Stegepande
Fra : Ukendt

Dato : 27-08-05 11:21

Nu er jeg træt af stegepander der brænder på, mister overfladen og hvad
ved jeg.

Kender nogen en god stegepande, fx af stål eller kobber, som holder og
er til at stege på. Jeg har nu tabt tålmodigheden så meget at den godt
må være dyr.

Hindsholm

Fra : Kari Eiffert

Dato : 27-08-05 11:54

Hej.

Vi købte en titanium pande for tre år siden. Den kan virkeligt tåle meget og
de koster kun 150-200 kr i fakta, a-z og lign. Man kan også bruge metal på
den uden at overfladen går i stykker. Vores er stadig som ny, og vi skal
helt sikkert snart have købt en ekstra af slagsen.

Mvh kari

"Søren Hindsholm" <hindsholm@mail1.stofanetREMOVEXXX.dk> skrev i en
meddelelse news:43103d3b$0$7632$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

Fra : [8830] Plis

Dato : 27-08-05 12:27

> [...]
>
> Kender nogen en god stegepande, fx af stål eller kobber, som holder og er
> til at stege på. Jeg har nu tabt tålmodigheden så meget at den godt må

Hejsa Hindsholm

Jeg kan med god samvittighed anbefale "Scanpan" - vi har produktet både i
stegepande og som en slags bradepande - som ud at gå i ovnen også går på
vores gasblus...fordelen her at kunne tilberede en hel skål
frikadeller(f.eks.) på een gang.

Du kan se programmet her: http://www.scanpan.dk/scanpan.asp og faktisk er
de ikke helt så dyre - og er meget ofte på tilbud rundt omkring.

Bedste hilsner

Peder

Fra : L.Støvring

Dato : 27-08-05 12:57

> [...]
>
> Kender nogen en god stegepande, fx af stål eller kobber, som holder og
> er til at stege på. Jeg har nu tabt tålmodigheden så meget at den godt

Jeg er slet ikke i tvivl! Jeg har slidt nogle stegepander op igennem de
sidste 25 år, men for 4 år siden investerede jeg i 2 "Gastrolux" pander. En
rund på 26 cm. og en firkantet sautepande. De er lidt dyre, men sammenlignet
med pander af moderne mærker ( Eva, Jamie mf. ) er de ikke dyrere. Jeg mener
at de koster hhv. 500,- kr og 700,- kr. Til gengæld er der 10 års
gennemslidningsgaranti og det endda selvom man bruger stålredskaber deri. De
kan absolut anbefales!

Mvh. Lisbeth

Fra : Ditte

Dato : 27-08-05 13:32

> [...]
> at de koster hhv. 500,- kr og 700,- kr. Til gengæld er der 10 års
> gennemslidningsgaranti og det endda selvom man bruger stålredskaber deri.

Hej

Jeg kan delvis give dig ret.
Er selv glad for mine gastrolux ting, men de er ved at være medtaget, og
ville faktisk reklamere....
Med hensyn til garanti, så er fabrikken gået konkurs, se bla.
http://www.familieadvokaten.dk/Breve-600/b600-320.html så man skal sørge for
at finde en forhandler, der giver garanti på produktet selvom fabrikken er
gået konkurs.
http://www.gastrolux.dk/default.aspx?pageID=1&lang=da

Hilsen Ditte

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 27-08-05 14:14

Søren Hindsholm wrote:
> [...]
>
> Kender nogen en god stegepande, fx af stål eller kobber, som holder og
> er til at stege på. Jeg har nu tabt tålmodigheden så meget at den godt

Hvis man er villig til at lære det og kan acceptere at der skal bruges
lidt fedstof på panden (det er alligevel minimalt hvad kødet opsuger) så
er den bedste type pande en støbejernspande. Jeg har 2 HACKMAN
støbejernspander købt i Inspiration (kan også fås i Kop&Kande) omkring
250-350kr/stk på tilbud, med diameter på omkring 26cm. Den ene er en
grillpande og den anden alm. pande. Dem kan du praktisk talt ikke slå
ihjel (medmindre du bruger opvaskemiddel på dem) og når man først har
lært at lave mad på dem, så giver det også en meget bedre tilberedning
af kødet. Når den er blevet varm mister den ikke "pusten" når der kommes
kød på panden. Det er min erfaring at letmetal pander ofte mister pusten
(på alm. komfur) når der lige smides 4 bøffer over, resultatet bliver at
kødet nærmest bliver kogt istedet for stegt.

Rengøring er nemt, men skal gøres når den er varm. Hvis den er rygende
skal den lige køle lidt af, og så er det bare under den varme hane (og
det skal være meget varmt vand) og så koge panden af, køre over den med
børsten og tøre den af, tilbage på komfuret med den og lad den stå og
køle af der. Pakkes først væk når den er helt kold og tør (ellers ruster
den).

Min erfaring er at Scanpan og lign. holder fint et par år, men så går
det ned af bakke.

Thomas

Fra : Henning Lund

Dato : 27-08-05 16:11

Thomas Rasmussen skrev:
> Min erfaring er at Scanpan og lign. holder fint et par år, men så går
> det ned af bakke.

Nemlig ja, jeg har også slået et par stykker ihjel på ca 2 år, så de er
ikke pengene værd.
Henning Lund
icq 18805021 - mail: hl"snabela"lite.dk
http://sitecenter.dk/freespace bla.med lidt køb & salg

Fra : [8830] Plis

Dato : 27-08-05 16:42

"Henning Lund" <falsk_adresse@noget.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
Min erfaring med Scanpan er : Jeg har haft mine i 4 år nu....og de er som
nye at stege på!
Så den kritik kan jeg slet ikke forstå....men vi er jo heldigvis alle
forskellige...også i vores måde at behandle tingene på

Peder

Fra : Henning Lund

Dato : 27-08-05 17:29

[8830] Plis skrev:

> [...]
> Så den kritik kan jeg slet ikke forstå....men vi er jo heldigvis alle
> forskellige...også i vores måde at behandle tingene på

Belægningen slidt var dødsårsag.

Fra : ellisa

Dato : 27-08-05 18:46

"[8830] Plis" <plisbergFJERN@FJERNmail.tacdsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Så den kritik kan jeg slet ikke forstå....men vi er jo heldigvis alle
> forskellige...også i vores måde at behandle tingene på

Enig!!!!

Til jul har vi haft vores i 4 år, og der er ikke så meget som en ridse at se
på den.

Ok, vi bruger så heller ikke metalredskaber på den - men hvad skulle
fordelen også være ved det, fremfor plast eller træ?

Hvorfor er det efterhånden et "must" at man skal kunne bruge metal på en
stegepande?

/ellisa

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 27-08-05 20:17

> Hvorfor er det efterhånden et "must" at man skal kunne bruge metal på en
> stegepande?

Det har skam altid været et must, men de sidste 20 år har vi måtte døje med
diverse slip-let belægninger, der ikke kan tåle almindeligt brug. Desuden
holder f.eks plastikpaletter ikke til noget som helst, og både plastik og
træ er stive som et brædt, hvilket besværliggør madlavningen.
Jeg har reddet mig en gammel eva-trio pande uden belægning. Den er
fænomenal, og slides ikke op de næste mange år. Ligeledes fungerer
støbejernspander udemærket. Men ingen af delene dur til det mærkværdige
påfund, der hedder tørstegning.

Mvh Maria

Fra : Henning Lund

Dato : 27-08-05 20:43

Maria Frederiksen skrev:

> men de sidste 20 år har vi måtte
> døje med diverse slip-let belægninger, der ikke kan tåle almindeligt
> brug.

Dig kan jeg sq li´
Det er helt korrekt det du siger, slip let belægningen holder ikke hvis
man bruger panden rigtigt meget, hvis man bare finder den frem en gang
eller to i ugen, kan den sagtens holde de 4 år folk herinde udtaler.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 28-08-05 16:59

> Det er helt korrekt det du siger, slip let belægningen holder ikke hvis
> man bruger panden rigtigt meget, hvis man bare finder den frem en gang
> eller to i ugen, kan den sagtens holde de 4 år folk herinde udtaler.

Jo, men hjemme hos os får vi mad hver dag

Mvh Maria

Fra : UPS

Dato : 29-08-05 21:39

Selv pander med titanium er belagt med teflon eller sliplet belægning.
Scanpan sprøjter et lag titanium oven på den rå aluminiumspande, dette giver
en ru overflade som man så efterfølgende sprøjter teflon eller sliplet på.
Og når man så skraber med metal genstande i panden, fjerner man teflonen på
de højdets punket i belægningen og madvare begynder så småt at hænd i pande
på de steder.
Og jo mere det brænder desto mere skraber man, og får mere teflon skraft af
og kun den rå titanium bliver tilbage som overflade.

Fra : Henning Lund

Dato : 27-08-05 20:24

ellisa skrev:

> Enig!!!!

Hov havde du for mange af disse !!!!! ?

> Til jul har vi haft vores i 4 år, og der er ikke så meget som en
> ridse at se på den.

Heller på nogle af vores.

> Ok, vi bruger så heller ikke metalredskaber på den - men hvad skulle
> fordelen også være ved det, fremfor plast eller træ?

Det samme her, men som jeg sagde før, belægningen slides af under alle
omstændigheder ved vores brug.

Fra : Per

Dato : 27-08-05 14:34

> [...]
>
> Kender nogen en god stegepande, fx af stål eller kobber, som holder og er
> til at stege på. Jeg har nu tabt tålmodigheden så meget at den godt må

Støbejernspander fra EVA er perfekte.

http://www.evadenmark.dk/394

De er ufatteligt holdbare - holder vel resten af dit liv.

Og de er ikke engang så dyre at det gør noget.

Det er iøvrigt også støbejernspander rigtige kokke bruger på restauranter -
så de må være ret gode.

Mvh. Per!

Fra : Ukendt

Dato : 27-08-05 16:51

Hej.

Alle pander kræver vel, at man behandler dem ordentligt, hvis de vel at
mærke skal holde.

Vi startede med at købe Gastrolux for 4 år siden. De bliver brugt til det
hele, og holder fint, fint.

Vi har både pander og gryder, og er meget, meget glade for dem.

Mange hilsener fra Anne Marie

Fra : Erling Simonsen

Dato : 27-08-05 16:51

Søren Hindsholm skrev:
> [...]
>
> Kender nogen en god stegepande, fx af stål eller kobber, som holder og
> er til at stege på. Jeg har nu tabt tålmodigheden så meget at den godt

Hej.
Ja, vi har haft gastrolux i flere år og synes at det er en
fantastisk god stegepande.
Du kan se nærmere her:
http://www.gastrolux.dk/default.aspx?pageID=7&lang=da
Der er nogle forretninger, der sælges eller har solgt billige
efterligner, så pas på dem.
mvh
Erling Simonsen

Fra : Henning Lund

Dato : 27-08-05 17:29

Erling Simonsen skrev:

> [...]
> http://www.gastrolux.dk/default.aspx?pageID=7&lang=da
> Der er nogle forretninger, der sælges eller har solgt billige

Den har vi osse prøvet, den får pil nedad herfra, max levetid på panden
her i huset var 2½ år, derefter byttede forhandleren den til en ny, den
holdt også godt 2 år.
Det skal siges at vi bruger panden rigtigt meget, så det er ikke vold
mm. der dræber dem, simpelthen belægningen der slides.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 27-08-05 22:10

De billige med titan-belægning holder lige så godt som de dyre d.o., og der
er ikke noget lag der ikke kan tåle at blive skrabt (man skal forøvrigt
aldrig skrabe, det hele kan koges af med vand). Ellers er der
jernstegepanden, og den skal affedtes og have en kur hvor man kører den
meget højt op i temperatur og kommer et lag salt på. Om det er overtro ved
jeg ikke, men pgr.a. 'prisen' ville jeg ikke forsømme det.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Gainsbourg

Dato : 28-08-05 02:46

Pander med teflon belægning holder kun en begrænset tid - uanset fabrikat.
Nogle holder længere end andre.

Køb evt. en pande med teflon slip-let belægning til pandekager og andet af
den slags + en pande uden belægning til alt det andet, så har du begge i
rigtig, rigtig mange år.

Eva Trio's "Duraline" serie er utrolig gode og meget holdbare - men bruger
man dem hver dag, holder de altså kun et vist antal år.
http://gaver.dk/shop/rightContent.asp?productID=736 Vores er ved at være
modne til udskiftning nu (er vist 9 og 7 år gamle) - og vi har brugt dem
meget og ofte (men kun med plast og træredskaber). De er ikke helt så
effektive og glatte i belægningen mere - men den er stadig ikke skallet af
eller lignende. De er ikke helt billige, men isenkræmmere har tit tilbud på
dem eller nedsatte 2.sortering med små skønhedsfejl.

Med venlig hilsen
Gainsbourg