WWW.VRAG.DK opdateret...
Fra : Allan Jensen

Dato : 25-08-05 09:43

.....med 4 nye vrag i Østersøen, heriblandt Wilhelm Gustloff.

Allan Jensen
www.vrag.dk - nu beskrivelser af mere end 100 vrag!

Fra : __vaDer

Dato : 25-08-05 10:01

Hej Allan,
Af ren nysgerrighed, hvornår har du været på Wilhelm Gustloff og med
hvilken båd/tur?

Mvh

Ilhan

Fra : Allan Jensen

Dato : 25-08-05 11:02

.....vi er en lille gruppe dykkere, som helt privat sejlede derover her i
sommer. Der er flere polakker som også sejler dykkere derud, men de er nogle
blodsugere (meget dyrt).

mvh. Allan Jensen

Fra : Johnny Christensen

Dato : 25-08-05 11:22

Hej Allan

Hvad er så din erfaring med de polske forhold. Afhængigt af hvor man spørger
så er der påkrævet tilladelse for at dykke Gustloff, mens andre siger at der
er uhindret adgang.
Blev I mødt med nogen form for bureukratiske finurligheder eller inspektion
??

mvh
JZC
(troede egentligt at blodsugere hørte hjemme i Transylvanien)

Fra : Allan Jensen

Dato : 25-08-05 11:40

Vraget ligger 20 sømil fra Polens kyst og Polen har en 12 sømils grænse
(hvilket er det størst mulige, ifølge internationale regler). Der er mange
som påstår forskellige forbud og begrænsninger, men det er ofte fra de som
vil "beholde vraget for sig selv" hvis du forstår.

Jeg har ikke kendskab til et juridisk forbud og jeg nægter at deltage i en
debat om den moralske side af sagen, som nogen ofte prøver at piske op (det
var ikke specielt til dig Johnny).

mvh. Allan Jensen

Fra : Johnny Christensen

Dato : 25-08-05 11:55

Jeps, der kan jo være forskellige grunde til at de reelle facts ikke altid
kommer på bordet.

Men lagde I til land i Polen, eller blev det undgået ?
Der er jo en sjat sejltid fra Bornholm hvis man gerne vil udforske vraget
med flere dage i træk.

JZC
(der heller ikke gider den moralske debat, for den har været vendt og drejet
en milliard gange uden at det fører til noget)

Fra : Allan Jensen

Dato : 25-08-05 12:20

.....nej vi blev på havet indtil det begyndte at blæse og så sejlede vi de 88
sømil til Nexø (gulp).

Det jeg har at berette offentligt, står på min hjemmeside og nej, jeg vil
ikke give positionen væk og nej, jeg kan ikke tilbyde nogen at tage med
næste gang.

Fra : Søren Arnvig

Dato : 25-08-05 15:38

"Allan Jensen" <alj@vrag.dk> wrote in message
> [...]
> jeg vil
> ikke give positionen væk og nej, jeg kan ikke tilbyde nogen at tage

Det er også lige meget , nu ved vi at den ligger 88 sømil fra Nexø,
Så lægger man sig bare ned i området , med en god radar og venter,
og vupti så finder man en der allerede har positionen.

Søren Arnvig

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 25-08-05 15:58

"Søren Arnvig" <sarnvig@FJERNget2net.dk> skrev i en meddelelse
> Det er også lige meget , nu ved vi at den ligger 88 sømil fra Nexø,
> Så lægger man sig bare ned i området , med en god radar og venter,
> og vupti så finder man en der allerede har positionen.

Den er vel ikke specielt hemmelig, det er mit indtryk at polakkerne dykker
rimeligt meget på den, jeg har da fået tilbud om en tur derned og så kan den
jo ikke være specielt hemmelig da jeg jo sædvanligvis bare sidder og skriver
om at dykke.

mvh
Jonas

Fra : Johnny Christensen

Dato : 25-08-05 16:02

De fleste som havde mulighed for at besøge den, havde nu nok bare kigget
lidt på nettet. Der har positionen ligget i wgs 84 de sidste 2-3 år. Så
Allan behøver ikke at ligge søvnløs og være bekymret.
Der er åbenbart nogle derude der gerne vil udbrede mulighederne for dykning.

--
www.johnnychristensen.com
Mindre mystik, mere dykning.

Fra : Allan Jensen

Dato : 26-08-05 08:18

.....du er en snedig rad Søren og så må du være tålmodigheden selv

mvh. Allan J.

Fra : Henrik Manley

Dato : 26-08-05 08:31

> ....du er en snedig rad Søren og så må du være tålmodigheden selv

Man kunne jo også søge lidt på nettet...

http://www.balticwrecks.com/en/wrecks/wg.html

Om man så har tillid nok til en hjemmeside til at sejle 250 sm det er en
anden sag.

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : Allan Jensen

Dato : 26-08-05 09:28

......ja det har jeg set, men det er ikke det sted hvor jeg har dykket.

De angiver også dybden til 47 meter og det stemmer ingen steder, hverken på
min dybdemåler eller i søkortet.

mvh. Allan Jensen

Fra : Johnny Christensen

Dato : 26-08-05 09:33

Det er jo det, men det gælder såmendt også for så mange andre hjemmesider.
Hvorfra VED vi f.eks at historierne på vrag.dk i virkeligheden holder. Eller
at billederne på min www.side ikke er noget jeg har photoshoppet sammen af
et par badekarsbilleder og en plasticmodel.

På baggrund af de efterretninger jeg har på folkene bag den hjemmeside, så
turde jeg godt sejle afsted.
Hvis vi skulle bruge lidt tid på at søge med scanneren, så fred være med
det.

Fra : Allan Jensen

Dato : 26-08-05 09:40

......men så god tur da, så må man håbe i er heldigere end med de andre "nye"
vrag i har fundet i Kattegat

Fra : Johnny Christensen

Dato : 26-08-05 13:51

"Allan Jensen" <alj@vrag.dk> skrev i en meddelelse
> .....men så god tur da, så må man håbe i er heldigere end med de andre
> [...]

Tak skal du ha, det ville jo være en ret komfortabel tur. Vi har det jo ret
mageligt når vi drager afsted.
Med hensyn til de nye positioner i Kattegat, så har vi skam hygget os meget
og haft nogle gode dyk der.

Men der er en ting jeg ikke helt forstår, hvorfor har du så frygtelig ondt
af at andre dykker på vrag? Du har en hjemmeside som du gennem årene har
lagt et stort arbejde i at sætte sammen. Du erklærer at du vil udbrede
kendskabet til vragdykning til erfarne og nybegyndere, så de kan blive
nysgerrige.

Men gennemgående indtager du en position at "Ha ha, min børnehave skal bare
i skoven i morgen - men rød stue må blive tilbage i beton slummen"
Så får det mig til at tænke på, hvad er det egentlig du har den hjemmeside
for.

Der er generelt en gigantisk masse varm luft omkring hvor aktive folk er,
eller har været. Hvis man skulle tro på alt, så kunne man potentielt springe
fra dykker til dykker tørskoet ud igennem vores farvande indtil man fremkom
til vraget. Men både du og jeg ved at sådan forholder det sig desværre ikke.

Ultimativt vil _jeg_ gerne have folk til at dykke, til det mener jeg at
billeder, historier og MULIGHEDER for dykning er vejen frem. Men det er
åbenbart ikke et ønske som vi deler.

Jeg har stor respekt (i tilfældet at du skulle være i tvivl) for din
aktivitet og den viden du besider. Men må sige at når du anvender holdningen
med : NEJ jeg tager ikke nogen med, NEJ jeg giver ikke positionen bort på
dette velkendte vrag, NEJ lad være med at spørge mig om noget. Læs hvad jeg
i min almægtighed har skrevet og vær så ydmyg. Så syntes jeg at du tager
protektionismen en anelse for langt. Det er jo et vrag som har en position
der har cirkuleret i årevis blandt de som kunne have en reel mulighed for at
dykke det.
Der er ingen grund til at blive ophidset over sådan en ting. Dyk og lad
dykke (citat tyveri, jeg ved det)

Vragdykning er som sex, jeg hører at det er meget populært og tror sørme at
det er kommet for at blive... uanset hvor meget man vil holde det for sig
selv.

Allan, din dykning bliver ikke ringere af den grund. Jeg laver jo f.eks
vraglex og selvom at der er et behov for materiale pt så havde jeg ikke
tænkt mig at lave et på f.eks Undine eller andet vrag som du elsker. Jeg har
så rigeligt materialet, men vælger at afstå fra at bruge det fordi jeg
respekterer dit og andre ligesindede's ønsker om fredning. Der er ingen
grund til panik.

Mulighed for dykning er en pragtfuld ting OGSÅ selvom at man ikke gider at
være medlem af the Good Old Boys Club.
Og hvad så, hvis der skulle være nogen der dykker DIR, DUR, DITTEN eller
DATTEN der skulle have en god oplevelse på et vrag hvor du har gjort et
stykke forarbejde på at oversætte materiale og berette om dine egne
oplevelser på.

Dine sider bliver flittigt brugt. Også af folk der ikke fatter et kvæk af
hvad du har skrevet, har flere gange haft tyskere med et komplet udprint af
dit site der sidder og ivrigt studerer det uden at kunne forstå et ord
dansk. Så stor ros for det, du har formidlet en grundliggende idé via dit
site. Men folk vil også gerne selv bygge deres oplevelser og så springer de
altså i vandet og rammer muligvis et vrag hvor du har været.

Og så vil jeg for øvrigt hoppe i vandet, det er jo der det foregår.

Hygge
Johnny

---
www.johnnychristensen.com
Inspiration til nordisk dykning
(så spring dog i havet, frem for at hænge foran computeren)

Fra : Allan Jensen

Dato : 26-08-05 15:01

....du har vist overset smilyen Johnny, jeg laver lige to for en sikkerheds
skyld

Jeg holder jo selv meget af at dykke og netop derfor vil jeg også gerne dele
min glæde med andre og om muligt, inspirere andre dykkere til andet end de
sædvanlige dyk i "gadekæret".

MEN..... jeg får mellem 10 - 30 mail om ugen, fra folk som har set min
hjemmeside. Halvdelen er fra ikke dykkere, som er meget begejstrede og som
tit selv har en historie at fortælle, eller som har fotografier de synes jeg
skal have (min hjemmeside er kun toppen af isbjærget).

Så er der nogle få seriøse vragdykkere, som enten har fundet noget
interessant, eller vil bytte positioner. De er hjertlig velkomne og er ofte
samtidigt med til at gøre min hjemmeside bedre.

Og så er der dem jeg ville gardere mig imod, på en noget arrogant måde må
jeg indrømme - det var ikke meningen.

Det er dem der skriver; "send mig lige positionen på.......? hilsen
(fornavn) hotmail" punktum slut. Disse udgør ca. 40% og dem bliver man lidt
trætte af gennem årene - især når det fremgår af min hjemmeside, at jeg helt
bevidst IKKE oplyser positioner.

Du skal ikke blive så oprørt, bare fordi jeg dykkede på jeres "nye hemmelige
vrag", allerede i 1992 (Holstentor).

Og så lige et par smilyer

Fra : Johnny Christensen

Dato : 29-08-05 20:54

"Allan Jensen" <alj@vrag.dk> skrev i en meddelelse
> ...du har vist overset smilyen Johnny, jeg laver lige to for en sikkerheds
> skyld

Det er modtaget.

>(min hjemmeside er kun toppen af isbjærget).

Det er jeg ikke i tvivl om, det tager en hulens bunke tid at bearbejde alt
materiale, så man gør det når motivationen er der.

> Og så er der dem jeg ville gardere mig imod, på en noget arrogant måde må
> jeg indrømme - det var ikke meningen.

OK,

> [...]
> lidt
> trætte af gennem årene - især når det fremgår af min hjemmeside, at jeg

OK, det forstår jeg skam udemærket. Jeg har selv samme situation nogengange
med billeder. "Send mig lige en kopi af alle de billeder du har
taget..."(der er over 60.000 for hel....)

Det var bare lige den blanke afvisning af alle andre, på et vrag som der
jævnligt laves turistdykning på. Lidt ligesom at sige nej til oplysninger om
f.eks Seattle eller Johannes L.

Men jeg forstår da godt hvis du vil frede nogle vrag, hvor du har et
specielt forhold til. Lige fundet det som jomfru osv osv.
Men Gustloff bliver jo bemærket med et skævt smil af de lokale dykkere. At
det er der hvor alle turisterne tager hen, så dykker de selv på det som er
flot.
Come on, så behøver det heller ikke være så frygteligt hemmeligt.

> Du skal ikke blive så oprørt, bare fordi jeg dykkede på jeres "nye
> hemmelige
> vrag", allerede i 1992 (Holstentor).

Jeg er skam ikke oprørt. Med de som jeg dykker sammen med, så er der ikke
det helt store hemlighedskræmmeri. Men OK det kræver jo også en grad af
afslappet selvtillid at kunne gøre det.
Som du måske bemærker så er der en invitation på Tom's website til at
deltage på en tur hvor et af vragene, pga dybden, er uplyndret eller faktisk
jomfru. Så der er et rimeligt afslappet forhold til alt detteher gruppe og
Good Old Boys crap. Hvis man er kvalificeret, så kan man komme med.

Om du eller jeg var den første på et givent sted, kan simpelthen ikke bringe
mit pis i kog.
Men hvis du af alle folk, pludselig begynder at tage bedre billeder end
mig...SÅ bliver jeg sq olm.

--
www.johnnychristensen.com
Ét vrag er godt, mange vrag er meget bedre.

Fra : kim hermansen

Dato : 26-08-05 15:56

johnny -

Prøv at grine lidt en gang imellem, så er verden ikke så ond ved dig.

Sorry kunne ikke lade vær !

Fra : kim hermansen

Dato : 26-08-05 16:10

Nu vil jeg blande mig lide.

Jeg vil sige at jeg næppe tror Allan har noget som helst imod andre dykker
på vrag - tværtimod. Men jeg har det på samme måde som Allan, jeg får og har
fået mange henvendelser fra folk som ønsker sig pos på det og det vrag. Men
hvorfor skulle jeg med alt det arbejde jeg har lagt i at finde vraget og
skaffet alt muligt information kaste tingene i ringen så alle kan dele om
fadet - næppe....kald mig bare egoist, jeg kan klare det.....men jeg mener
hvis der er noget man skal have lyst til at have for sig selv - tjaa så
bliver det på dem måde uanset om man har en hjemme side eller ej......

Et stort problem er måske misundelse ?? - åhhh du har jo pos på den og du
skal jo ikke derud lige forløblig !! så kan du sku da godt slippe
den....ikke......jeg har hørt det før.....

Tag fks "mosel" oppe ved Kristiansand....Bjarte Vestøl fandt den samme med
Ole Jacobsen fra Topdal dykker klub - de prøvede og prøvede at holde den
hemlig men der gik ikke mere end 5 mdr så var vraget plyndret........hvorfor
! fordi pos blev kendt.

Mvh Kim.

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 26-08-05 19:45

"kim hermansen" <kvaktek@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> hemlig men der gik ikke mere end 5 mdr så var vraget
plyndret........hvorfor
> ! fordi pos blev kendt.

Var det fordi positionen blev kendt at vraget blev plyndret?

mvh
Jonas

Fra : Jan Kisak Rasmussen

Dato : 27-08-05 01:10

Nej, fordi nogen mener at vrag er skrot, der hører hjemme i garagen.

MVH
Jan

Fra : Jesper Munk

Dato : 27-08-05 08:08

Hej Allesammen.
Jeg kender det også godt..
Man bruger en masse tid og brændstof, på at finde nye vrag. Så vil man også
gennemdykke dem inden de bliver "ranet"
Der er bare noget fedt ved at komme ned på et vrag man har fundet og finder
ud af at der ikke har været nogen før dig....
Bevis: alt lige fra ror/rat kompas, talgeblokke, ankre......... ligger
dernede.
Jo dybere vragene ligger desto større chance er der for at det ikke er
"ranet". Det er så fordelen ved dykning
omkring Bornholm.

Mvh. Jesper

Fra : Poul Olesen

Dato : 27-08-05 11:12

Når man ved hvordan nogle dykkere behandler vrag (plyndrer, ødelægger
mm), så forstår man udmærket at mange gerne vil holde positioner
hemmelige. Det er så ærgerligt hvis det er de samme som ødelægger vraget
for andre

Johnny, Allan og alle andre synes jo det er fedt at komme ned på vrag
hvor der stadig er løsdele og messing tilbage. Det er så blot ærgerligt
at nogle ikke nøjes med at tage billeder af tingene.
Jeg forstår faktisk ikke argumentet med at holde tingene hemmeligt fordi
i har lagt et stort arbejde i at skaffe position og historie om vraget.
Ville det ikke være federe hvis dykkere fik nogle gode oplevelser fordi
netop du har gjort et stort arbejde som dykkerne sætter pris på?

At positioner ikke er offentlige giver så også det at hvad der er nyt
for nogen, er kendt for andre. Jeg kan forstå at Havgus finder "nye"
vrag for tiden og at de fleste ikke er helt så "nye" for andre. Jeg var
selv med Havgus på tur i påsken for at fine "nye" vrag. Vi havde da
nogle fine dyk, men der var ikke meget nyt i vragene. Dem de mente var
nye var gamle kendinger for vores normale skipper, der har søgt og
dykket i området.

Jeg forstår udmærket at Allan har valgt at lave en hjemmeside med
informationer om vrag uden at sætte positioner på. Det er en flot og
meget informativ hjemmeside. Lidt surt for os andre som ikke har
positioner på de gode vrag, men hvad skidt der er nok af vrag og der er
nok til en lang dykkerkarriere med masser af nye vrag for dykkeren selv.

Jeg forstår også udmærket at Johnny har valgt at fotografere og skrive
historier om vrag i forskellige blade. Det er bare en anden måde at
informere om vragdykning.

Jeg har selv valgt at offentliggøre positioner og historier jeg har
fundet frem. Det gjorde jeg for mange år siden om vrag ud for Hirtshals
(bl.a. i dykinfo) og jeg er sikker på at mange har fået en bedre
dykkeroplevelse på grund af offentligheden om vragene. Jeg kan også se
at der på nogle vrag er fjernet noget jeg synes gør vragene dårligere,
men det var garanteret også sket uden offentliggørelsen, det skal de
lokale klubber nok sørge for

Tag ud på nogle fede vragdyk. Det er det det handler om. Hvis i vil
hjælpe andre til at få nogle gode vragdyk, så fortæl om vragene og den
spændende historie bag.

Venlig hilsen
Poul Olesen

Fra : kim hermansen

Dato : 27-08-05 15:28

En lidt bedre pointe Olesen....

Men at "DU" vælger ar fri give dine positioner er helt ok, for det er dit
valg og ikke andre´s ( uanset hvor mange der presser på )...og det har
helt sikkert kommet mange til gode, nu er der også forskel på at frigive pos
i et område som vesterhavet hvor man fra mit synspunkt kan dykke 10-14 dage
på års basis hvis man altså kommer fra den ene ende af landet.....eller
frigive pos fra Øresund eller Lukkede fjorde i Norge hvor tilgængliheden er
større og der er langt flere dykkere hver Weekend.....

Men hvad jeg bare kan blive harm over er denne til tider ynk over at folk
syntes man er så lukket - holder tingene ind til kroppen osv - mange gange
handler det ganske kort om misundelse og det er for nogen i denne branche i
ondt ord at sluge men nogen må bare aceptere at andre er bedre til at finde
vrag en andre og så vælger at holde tingene indtil kroppen - tjaa....sådan
er det bare.

Jeg skal nævne at jeg også har givet mange informationer ud omkring mange af
de vrag jeg har dykket og dykker på ( Primært i Norge ) men der er stadig
væk en håndfuld pos som jeg holder tæt med selvom jeg har dykket der flere
gange både fordi jeg selv gerne vil til fadet først før andre skrot nisser
kommer til.....Jeg kan give et Eks som D/S Tinn som jeg dykkede på første
gang i 1999..der gik ikke mange dage efter vi kom hjem før de første havde
henvendt sig for at låne vores bundtov og ja gu ved ikke hvad de mere skulle
låne ................men det var vist ikke kun video og bobler de vil
efterlade deroppe........

Men du har ret i at se nu bare at få dykket - og så er det op til folk måske
selv at gå i krig med at få skrabet pos sammen, det kræver ikke den store
studenter eksamen i at finde oplysninger frem.....meget er faktisk
tilgængligt idag på div arkiver - museum osv osv......måske skal man også
acepetere at det tager "tid" før man kommer så langt med at finde
vrag....nogen møder også de rigtige mennesker i dykker milijøet og kommer ud
på de spændene vrag ret hurtigt og andre gør ikke -

Kim.

Fra : Johnny Christensen

Dato : 29-08-05 20:58

Touche!!
Så du dykker faktisk stadigt ?

Fra : kim hermansen

Dato : 29-08-05 21:52

Nej er holdt med at dykke Jeg har et vrag arkiv til salg, er du
interesseret ?

Spøg til side Jeg dykker da men har dog ikke været i Norge i år, men
efter over 70 ture derop til så overlever jeg nok ( sikken en pral røv hva
.....Vender snart tilbage aligevel, men nu skal jeg snart afsted til San
diego og kigge lidt på de store hvide - det bliver en dejlig kontrast i
forhold til hvad jeg hidtil har dykket på og givet mig i kast med.

Kim.

Fra : Johnny Christensen

Dato : 29-08-05 21:59

"kim hermansen" <kvaktek@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Nej er holdt med at dykke Jeg har et vrag arkiv til salg, er du
> interesseret ?

Der blev bare så stille de sidste par år, så jeg var reelt i tvivl.
Jeg er mest interesseret i Kattegat og syd Sverige af geografiske grunde
såe...

...Vender snart tilbage aligevel, men nu skal jeg snart afsted til San
> diego og kigge lidt på de store hvide - det bliver en dejlig kontrast i
> forhold til hvad jeg hidtil har dykket på og givet mig i kast med.

100 kr hvis du kan skyde et close up billede af dig, der børster tænder på
den store onde fisk.

Fra : __vaDer

Dato : 25-08-05 16:00

Hej,

> [...]
> ikke give positionen væk og nej, jeg kan ikke tilbyde nogen at tage med

> ....nej vi blev på havet indtil det begyndte at blæse og så sejlede vi de

55.07N, 17.41E så er resten op til ens samvittighed.

Mvh

Ilhan

Fra : KC

Dato : 25-08-05 19:55

Samvittighed? ikke forstået...

KC

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 25-08-05 21:35

"KC" <kc@kcdk.com> skrev i en meddelelse
> Samvittighed? ikke forstået...

Ilhan refererer til en tidligere diskussion hvor man debatterede hvorvidt
det var moralsk forsvarligt at dykke på WG pga. de mange døde.. et sted
mellem 7000 og 12000 personer.

mvh
Jonas