Hvordan måler jeg stigning på gevind på bo~
Fra : TGJ

Dato : 26-08-05 07:54

Hej,

Nogen der kan hjælpe med måling af maskinebolte?

Det drejer sig de bolte der sidder i computer kabinetter.

Thomas

P.S. Hvis dette er den forkerte NG, hvilken er så rigtig?

Fra : Per Thomsen

Dato : 26-08-05 08:48

> Nogen der kan hjælpe med måling af maskinebolte?

Du skal bruge en "gevindsøger" tror jeg nok den hedder. Den består af en
masse "blade" med takker på, som skal passe ind i gevindet. På bladet står
der så stigningen.

Per

Fra : Erik Olsen

Dato : 27-08-05 11:45

Per Thomsen wrote:

> Du skal bruge en "gevindsøger" tror jeg nok den hedder. Den består af
> en masse "blade" med takker på, som skal passe ind i gevindet. På
> bladet står der så stigningen.

Det hedder en gevindtæller. De fås i reglen med blade til mm-stigninger
på den ene side og tommestigninger på den anden.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Max

Dato : 26-08-05 08:57

Hej TGJ

> Det drejer sig de bolte der sidder i computer kabinetter.

Jeg kan sige med sindsro at det har du ikke udstyr til
at gøre, der er mange parametre der afgør hvad
gevindet evt. hedder.

Mon ikke oplysningerne kan findes i manualen til
kabinettet eller på producentens hjemmeside.

> P.S. Hvis dette er den forkerte NG, hvilken er så rigtig?

Måske var dk.edb.hardware et godt sted at spørge, mon
ikke der sidder folk der der kender de forskellige typer.

Mvh Max

Fra : TGJ

Dato : 26-08-05 09:17

> Mon ikke oplysningerne kan findes i manualen til
> kabinettet eller på producentens hjemmeside.

Nej ,desværre

> Måske var dk.edb.hardware et godt sted at spørge, mon
> ikke der sidder folk der der kender de forskellige typer.

ok prøver der

Fra : Preben Andersen

Dato : 26-08-05 15:21

"TGJ" <tgsj@FJERN-DETTEmail.dk> wrote in message
> Hej,
>
> Nogen der kan hjælpe med måling af maskinebolte?
>
> Det drejer sig de bolte der sidder i computer kabinetter.

Hvis det er de almindelige skruer, man f.eks. bruger til at skrue kabinettet
sammen med, har det ikke noget at gøre med maskinskruer/-bolte.
Bortset fra det, måler man stigningen som afstanden fra gevindtop til
gevindtop uanset hvad du kalder skruen/bolten.

mvh
Preben

Fra : Max

Dato : 26-08-05 18:42

Hej Preben

> Hvis det er de almindelige skruer, man f.eks. bruger til at skrue
kabinettet
> sammen med, har det ikke noget at gøre med maskinskruer/-bolte.

Hvorfor ikke ?

Mvh Max

Fra : Calle.

Dato : 27-08-05 09:04

Max wrote:
> Hej Preben

> Hvorfor ikke ?

Det er med 6-kantede hoveder, som du ofte ser det på grove ting.
--
Calle.

Fra : Max

Dato : 27-08-05 09:55

Hej Kalle

> Det er med 6-kantede hoveder, som du ofte ser det på grove ting.

Vrøvl, man bruger også maskinbolte med kærv.

Maskinbolte er skruer med defineret gevind.

Mvh Max

Fra : Calle.

Dato : 27-08-05 11:03

Max wrote:
> Hej Kalle

> Vrøvl, man bruger også maskinbolte med kærv.

Så hedder de som regel maskinskruer.

> Maskinbolte er skruer med defineret gevind.

Alle gevind er definerede

--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : Aksel

Dato : 26-08-05 22:57

> Bortset fra det, måler man stigningen som afstanden fra gevindtop til
> gevindtop uanset hvad du kalder skruen/bolten.
>

> mvh
> Preben

Ved metrisk gevind måler man stigningen som afstand mellem gevindtoppene,
ved tomme gevind måler man gevind pr. tomme.

Hilsen Aksel

Fra : Aksel

Dato : 26-08-05 16:47

"TGJ" <tgsj@FJERN-DETTEmail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej,
>
> Nogen der kan hjælpe med måling af maskinebolte?
>
> Det drejer sig de bolte der sidder i computer kabinetter.
>
> Thomas

Du skal som en anden har skrevet bruge en gevindmåler, men du kan ikke bruge
den på så korte skruer.

Der bruges normalt kun to typer gevind i computere, den ene til kabinet og
den anden til diske, jeg kan ikke huske hvilke mål de har, men det er
amerikansk UNC gevind.

Hilsen Aksel

Fra : Petersen_Michael

Dato : 26-08-05 20:35

In news:430ebc94$0$22188$edfadb0f@dread16.news.tele.dk,
TGJ <tgsj@FJERN-DETTEmail.dk> Typed:
> Hej,
>
> Nogen der kan hjælpe med måling af maskinebolte?

Ja.

> Det drejer sig de bolte der sidder i computer kabinetter.

Det ligner M 3,5 * 0,8 Men passer alligevel ikke helt.
Det er nok noget skummelt tomme gevind.
Der er ikke tale om en maskinbolt i alm. forstand, nærmere en plade /
karosseriskrue.

Af hvilken årsag ønsker du at kende stigningen?

> P.S. Hvis dette er den forkerte NG, hvilken er så rigtig?

Vi mangler en news:dk.teknik.generelt

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 26-08-05 23:03

"TGJ" <tgsj@FJERN-DETTEmail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej,
>
> Nogen der kan hjælpe med måling af maskinebolte?
>
> Det drejer sig de bolte der sidder i computer kabinetter.

Det er vel til at få alle løse skruer i en PC forretning til et
overkommeligt beløb?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Finn

Dato : 26-08-05 23:21

Hej Thomas

> Nogen der kan hjælpe med måling af maskinebolte?
>
> Det drejer sig de bolte der sidder i computer kabinetter.

Jeg havde samme problem, men jeg gik ind til en der forhandler computere og
nye HD og den slags han havde æsker liggende til AU$2,00 og 3,00 med
henholdsvis 50 og 100 skruer. Der er forskellige længder og gevinder men
alle noget der passer sammen med computerverdenen, dem har jeg nu klaret mig
med de sidste 4 år. Mon ikke i har noget tilsvarende hjemme i dammen.

Cheers Finn

Canberra Australien

Fra : dfv

Dato : 28-08-05 12:50

Jeg har kun set to slags skruer i moderne PC'ere.

* De selvskærende med sekskantet hoved der ofte bruges til at samle
kabinettet med. Dem ved jeg ikke hvad hedder/hvor kan fås.
* Alle andre jeg har set er 3 millimeter maskinskruer (M3). Dem kan du
købe hos enhver professionel værktøjshandel. De fleste af den slags
sælger også til private hvid man køber for et minimumsbeløb.

morten