/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Alternativer til Dlsk 2 ?.
Fra : Niels & Astrid


Dato : 25-08-05 09:12

Hej Gruppe. Lars Holst skriver i tråden " crack af dlsk 2" at han
anbefaler
f. eks. Maptech til afløsning af dlsk 2. Det er nyt for mig, kan jeg få
den
uddybet for jeg er altid åben for noget der er bedre end det jeg har. Som

mange andre af sejlere har jeg ikke adgang til alt det fancy udstyr og
grej
" de rige " taler om. jeg er jævnt hen en fattigrøv. derfor må jeg høre om
jer andres erfaringer. De der alternativer, er de tilgængelige for
fattigrøve. f. eks i form af "crack´s". Åh ja , det vil falde nogen for
brystet, at jeg vil synke så dybt som at gå på biblioteket og låne dlsk 2,
og derpå kreere en echo-fil i startmenuen så 8-dages reglen sættes ud af
kraft, men "de rige" har hævet prisniveauet på sejlsport så højt at jeg må
ty til "genveje" og så leve med skammen. mvh Niels F.





 
 
Lars Holst (25-08-2005)
Kommentar
Fra : Lars Holst


Dato : 25-08-05 13:15

"Niels & Astrid" <NielsAstrid@wanadoo.dk> said in
news:dejug2$27ms$1@news.orange.dk:

> Hej Gruppe. Lars Holst skriver i tråden " crack af dlsk 2" at han
> anbefaler
> f. eks. Maptech til afløsning af dlsk 2. Det er nyt for mig, kan jeg
> få den
> uddybet for jeg er altid åben for noget der er bedre end det jeg har.
> Som så
> mange andre af sejlere har jeg ikke adgang til alt det fancy udstyr og
> grej
> " de rige " taler om. jeg er jævnt hen en fattigrøv. derfor må jeg
> høre om jer andres erfaringer. De der alternativer, er de tilgængelige
> for fattigrøve. f. eks i form af "crack´s". Åh ja , det vil falde
> nogen for brystet, at jeg vil synke så dybt som at gå på biblioteket
> og låne dlsk 2, og derpå kreere en echo-fil i startmenuen så 8-dages
> reglen sættes ud af kraft, men "de rige" har hævet prisniveauet på
> sejlsport så højt at jeg må ty til "genveje" og så leve med skammen.
> mvh Niels F.
> ´

Det er simpelthen umuligt at cracke Maptech's produkter.
Intet er mere sikkert.
Det kræver direkte samtale med Maptech for aktivering af kortene.

Dermed undgår vi diskussionen om moral.

Når man køber en dansk serie (jeg mener der skal 4 til af for at dække
hele Danmark) af de tyske søsportskort, følger der en elektronisk udgave
af samme kortserie med på CD-rom. CD-rom'en indeholder desuden den
software som skal bruges for at læse kortene på en Windows XP maskine
(muligvis også 2000, Me, 98, Mac......jeg bruger det ikke, jeg ved det
ikke).
Programmet hedder Offshore Navigator Lite.
Mod betaling kan man købe en tungere version med flere funktioner.
Og som freeware (mener jeg) kan man downloade software til brug
håndholdte PDA etc.

Kortene er ikke vektorbaserede, men opløsningen er lige så fin som
papirudgaverne, hvis ikke bedre, så det er alt rigeligt.
Ulempen er at man skal ind manuelt og skifte fra et kort til det næste
præcis som var det papirudgaverne.
Det er supergodt til at planlægge ruter samt hele ferieture og hvis man
smider en satlitmodtager (fra 600-2000 kr.) i sin bærbare, kan det bruges
i kahytten (notebooks tåler som regel hverken saltvand eller sollys i
store mængder) til navigation med kortplotterfunktion.

Der er detaljekort af alle havne og et hav af oplysninger som man ikke
finder i DLSK.

Til gengæld skal du ikke regne med at kunne læse om fru Hansens
strikkemuseum som man kan være heldig at finde oplysninger om i DLSK.

Jeg er sikker på at der andre løsninger som er lige så gode og specielt
hvis du sejler internationale farvande skal man være om sig med
udvælgelsen af produkt til navigations formål.
Men herhjemme er Maptech den mest bekvemme løsning, da man alligevel skal
være sikker på at have papirkort i baghånden og der er de tyske
søsportskort ubetinget de bedste.
Køber man alligevel dem er det en "gratis" bonus at have dem elektronisk.

I min cockpitplotter er det Bluechart vektorbaserede kort.
Det virker supergodt og i al slags vejr. Kan tåle sol og saltvand.
Et kort dækker hele Danmark og noget af den vestsvenske skærgård.
Men det kommer man sandelig ikke gratis eller billigt til.
Skal man have en skærm i en nogenlunde størrelse og opløsning så må man
slippe mindst 10 kilomønter.

Jeg ved at Bluechart også laver vektorbaserede kort til benyttelse på PC.
Har ikke undersøgt det nærmere men de store sejlblade har lavet nogle
tests indimellem.
(Yachting World, Cruising World, Yachting Monthly, Yacht etc.)
De har gennem tiderne været ganske enige om at Bluechart er de bedste og
dyreste men det er jo med udgangspunkt i verdenshavene og ved nærlæsning
af testene vejer dette aspekt tungt.

--
Lars Holst

Henning (25-08-2005)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 25-08-05 13:50


>
>Det er simpelthen umuligt at cracke Maptech's produkter.
>Intet er mere sikkert.
>Det kræver direkte samtale med Maptech for aktivering af kortene.

Noget af en påstand - check f.eks. news:alt.binaries.nl og
news:alt.binaries.warez.pocketpc.gps. Indenfor den sidste uge er der
postet to "knækkede" programmer fra Maptech, bl.a. Offshore Nav.
5.07...


Henning
hsb(at)image.dk

Lars Holst (25-08-2005)
Kommentar
Fra : Lars Holst


Dato : 25-08-05 14:00

Henning <nomail@all.invalid> said in
news:e8frg11ldlaipvbstrv86u1re178ekvc45@4ax.com:

>
>>
>>Det er simpelthen umuligt at cracke Maptech's produkter.
>>Intet er mere sikkert.
>>Det kræver direkte samtale med Maptech for aktivering af kortene.
>
> Noget af en påstand - check f.eks. news:alt.binaries.nl og
> news:alt.binaries.warez.pocketpc.gps. Indenfor den sidste uge er der
> postet to "knækkede" programmer fra Maptech, bl.a. Offshore Nav.
> 5.07...
>
>
> Henning
> hsb(at)image.dk
>

OK.
Nu er det ikke sådan at mit speciale er at cracke programmer.
Men det er da fint at du kunne supplere med oplysninger.

Jeg har ikke noget problem med at lave kopi af CD'erne og få dem til at
køre på to forskellige maskiner men det er under samme licens og stadig med
kontakt til maptech for at aktivere.

Hvis andre synes at det skal crackes bringer det ikke mit p.. i kog.

--
Lars Holst

Jens (25-08-2005)
Kommentar
Fra : Jens


Dato : 25-08-05 18:02

Om Maptech kort :
-----
KLIP
Programmet hedder Offshore Navigator Lite.
KLIP
Ulempen er at man skal ind manuelt og skifte fra et kort til det næste
præcis som var det papirudgaverne
KLIP

>>>>>>>>
Nej, det går da helt af sig selv ?
Når båden går fra et kort til det næste ved siden af - eller kommer ind i et
område, hvor man har et kort i en større målestok - skiftes automatisk til
det rigtige kort

mvh
Jens




Lars Holst (25-08-2005)
Kommentar
Fra : Lars Holst


Dato : 25-08-05 18:23

"Jens" <Jens@SPAMFRIServer-1.dk> said in
news:430df987$0$43433$edfadb0f@dread12.news.tele.dk:

> Om Maptech kort :
> -----
> KLIP
> Programmet hedder Offshore Navigator Lite.
> KLIP
> Ulempen er at man skal ind manuelt og skifte fra et kort til det næste
> præcis som var det papirudgaverne
> KLIP
>
>>>>>>>>>
> Nej, det går da helt af sig selv ?
> Når båden går fra et kort til det næste ved siden af - eller kommer
> ind i et område, hvor man har et kort i en større målestok - skiftes
> automatisk til det rigtige kort
>
> mvh
> Jens

Ikke når man planlægger ruter.
Når satelitten styrer, så er det korrekt.

--
Lars Holst

Holm (25-08-2005)
Kommentar
Fra : Holm


Dato : 25-08-05 19:45

Hej

Har et forslag prøv at kigge på SeaClear på www.sping.com det bruger også
søsportskort man kan også skanne sine egne kort ind

MVH HK
"Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:Xns96BDC5231668925689lh236589@62.243.74.162...
> "Jens" <Jens@SPAMFRIServer-1.dk> said in
> news:430df987$0$43433$edfadb0f@dread12.news.tele.dk:
>
> > Om Maptech kort :
> > -----
> > KLIP
> > Programmet hedder Offshore Navigator Lite.
> > KLIP
> > Ulempen er at man skal ind manuelt og skifte fra et kort til det næste
> > præcis som var det papirudgaverne
> > KLIP
> >
> >>>>>>>>>
> > Nej, det går da helt af sig selv ?
> > Når båden går fra et kort til det næste ved siden af - eller kommer
> > ind i et område, hvor man har et kort i en større målestok - skiftes
> > automatisk til det rigtige kort
> >
> > mvh
> > Jens
>
> Ikke når man planlægger ruter.
> Når satelitten styrer, så er det korrekt.
>
> --
> Lars Holst



Bjarke Christensen (25-08-2005)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 25-08-05 19:43

Så er du da gået glip af en gratis option. Når du har koden til et bluechart
kan du også køre det på pc'eren. Det er helt samme vektorbaserede kort og
super godt. Hvis din "lakrids" er en gammel version kan det være det bliver
et problem, men køber man først CD'eren og brænder en lakrids, så kan det
også bruges på PC'eren uden at det koster ekstra.

Hvis man har en Garmin plotter, så må man simpelthen bruge Mapsource. Det er
bare for checket. Både til navigation og til at up/downloade information
fra/til sin Garmin plotter.

Og så er alle software updates gratis. Jeg har fx lige modtaget version 7.5
med posten. Ingen regning. Man kan også downloade den fra nette.
Kortopdateringer koster.

MEN, man starter jo også med en udskrivning der er noget større end DLSK.

/Bjarke


"Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> wrote in message
news:Xns96BD90ECF58B625689lh236589@62.243.74.162...
snip

> I min cockpitplotter er det Bluechart vektorbaserede kort.
> Det virker supergodt og i al slags vejr. Kan tåle sol og saltvand.
> Et kort dækker hele Danmark og noget af den vestsvenske skærgård.
> Men det kommer man sandelig ikke gratis eller billigt til.
> Skal man have en skærm i en nogenlunde størrelse og opløsning så må man
> slippe mindst 10 kilomønter.
>
> Jeg ved at Bluechart også laver vektorbaserede kort til benyttelse på PC.
> Har ikke undersøgt det nærmere men de store sejlblade har lavet nogle
> tests indimellem.
> (Yachting World, Cruising World, Yachting Monthly, Yacht etc.)
> De har gennem tiderne været ganske enige om at Bluechart er de bedste og
> dyreste men det er jo med udgangspunkt i verdenshavene og ved nærlæsning
> af testene vejer dette aspekt tungt.
>
> --
> Lars Holst



Bent Pedersen (25-08-2005)
Kommentar
Fra : Bent Pedersen


Dato : 25-08-05 20:31


"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:430e112b$0$78287$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Så er du da gået glip af en gratis option. Når du har koden til et
> bluechart kan du også køre det på pc'eren. Det er helt samme
> vektorbaserede kort og super godt. Hvis din "lakrids" er en gammel version
> kan det være det bliver et problem, men køber man først CD'eren og brænder
> en lakrids, så kan det også bruges på PC'eren uden at det koster ekstra.
>

Det er vist kun hvis du har købt en gammel version efter udgivelses-datoen
for den nye version..?

Bent


> Hvis man har en Garmin plotter, så må man simpelthen bruge Mapsource. Det
> er bare for checket. Både til navigation og til at up/downloade
> information fra/til sin Garmin plotter.
>
> Og så er alle software updates gratis. Jeg har fx lige modtaget version
> 7.5 med posten. Ingen regning. Man kan også downloade den fra nette.
> Kortopdateringer koster.
>
> MEN, man starter jo også med en udskrivning der er noget større end DLSK.
>
> /Bjarke
>
>
> "Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> wrote in message
> news:Xns96BD90ECF58B625689lh236589@62.243.74.162...
> snip
>
>> I min cockpitplotter er det Bluechart vektorbaserede kort.
>> Det virker supergodt og i al slags vejr. Kan tåle sol og saltvand.
>> Et kort dækker hele Danmark og noget af den vestsvenske skærgård.
>> Men det kommer man sandelig ikke gratis eller billigt til.
>> Skal man have en skærm i en nogenlunde størrelse og opløsning så må man
>> slippe mindst 10 kilomønter.
>>
>> Jeg ved at Bluechart også laver vektorbaserede kort til benyttelse på PC.
>> Har ikke undersøgt det nærmere men de store sejlblade har lavet nogle
>> tests indimellem.
>> (Yachting World, Cruising World, Yachting Monthly, Yacht etc.)
>> De har gennem tiderne været ganske enige om at Bluechart er de bedste og
>> dyreste men det er jo med udgangspunkt i verdenshavene og ved nærlæsning
>> af testene vejer dette aspekt tungt.
>>
>> --
>> Lars Holst
>
>



Bjarke Christensen (25-08-2005)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 25-08-05 22:18

Ja, for *KORTENE*, men softwaren kan du altid opdatere. Enten vi CD'eren
eller via menuens "Help", "Check for softwareupdates"

Bjarke

"Bent Pedersen" <bentp@email.dk> wrote in message
news:430e1c58$0$78281$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>
snip
>>
>
> Det er vist kun hvis du har købt en gammel version efter udgivelses-datoen
> for den nye version..?
>
> Bent
>
>
snip



Børge Wedel Müller (07-11-2005)
Kommentar
Fra : Børge Wedel Müller


Dato : 07-11-05 19:56

Og - der er et problem mere, hvis du har købt kortene på "memorystick" så
får du IKKE bluechart til PC'en.

mvh
/Børge

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:430e3579$0$78287$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Ja, for *KORTENE*, men softwaren kan du altid opdatere. Enten vi CD'eren
> eller via menuens "Help", "Check for softwareupdates"
>
> Bjarke
>
> "Bent Pedersen" <bentp@email.dk> wrote in message
> news:430e1c58$0$78281$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>>
> snip
>>>
>>
>> Det er vist kun hvis du har købt en gammel version efter
>> udgivelses-datoen for den nye version..?
>>
>> Bent
>>
>>
> snip
>



Lars Holst (25-08-2005)
Kommentar
Fra : Lars Holst


Dato : 25-08-05 21:01

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> said in
news:430e112b$0$78287$157c6196@dreader1.cybercity.dk:

> Så er du da gået glip af en gratis option. Når du har koden til et
> bluechart kan du også køre det på pc'eren. Det er helt samme
> vektorbaserede kort og super godt. Hvis din "lakrids" er en gammel
> version kan det være det bliver et problem, men køber man først
> CD'eren og brænder en lakrids, så kan det også bruges på PC'eren uden
> at det koster ekstra.
>
> Hvis man har en Garmin plotter, så må man simpelthen bruge Mapsource.
> Det er bare for checket. Både til navigation og til at up/downloade
> information fra/til sin Garmin plotter.
>
> Og så er alle software updates gratis. Jeg har fx lige modtaget
> version 7.5 med posten. Ingen regning. Man kan også downloade den fra
> nette. Kortopdateringer koster.
>
> MEN, man starter jo også med en udskrivning der er noget større end
> DLSK.
>
> /Bjarke
>
>
> "Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> wrote in message
> news:Xns96BD90ECF58B625689lh236589@62.243.74.162...
> snip
>
>> I min cockpitplotter er det Bluechart vektorbaserede kort.
>> Det virker supergodt og i al slags vejr. Kan tåle sol og saltvand.
>> Et kort dækker hele Danmark og noget af den vestsvenske skærgård.
>> Men det kommer man sandelig ikke gratis eller billigt til.
>> Skal man have en skærm i en nogenlunde størrelse og opløsning så må
>> man slippe mindst 10 kilomønter.
>>
>> Jeg ved at Bluechart også laver vektorbaserede kort til benyttelse på
>> PC. Har ikke undersøgt det nærmere men de store sejlblade har lavet
>> nogle tests indimellem.
>> (Yachting World, Cruising World, Yachting Monthly, Yacht etc.)
>> De har gennem tiderne været ganske enige om at Bluechart er de bedste
>> og dyreste men det er jo med udgangspunkt i verdenshavene og ved
>> nærlæsning af testene vejer dette aspekt tungt.
>>
>> --
>> Lars Holst
>
>

Sorry.
Min er en Lowrance med Navionics kortdata.
Stadig vektorbaseret, dog.
Der kan man se hvor højt jeg går op i det elektroniske legetøj.

Til gengæld ved jeg hvordan man bruger dem af papir.


--
Lars Holst

mlt (25-08-2005)
Kommentar
Fra : mlt


Dato : 25-08-05 21:33

Angående opdateringen til 7.5, så er det vist rigtigt nok at man kan få CD
opdateringen gratis, men skal man ikke rekvirere en ny "unlock"kode for at
aktivere opdateringen??? Det står der i hvert fald på Garmins hjemmeside...
Men er det nok at have den originale unlock-kode som jeg fik da jeg købte
Bluechart 7.0? Ved du det?

Mvh Michael


"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> wrote in message
news:430e112b$0$78287$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Så er du da gået glip af en gratis option. Når du har koden til et
bluechart
> kan du også køre det på pc'eren. Det er helt samme vektorbaserede kort og
> super godt. Hvis din "lakrids" er en gammel version kan det være det
bliver
> et problem, men køber man først CD'eren og brænder en lakrids, så kan det
> også bruges på PC'eren uden at det koster ekstra.
>
> Hvis man har en Garmin plotter, så må man simpelthen bruge Mapsource. Det
er
> bare for checket. Både til navigation og til at up/downloade information
> fra/til sin Garmin plotter.
>
> Og så er alle software updates gratis. Jeg har fx lige modtaget version
7.5
> med posten. Ingen regning. Man kan også downloade den fra nette.
> Kortopdateringer koster.
>
> MEN, man starter jo også med en udskrivning der er noget større end DLSK.
>
> /Bjarke
>
>



Bjarke Christensen (25-08-2005)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 25-08-05 22:16

Ja, for at aktivere *kort*opdateringen, men softwaren kan altid køre i den
nyeste version.

Da jeg så dit indlæg følte jeg lige trang til at åbne 7.5 CD'erne og det ser
faktisk ud til at softwareversionen til kort version 7.5 er version 6.8.
Sådan mener jeg ikke det har været tidligere, men du kan i hvert fald køre
denne software med ældre kort.

Jeg kan køre version 6.8 softwaren med kortene i version 6.0 og 6.5. Version
6.8 softwaren har en masse rettelse og er redesignet til Windows XP
look-and-feel.

/Bjarke

"mlt" <mlt@husbygningHXZ.dk> wrote in message
news:430e2add$0$76399$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Angående opdateringen til 7.5, så er det vist rigtigt nok at man kan få CD
> opdateringen gratis, men skal man ikke rekvirere en ny "unlock"kode for at
> aktivere opdateringen??? Det står der i hvert fald på Garmins
> hjemmeside...
> Men er det nok at have den originale unlock-kode som jeg fik da jeg købte
> Bluechart 7.0? Ved du det?
>
> Mvh Michael
>
>
> "Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> wrote in message
> news:430e112b$0$78287$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>> Så er du da gået glip af en gratis option. Når du har koden til et
> bluechart
>> kan du også køre det på pc'eren. Det er helt samme vektorbaserede kort og
>> super godt. Hvis din "lakrids" er en gammel version kan det være det
> bliver
>> et problem, men køber man først CD'eren og brænder en lakrids, så kan det
>> også bruges på PC'eren uden at det koster ekstra.
>>
>> Hvis man har en Garmin plotter, så må man simpelthen bruge Mapsource. Det
> er
>> bare for checket. Både til navigation og til at up/downloade information
>> fra/til sin Garmin plotter.
>>
>> Og så er alle software updates gratis. Jeg har fx lige modtaget version
> 7.5
>> med posten. Ingen regning. Man kan også downloade den fra nette.
>> Kortopdateringer koster.
>>
>> MEN, man starter jo også med en udskrivning der er noget større end DLSK.
>>
>> /Bjarke
>>
>>
>
>



mlt (27-08-2005)
Kommentar
Fra : mlt


Dato : 27-08-05 13:39

Nej den virker ikke hverken på PC eller GPS uden en ny betalt unlock-kode.
Nu har jeg fået CDén gratis tilsendt fra Fairpoint med opdatering til 7.5,
og har selv købt version 7 og registreret denne for 3 måneder siden d.
18/5-05. Men alligevel skal jeg betale 125$ for at få version 7.5 vist på PC
og overført til plotter.

Dårlig service fra Garmins side synes jeg, for kun kunder der har købt efter
1/7-05 kan få opdateret gratis. Utroligt fedtet af Garmin synes jeg!
Jeg køber i hvertfald ikke version 7.5, men lever så videre med den "gamle"
version 7.0 selvom den er helt ny for mit vedkommende.

Mvh Michael


"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> wrote in message
news:430e351a$0$78286$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Ja, for at aktivere *kort*opdateringen, men softwaren kan altid køre i den
> nyeste version.
>
> Da jeg så dit indlæg følte jeg lige trang til at åbne 7.5 CD'erne og det
ser
> faktisk ud til at softwareversionen til kort version 7.5 er version 6.8.
> Sådan mener jeg ikke det har været tidligere, men du kan i hvert fald køre
> denne software med ældre kort.
>
> Jeg kan køre version 6.8 softwaren med kortene i version 6.0 og 6.5.
Version
> 6.8 softwaren har en masse rettelse og er redesignet til Windows XP
> look-and-feel.
>
> /Bjarke
>
> "mlt" <mlt@husbygningHXZ.dk> wrote in message
> news:430e2add$0$76399$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> > Angående opdateringen til 7.5, så er det vist rigtigt nok at man kan få
CD
> > opdateringen gratis, men skal man ikke rekvirere en ny "unlock"kode for
at
> > aktivere opdateringen??? Det står der i hvert fald på Garmins
> > hjemmeside...
> > Men er det nok at have den originale unlock-kode som jeg fik da jeg
købte
> > Bluechart 7.0? Ved du det?
> >
> > Mvh Michael
> >
> >
> > "Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> wrote in
message
> > news:430e112b$0$78287$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> >> Så er du da gået glip af en gratis option. Når du har koden til et
> > bluechart
> >> kan du også køre det på pc'eren. Det er helt samme vektorbaserede kort
og
> >> super godt. Hvis din "lakrids" er en gammel version kan det være det
> > bliver
> >> et problem, men køber man først CD'eren og brænder en lakrids, så kan
det
> >> også bruges på PC'eren uden at det koster ekstra.
> >>
> >> Hvis man har en Garmin plotter, så må man simpelthen bruge Mapsource.
Det
> > er
> >> bare for checket. Både til navigation og til at up/downloade
information
> >> fra/til sin Garmin plotter.
> >>
> >> Og så er alle software updates gratis. Jeg har fx lige modtaget version
> > 7.5
> >> med posten. Ingen regning. Man kan også downloade den fra nette.
> >> Kortopdateringer koster.
> >>
> >> MEN, man starter jo også med en udskrivning der er noget større end
DLSK.
> >>
> >> /Bjarke
> >>
> >>
> >
> >
>
>



Bjarke Christensen (27-08-2005)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 27-08-05 18:20

Jeg er enig med dig i at det er dyrt. Men jeg synes ikke det er urimeligt.

Softwaren uden kort følger den normale fleksible "software praksis" og du
kan opdater den så tit du vil enten via "help" menuen eller via CD rom'en
(man skal bare trykke cancel, når man kommer til kuponkoderne)

Kortene, derimod, dem skal man betale for. Men det er jo ikke anderledes end
hvis man går op og køber papirkort. Dem får man jo heller ikke gratis når
der komme nye kort fra KMS. Heller ikke selvom man har købt "sidste års
kort" for 3 måneder siden. Faktisk mapsource praksis jo "venligere" end KMS'
papir praksis, idet man kun skal betale lidt under halvpris for at få alle
kortene opdateret.

OG så synes jeg også man som bruger skal lægge sit "opdaterings-ræs" bag
sig. Mine papir søkort er 0-5 år gamle og jeg ser ingen grund til at min
software i plotteren skulle være specielt meget mere opdateret end mine
papirkort.

Jeg kører med version 6.5 fra sidste år og de har tjent mig meget fint her i
sommerferien uagtet at der findes en version 7.0 og nu en version 7.5. Måske
opgraderer jeg til foråret hvis der kommer en 8.0 inden næste sæson. -eller
også venter jeg endnu et år. Time will show

Bjarke


"mlt" <mlt@husbygningHXZ.dk> wrote in message
news:43105ec8$0$86980$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Nej den virker ikke hverken på PC eller GPS uden en ny betalt unlock-kode.
> Nu har jeg fået CDén gratis tilsendt fra Fairpoint med opdatering til 7.5,
> og har selv købt version 7 og registreret denne for 3 måneder siden d.
> 18/5-05. Men alligevel skal jeg betale 125$ for at få version 7.5 vist på
> PC
> og overført til plotter.
>
> Dårlig service fra Garmins side synes jeg, for kun kunder der har købt
> efter
> 1/7-05 kan få opdateret gratis. Utroligt fedtet af Garmin synes jeg!
> Jeg køber i hvertfald ikke version 7.5, men lever så videre med den
> "gamle"
> version 7.0 selvom den er helt ny for mit vedkommende.
>
> Mvh Michael
>
> snip



Keld Rosenberg (27-08-2005)
Kommentar
Fra : Keld Rosenberg


Dato : 27-08-05 19:51



>>
>> Dårlig service fra Garmins side synes jeg, for kun kunder der har købt
>> efter
>> 1/7-05 kan få opdateret gratis. Utroligt fedtet af Garmin synes jeg!
>> Jeg køber i hvertfald ikke version 7.5, men lever så videre med den
>> "gamle"
>> version 7.0 selvom den er helt ny for mit vedkommende.
>>
>> Mvh Michael
>>
>> snip
>
>

Hov...!?

De versioner du nævner, går det ikke udelukkende på applikationen.... ???
Dækker det også over opdatering af dine kort i systemet ??

Keld



Bjarke Christensen (27-08-2005)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 27-08-05 20:18

Nej, numrene 6.0, 6.5, 7.0 og 7.5 refererer til kort-releases. I "gamle"
dage fulgte software versionen nogenlunde med og der blev frigivet software
med de mellemliggende numre, som man så kunne installere uden betaling.

Lige pt er sidste nye software version 6.8. Den kom for 2-3 uger siden.
Version 6.7 kom i starten af sommeren.

Bjarke


"Keld Rosenberg" <keld.rosenberg@mæil.dk> wrote in message
news:4310b606$0$68394$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
>
>>>
>>> Dårlig service fra Garmins side synes jeg, for kun kunder der har købt
>>> efter
>>> 1/7-05 kan få opdateret gratis. Utroligt fedtet af Garmin synes jeg!
>>> Jeg køber i hvertfald ikke version 7.5, men lever så videre med den
>>> "gamle"
>>> version 7.0 selvom den er helt ny for mit vedkommende.
>>>
>>> Mvh Michael
>>>
>>> snip
>>
>>
>
> Hov...!?
>
> De versioner du nævner, går det ikke udelukkende på applikationen.... ???
> Dækker det også over opdatering af dine kort i systemet ??
>
> Keld
>



mlt (27-08-2005)
Kommentar
Fra : mlt


Dato : 27-08-05 21:42

7.0 og nyeste 7.5 er søkortene til PC'en/plotteren. Softwaren(altså selve
programmet i PC'en) er 6.8 som den seneste. Softwareprogrammet kan hentes
gratis, men altså ikke kortene selvom man har købt de gamle for et par
måneder siden.
Jeg ville mene at opdateringer burde være gratis det første ½ eller hele år
efter registreringer. Det går der jo ingen skår af Garmin ved at give lidt
kulance/service overfor ærlige kunder, vel.
Nu køber jeg ikke opdateringen fra 7.0 til 7.5, for det er alligevel
minimalt hvad der er ændret/tilføjet, men venter til en version 9 eller
10... Så Garmin mister ingen omsætning alligevel ved at tilbyde
kortopdateringer det første år, for folk køber dem ikke alligevel medmindre
de har en version 4 eller 5 måske.

Michael


>
> Hov...!?
>
> De versioner du nævner, går det ikke udelukkende på applikationen.... ???
> Dækker det også over opdatering af dine kort i systemet ??
>
> Keld
>
>



Calle. (28-08-2005)
Kommentar
Fra : Calle.


Dato : 28-08-05 11:05

mlt wrote:
> 7.0 og nyeste 7.5 er søkortene til PC'en/plotteren. Softwaren(altså
> selve programmet i PC'en) er 6.8 som den seneste. Softwareprogrammet
> kan hentes gratis, men altså ikke kortene selvom man har købt de
> gamle for et par måneder siden.
> Jeg ville mene at opdateringer burde være gratis det første ½ eller
> hele år efter registreringer. Det går der jo ingen skår af Garmin ved
> at give lidt kulance/service overfor ærlige kunder, vel.
Det er det da også, jeg bestilte den nye opdatering et par måneder efter jeg
havde registeret min nye GPS, da stod der at pga. at den nye udkom omkring
min registreing, så var den gratis.
--
Calle.



mlt (28-08-2005)
Kommentar
Fra : mlt


Dato : 28-08-05 14:02

Der er åbenbart forskel på folk så...?

Michael

> Det er det da også, jeg bestilte den nye opdatering et par måneder efter
jeg
> havde registeret min nye GPS, da stod der at pga. at den nye udkom omkring
> min registreing, så var den gratis.
> --
> Calle.
>
>



Bjarke Christensen (28-08-2005)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 28-08-05 14:26

Ja, men selvom der er forskel på folk, så bliver alle behandlet ens:

Version 7.5 udkom 15.august. Brugere der har registreret efter 1. juli får
en gratis update
En tilsvarende periode var gældende da version 7.0 udkom 10.marts.

Ordningen er meget fin MEN brugere der ikke er "rutineret" i Garmins
licensmetoder burde blive advaret om, at de kan købe upgrades i den mørke
vintertid, men at man ALDRIG bør registrere/aktivere før sæsonen starter/er
startet, da man ellers risikere at gå glip af en gratis update.

Jeg kunne aldrig *drømme om* at registrere en version 7.5 upgrade nu.
Køb/registrere den til foråret, så kan det være man ender med at kunne sejle
næste sommers togt på version 8 eller 8.5 uden at det koster ekstra (dvs.
for de "beskedne" 125 USD)

/Bjarke


"mlt" <mlt@husbygningHXZ.dk> wrote in message
news:4311b5d7$0$166$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Der er åbenbart forskel på folk så...?
>
> Michael
>
>> Det er det da også, jeg bestilte den nye opdatering et par måneder efter
> jeg
>> havde registeret min nye GPS, da stod der at pga. at den nye udkom
>> omkring
>> min registreing, så var den gratis.
>> --
>> Calle.
>>
>>
>
>



mlt (29-08-2005)
Kommentar
Fra : mlt


Dato : 29-08-05 21:17


> Version 7.5 udkom 15.august. Brugere der har registreret efter 1. juli får
> en gratis update
> En tilsvarende periode var gældende da version 7.0 udkom 10.marts.

Ja, jeg var jo så dum at registrere min nyindkøbte plotter+kort d. 18/5-05.


> Ordningen er meget fin MEN brugere der ikke er "rutineret" i Garmins
> licensmetoder burde blive advaret om, at de kan købe upgrades i den mørke
> vintertid, men at man ALDRIG bør registrere/aktivere før sæsonen
starter/er
> startet, da man ellers risikere at gå glip af en gratis update.

Enig! (Har jeg nu fundet ud af).

> Jeg kunne aldrig *drømme om* at registrere en version 7.5 upgrade nu.
> Køb/registrere den til foråret, så kan det være man ender med at kunne
sejle
> næste sommers togt på version 8 eller 8.5 uden at det koster ekstra (dvs.
> for de "beskedne" 125 USD)

Ja, tænk at det kan betale sig at "spekulere" i sådant noget... Men det kan
det altså
Jeg synes jo bare at når Garmin gerne (og fint nok) bruger porto + CDére til
gratis at sende disse ud til registrerede brugere, ligesågodt kan tage
skridtet fuldt ud og tilbyde 1 års gratis opdateringer på produkterne. Jeg
synes altså de er for nærrige med dette, for der går jo ikke skår af dem
fordi man opdaterer gratis, vel?

At servicen er lidt smålig afspejler sig jo også i de tips & tricks du
kommer med, mht. at vente med at registrere indtil absolut sidste øjeblik...
Det BURDE ikke være nødvendigt, men det er det åbenbart...

mvh. Michael



*** Calle *** (29-08-2005)
Kommentar
Fra : *** Calle ***


Dato : 29-08-05 21:58

mlt wrote:
> Jeg synes jo bare at når Garmin gerne (og fint nok) bruger porto +
> CDére til gratis at sende disse ud til registrerede brugere,
> ligesågodt kan tage skridtet fuldt ud og tilbyde 1 års gratis
> opdateringer på produkterne. Jeg synes altså de er for nærrige med
> dette, for der går jo ikke skår af dem fordi man opdaterer gratis,
> vel?
>
Hvordan tror du lige de financerer de nye opdateringer

--
*** Calle ***



Bjarke Christensen (29-08-2005)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 29-08-05 22:36

Enig, de skal jo "leve" af et noget.

Jeg tror til gengæld vi ville være rigtigt mange der ville "hoppe på
vognen", hvis de lavede en ordning med "fri upgrades" for fx 500 kr om året.
Hvis det betød at dobbelt så mange ville vælge dette ift opdateringer hvert
andet år, så ville de tjene flere penge, vi ville blive gladere og
sikkerheden ville øges.

/Bjarke





"*** Calle ***" <fake@fake.fake> wrote in message
news:eFKQe.153$oR7.108@news.get2net.dk...
> mlt wrote:
>> Jeg synes jo bare at når Garmin gerne (og fint nok) bruger porto +
>> CDére til gratis at sende disse ud til registrerede brugere,
>> ligesågodt kan tage skridtet fuldt ud og tilbyde 1 års gratis
>> opdateringer på produkterne. Jeg synes altså de er for nærrige med
>> dette, for der går jo ikke skår af dem fordi man opdaterer gratis,
>> vel?
>>
> Hvordan tror du lige de financerer de nye opdateringer
>
> --
> *** Calle ***
>



Jens (26-08-2005)
Kommentar
Fra : Jens


Dato : 26-08-05 07:54

Ud over Maptechs Offshore Navigator (Lite) nævnt tidligere er et bud måske

TIKI Navigator http://www.tiki-navigator.com/

Det benytter bla. Maptech format, er hamrende nemt at betjene og til at
betale. Muligehederne er ikke så store, som i Offshore Navigator, men hvis
betjeningsvenligheden tæller højt, så ser det ud til at være et godt
alternativ.

Jens



Claus Tersgov (26-08-2005)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 26-08-05 09:33


"Niels & Astrid" <NielsAstrid@wanadoo.dk> skrev

> fattigrøve. f. eks i form af "crack´s". Åh ja , det vil falde nogen for
> brystet, at jeg vil synke så dybt som at gå på biblioteket og låne dlsk 2,
> og derpå kreere en echo-fil i startmenuen så 8-dages reglen sættes ud af
> kraft, men "de rige" har hævet prisniveauet på sejlsport så højt at jeg må
> ty til "genveje" og så leve med skammen. mvh Niels F.

Sikke dog en gang ævl!

Der er ingen sejlere i danmark, som har egen båd og som ikke har råd til at
købe DLSK.

Det er simpelthen en gang ynkeligt ævl!

Claus



Calle. (26-08-2005)
Kommentar
Fra : Calle.


Dato : 26-08-05 12:56

Claus Tersgov wrote:
> "Niels & Astrid" <NielsAstrid@wanadoo.dk> skrev
>
>> fattigrøve. f. eks i form af "crack´s". Åh ja , det vil falde nogen
>> for brystet, at jeg vil synke så dybt som at gå på biblioteket og
>> låne dlsk 2, og derpå kreere en echo-fil i startmenuen så 8-dages
>> reglen sættes ud af kraft, men "de rige" har hævet prisniveauet på
>> sejlsport så højt at jeg må ty til "genveje" og så leve med skammen.
>> mvh Niels F.
>
> Sikke dog en gang ævl!
>
> Der er ingen sejlere i danmark, som har egen båd og som ikke har råd
> til at købe DLSK.
>
nej, har man ikke råd til DLSK, så har man da slet ikke råd til båd
--
Calle.



Lars Holst (26-08-2005)
Kommentar
Fra : Lars Holst


Dato : 26-08-05 22:33

"Calle." <fake@fake.fake> said in news:HrDPe.7674$jj.2031@news.get2net.dk:

> Claus Tersgov wrote:
>> "Niels & Astrid" <NielsAstrid@wanadoo.dk> skrev
>>
>>> fattigrøve. f. eks i form af "crack´s". Åh ja , det vil falde nogen
>>> for brystet, at jeg vil synke så dybt som at gå på biblioteket og
>>> låne dlsk 2, og derpå kreere en echo-fil i startmenuen så 8-dages
>>> reglen sættes ud af kraft, men "de rige" har hævet prisniveauet på
>>> sejlsport så højt at jeg må ty til "genveje" og så leve med skammen.
>>> mvh Niels F.
>>
>> Sikke dog en gang ævl!
>>
>> Der er ingen sejlere i danmark, som har egen båd og som ikke har råd
>> til at købe DLSK.
>>
> nej, har man ikke råd til DLSK, så har man da slet ikke råd til båd

Eller ......
Når man først har købt båd har man ikke råd til en skid mere.


--
Lars Holst

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408929
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste