Hvilke redskaber?
Fra : Renate Jacobsen

Dato : 28-08-05 09:08

Hej Nyhedsgruppe,

Nu nærmer sig tiden, da vi endelig skal på landet at bo. Vi har købt et hus
med en grund på knapt 6000 m2 "have" til. Jeg vil tro at lidt under
halvdelen er græs.
Derfor skal vi naturligvis ikke lige have vores lille håndskubber med.
Hvilken plænetraktor er at fortrække? Vores første tanke var, at den skulle
kunne have monteret en vogn bagefter, men det er ikke et must.

Hele grunden skal indhegnes med 170 cm. poda hegn, som noget af det aller
første (Vi har hund/e og senere kommer der også får til). Her får vi brug
for et pælebor. Det bliver jo til en del huller, der skal "bores"! Mine
tanker omkring netop dette projekt er at et almindeligt "hånddrevet" pælebor
måske er lidt vel optimistik til opgaven? Hvordan er sådan eet at betjene?
Skal vi ud at investere i et motoriseret jordbor, eller er det "overkill"?

Til forår vil jeg have nyttehave. Jorden er formentlig ler, som resten
af Djursland. :-/ Hvilken havefræser er bedst egenet? Hvad skal man kigge
efter?

Endelig er resten af grunden "skov", som delvist skal fældes. Her får vi så
brug for en ordentlig motorsav. Også her kunne jeg godt tænke mig at høre,
hvad der kan dække vores behov. Selvom det jo får ende med skoven på længere
sigt, så må den gerne være af ordentlig kvalitet. Vi har brændeovn og kommer
også til at bruge den fremover...

Jeg vil lige sige, at vi ikke er til sinds at leje os frem, med hensyn til
redskaber. Vi kan nemlig godt lide at være ufhængige og arbejde, når det
passer os bedst.

Vi glæder os meget til at høre om jeres erfaringer.

--
Mvh. Renate
____________________________

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 28-08-05 09:47

"Renate Jacobsen" <post@renate.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> passer os bedst.
>
> Vi glæder os meget til at høre om jeres erfaringer.

Ang. pælebor, så vil jeg absolut anbefale at leje hvis det skal være et med
motor. Et Poda hegn plejer at holde i en del år, så det vil være ret sjældet
du skal bruge boret.
Motorsav? Køb et anerkendt mærke. Stihl, Husqvarna eller Johnsered og ikke
for stor og tung.
Havefræser? Texas er kendt og let at få reservedele til. Og den er mindst
lige så god som alle de andre.
Hilsen Matthias

Fra : Thomas Hansen

Dato : 28-08-05 09:58

> [...]
> pælebor
> måske er lidt vel optimistik til opgaven? Hvordan er sådan eet at
Det kommer meget an på hvordan jorden er. Det kan være meget hårdt og
besværligt, og faktisk umuligt hvis der er mange rødder og sten. Men hvis
jorden er fin og fri for ting så kan man let få lavet en del huller.
Men til jeres opgave hvor der skal laves MANGE huller ville jeg få et
firma til at bore det. De har et bor monteret på en bobkat og laver
hurtogt alle hulleren så kan I bare komme stolberne i og er hurtigt
færdig. Samtidig er maskinboret ligeglad med om der er lidt sten og rødder.

> Skal vi ud at investere i et motoriseret jordbor, eller er det
> "overkill"?
Et motorbor er dyrt. Og det er hårdt at bruge. Men skal være to store og
stærke mænd for at bruge det ordenligt. Og men kommer let på en ordenlig
flyvetur når boret rammer en stor sten eller en tyk rod. Hvis I ikke
vælger bobkat løsningen kan I leje en maskinbor så kan I jo se om det kan
klare det.

> [...]
> sigt, så må den gerne være af ordentlig kvalitet. Vi har brændeovn og
> kommer også til at bruge den fremover...
Køb en mellem stor Stihl det er kvalitet. Hold jer fra de billige som
f.eks. HN's MCCULLOCH. De er ikke pengene værd hvis de skal bruges mere
end en gang.

/Thomas

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 28-08-05 10:03

On Sun, 28 Aug 2005 10:08:19 +0200, "Renate Jacobsen" <post@renate.dk>
wrote:

>Nu nærmer sig tiden, da vi endelig skal på landet at bo. Vi har købt et hus
>med en grund på knapt 6000 m2 "have" til. Jeg vil tro at lidt under
>halvdelen er græs.

Det kender jeg godt - og jeg HAder at klippe græs.

>Derfor skal vi naturligvis ikke lige have vores lille håndskubber med.
>Hvilken plænetraktor er at fortrække? Vores første tanke var, at den skulle
>kunne have monteret en vogn bagefter, men det er ikke et must.

Vi har en Husquarna Rider 13 (tror jeg den hedder) oppe på arbejdet.
Hydrostatisk fremdrift og frontmonteret klipper. Det er en fin maskine,
men også dyr. Men hydrostatisk fremdrift og frontmonteret klipper ville
jeg gå efter hvis jeg skulle købe mig en sidde-klipper.

> [...]
>Skal vi ud at investere i et motoriseret jordbor, eller er det "overkill"?

Jeg syntes at et hånddrevent pælebor er nemt og rimelig hurtigt at
bruge. Et motoriseret ville efter min mening være overkill til jer. Det
er jo formentlig kun denne ene gang i skal sætte så meget hegn?
Til det ville jeg nok selv leje et motoriseret pælebor.

>Til forår vil jeg have nyttehave. Jorden er formentlig ler, som resten
>af Djursland. :-/ Hvilken havefræser er bedst egenet? Hvad skal man kigge
>efter?

Hvis i skal have meget fræset, så gå efter en med efterhængt fræser. De
er nemmest at styre i tung jord og fræser også jorden bedst. Men de
koster også mere end en som trækker sig frem i knivene.

> [...]
>sigt, så må den gerne være af ordentlig kvalitet. Vi har brændeovn og kommer

Jeg er meget glad for min Stihl 260c (hedder vist 26 c nu). En god
kraftig sav som dog heller ikke er for tung. Noget af det bedste ved
Stihl er deres værktøjsfri kædespænding.

>Jeg vil lige sige, at vi ikke er til sinds at leje os frem, med hensyn til
>redskaber. Vi kan nemlig godt lide at være ufhængige og arbejde, når det
>passer os bedst.

Sådan har jeg det også. Men nogle gange kan det ikke svare sig at købe
en maskine selv. Jeg ville blive lidt ked af at ofre flere tusinde
kroner på en maskine som man kun fik brugt een gang f.eks.

Fra : Calle.

Dato : 28-08-05 10:28

Mads Lie Jensen wrote:
> [...]
> maskine, men også dyr. Men hydrostatisk fremdrift og frontmonteret
> klipper ville jeg gå efter hvis jeg skulle købe mig en sidde-klipper.

Jeps, det er en kanon god maskine.
--
Calle.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 28-08-05 11:47

On Sun, 28 Aug 2005 11:28:05 +0200, "Calle." <fake@fake.fake> wrote:

>Jeps, det er en kanon god maskine.

Bestemt. Men noget dyr - 25.000 kr mindst.

Fra : Calle.

Dato : 28-08-05 12:55

Mads Lie Jensen wrote:

> Bestemt. Men noget dyr - 25.000 kr mindst.
Så er det da eks. moms pis og papir.
--
Calle.

Fra : Calle.

Dato : 28-08-05 10:25

Renate Jacobsen wrote:
> [...]
> Hvordan er sådan eet at betjene? Skal vi ud at investere i et
> motoriseret jordbor, eller er det "overkill"?
170Cm højt hegn, Mon ikke de lokale vil betrakte det som en rockerborg
Lej et motoriseret pælebor hos f.eks Delpin, det er jo langt imellem du får
brug for det igen.

> [...]
>
> Jeg vil lige sige, at vi ikke er til sinds at leje os frem, med
> hensyn til redskaber. Vi kan nemlig godt lide at være ufhængige og

Ja, men det er jo også ting man ikke bruger ofte, og er så dyre at det er
vanvid at købe selv.

--
Calle.
(der selv har hus på landet)

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 29-08-05 11:22

"Calle." <fake@fake.fake> skrev i en meddelelse
<snip, snap>
> 170Cm højt hegn, Mon ikke de lokale vil betrakte det som en rockerborg
<snip en masse>

Næhhh. Har *ingen* naboer 1 km på hver side. I øvrigt er det jo trådhegn vi
vil sætte op... Så de lokale kan se "rockerne" fra byen. *G*

/Renate

Fra : Klaus Jorgensen

Dato : 28-08-05 12:13

"Renate Jacobsen" <post@renate.dk> wrote in message

> [...]
Hvilken plænetraktor er at fortrække? Vores første tanke
> var, at den skulle kunne have monteret en vogn bagefter, men det er ikke

Da jeg var knægt brugte vi en almindelig motorcylinderklipper til
~2000m² - det tog 1½ time i rask gang, og jeg ville gøre det samme
i dag hvis jeg skulle "opgradere" til en grund af tilsvarende størrelse.
En plænetraktor er da behagelig, men det andet giver mere
motion... (c:

> [...]
til opgaven? Hvordan er sådan eet at betjene? Skal vi ud at
> investere i et motoriseret jordbor, eller er det "overkill"?

Som en anden skriver, kan man leje nogle med en bobcat. Jeg har dog også
set nogle bruge en rendegraver til bare at trykke pælene
ned - fint hvis der lige for tiden er stubmark omkring grunden.

/klaus

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 28-08-05 17:12

> [...]
> Hvilken plænetraktor er at fortrække? Vores første tanke var, at den
> skulle kunne have monteret en vogn bagefter, men det er ikke et must.

Vi endte med en motoriseret plæneklipper. En havetraktor er kun god, hvis
det er en græsplæne af typen "fodboldbane", men har du planer om læhegn,
køkkenhave, rosenbede, rhododendronbede, æbleplante (sådan 8-10 æble og
pæretræer), måske et par træer til skygge og hængekøje, så bruger du 1½ time
på at sidde og klippe, og yderligere en time på at fare rundt med en lille
slåmaskine til de steder, du ikke kunne nå med den store. Vi bruger knap to
timer med den lille motoriserede, og så sparer vi turene til
motionscenteret.

Pælebor: Køb det det håndkraft. Hvis du er i tvivl, så kan du prøve mit. Jeg
har sat et utal af pæle i jorden i 90 cm dybde efterhånden, og det kan jeg
gøre alene uden problemer. Det er ligeledes fremragende til at plante med.

Mvh Maria

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 28-08-05 17:45

On Sun, 28 Aug 2005 18:12:18 +0200, "Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk>
wrote:

> [...]
>slåmaskine til de steder, du ikke kunne nå med den store. Vi bruger knap to

Det kan man jo så godt som planlægge sig ud af inden man anlægger
blomsterbedene. Ingen små vinkler, afrundede hjørner på græsplænen osv.

Det er i hvert fald sådan det bliver hos mig når jeg for alvor går i
gang med haven.

Jeg hader godt nok at klippe græs, men græs hører sig alligevel til i
haven. Og hvis bare jeg får mig en sidde-klipper, så kommer der nok også
en og kører den

>timer med den lille motoriserede, og så sparer vi turene til
>motionscenteret.

Det vil jeg så ikke undvære .....

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 29-08-05 11:29

> On Sun, 28 Aug 2005 18:12:18 +0200, "Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk>
> wrote:
Snip

> Jeg hader godt nok at klippe græs, men græs hører sig alligevel til i
> haven. Og hvis bare jeg får mig en sidde-klipper, så kommer der nok også
> en og kører den

Helt klart også min holdning. Knægten her i huset får lov til at være
med til at bestemme. Han *har* valgt: Plænetraktor.

Mvh.- Renate

Fra : Kate

Dato : 29-08-05 11:50

> Knægten her i huset får lov til at være
> med til at bestemme. Han *har* valgt: Plænetraktor.

Haha, lusket, du ved godt hvem der skal slå græs, hva'?

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 29-08-05 11:27

> [...]
> lille slåmaskine til de steder, du ikke kunne nå med den store. Vi bruger
> knap to timer med den lille motoriserede, og så sparer vi turene til

Hej Maria,

Det *er* en fodboldbane! Der hvor vores "æblegård" skal være, skal fårene
alligevel gå, så der skal jeg ikke klippe.
Rosenbede? Rhodondendronbede? Hvad er det. Havearbejde = Æddddr.... Jeg
hader den slags havearbejde. Nyttehaven kommer slet ikke til at ligge i
nærheden af græsplænen, så det er fortrinsvis en åben ret firkantet plænde
der er kæmpe stor...

> [...]
> jeg gøre alene uden problemer. Det er ligeledes fremragende til at plante

Fint, sådan eet snupper jeg. Hvis ikke jeg gider alligevel, kan jeg
altid hyre een med en bobcat.

Mvh. Renate

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 29-08-05 11:20

Tak for alle svarene. Der var rigtig noget imellem, som vi kaunne bruge.

Vi er således kommet frem til følgende:

1. Pæleboret: Vi prøver med et "hånddrevet" og finder ud af om det er noget
vi magter eller gider. Hvis ikke får vi et firma til at komme og lave
hullerne. Vi regner med at vi senere hen skal have lavet flere huller, da
jeg vil have får...

2. Græsslåmaskine: NÅ! Ikke noget med gåben her. Vi har simpelthen nok
andet der giver rigeligt med motion. Det bliver noget i retningen af
Husquarna Rider 13 (Og ja, Mads, det er det den hedder. Den er godtnok
dyr, men måske vi kan hitte en brugt. Ellers finder vi nu nok kronerne til
den....

3. Motorsav: Her går vi efter en Stihl i mellemklassen.

4. Fræser: Her er der lidt mere tvivl. Vi har overvejet en model, hvor
"tænderne" kan skiftes ud med en sneskarber.... Det hitter vi no. Det bliver
nok også først til foråret.....

Endnu en gang mange tak for gode indput.

--
Mvh. Renate