/ Forside / Interesser / Fritid / Dykning / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Dykning
#NavnPoint
Arnvig 1184
LeifHansen 762
Teil 722
sorenw 460
Melander 460
PARKENSS 250
michaelmo.. 200
guffy 200
lawitt 200
10  TIMO_J 140
Dykkerflag
Fra : Egon Stich


Dato : 23-08-05 19:30

Så oplevede man det igen.
Under sejlads mellem Nordre Røse og Dragør, observeredes en Rib med 5 pers.
Belært af erfaringen, indføres skærpet udkik.
En lille dum badebold, eller lignende, ses. I sejlretningen.
Et par finner dukker op, plasker lidt, og dykker igen.
Afstand under 100 meter.
Altså:
Endnu en idiot, der ikke respekterer hverken lov, sin egen sikkerhed, eller
andres velbefindende..!!
Følgebåden, hvis man kan kalde den således, den førte intet dykkerflag,
vågnede op, og luntede over imod badebolden.

Dette er, efter min opfattelse, ganske utilstedelig opførsel, for færdsel på
og under havet.
Jeg fatter ikke, at man kan være så snot dum, og hensynsløs, at man ikke
følger reglerne for afmærkning af dykker..!!
Hvis idioterne har tænkt at begå selvmord, fint. Men hvorfor så ikke hænge
sig?
I stedet for at udsætte andre for de sjælekvaler, der vil følge, hakker man
een til medister med propellen.

Jeg har intet imod dykkere.
Tvært imod.
Men:
Kunne man opfordre til lidt selvdiciplin?
Følg dog reglerne for afmærkning..!!
(Ved Rødvig er det også mere reglen end undtagelsen, at reglementeret
dykkerflag føres)


Med, trods alt, venlig hilsen
Egon




 
 
Poul Kaasing (24-08-2005)
Kommentar
Fra : Poul Kaasing


Dato : 24-08-05 13:00

Ja, det ses desværre ofte at nogen "glemmer" dykkerflaget. Omvendt har jeg
tit i Lillebælt, og andre steder, oplevet at de sejlende sigter efter vores
og andres signalflag A, når de ser det. Alt for ofte styrer motorbåde,
sejlskibe o.lign. direkte efter bøjen så det er livsfarligt at være i
nærheden af den. Jeg har intet imod fritidssejlere, men var det ikke et
minimum at man satte sig lidt ind i færdselsreglerne til søs?

/Poul

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse
news:tOWOe.29$Ip7.28@news.get2net.dk...
> Så oplevede man det igen.
> Under sejlads mellem Nordre Røse og Dragør, observeredes en Rib med 5
> pers.
> Belært af erfaringen, indføres skærpet udkik.
> En lille dum badebold, eller lignende, ses. I sejlretningen.
> Et par finner dukker op, plasker lidt, og dykker igen.
> Afstand under 100 meter.
> Altså:
> Endnu en idiot, der ikke respekterer hverken lov, sin egen sikkerhed,
> eller
> andres velbefindende..!!
> Følgebåden, hvis man kan kalde den således, den førte intet dykkerflag,
> vågnede op, og luntede over imod badebolden.
>
> Dette er, efter min opfattelse, ganske utilstedelig opførsel, for færdsel
> på
> og under havet.
> Jeg fatter ikke, at man kan være så snot dum, og hensynsløs, at man ikke
> følger reglerne for afmærkning af dykker..!!
> Hvis idioterne har tænkt at begå selvmord, fint. Men hvorfor så ikke hænge
> sig?
> I stedet for at udsætte andre for de sjælekvaler, der vil følge, hakker
> man
> een til medister med propellen.
>
> Jeg har intet imod dykkere.
> Tvært imod.
> Men:
> Kunne man opfordre til lidt selvdiciplin?
> Følg dog reglerne for afmærkning..!!
> (Ved Rødvig er det også mere reglen end undtagelsen, at reglementeret
> dykkerflag føres)
>
>
> Med, trods alt, venlig hilsen
> Egon
>
>
>



Allan Jensen (24-08-2005)
Kommentar
Fra : Allan Jensen


Dato : 24-08-05 13:44

....sådan opfører de sig også i Øresund. Ligger man opankret på et vrag og
med dykkerflaget oppe, så risikerer man hurtigt at blive udpeget til
vendepunkt for sejlbåde.

Vi har én gang meldt en sejler til politiet, men fik svar tilbage at det
kunne de ikke tage sig af og i øvrigt på pågældende person vi meldte en
meget erfaren sejler og han vidste hvad han gjorde på havet (?).

mvh. Allan Jensen


"Poul Kaasing" <kaasingNOSPAM@FJERN ALT MED STORT hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:bjZOe.53$3q2.45@news.get2net.dk...
> Ja, det ses desværre ofte at nogen "glemmer" dykkerflaget. Omvendt har jeg
> tit i Lillebælt, og andre steder, oplevet at de sejlende sigter efter
vores
> og andres signalflag A, når de ser det. Alt for ofte styrer motorbåde,
> sejlskibe o.lign. direkte efter bøjen så det er livsfarligt at være i
> nærheden af den. Jeg har intet imod fritidssejlere, men var det ikke et
> minimum at man satte sig lidt ind i færdselsreglerne til søs?
>
> /Poul
>
> "Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse
> news:tOWOe.29$Ip7.28@news.get2net.dk...
> > Så oplevede man det igen.
> > Under sejlads mellem Nordre Røse og Dragør, observeredes en Rib med 5
> > pers.
> > Belært af erfaringen, indføres skærpet udkik.
> > En lille dum badebold, eller lignende, ses. I sejlretningen.
> > Et par finner dukker op, plasker lidt, og dykker igen.
> > Afstand under 100 meter.
> > Altså:
> > Endnu en idiot, der ikke respekterer hverken lov, sin egen sikkerhed,
> > eller
> > andres velbefindende..!!
> > Følgebåden, hvis man kan kalde den således, den førte intet dykkerflag,
> > vågnede op, og luntede over imod badebolden.
> >
> > Dette er, efter min opfattelse, ganske utilstedelig opførsel, for
færdsel
> > på
> > og under havet.
> > Jeg fatter ikke, at man kan være så snot dum, og hensynsløs, at man ikke
> > følger reglerne for afmærkning af dykker..!!
> > Hvis idioterne har tænkt at begå selvmord, fint. Men hvorfor så ikke
hænge
> > sig?
> > I stedet for at udsætte andre for de sjælekvaler, der vil følge, hakker
> > man
> > een til medister med propellen.
> >
> > Jeg har intet imod dykkere.
> > Tvært imod.
> > Men:
> > Kunne man opfordre til lidt selvdiciplin?
> > Følg dog reglerne for afmærkning..!!
> > (Ved Rødvig er det også mere reglen end undtagelsen, at reglementeret
> > dykkerflag føres)
> >
> >
> > Med, trods alt, venlig hilsen
> > Egon
> >
> >
> >
>
>



Torben Bjørgheim Abi~ (24-08-2005)
Kommentar
Fra : Torben Bjørgheim Abi~


Dato : 24-08-05 17:40

"Allan Jensen" <alj@vrag.dk> skrev i en meddelelse
news:430c6b93$0$85749$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> ...sådan opfører de sig også i Øresund. Ligger man opankret på et vrag og
> med dykkerflaget oppe, så risikerer man hurtigt at blive udpeget til
> vendepunkt for sejlbåde.
>
Så sent som lørdag ud for Ålsgårde lå jeg på seks meter vand og klamrede mig
til tangen, mens jeg ventede på at en sejlbåd var færdig med at undersøge
bøjen med det sjove flag ;-(

--
venlig hilsen
Torben Abildgaard



Egon Stich (24-08-2005)
Kommentar
Fra : Egon Stich


Dato : 24-08-05 15:14


"Poul Kaasing" <kaasingNOSPAM@FJERN ALT MED STORT hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:bjZOe.53$3q2.45@news.get2net.dk...
> Ja, det ses desværre ofte at nogen "glemmer" dykkerflaget. Omvendt har jeg
> tit i Lillebælt, og andre steder, oplevet at de sejlende sigter efter
vores
> og andres signalflag A, når de ser det. Alt for ofte styrer motorbåde,
> sejlskibe o.lign. direkte efter bøjen så det er livsfarligt at være i
> nærheden af den. Jeg har intet imod fritidssejlere, men var det ikke et
> minimum at man satte sig lidt ind i færdselsreglerne til søs?
>
> /Poul
>
Naturligvis skal man sætte sig ind i færdselsreglerne til søs.
Det er jo netop mit ærinde.
Og havde det ikke været fordi jeg stadig tror, at langt de fleste dykkere er
fornuftige folk, var der jo ingen grund til at opfordre de fornuftige til at
"opdrage" lidt på deres uheldige kammerater.
Ligesom jeg da forsøger at få så mange sejlere som muligt, til at tage
duelighedsprøven.
Og efterleve det lærte
Hvad du beskriver om "bådoplevelser", er aldeles forkasteligt.

MVH
Egon.



Jonas Lüttichau (24-08-2005)
Kommentar
Fra : Jonas Lüttichau


Dato : 24-08-05 14:36


"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse
news:tOWOe.29$Ip7.28@news.get2net.dk...
> Endnu en idiot, der ikke respekterer hverken lov, sin egen sikkerhed,
eller
> andres velbefindende..!!

Lige så mange sejlere der er nogle idioter..

mvh



Claus Grell Hansen (25-08-2005)
Kommentar
Fra : Claus Grell Hansen


Dato : 25-08-05 15:55

Gisp...
Jeg både dykker og sejler...


"Jonas Lüttichau" <jluttichau@gmail.com> wrote in message
news:430c77b8$0$18650$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse
> news:tOWOe.29$Ip7.28@news.get2net.dk...
>> Endnu en idiot, der ikke respekterer hverken lov, sin egen sikkerhed,
> eller
>> andres velbefindende..!!
>
> Lige så mange sejlere der er nogle idioter..
>
> mvh
>
>



Egon Stich (24-08-2005)
Kommentar
Fra : Egon Stich


Dato : 24-08-05 15:18


"Jonas Lüttichau" <jluttichau@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:430c77b8$0$18650$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse
> news:tOWOe.29$Ip7.28@news.get2net.dk...
> > Endnu en idiot, der ikke respekterer hverken lov, sin egen sikkerhed,
> eller
> > andres velbefindende..!!
>
> Lige så mange sejlere der er nogle idioter..
>
> mvh
>

Javel.
Tror det gerne.
Imidlertid er jeg en anelse forundret over nogles reaktion.
Jeg mener: Jeg beskriver en farlig situation, som heldigvis ikke udviklede
sig.
Og mit ærinde er, at vi alle hjælper hinanden til at få et så sikkert
"havfærdselsmilieu" som muligt.
Og er dykkerklubbene ikke de rigtige til at udbrede sikkerhedsreglerne?
Måske er mit sprogbrug lidt skarpt, men: Omtalte "dykker" må da være lidt
til en side?

MVH
Egon



Jonas Lüttichau (25-08-2005)
Kommentar
Fra : Jonas Lüttichau


Dato : 25-08-05 11:34


"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse
news:V50Pe.79$7k5.54@news.get2net.dk...
> Jeg mener: Jeg beskriver en farlig situation, som heldigvis ikke udviklede
> sig.

Du beskriver IGEN en farlig situation. Der er intet nyt under solen, man er
lige så meget klar over det nu som sidste gang du skrev om det.

Det er ikke alle dykkerbåde der er lige gode til at få sat flaget lige så
lidt er alle sejlere lige gode til at respektere de flag der bliver sat.

mvh



M Jensen (25-08-2005)
Kommentar
Fra : M Jensen


Dato : 25-08-05 08:38

Det kan godt være at der er mange sejlere der er idioter, men det bør da
ikke være en undskyldning for ikke selv at respektere reglerne og bruge
dykkerflag. Det er altså ikke den store ulejlighed...

mvh
M Jensen


"Jonas Lüttichau" <jluttichau@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:430c77b8$0$18650$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse
> news:tOWOe.29$Ip7.28@news.get2net.dk...
>> Endnu en idiot, der ikke respekterer hverken lov, sin egen sikkerhed,
> eller
>> andres velbefindende..!!
>
> Lige så mange sejlere der er nogle idioter..
>
> mvh
>
>



JSC-privat (25-08-2005)
Kommentar
Fra : JSC-privat


Dato : 25-08-05 17:08


"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse
news:tOWOe.29$Ip7.28@news.get2net.dk...
> Så oplevede man det igen.

Min statistik som fartøjsfører i et klub skib der sejler i Øresund og altid
fører reglementeret dykkeflag og markering for begrænset manøvreevne under
opankring... Er desværre lidt anderledes:

Her lidt groft generaliseret

*Små hurtige både - Generelt godt udkig, men flere kender ikke dykkerflaget,
når de bliver opmærksomme viger de hurtigt af...

Sejlbåde: Ualmindeligt dårligt udkik, og generelt nogle arrogante sejlere
(jo større båd jo værre) der blot holder kurs uanset man har gjort dem
opmærksom på flaget - Vi må jævnligt anvende de små stiftpatroner til at
vække en sejlbåd. En typisk formiddag på sundet giver vel 3-5 tæt på
situationer med sejlbåde.....

Store fragtskibe: Jo mere rusten, jo værre, men de er da til at kalde op på
radioen.....

Nu et spørgsmål til sejleren, hvad skal vi gøre som dykkere for at få
sejlerne til at respektere elementære søfartsregler???

Med venlig hilsen

Jørgen



Egon Stich (26-08-2005)
Kommentar
Fra : Egon Stich


Dato : 26-08-05 09:13


"JSC-privat" <jsc@nospam.dk> skrev i en meddelelse
news:430decee$0$49741$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse
> news:tOWOe.29$Ip7.28@news.get2net.dk...
> > Så oplevede man det igen.
>
> Min statistik som fartøjsfører i et klub skib der sejler i Øresund og
altid
> fører reglementeret dykkeflag og markering for begrænset manøvreevne under
> opankring... Er desværre lidt anderledes:
>
> Her lidt groft generaliseret
>
> *Små hurtige både - Generelt godt udkig, men flere kender ikke
dykkerflaget,
> når de bliver opmærksomme viger de hurtigt af...
>
> Sejlbåde: Ualmindeligt dårligt udkik, og generelt nogle arrogante sejlere
> (jo større båd jo værre) der blot holder kurs uanset man har gjort dem
> opmærksom på flaget - Vi må jævnligt anvende de små stiftpatroner til at
> vække en sejlbåd. En typisk formiddag på sundet giver vel 3-5 tæt på
> situationer med sejlbåde.....
>
> Store fragtskibe: Jo mere rusten, jo værre, men de er da til at kalde op

> radioen.....
>
> Nu et spørgsmål til sejleren, hvad skal vi gøre som dykkere for at få
> sejlerne til at respektere elementære søfartsregler???
>
> Med venlig hilsen
>
> Jørgen
>

Det er jo ikke rart, at høre.
Men der færdes jo mange "typer" på havet.
Hvad man kan gøre? Ved det egentlig ikke. Desværre.
Udover:
Oplysning - oplysning - oplysning.
Bådførere, der har taget duelighedsbevis, bør være orienteret.
Man det har jo ikke alle.
Du har jo set, hvad jeg forsøger. Råber og skriger efter alle
Og sandelig også sejlere.
Hvorfor prøver dykkere ikke at råbe sejlere op på dk.fritid.sejlads?
(har "krydset" til samme.)


MVH
Egon.




Jonas Lüttichau (26-08-2005)
Kommentar
Fra : Jonas Lüttichau


Dato : 26-08-05 11:23


"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse
news:jjBPe.6115$pG6.1201@news.get2net.dk...
> Hvorfor prøver dykkere ikke at råbe sejlere op på dk.fritid.sejlads?
> (har "krydset" til samme.)

Fordi de folk der sejler vores bøjer ned med sikkerhed ikke er særligt
oplyste og de sidder med sikkerhed ikke og snakker sejlads på internettet.
Det jeg godt kunne tænke mig var noget kyst politi så de her glade sejlere
kunne mærke det på pungen når de fucker op!

mvh
Jonas



Carsten Holck (26-08-2005)
Kommentar
Fra : Carsten Holck


Dato : 26-08-05 12:15

Jonas Lüttichau wrote:
> "Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse
> news:jjBPe.6115$pG6.1201@news.get2net.dk...
>
>>Hvorfor prøver dykkere ikke at råbe sejlere op på dk.fritid.sejlads?
>>(har "krydset" til samme.)
>
>
> Fordi de folk der sejler vores bøjer ned med sikkerhed ikke er særligt
> oplyste og de sidder med sikkerhed ikke og snakker sejlads på internettet.
> Det jeg godt kunne tænke mig var noget kyst politi så de her glade sejlere
> kunne mærke det på pungen når de fucker op!
>

Prøv at notere hvilken båd og hvilken sejlklub/havn de kommer fra,
derefter skriv en rapport/notat til deres sejlklub og til deres
havnefoged. Det har før haft en god vilkning hvis en sejler får en
"skideballe" af havnefogeden når han kommer hjem, eller bare det at han
bliver spurgt om hvad det var der skete kan få ham til at tænke lidt mere.
Jeg tror sjældent at det er med ond vilje, men en kombination af
uvidenhed og det at der er ingen (trediepart) der markerer at han har
foretaget sig noget forkert.

Det kan godt være at det er et stort arbejde, men det er jo også
dykkernes liv/førlighed der er på spil og det kan iværksættes straks
uden at blande andre ind i det. Kystvagt vil nok tage lidt længere at få
etableret.

/carsten

Egon Stich (26-08-2005)
Kommentar
Fra : Egon Stich


Dato : 26-08-05 14:59


"Carsten Holck" <cholck@malling.com.invalid> skrev i en meddelelse
news:430ef9bd$0$158$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Jonas Lüttichau wrote:
> > "Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse
> > news:jjBPe.6115$pG6.1201@news.get2net.dk...
> >
>
> Prøv at notere hvilken båd og hvilken sejlklub/havn de kommer fra,
> derefter skriv en rapport/notat til deres sejlklub og til deres
> havnefoged. Det har før haft en god vilkning hvis en sejler får en
> "skideballe" af havnefogeden når han kommer hjem, eller bare det at han
> bliver spurgt om hvad det var der skete kan få ham til at tænke lidt mere.
> Jeg tror sjældent at det er med ond vilje, men en kombination af
> uvidenhed og det at der er ingen (trediepart) der markerer at han har
> foretaget sig noget forkert.

Vældig god ide.
Måske kombineret med opslag på havnens opslagstavle?
Det er kedeligt at blive "hængt ud".
(Må vel også gælde uafmærkede dykkere?)

MVH
Egon



Egon Stich (26-08-2005)
Kommentar
Fra : Egon Stich


Dato : 26-08-05 14:56


"Jonas Lüttichau" <jluttichau@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:430eed6a$0$18646$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse
> news:jjBPe.6115$pG6.1201@news.get2net.dk...
> > Hvorfor prøver dykkere ikke at råbe sejlere op på dk.fritid.sejlads?
> > (har "krydset" til samme.)
>
> Fordi de folk der sejler vores bøjer ned med sikkerhed ikke er særligt
> oplyste og de sidder med sikkerhed ikke og snakker sejlads på internettet.
> Det jeg godt kunne tænke mig var noget kyst politi så de her glade sejlere
> kunne mærke det på pungen når de fucker op!
>
> mvh
> Jonas
>

Og "knalde" dykkere uden flag?
Det har vi altså ikke. Søpoliti.

Desværre er scenariet nok mere som dette:
En båd uden ordentlig udkik kommer til at sejle en uafmærket dykker ned.
Dykkeren svært skadet, eller død.
Føreren af båden chokeret og meget ked af det.
Og hvem kan bruge det til noget som helst?

Vi må da hellere arbejde sammen om oplysning, så vi alle kan færdes sikkert?

MVH
Egon



Jim (26-08-2005)
Kommentar
Fra : Jim


Dato : 26-08-05 12:37

Egon Stich wrote:

>>>Så oplevede man det igen.
>>
>>Min statistik som fartøjsfører i et klub skib der sejler i Øresund og
>
> altid
>
>>fører reglementeret dykkeflag og markering for begrænset manøvreevne under
>>opankring... Er desværre lidt anderledes:
>>
>>Her lidt groft generaliseret
>>
>>*Små hurtige både - Generelt godt udkig, men flere kender ikke
>
> dykkerflaget,
>
>>når de bliver opmærksomme viger de hurtigt af...
>>
>>Sejlbåde: Ualmindeligt dårligt udkik, og generelt nogle arrogante sejlere
>>(jo større båd jo værre) der blot holder kurs uanset man har gjort dem
>>opmærksom på flaget - Vi må jævnligt anvende de små stiftpatroner til at
>>vække en sejlbåd. En typisk formiddag på sundet giver vel 3-5 tæt på
>>situationer med sejlbåde.....
>>
>>Store fragtskibe: Jo mere rusten, jo værre, men de er da til at kalde op
>
> på
>
>>radioen.....
>>
>>Nu et spørgsmål til sejleren, hvad skal vi gøre som dykkere for at få
>>sejlerne til at respektere elementære søfartsregler???
>>
>>Med venlig hilsen
>>
>>Jørgen
>>
>
>
> Det er jo ikke rart, at høre.
> Men der færdes jo mange "typer" på havet.
> Hvad man kan gøre? Ved det egentlig ikke. Desværre.
> Udover:
> Oplysning - oplysning - oplysning.
> Bådførere, der har taget duelighedsbevis, bør være orienteret.
> Man det har jo ikke alle.
> Du har jo set, hvad jeg forsøger. Råber og skriger efter alle
> Og sandelig også sejlere.
> Hvorfor prøver dykkere ikke at råbe sejlere op på dk.fritid.sejlads?
> (har "krydset" til samme.)
>
>
> MVH
> Egon.
>
>
>
Hej

Personligt gør jeg midt bedste for, at tage hensyn til dykkerene.
Men hensynet går i mine øjne begge veje.
Jeg har set dykkere i lillebælt som ligger, og flyder rundt omkring den
nye lillebæltsbro med et dykker flag på omkring 10x15 cm med forventning
om, at vi sejlere holder klar tidligt, man kan se dykkeren i overfladen
før man kan se flaget.
For at man kan bede sejleren om at holde klar, hvilket jeg helt sikkert
mener de(vi) skal, så skal man også ryde op i egne rækker så der ikke
ligger både og sejler rundt med dykkerflaget oppe altid, fordi man ikke
lige gider tage det ned..... det skal jo bruges om lidt igen.

--
/Jim

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408938
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste