Tagbrønd indendørs i bryggers
Fra : Ukendt

Dato : 26-08-05 00:21

Baggrund:
I mit nye (gamle) hus har jeg konstateret, at gulvafløbet i bryggerset
faktisk er en tagbrønd. Altså sådan én som normalt står under et nedløbsrør
udendørs.

Afløbet fra bryggersets vask er ført til tagbrønden, men afløbsrøret fra
vasken ligger lige under gulvet. Det vil sige at det plasker en del når
vandet fra vasken falder ned i tagbrønden. Ikke særlig elegant!

Desuden har tagbrønden den store ulempe (i denne sammenhæng), at den er
konstrueret til at lade faste dele bundfælde sig. Derfor havner madrester
m.v. som skylles ud i vasken nede i tagbrønden, og her bliver det liggende
indtil det er gået helt i forrådnelse og er blevet tilstrækkeligt
"tyndflydende".

Spørgsmål:
1. er der nogen konkrete regler, som tillader/forbyder brug af en tagbrønd
indendørs?
2. burde tilstandsrapporten ikke have nævnt tagbrønden?
3. hvordan kan jeg udbedre det? smide beton i bunden af brønden?

Mange hilsener
Erik

Fra : Finn Christiansen

Dato : 26-08-05 15:57

<e> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> Spørgsmål:
> 1. er der nogen konkrete regler, som tillader/forbyder brug af en tagbrønd

Ja den må ikke være der med mindre dækslet er lufttæt og det kan man jo ikke
kalde en rist. Afløbet fra vasken må ikke føres til gulvafløb hvis der kan
forekomme madrester i spildevandet

> 2. burde tilstandsrapporten ikke have nævnt tagbrønden?

Jo det vil jeg synes

> 3. hvordan kan jeg udbedre det? smide beton i bunden af brønden?

Det kan du sådan set godt men det vil nok ikke hjælpe ret meget på
lugtgenerne og er ikke lovligt. Jeg ville i dit sted hugge gulvet op og
placere et ordentligt gulvafløb og føre afløbet fra vasken udenom
mvh Kloakmestern FC

Fra : Erik

Dato : 26-08-05 18:59

Hej Finn

> Ja den må ikke være der med mindre dækslet er lufttæt og det kan man jo
> ikke kalde en rist. Afløbet fra vasken må ikke føres til gulvafløb hvis
> der kan forekomme madrester i spildevandet

Det lyder rigtig fornuftigt. Helt konkret hvor står reglerne om disse ting?
Kan du hjælpe med en henvisning (evt. link)?

> [...]
> lugtgenerne og er ikke lovligt. Jeg ville i dit sted hugge gulvet op og
> placere et ordentligt gulvafløb og føre afløbet fra vasken udenom

Ja, det lyder som den helt rigtige løsning.

Mvh
Erik

Fra : Petersen_Michael

Dato : 26-08-05 20:37

In news:430f2cad$0$43524$edfadb0f@dread15.news.tele.dk,
Finn Christiansen <finn.christiansen@fjernesmail.dk> Typed:

> [...]
> lugtgenerne og er ikke lovligt. Jeg ville i dit sted hugge gulvet op
> og placere et ordentligt gulvafløb og føre afløbet fra vasken udenom

Føre afløbet fra vasken uden om gulvafløbet??
Jeg vil finde det mere naturligt at benytte en 40 eller 50 mm tilslutning på
siden af gulvafløbet til vasken, og i øvrigt anvende et gulvafløb med
vandlås. Ved at koble vasken på afløbet på den nævnte måde, bliver vandlåsen
også vandet med jævne mellemrum.

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : CC

Dato : 27-08-05 13:58

<e> skrev i en meddelelse
> [...]
> 2. burde tilstandsrapporten ikke have nævnt tagbrønden?
> 3. hvordan kan jeg udbedre det? smide beton i bunden af brønden?

1) Umiddelbat vil jeg tror du har et større problem en som så.
Hvordan er kloaknettet opbygget i det område hvor du bor?
Her hvor jeg bor har vi en kloakledning til regnvand, og en kloakledning til
alt andet. Disse to systemer må ikke umiddebart blandes sammen, da
regnvandet ikke gennemgår samme behandling på rensningsanlægget, som det
andet kloakvand.
Tag en snak med teknisk forvaltning i den kommune hvor du bor. Tag evt. på
tinglysningskontoret og få et kik i mappen over dit matrikel nr. Her kan du
måske også finde de tegninger, der lå til grund for byggetilladelsen i
tidernes morgen.

Som du beskriver det, lyder det som det er en tagbrønd, der er tilsluttet en
brønd med sandfang. Derfor bliver det fra vasken ikke skyllet ordentligt ud.
Vasken er ulovlig tilsluttet - hvis i har et 2 strengs kloaksystem.
Der er ingen regler der forbyder, at have tagbrønde inde i et hus, men vi
kan hurtig blive enig om, at det er uhensigtsmæssigt.
Hvis det er almindelig kloak, så bør (eller måske skal) afvanding af tag
fjernes og tilsluttes en anden tagbrønd eller en faskine. (teknisk
forvaltning kan også svare på om du må etablere en faskine - Det er ved at
miljørigtigt, at etablerer faskiner, da tagvandet ledes tilbage til
grundvandet igen)

Angående spørgsmål 2 og 3 så lad os få nogle svar på spørgsmål 1, inden vi
kaster os ud i dette

Fra : Erik

Dato : 27-08-05 19:19

Hej CC

> 1) Umiddelbat vil jeg tror du har et større problem en som så.
> Hvordan er kloaknettet opbygget i det område hvor du bor?

Har talt med teknisk forvaltning. I mit område må man gerne tilslutte både
regnvand og spildevand til kloakken, dvs. det er et énstrenget system.

> [...]
> du måske også finde de tegninger, der lå til grund for byggetilladelsen i

Tegninger har jeg også (dog ikke fra tinglysningskontoret, men fra tekn
forvaltning).

Teknisk forvaltning kiggede på tegningerne og sagde, at afløbet er ulovligt
alene af den grund at dets faktiske placering ikke er som angivet på
tegningerne. Dette er selvfølgelig mest af alt en formel fejl, for de ville
såmænd også have godkendt den placering gulvafløbet faktisk har.

> Som du beskriver det, lyder det som det er en tagbrønd, der er tilsluttet
> en brønd med sandfang.

Jeg er ikke helt sikker på hvad der er en tagbrønd og hvad der er et
sandfang, men det der er i gulvet er fuldstændig magen til det man ser
udendørs lige under hvert nedløbsrør. Nedløbsrøret er som bekendt tilsluttet
et mindre 'rør', hvorfra tagvandet løber ned og ind i et større 'rør' ved
siden af. I sidstnævnte bundfælder skidtet fra taget sig, før vandet via et
dybereliggende siderør løber videre ud i kloaksystemet.

I bryggerset er der ligeledes to siderør: det ene er som nævnt allerøverst
(lige under gulvet) og kommer fra vasken. Det andet er under vandspejlet, og
herfra går en ledning nogle meter ud til en større udendørs brønd hvor
ledninger fra diverse andre afløb (køkken, badeværelse, nedløbsrør) samles
og føres til den offentlige kloak i vejen.

Det virker som om, at man oprindeligt har skåret en almindelig tagbrønd over
foroven lige over det sted hvor grenrøret (fra nedløbsrøret) går ind i selve
brønden. Og at spildevandet fra vasken således kommer ind af resterne af det
"grenrør" som betonfabrikken havde tænkt sig skulle benyttes til et
nedløbsrør.

> Derfor bliver det fra vasken ikke skyllet ordentligt ud.
Nej, netop.

> Vasken er ulovlig tilsluttet - hvis i har et 2 strengs kloaksystem.
Ja, men det er ikke tilfældet. For øvrigt er det kun spildevand (ikke
regnvand) der ledes til den pågældende brønd.

> [...]
> forvaltning kan også svare på om du må etablere en faskine - Det er ved at
> miljørigtigt, at etablerer faskiner, da tagvandet ledes tilbage til

Som nævnt må jeg gerne blande regnvand og spildevand. Der er i øvrigt heller
ingen krav om faskiner, jeg har spurgt på kommunen.

> Angående spørgsmål 2 og 3 så lad os få nogle svar på spørgsmål 1, inden vi
> kaster os ud i dette

Erik

Fra : Finn Christiansen

Dato : 29-08-05 09:37

"Erik" <adresse@dur.ikke> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> Mvh
> Erik
>Dine svar findes i dansk standart 432 anden udgave fra 1994.
Det er biblen om kloak
mvh kloakmestern FC

Fra : Erik

Dato : 29-08-05 21:40

> Det er biblen om kloak
> mvh kloakmestern FC

Den er allerede bestilt på biblioteket - sammen med lidt ekstra læsestof om
samme emne.

Tak for hjælpen !

Mvh
Erik

Fra : Erik

Dato : 29-08-05 21:40

Fra : CC

Dato : 30-08-05 22:35

"Erik" skrev

> [...]
> 'rør' ved siden af. I sidstnævnte bundfælder skidtet fra taget sig, før
> vandet via et dybereliggende siderør løber videre ud i kloaksystemet.

Der hvor skidtet bundfældes er sandfanget

> [...]
> ledninger fra diverse andre afløb (køkken, badeværelse, nedløbsrør) samles
> og føres til den offentlige kloak i vejen.

Det eneste rigtige må være, at flytte afløbet fra vasken op på den anden
side af vandlåsen.
Altså mellem "gulvafløbet" og samlebrønden udenfor.

> [...]
> i selve brønden. Og at spildevandet fra vasken således kommer ind af
> resterne af det "grenrør" som betonfabrikken havde tænkt sig skulle

Jeg støtter din konklusion.
Når du alligevel skal hugget gulvet op, så lav en tagbrønd med sandfang
udenfor huset til nedløbsrøret.
I bryggerset monterer du et gulvafløb med vandlås. Efter vandlåsen
tilslutter du afløbet fra vasken (husk vandlås på vasken). Herefter
tilslutter du afløbet fra den nye udendørs tagbrønd (hvis du ikke vil fører
det direkte til samlebrønden).

Fra : Erik

Dato : 31-08-05 00:06

> Jeg støtter din konklusion.
> Når du alligevel skal hugget gulvet op, så lav en tagbrønd med sandfang
> udenfor huset til nedløbsrøret.

Jeg har nu ikke noget nedløbsrør i nærheden af bryggerset.

> [...]
> tilslutter du afløbet fra vasken (husk vandlås på vasken). Herefter
> tilslutter du afløbet fra den nye udendørs tagbrønd (hvis du ikke vil

Det lyder rigtigt. Men tagbrønden kan jeg undvære, da jeg som nævnt ikke har
noget nedløbsrør i nærheden.

Og jeg som troede, at jeg bare skulle lægge ny gulvbelægning

Mvh
Erik