Powerpoint, udskrivning af slides + noter ~
Fra : Jakob Munck

Dato : 24-08-05 20:25

Jeg er underviser og ønsker at bruge PowerPoint når jeg holder oplæg/kurser.
Men jeg mangler en funktion i dette program, som gør mig i stand til at lave
en udskrift, hvor jeg ser de dias/plancher jeg har lavet (med nummer på) og
samtidig de noter, som jeg har omkring hvert enkelt dias. En sådan udskrift
har jeg brug for, som min personlige disposition, når jeg skal skal holde
oplæg. Man kan lave en udskrift hvor man ser plancherne alene, eller hvor
man ser en planche og dens noter pr. udskriftside. Man kan også lave en
udskrift af en disposition (uden plancher). Men hvorfor kan man ikke lave
det, som man har allermest brug for, nemlig en udskrfift hvor man ser både
plancherne (f.eks. 6 pr. side) og noterne til hver planche?

Er der en forklaring, eller er der noget jeg har misforstået?

v.h.
Jakob

Fra : Lars Klintholm

Dato : 24-08-05 21:03

Den 24 aug 2005 skrev Jakob Munck i dk.edb.programpakker.ms-office:

> [...]
> hver planche?
>
> Er der en forklaring, eller er der noget jeg har misforstået?

Vælg i menuen Filer, Send til, Microsoft Word.
Her er der to muligheder for at vist noter sammen med dias, nemlig 1
eller 3 pr. side. Kan du bruge en af dem?

Lars Klintholm

Fra : Jakob Munck

Dato : 24-08-05 21:29

Men nu har jeg så eksperimenteret lidt med det og fundet ud af at man
faktisk godt kan vise 5 billeder pr. A4-side ved at omformattere den tabel
som billeder vises i en smule. Og så begynder det at blive rigtig brugbart.

Mange tak for det nyttige tip.

v.h.
Jakob

Fra : Jakob Munck

Dato : 24-08-05 22:13

Mange tak for de gode råd. Nu fungerer det bare. Men jeg kan dog ikke forstå
hvorfor en eksporteret til fra PowerPoint til Word skal fylde mere end 10
gange så meget i Word som i PowerPoint.

Hvorfor det??

v.h.
Jakob

Fra : Lars Klintholm

Dato : 24-08-05 22:30

> [...]

> ikke forstå hvorfor en eksporteret til fra PowerPoint til Word
> skal fylde mere end 10 gange så meget i Word som i PowerPoint.

Formodentlig fordi en præsentation på fx. 10 dias genererer 10 billeder
i Word, som ikke "ved" de er ens. Grafikken for 10 dias i PowerPoint
ligger kun et sted, nemlig på masteren.

Er pladsen et problem, kan du markere Kæde til fil. Så fylder det ikke
nær så meget i Word.

Lars Klintholm

Fra : Jakob Munck

Dato : 24-08-05 22:52

> Formodentlig fordi en præsentation på fx. 10 dias genererer 10 billeder
> i Word, som ikke "ved" de er ens. Grafikken for 10 dias i PowerPoint
> ligger kun et sted, nemlig på masteren.

Ja, men de er da heller ikke ens. De billeder jeg bruger på f.eks. 10
plancher i PowerPoint er naturligvis forskellige, og det er de så også når
de eksporteres til Word. Men i PowerPoint fylder det 9 MB og i Word 128 MB,
uden at der er nogen forskel på billeder eller noter. Det kan jeg ikke
forstå....?

> Er pladsen et problem, kan du markere Kæde til fil. Så fylder det ikke
> nær så meget i Word.

Det har jeg prøvet, så fylder det endnu mere. Så fylder det 136 MB (!), og
dermed er filen meget langsommelig at åbne og lukke og at arbejde med i det
hele taget. Selv på min helt nye pc.

v.h.
Jakob

Fra : Jan Kronsell

Dato : 25-08-05 12:40

"Jakob Munck" <jm2_fjern_dette@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
MB,
> uden at der er nogen forskel på billeder eller noter. Det kan jeg ikke

Jeg vil gætte på, at når du eksporterer til Word bliver de enkelte dias
konverteret til BMP filer, som så indsættes i Word dokumentet som billeder.

Jan

Fra : Lars Klintholm

Dato : 25-08-05 19:12

Den 24 aug 2005 skrev Jakob Munck i dk.edb.programpakker.ms-office:

> Men i PowerPoint fylder det 9 MB og i Word
> 128 MB, uden at der er nogen forskel på billeder eller noter. Det
> kan jeg ikke forstå....?

Heller ikke jeg, men det har sikkert noget med din PP skabelon at gøre?
Prøv i PowerPoint at skifte til designskabelonen Standarddesign inden
du sender til Word. Det får størrelsen til at falde drastisk

Lars Klintholm

Fra : Jakob Munck

Dato : 25-08-05 19:48

> Heller ikke jeg, men det har sikkert noget med din PP skabelon at gøre?
> Prøv i PowerPoint at skifte til designskabelonen Standarddesign inden
> du sender til Word. Det får størrelsen til at falde drastisk

Hvis jeg forstår dig rigtigt, så mener du at jeg skal lave baggrunden på
mine dias/plancher v.hj.a. de forhåndsdefinerede skabeloner. Det har jeg
prøvet og det sæftter ikke størrelsen af Word-filen ned. Tværtimod gik den
fra 128 til 144 MB.

Men du må da have det samme problem, når du sender PP-filer (med billeder i)
til Word. Har du ikke?

v.h.
Jakob

Fra : Lars Klintholm

Dato : 25-08-05 20:36

Den 25 aug 2005 skrev Jakob Munck i dk.edb.programpakker.ms-office:

> [...]
> skabeloner. Det har jeg prøvet og det sæftter ikke størrelsen af
> Word-filen ned. Tværtimod gik den fra 128 til 144 MB.

Hvis jeg laver en præsentation ud fra skabelonen Klippe på 20 dias
fylder ppt-filen 68 kB. Hvis jeg sender denne fil til Word kommer det
til at fylde 3,5 MB.
Ændrer jeg til at anvende den tomme skabelon og herefter sender til
Word kommer den ned på 233 kB. Det er da en ændring, der vil noget

> Men du må da have det samme problem, når du sender PP-filer (med
> billeder i) til Word. Har du ikke?

Har aldrig tidligere interesseret mig for filstørrelsen. De gange jeg
har sendt til Word, har jeg printet doc-filen med det samme, og
derefter slettet den igen. Man kan jo hurtigt lave en ny

Lars Klintholm

Fra : Jakob Munck

Dato : 26-08-05 05:46

> [...]
> Ændrer jeg til at anvende den tomme skabelon og herefter sender til
> Word kommer den ned på 233 kB. Det er da en ændring, der vil noget

ja, men jeg kan ikke bruge en tom præsentation. Jeg skal have fotos i den.
Når jeg laver en 100% tom præsentation i PP på 5 dias fylder den 24 kb. Når
jeg sætter 5 fotos (ialt ca. 500 kb) ind i den fylder den i PP 476 kb. Det
er fint. Men når jeg så lægger det over i Word, så fylder det 8,1 MB, altså
20 gange så meget!

Hvis nu startfilen i PP havde haft 30 fotos (hvilket er meget realistisk for
mig), så vill Word-filen fylde ca. 300 MB, og en sådan fil er MEGET tung og
langsom at arbejde med. Og det bliver ikke bedre af at man bruger de
forhåndsdefinerede skabeloner. Det ændrer intet.

Men, som du siger, man må bare printe den ud med det samme og så smide den
væk. Det er nok den eneste mulighed.

v.h.
Jakob

Fra : Søren Andersen

Dato : 26-08-05 18:00

Jakob Munck wrote:
> Mange tak for de gode råd. Nu fungerer det bare. Men jeg kan dog ikke
> forstå hvorfor en eksporteret til fra PowerPoint til Word skal fylde
> mere end 10 gange så meget i Word som i PowerPoint.

Her er lidt om emnet, se evt. afsnittet "Using PowerPoint Graphics":
http://www.lifesci.sussex.ac.uk/home/Chris_Darwin/RM/pdfs/GraphicsInWord.pdf

--
-- Hvad er forskellen på uvidenhed og ligegyldighed?
-- Det ved jeg ikke og jeg er også ligeglad.

Fra : Jakob Munck

Dato : 24-08-05 22:11

> Vælg i menuen Filer, Send til, Microsoft Word.
> Her er der to muligheder for at vist noter sammen med dias, nemlig 1
> eller 3 pr. side. Kan du bruge en af dem?

Tak for det, men jeg ville foretrække at have et A4-ark hvor jeg kunne se 8
plancher og de dertil hørende noter eller den dertil hørende disposition.
Det sidste er lige så godt. Men jeg har brug for overblik, og derfor er 3
plancher pr. side ikke helt nok.

v.h.
Jakob

Fra : Jan Kronsell

Dato : 25-08-05 12:42

> [...]
> Det sidste er lige så godt. Men jeg har brug for overblik, og derfor er 3

Måske forstår jeg ikke helt hvor du vil hen. Men hvis jeg prøver at lave 8
plancher med tilhørende noter på et A4 ark, har jeg ikke mulighed for at
læse noterne alligevel.

Jan

Fra : Jakob Munck

Dato : 25-08-05 13:03

> Måske forstår jeg ikke helt hvor du vil hen. Men hvis jeg prøver at lave 8
> plancher med tilhørende noter på et A4 ark, har jeg ikke mulighed for at
> læse noterne alligevel.

Ja, men jeg har fundet en tilfredsstillende løsning, og det er at eksportere
PP-filen til et Word-dokuement, hvor der så kan vises 5 plancher + noter pr.
side. Det er fuldt tilfredsstillende.

v.h.
Jakob

Fra : Jan Kronsell

Dato : 25-08-05 14:38

> [...]
eksportere
> PP-filen til et Word-dokuement, hvor der så kan vises 5 plancher + noter

Fint nok

Jan

Fra : Jakob Munck

Dato : 25-08-05 14:48

> pr.

> Fint nok

Problemet er bare at disse Word filer fylder 10 gange så meget som de
PP-filer de er lavet ud fra og at de derfor er meget langsomme. Det
forekommer mig at der er tale om en (programmerings) fejl i Office på dette
punkt, for jeg kan næppe være den eneste, som synes at dette er generende.
Hvorfor skal lidt tekst og 10 billeder der hver fylder 800 kb pludselig
fylde 128 MB, når de er i en Wordfil? Der er noget galt og det gør lagringen
og arbejdet med disse filer langsomt. Men jeg kan ikke finde en
løsning.....?

v.h.
Jakob

Fra : Jan Kronsell

Dato : 26-08-05 00:00

> [...]
lagringen
> og arbejdet med disse filer langsomt. Men jeg kan ikke finde en

Først en forklaring:
Eksperimenter:
1) Jeg har netop lavet en PP præsentration på et dias med baggrund. Fylder
157 Kb i PP. Efter eksport til Word fylder Word filen 1,64 Mb, altså godt og
vel 10 gange så meget.
2) Laver jeg det samme dias i PP uden baggrund flyder den her 8Kb. Og i Word
22,5 Kb.
3) Laver jeg et dias uden baggrund men med et jpg billede, fylder PP
præsentationen 1,48MB mens Word dokumentet fylder 21,2 mb.'

Jeg er ret overbevist om, som jeg har skrevet tidligere i tråden, at når du
eksporterer til Word omdannes hver af dine PP dias til BMP filer, som så
embeddes i Word dokumentet. BMP filer fylder ret meget og 9-10 stykker af
dem kan sagtens blive til 140-150 Mb som du selv beskriver. Jeg tror ikke at
det er en fejl i Word, sådan er systemet bare konstrueret.

En løsning, om end besværlig: Lav din præsentation og eksporter til Word som
du hele tiden har gjort. Gem Word dokumentet. Luk PP. Gem Word dokumentet
igen, denne gang som Web-side. Nu dannes en mappe med de billeder, der var i
Word dokumentet. Luk Web-siden. Åbn det oprindelige Word dokument. Slet
billederne af dine dias, et af gangen og indsæt i stedet billederne fra
web-mappen. Gem Word dokumentet under et nyt navn. Slet Web filen, Web
mappen, og det første Word dokument. Nu står du tilbage med et Word
dokument, der burde fylde betragteligt mindre. I eksempel tre ovenfor fylder
Word dokumentet efter denne øvelse 144 Kb, altså kun en tiendedel af den
oprindelige PP fil, og kun 1/150 del af den første Word fil. Besværligt
måske, men det gør i hvert fald dokumentet mindre.

Jan

Fra : Jakob Munck

Dato : 26-08-05 05:53

> [...]
> at
> det er en fejl i Word, sådan er systemet bare konstrueret.

Om det er en fejl eller hvad ved jeg ikke, men det er i hvert fald
uhensigtsmæssigt.

> [...]
> oprindelige PP fil, og kun 1/150 del af den første Word fil. Besværligt
> måske, men det gør i hvert fald dokumentet mindre.

Ja, ok. Tak for rådet. Jeg havde selv spekuleret over noget tilsvarende. Det
kan bruges, hvis man absolut vil formindske Word-filen fordi den skal bruges
til noget i fremtiden. Men når det gælder et enkelt foredrag/kursus, så tror
jeg det er lettere bare at printe den (meget store) Word fil ud og så smide
den væk.

Tak for rådenen.

v.h.
Jakob

Fra : Jan Kronsell

Dato : 28-08-05 14:18

> [...]
tror
> jeg det er lettere bare at printe den (meget store) Word fil ud og så

Velbekomme. Og jeg er bange for at du har ret i, at der ikek er meget andet
at at gørev end at dskrive og smide væk.

Jan