Ændere på størrelsen af forsatsvindue - en~
Fra : CAH

Dato : 28-08-05 14:14

Hej

Jeg har nogen forsatsvinduer jeg skal ændre størrelsen på, og da jeg
ikke har det store håndelag for at lave tapsamlinger og lign. Håber
jeg at kunne klare det med gehring samlinger, og et L formet beslag i
hørnet til at sikre at det holder godt sammmen. Men er der nogen der
har et forslag til en bedre / skjult måde at forstærke en gehring
samling.

cah

Fra : CAH

Dato : 28-08-05 17:44

Ivan wrote:
> Hvad med en dybel og en gang lim?

Hej Ivan

De er jo lidt tynde i profillen, så der kan højst blive tale om en
dyvel, men jeg har tænkt på det. Kan man sætte en dyvel med 45
grader, i en gehring samling?

cah

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 28-08-05 19:43

CAH skrev:

> [...]
> hørnet til at sikre at det holder godt sammmen. Men er der nogen der
> har et forslag til en bedre / skjult måde at forstærke en gehring

Ja, der findes da en skjult måde at lave en samling på. Men det
kræver bare en overfræser med en notklinge. Og så er der lige den
dims, der skal bruges i samligen: Samlekile, fisk, kiks og sikkert
flere navne. Du kan se hvordan den ser ud her:
http://tinyurl.com/92djf

Jeg synes lige, du skulle vide muligheden

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 28-08-05 22:10

CAH wrote:
> Hej
>
> Jeg har nogen forsatsvinduer jeg skal ændre størrelsen på, og da jeg
> ikke har det store håndelag for at lave tapsamlinger og lign

Så laver du da bare en bladsamling. Det går ud på at det ene stykke træ
halverer du tykkelsen på fra bagsiden og det andet fra forsiden. Det er
stærkere end en gehring-samling, når det er limet og har fået et
vinkelbelsag.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : CAH

Dato : 29-08-05 07:21

> [...]
> dims, der skal bruges i samligen: Samlekile, fisk, kiks og sikkert
> flere navne. Du kan se hvordan den ser ud her:

Det er ret smart, men gad vide om man ikke kunne erstatte den
overfræser med en bord sav, som så saver en 4 mm rille i som fisken
kan ligge i. ( Jeg har også læst om sådan nogen plastik dyvler der
går i en vinkel på 90 grader ) . Gad vide om fisken også kan fås i
stål, med et par huller, således at man svaede en rille til fisken,
og derefter kunnne slå et par søm igennem til at holde det.

cah

Fra : CAH

Dato : 29-08-05 07:24

> [...]
> halverer du tykkelsen på fra bagsiden og det andet fra forsiden. Det er
> stærkere end en gehring-samling, når det er limet og har fået et

Jo, jeg har overvejer en bladsamling, men jeg tror ikke rigtig mine
evner med sav og stemmejern gør det muligt at benytte denne løsning.
Jeg synes den salgs samlinger er ret utilgivende over for
unøjagtigheder.

cah