle være rigtigt billige

men skulle geilo være mere intersant (har selv været på ferie der flere
gange)så kan jeg kun anbefale Øen turistcenter´s hytter de er hyggelige og
billige, colorline har dem i deres katalog..
+ de har div. aften arrengementer bla. tur i svømmehal og bobslædekørsel i
skicenteret om aftenen --gratis--
også er geilo en mere "rigtig by" en hemsedal er
og kørsel regn med ca 4 timer fra Oslo/Larvik

hvis der er yderligere spørgsmål så mail endelig (har selv boet deroppe i 1
år)

mvh

Søren Brix

Fra : Anja Nielsen

Dato : 30-08-05 20:04

> [...]
> tage på skiferie i Norge eller Sverige. Vi vil køre selv.
> Vi har ikke prøvet det før, så vi savner lidt gode råd.

Det afhænger af, hvornår I vil rejse.

Vi har i de sidste par år været afsted omkring jul og nytår i henholdsvis
Hemsedal og Geilo. Forrige år havde de ingen sne i Trysil i julen, men det
hører vist til sjældenheder. Udover I skal se på hvor langt nordpå stedet
ligger, skal I også se på, hvor højt oppe det er. Vi rejser normalt med
Colorline, men Stenaline har også nogle fine pakkerejser.

Liftkort er rimelig dyre nordpå, men børn under 7-8 år kører gratis.

> Hvor skal vi leje udstyret , her eller der ?

Normalt har vi udstyret med, men I katalogerne er angivet priser for leje,
så I kan sammenligne med, hvad det koster hjemme. Umiddelbart er det dog en
fordel at leje på stedet, da I slipper for at fylde bilen op og få noget,
der måske ikke er helt optimalt. Hvis I lejer på stedet har I jo mulighed
for at bytte udstyret til noget andet.

> og andre gode tips og idéer.

Da Norge er et forholdsvis dyrt land at leve i, har vi normalt alt mad med
hjemmefra, så vi kun skal ud at købe mælk og brød. Hytterne er af fin
standard.

Håber det kunne bruges.

Anja

Fra : Peter

Dato : 30-08-05 20:22

Hej Alle.
Tak for alle svarene. Vi bestiller en bunke kataloger og sufer lidt mere på
nettet - og så må vi se hvor det ender med at blive, hvor vi skal have vores
debut.

mvh.
Peter

Fra : Inger

Dato : 01-09-05 20:54

Peter wrote:
> [...]
> nettet - og så må vi se hvor det ender med at blive, hvor vi skal have vores

Sjovt som ingen spørger eller nævner om der skal ståes på langrend
eller slalom, alle går ud fra det er slalom
Norge er ellers rigtig godt til langrend... (og man får også færre
skader )

Inger