E-Mail
webnoob 5265
Hvilken newsreader? Alternativ til OE
Fra : Morten DH

Dato : 24-08-05 20:17

Jeg har brugt OE som newsreader i flere år og har efter et harddisk
crash benyttet lejligheden til at kigge på alternativer til OE.

Jeg har rodet med Agent 3.0 i et par dage; men synes det er lidt
uoverskueligt og kan egentlig meget mere end jeg har brug for...

Specielt er der ged i noget med trådene... har en masse RE: indlæg som
ikke ligger under det originale indlæg - umiddelbart ser det ud som
det er indlæg i markedsgrupperne, som starter med "S" der driller?!?

Desuden er skriften meget lille i vinduerne, hvilket jeg ikke lige kan
rumme hvor man ændrer og jeg er så småt begyndt at tænke på hvorfor
jeg ville af med OE

Så kom jeg til at tænke på hvad gruppen her foreslår i af alternativer
til en OE bruger (altså noget der ligner OE; men evt. er bedre)?

Jeg har kun brug for at trække fra en news-server, bruger ikke binære
grupper og er totalt uimponeret af smarte features jeg ikke skal
bruge...

Jeg vil bare kunne læse og poste news, sorteret i tråde og kunne mærke
tråde jeg ønsker at følge... og evt. gemme enkelte indlæg... Et kill
filter ville da også være ok; men jeg overlever uden... og helst et
gratis program selvfølgelig

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 24-08-05 20:55

Morten DH skrev:

>Specielt er der ged i noget med trådene... har en masse RE: indlæg som
>ikke ligger under det originale indlæg - umiddelbart ser det ud som
>det er indlæg i markedsgrupperne, som starter med "S" der driller?!?

Og det er Outlook Express, der er skyld i det.

Fordi den er sådan indrettet, at når en overskrift indledes med
et kort antal bogstaver efterfulgt af et kolon, så opfatter OE
det som et svarprefix (Re:), blot ikke det korrekte og erstatter
det med Re:

Agent kan sættes op til ikke at skifte tråd, når en overskrift
ændres (ihvertfald i tidl. versioner end 3.0, som jeg ikke har
prøvet og heller ikke har lyst til at prøve).
--
Knud

Fra : Lars Klintholm

Dato : 24-08-05 21:18

Den 24 aug 2005 skrev Morten DH i
dk.edb.internet.software.mail+news:

> Så kom jeg til at tænke på hvad gruppen her foreslår i af
> alternativer til en OE bruger (altså noget der ligner OE; men evt.
> er bedre)?

Bedre? Hvor mener du OE er dårlig? Hvis det mest er linieombrydningen
og citatteknikken, du finder dårlig i OE, kan du evt. blot bruge OE
sammen med QuoteFix

Ellers er der mange andre alternativer: Xnews, Gravity, Dialog,
Thunderbird, Agent, Xananews m.fl. og de kan alle det du kræver.

http://www.40tude.com/dialog/
http://gravity.tbates.org/
http://www.mozilladanmark.dk/
http://xnews.newsguy.com/
http://www.wilsonc.demon.co.uk/d9xananews.htm
http://www.forteinc.com/main/homepage.php

Lars Klintholm

Fra : Pjensen73

Dato : 24-08-05 21:20

Morten DH skrev:
> [...]
> tråde jeg ønsker at følge... og evt. gemme enkelte indlæg... Et kill
> filter ville da også være ok; men jeg overlever uden... og helst et

Jeg bruger mozilla Thunderbird 1.0.6 og den er udemærket. Kan også
bruges til mail.
www.mozilla.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-08-05 23:54

Morten DH skrev:

> Desuden er skriften meget lille i vinduerne, hvilket jeg ikke lige kan
> rumme hvor man ændrer og jeg er så småt begyndt at tænke på hvorfor
> jeg ville af med OE

Hvis du ikke er indstillet på at skifte program, er der ikke
meget fidus i at anbefale nogen.

Jeg har prøvet nogle stykker grundigt, og en del hurtigt. Min
anbefaling er Dialog fra 40tude. Den ligner Agent en del, men er
hurtigere og har en glimrende understøttelse af UTF-8 (den
kommende standard for tegnsæt). Den har bedre filtermuligheder
end Agent (kan f.eks. farvelægge ud fra stort set vilkårlige
kriterier).

Agent vil jeg fraråde. Udviklerne gør deres trofaste, betalende
brugere groft til grin.

OE har jeg aldrig prøvet, og jeg kommer heller ikke til det.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   http://fiduso.dk/

Fra : Peter Loumann

Dato : 25-08-05 07:58

Bertel Lund Hansen skrev:

>Agent vil jeg fraråde. Udviklerne gør deres trofaste, betalende
>brugere groft til grin.

Enig.
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 25-08-05 00:57

Morten DH <morten@spam.dk> mælte sligt:

>Jeg har rodet med Agent 3.0 i et par dage; men synes det er lidt
>uoverskueligt og kan egentlig meget mere end jeg har brug for...

Jeg har brugt Agent i lang tid og har tilsvarende længe været irriteret
på dens manglende UNICODE-understøttelse, som udviklerne ikke har gjort
noget ved på trods af, at de inden for de sidste par år har udgivet hele
to nye heltalsversioner. For dårligt. Med 3.0 er den tilmed blevet ret
så tung at danse med.

>Så kom jeg til at tænke på hvad gruppen her foreslår i af alternativer
>til en OE bruger (altså noget der ligner OE; men evt. er bedre)?

Jeg vil klart foreslå Thunderbird - ikke mindst, når du kommer fra OE.
Thunderbird er open source, freeware, nem at bruge og minder i det hele
taget i layoutet ret så meget om OE. Dertil kommer, at den har fuld
UNICODE-understøttelse, så det er en fryd for øjet.

/Rasmus
--
"Du kan bli min venn, eg kan bli din, / hvis det viser seg at du passer inn,
For me har regla som du må følga. / Du kan bli min venn og eg kan bli din.

Fra : Morten DH

Dato : 25-08-05 18:13

On Thu, 25 Aug 2005 01:57:23 +0200, Rasmus Underbjerg Pinnerup
<pinnerup@*fjerndette*gmail.com> wrote:

> [...]
>taget i layoutet ret så meget om OE. Dertil kommer, at den har fuld
>UNICODE-understøttelse, så det er en fryd for øjet.

Prøvede at installere Thunderbird og mit første indtryk er rigtig godt
mht. layout osv; men der er et par ting jeg ikke lige kan lure hvordan
man gør (eller om man kan).

Hvis jeg sorterer indlæg efter dato, så åbnes alle tråde og alle
indlæg sorteres efter dato enkeltvis... ekstremt uoverskueligt (og jeg
kan i øvrigt ikke lure hvordan man samler trådene igen heller)

Er det muligt at sortere efter dato (nyeste øverst) uden at splitte
trådene op?

Desuden savner jeg farver på overvågede tråde og så at alle
meddelelser markeres som læste når man forlader gruppen - i det hele
taget kan jeg ikke se hvor man ændrer alle de ting henne. Langt de
fleste indstillinger går jo på mail-delen og efterlader i det hele
taget indtryk af at være et mailprogram med en newsdel...

Men det er dejligt hurtigt - Agent får i hvert fald kniven nu, det er
jo som at sidde på en 386er

Vil lige prøve kræfter med dialog også tror jeg

Fra : Morten DH

Dato : 25-08-05 18:40

On Thu, 25 Aug 2005 19:13:16 +0200, Morten DH <morten@spam.dk> wrote:

>Vil lige prøve kræfter med dialog også tror jeg

Ok mit første indtryk er at det minder meget om Agent i layout og
funktion og det har også samme problem som Agent med ikke at kunne
lave tråde ordentligt i markedsgrupperne (indlæg som starter med "S:"
"B:" osv).

Det er dog meget hurtigere end Agent (gad godt vide hvad Agent
fordriver al den tid med).

Men jeg er sgu helt solgt til Thunderbirds layout, så hvis man kan de
par ting jeg efterlyste i mit sidste indlæg (sortere efter dato uden
at åbne trådene og skifte farver), så er jeg solgt

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 25-08-05 20:06

Morten DH skrev:

> [...]
>funktion og det har også samme problem som Agent med ikke at kunne
>lave tråde ordentligt i markedsgrupperne (indlæg som starter med "S:"

Det kan Agent nu stadigvæk godt, men det er fordi OE, som jeg har
skrevet, ændrer subject.

Man skal blot sætte Agent til ikke at starte en ny tråd, når
subject ændres.

Og det samme kan sikkert gøres i Dialog.
--
Knud

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-08-05 10:24

Morten DH skrev:

> Ok mit første indtryk er at det minder meget om Agent i layout
> og funktion og det har også samme problem som Agent

Det er ikke et problem. Det er et spørgsmål om opsætning.

Hvad hastighed angår så er Agent 3 sat op til højst at hente 4
indlæg i sekundet. Det kan ændres så den bliver (noget)
hurtigere, men den er stadig langsommere end Dialog.

Det er naturligvis klamp. Det er en peudoløsning på det forhold
at den låser sig selv mens den henter indlæg så man ikke kan lave
endet i Agent end vente. Dialog har ikke den slags problemer.

Fra : Peter Loumann

Dato : 26-08-05 12:23

Bertel Lund Hansen skrev:

>Det er naturligvis klamp.

Ja!

>Det er en peudoløsning på det forhold at den låser sig selv
>mens den henter indlæg så man ikke kan lave endet i Agent end vente.

Også her, med 1 GB ram. Det er meget irriterende.

>Dialog har ikke den slags problemer.

Og den indrømmer endda at være beta. Iflg. pålidelige rygter er en ny
version på trapperne.
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 25-08-05 19:54

Den 25-08-05 19.13 skrev Morten DH følgende:

[Thunderbird]

> Hvis jeg sorterer indlæg efter dato, så åbnes alle tråde og alle
> indlæg sorteres efter dato enkeltvis... ekstremt uoverskueligt (og jeg
> kan i øvrigt ikke lure hvordan man samler trådene igen heller)

Klik så på "taleboblen" til venstre for Subject. Hvis taleboblen ikke er
synlig, skal du klikke på menusymbolet længst til højre og vælge Thread.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Shareware, freeware, sisterware og mange andre warer. Læs hvad de

Fra : Lars Klintholm

Dato : 25-08-05 20:48

Den 25 aug 2005 skrev Morten DH i dk.edb.internet.software.mail+news:

> Er det muligt at sortere efter dato (nyeste øverst) uden at splitte
> trådene op?

Tryk på * (på det numeriske tastatur)

Lars Klintholm