Magneter på vandrør?
Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 24-08-05 23:49

Jeg har to hesteskomagneter som jeg skal have sat på vandmåleren hér i
huset, men hvordan var det nu: skal de sidde så de "trækker" i hinanden,
"frastøder" hinanden eller er monteringen ligegyldig?
Hans

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 25-08-05 00:38

> Jeg har to hesteskomagneter som jeg skal have sat på vandmåleren hér i
> huset, men hvordan var det nu: skal de sidde så de "trækker" i hinanden,
> "frastøder" hinanden eller er monteringen ligegyldig?

Så må du jo håbe at Politiet ikke læser med her.....eller 'vandværket' ikke
kommer og kigger.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 25-08-05 07:40

Preben Riis Sørensen skrev:

> Så må du jo håbe at Politiet ikke læser med her.....eller
> 'vandværket' ikke kommer og kigger.

Det er ikke et spørgsmål om at bøffe vandværket - det er et spørgsmål om at
magnetisere kalkpartiklerne i vandet.
Hans

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 25-08-05 21:52

"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev >
> Det er ikke et spørgsmål om at bøffe vandværket - det er et spørgsmål om
at
> magnetisere kalkpartiklerne i vandet.

Nåååh, du skrev nu vandmåleren, sååå.

Det andet får du næppe noget ud af. Det er noget opreklameret fis. Hvis der
varmes på vandet, sætter det sig alligevel, og i rør afløses kalk af andre
forstoppende elementer. Hvis du ikke kan tørre kalkslør væk med en
syreholdig rengøringsvæske, skulle du være den første på denne Jord.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 25-08-05 22:43

Preben Riis Sørensen skrev:

> Nåååh, du skrev nu vandmåleren

Ja, dét gjorde jeg for at imødekomme oplysninger om at magneterne ikke må
sidde på jern - vandmåleren er lavet af messing e.l.

> Det andet får du næppe noget ud af. Det er noget opreklameret fis.

Det har nu virket i en 15-20 år i vores andet hus.
Hans

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 25-08-05 23:32

> Ja, dét gjorde jeg for at imødekomme oplysninger om at magneterne ikke må
> sidde på jern - vandmåleren er lavet af messing e.l.

De må gerne sidde på jern.

> Det har nu virket i en 15-20 år i vores andet hus.

Hvis 'virke' er at du har en fornemmelse af at det er lettere (end hvad?) at
tørre kalk af, så tillykke.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 26-08-05 00:43

Preben Riis Sørensen skrev:

> De må gerne sidde på jern.

Dét har jeg også hørt.

> Hvis 'virke' er at du har en fornemmelse af at det er lettere (end
> hvad?

End før.

> ) at tørre kalk af, så tillykke.

Tak.
Hans

Fra : Aksel

Dato : 25-08-05 00:40

> [...]
> huset, men hvordan var det nu: skal de sidde så de "trækker" i hinanden,
> "frastøder" hinanden eller er monteringen ligegyldig?

Det er ligegyldigt, de virker ikke alligevel.
Hvis kalkspaltning skal virke kræver det magneter der er så kraftige at du
ikke kan rykke dem af et jernrør.

Hilsen Aksel

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 25-08-05 07:43

Aksel skrev:

> Det er ligegyldigt, de virker ikke alligevel.

Jeg har for mange år siden sat 2 tilsvarende magneter på vandrøret i vores
andet hus, og der skete der en forandring med hensyn til kalkens opførsel:
den kunne i højere grad tørres af med en klud.

> Hvis kalkspaltning skal virke kræver det magneter der er så kraftige
> at du ikke kan rykke dem af et jernrør.

De skal så ikke sidde på et jernrør (hvis det er dét du mener) - de skal
sidde på noget u-magnetisk materiale (vandmåleren for eksempel).
Hans

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 25-08-05 19:26

Aksel wrote:

> Det er ligegyldigt, de virker ikke alligevel.
> Hvis kalkspaltning skal virke kræver det magneter der er så kraftige at du
> ikke kan rykke dem af et jernrør.

Alting virker hvis man har den rette tro.

Jeg er tvivler som du, men har vænnet mig til at leve med at nogle mener
at tro kan flytte bjerge.

Så lad dem dog.

Problemet er bare at nogle tjener godt på de godtroende. (Det er trods
alt ikke tilfældet her)

Mvh. Jørgen

Fra : Klaus Jorgensen

Dato : 25-08-05 08:17

"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> wrote in message
> Jeg har to hesteskomagneter som jeg skal have sat på vandmåleren hér i
> huset, men hvordan var det nu: skal de sidde så de "trækker" i
> hinanden, "frastøder" hinanden eller er monteringen ligegyldig?

Magneterne skal frastøde hinanden på magnetiske rør, og tiltrække
hinanden på andre (kobber og plast).

Se også:
http://cph.ing.dk/konf/root/elektronik/attachments/3981-2318.all_1_.html

/klaus

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 25-08-05 09:16

Klaus Jorgensen skrev:

> Magneterne skal frastøde hinanden på magnetiske rør, og tiltrække
> hinanden på andre (kobber og plast).

Perfekt!

> Se også:
> http://cph.ing.dk/konf/root/elektronik/attachments/3981-2318.all_1_.html

Fornemt!
Hans

Fra : Christian S

Dato : 26-08-05 23:20

> [...]
> huset, men hvordan var det nu: skal de sidde så de "trækker" i hinanden,
> "frastøder" hinanden eller er monteringen ligegyldig?

Jeg tror ikke der er power nok i de små magneter, men man kan købe en
afkalker fra "magneta" hedder de vist .. eller cirka . De har en god en,
hvor vandet
løber igennem en magnet. Den virker!! Altså du skal ha en VVS-mand til at
montere den
og den koster nok en del. Vi har selv haft en i mit barndomshjem, der havde
vi ingen problemer med kalk.
Mvh
Christian S ... Vvs/energimontør

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 27-08-05 00:00

Christian S skrev:

> Jeg tror ikke der er power nok i de små magneter,

Dem jeg har er nogen jeg købte på anbefaling af en læserskribent i "Tænk"
for 15+- år siden - de er relativt store og gør det lidt lettere at håndtere
kalken på fx. badekar o.l.

> [...]
> en, hvor vandet
> løber igennem en magnet. Den virker!! Altså du skal ha en VVS-mand

Magneterne hér har jeg i forvejen og lige nu har jeg ikke lyst til at sætte
andet end dem på

> Vi har selv haft en i mit barndomshjem, der
> havde vi ingen problemer med kalk.

Fint nok!
Hans