Gips på finer i stedet for gips på gips
Fra : Grønne

Dato : 25-08-05 20:33

Så er det ved at være tid for at tage beslutning om beklædningen på første
salen og i den forbindelse er jeg af flere blevet anbefalet gips på finer i
stedet for det normale med 2 lag gips.

Fordelen skulle være at det er nemmere at arbejde med, i sær rundt om
hanebjælker og vinduer og begge dele har jeg rigeligt af. Det skulle også
give en stærkere konstruktion og sidst men ikke mindst er det nemt at hænge
ting op i.

Den eneste ulempe jeg kan se er prisen, men det er nu ikke så galt endnu !

Hvad siger i ? Er der nogen der har erfaring med det ?

/Grønne

Fra : Max

Dato : 26-08-05 07:29

Hej

> Den eneste ulempe jeg kan se er prisen, men det er nu ikke så galt endnu !

Hvad med brand ?

Mvh Max

Fra : Martin Bak

Dato : 26-08-05 08:28

"Grønne" <anders@and.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Fordelen skulle være at det er nemmere at arbejde med, i sær rundt om
> hanebjælker og vinduer og begge dele har jeg rigeligt af.

Det er ihvertafld ikke rigtigt. Gipsen er betydeligt nemmere at tilskære end
krydfiner, især da hvor væggen gennembrydes af hanebånd osv. Uanset hvordan
du beklæder væggen, kommer du ikke udenom, at skulle bruge en del
acrylfugemasse til sidst ;)

> Det skulle også give en stærkere konstruktion og sidst men ikke mindst er
> det nemt at hænge ting op i.

Det er så tilgengæld rigtigt. Du får en meget solid og stabil væg på den
måde.

> Den eneste ulempe jeg kan se er prisen, men det er nu ikke så galt endnu !
>
> Hvad siger i ? Er der nogen der har erfaring med det ?

Ja, jeg har lavet sådanne vægge, det bliver ganske godt. Det varer jo i
enkelthed til "fuld forskalling" Du skal dog stadig sørge for, at din
færdige væg opfylder kravene til branddrøjhed. Så det kan ikke udelukkes, at
du på trods af krydfineren alligevel skal have to lag gips på.

En "gipshejs" er i øvrigt så godt som uundværlig til arbejdet. Den kan lejes
hos byggemarkedet.

Martin

Fra : John Vedsegaard

Dato : 26-08-05 17:29

> [...]
>
> Den eneste ulempe jeg kan se er prisen, men det er nu ikke så galt endnu !
>
> Hvad siger i ? Er der nogen der har erfaring med det ?

Det er en udmærket løsning, men se om gips på http://www.gyproc.dk/

John Vedsegaard

www.taform.dk

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 26-08-05 21:55

> Fordelen skulle være at det er nemmere at arbejde med, i sær rundt om
> hanebjælker og vinduer og begge dele har jeg rigeligt af.

Der er gips meget nemmere end finer.

> Det skulle også give en stærkere konstruktion

Det ved jeg ikke. Køkkenskabe med indhold kan hænge i gips, og mon ikk det
også kan hænge i finer+ gips?

> og sidst men ikke mindst er det nemt at hænge ting op i.

Ikke nemmere end gips.

> Den eneste ulempe jeg kan se er prisen, men det er nu ikke så galt endnu !
>
> Hvad siger i ? Er der nogen der har erfaring med det ?

Jeg ville vælge 2* gips. Vi har hængt overskabe i køkket op i 2 lag, og
skabene i badeværelset hænger også i 2 lag gips. Faren er jo at man tror at
man har fat, når man skruer i fineren, og det har man så slet ikke, hvis det
er bare lidt tungt. Det ødelægger væggen fuldstændigt.

Mvh Maria