Vinstok....
Fra : Jens Madsen

Dato : 05-06-01 17:30

Hej derude.....

Nogen der ved, hvor man kan købe en vinstok til udendørs brug som har mere
end et år på bagen.
De planteskoler jeg har besøgt, har masser af planter, men de er typisk kun
1 til 2 år gamle.
Hvad er prisen på ovennævnte.
Gerne omkring Kolding området.....

Mvh.
Jens

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 05-06-01 19:58

On Tue, 5 Jun 2001 18:29:46 +0200, "Jens Madsen" <jens@nomail.com>
wrote:

> [...]
>end et år på bagen.
>De planteskoler jeg har besøgt, har masser af planter, men de er typisk kun

Jeg så nogle hos Thomsens planteskole i Skalborg for et par uger
siden. Nogle ret knortede planter.

>Hvad er prisen på ovennævnte.

Stor Jeg husker det ikke nøjagtigt, men den var vist noget større
end planternes udseende i mine øjne berettigede til...

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : Jens Madsen

Dato : 08-06-01 18:41

Hej.

Tak for hintet. Har snakket med Thomsens Planteskole,
og det lader til at han har udbudet. Eneste hindring er
nu bare et par hundrede kilometer -:)
Han har iøvrigt rigtige vinstokke importeret fra Italien,
til den vanvittige pris af 2000,- kr - havde håbet på lidt
mindre.

Tak igen.
Jens

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 08-06-01 20:06

On Fri, 8 Jun 2001 19:40:47 +0200, "Jens Madsen" <jens@nomail.com>
wrote:

>Tak for hintet. Har snakket med Thomsens Planteskole,
>og det lader til at han har udbudet. Eneste hindring er
>nu bare et par hundrede kilometer -:)

Nåja, det er jo en slat.
Men Thomsens bil kører vel den vej fra tid til anden?

>Han har iøvrigt rigtige vinstokke importeret fra Italien,
>til den vanvittige pris af 2000,- kr - havde håbet på lidt
>mindre.

Hvad skulle fordelen være ved en stor vinplante? Og ved en importeret
italiensk?

Hvis disse importerede 2000-kroners vinplanter var dem jeg så derude,
så vil jeg påstå at de ikke er pengene værd. Medmindre der altså er
nogle fordele ved enten store planter eller specielle italienske
planter som jeg ikke kender til.

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : Erna Andersen

Dato : 07-06-01 15:14

"Jens Madsen" <jens@nomail.com> skrev i en meddelelse

> De planteskoler jeg har besøgt, har masser af planter, men de er
typisk kun
> 1 til 2 år gamle.

Vil du gerne hurtigt have en stor vin, skal du købe den som lille,
og putte en død måge eller høne ned i plantehullet, vande godt med
regnvand og fylde jord på. Tryk jorden sammen med "pigefod" og
vand igen og igen til den gror.
Har du ingen døde fugle, så spørg hvad planteskolen anbefaler som
gødning.

--
Hilsen Erna

Vedhegnet23@mail.tele.dk

Http://Ernaelisabeth.pingside.dk

Fra : Jens Madsen

Dato : 08-06-01 18:43

Hej.

Lidt utradionelt råd. Har aldrig hørt om noget lignende.
Er der andre der har erfaring med Erna's råd ?

mvh.
Jens

Fra : Jean Seeberg

Dato : 15-06-01 01:07

Jeg vil også foreslå dig at købe små planter. ( stor risiko ved omplantning
af store planter hvis de ikke står i store potter, og måske et dårligt/pint
rodnet )

Læg ferien omkring Frankrig til sommer, og køb planterne der.

Forrige sommer købte jeg planter dernede (podede) 30,00 kr stykket, beregnet
til vores klima.
Allerede første år var der klaser og i år kommer der en hel del.

Med de penge du herved sparer får du en "gratis" ferie.
10 planter herhjemme a` 2000,00 kr.= 20,000,00 kr - 300,00 kr (købt i
Frankrig) = 19.700,00 kan vist godt blive til gode 14 dage.

Hilsen Jean

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 18-06-01 23:19

Hej Jens og andre,

man kan købe diverse vin på http://www.vincenter.dk og hvis man ikke
gider besværet kan de også fås på flaske... :)
Der er (kommer?) også info om vindyrkning i Danmark. Siden er ikke helt
udbygget, men det er uden tvivl Danmarks vin-viden der er samlet i det
foretagende.
Jeg synes det er spændende med sådan mere kommerciel vindyrkning her i
Danmark.

--Johan