Skærme
Fijala 3554
Farveprofil
Fra : Pico

Dato : 24-08-05 09:19

Jeg blev i går anbefalet at stille nedenstående spørgsmål i denne
gruppe, men kan ikke se det er kommet frem så jeg prøver igen. tilgiv
mig hvis der sker dobbeltpost.
Jeg har i dag lige fået min nye Iiyama ProLite E481S med S-IPS panel 19
tommer. Den står utrolig flot. Jeg har installeret den profil Iiyama
foreslår, det virker også fint farverne står godt osv., men jeg er vant
til at man laver en profil i Adobe Gama og bruger, det har jeg altid
haft på mine CTR skærme og det har været fint nok, når man nu ikke har
det fysiske værktøj til kalibrering.
Er der nogen af jer der har erfaring med at bruge producentens
farveprofiler i forhold til Adobe Gama ?
Jeg har læst tilbage i grupperne, men ikke fundet noget om erfaring
producentens farveprofil contra Adobe Gama.
Pico

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 26-08-05 18:09

Pico skrev:

> Er der nogen af jer der har erfaring med at bruge producentens
> farveprofiler i forhold til Adobe Gama ?

Ja.

> Jeg har læst tilbage i grupperne, men ikke fundet noget om erfaring
> producentens farveprofil contra Adobe Gama.

Ordlyden 'Farveprofil contra Adobe Gamma', giver sådan set ingen
mening. Adobe Gamma er beregnet til at kalibrere og profilere sin
skærm med. Man kalibrerer den til en gamma på f.eks. 2.2 og et
hvidpunkt på f.eks. 6500K og når det er gjort, har man mulighed
for at justere på rød, grøn og blå for at få skærmen så neutral
som mulig.

Når det er gjort, gemmer man profilen og har dermed også
profileret skærmen. Profilen kan et program som Photoshop bruge
til at korrigere de farver, som sendes afsted til skærmen, så de
fremstår så korrekt som muligt.

Da du bruger en fladskærm, kan jeg ikke anbefale dig at justere
på noget som helst inde i Adobe Gamma, men du kan bruge Adobe
Gamma til at fortælle styresystemet, og dermed Photoshop, hvilken
profil, der beskriver skærmen. Det gør du ved at indlæse den
profil, som kom sammen med skærmen i Adobe Gamma, og uden at
justere på noget, lukker du blot Adobe Gamma igen og svarer ja
til at gemme den (Gem den evt. under et nyt navn, så du stadig
har originalprofilen liggende, for Adobe Gamma tilføjer nye
"tags" til den).

Du kan også bare højreklikke på skrivebordet i Windows, vælge
Egenskaber > Indstillinger > Avanceret > Farvestyring og derinde
sørge for at den profil, som fulgte med til skærmen, er valgt som
standard. Hvis den allerede er det, er der ingen grund til at åbne
Adobe Gamma og indlæse profilen dér, for så ved Photoshop allerede,
at den skal bruge den profil.

Hvis du vil kontrollere, hvilken profil Photoshop bruger til at
beskrive skærmen, så kan du i Photoshop trykke Shift + Ctrl + K,
klikke på pilen ud for RGB i afsnittet 'Arbejdsrum', og finde den
linje, hvor der står 'Skærm-RGB...'. Hvis navnet på din skærmprofil
står i den linje, er alt ok.

PS. Jeg siger /ikke/ at du skal vælge Skærm-RGB som RGB-arbejdsrum!

--
Hilsen
Madsen

Fra : Pico

Dato : 28-08-05 23:07

Thomas G. Madsen wrote:

> Ja.
Det ved jeg godt du har Madsen

> [...]
> hvidpunkt på f.eks. 6500K og når det er gjort, har man mulighed
> for at justere på rød, grøn og blå for at få skærmen så neutral
Det er også det jeg er vant til med de billedrørsskærme jeg khidtil har
haft.

> [...]
> til at gemme den (Gem den evt. under et nyt navn, så du stadig
> har originalprofilen liggende, for Adobe Gamma tilføjer nye
Det vil jeg prøve en af de nærmeste dage, det er blevet for sent i
aften.

> [...]
> standard. Hvis den allerede er det, er der ingen grund til at åbne
> Adobe Gamma og indlæse profilen dér, for så ved Photoshop allerede,
Når jeg bruger den der er til skærmen kørere det hele flot, men lige PS
viser nogle gullige farver, hvidt bliver f. eks. temmeligt gulmørkt.
Undlader jeg at bruge en farveprofil eller bruger jeg den jeg har
oprettet i Adobe Gama vises det fint.

> [...]
> klikke på pilen ud for RGB i afsnittet 'Arbejdsrum', og finde den
> linje, hvor der står 'Skærm-RGB...'. Hvis navnet på din skærmprofil
Det gør der så ikke, der står "sRGB IEC6 1966 - 2.1" hvad det så er for
en ?

> PS. Jeg siger /ikke/ at du skal vælge Skærm-RGB som RGB-arbejdsrum!
Nej der bruger jeg selvfølgelig Adobe RGB (1998) som du engang lærte mig

Pico

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 29-08-05 10:47

Pico skrev:

> [...]
> temmeligt gulmørkt. Undlader jeg at bruge en farveprofil eller
> bruger jeg den jeg har oprettet i Adobe Gama vises det fint.

Det er et tegn på, at den profil, som fulgte med til skærmen,
er defekt. I hvert tilfælde set fra Adobes synspunkt og de er ret
strikse på det punkt (noget tyder på, at hvidpunktet er stillet
forkert i profilen, siden hvid bliver gul inde i Photoshop).

> Det gør der så ikke, der står "sRGB IEC6 1966 - 2.1" hvad det så
> er for en ?

Det er sRGB. <http://www.w3.org/Graphics/Color/sRGB>.
Den kan også bruges til arbejdsrum og det er den profil, man som
regel konverterer til, hvis man klargør billeder til Internetbrug
da sRGB forsøger at beskrive gennemsnitsskærmens farveskala.

Hvis man klargør billeder til tryk og print, er sRGB som regel for
lille. I sådan en situation er Adobe RGB at foretrække, da dens
farveskala er større end sRGBs. Det var derfor, at jeg i sin tid
anbefalede dig at bruge Adobe RGB som arbejdsrum. :)

Er det så ikke sRGB IEC61966-2.1, du har stående inde under
Egenskaber > Indstillinger > Avanceret > Farvestyring i Windows?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Pico

Dato : 29-08-05 16:53

Thomas G. Madsen wrote:

> [...]
> strikse på det punkt (noget tyder på, at hvidpunktet er stillet
> forkert i profilen, siden hvid bliver gul inde i Photoshop).

I dag har jeg fulgt dine anbefalinger og lavet en Adobe Gama hvor jeg
har brugt producentens profil og kørt den igennem uden at ændre noget,
gemt den under et andet navn. Den farveprofil er nu sat som standard og
Adobe Photoshop viser korekte farver. Det er så også den profil der står
som "Skærm-RGB" så din anvisning virker som sædvanlig.

> Det er sRGB. <http://www.w3.org/Graphics/Color/sRGB>.

Det er da en side der vil noget

> Den kan også bruges til arbejdsrum og det er den profil, man som
> regel konverterer til, hvis man klargør billeder til Internetbrug
> da sRGB forsøger at beskrive gennemsnitsskærmens farveskala.

Nu laver jeg ikke ret mange billeder til internettet, men lige for tiden
er jeg ved at lave en side til datteren, der er kun 2 farvebilleder på
endnu, dem har jeg ikke konverteret til sRGB men bare gemt til web fra
PS, hvor jeg som bekendt bruger Adobe RGB. Gider du lige kaste et blik
på dem og komme med en tilbagemelding ? Jeg har "optimeret" billederne
mere end jeg normalt gør da det er en form for reklame www.ampico.dk

> [...]
> farveskala er større end sRGBs. Det var derfor, at jeg i sin tid
> anbefalede dig at bruge Adobe RGB som arbejdsrum. :)

Det virker også fint når jeg skriver billeder ud på min Canon iP5000,
dejlig printer.

> Er det så ikke sRGB IEC61966-2.1, du har stående inde under
> Egenskaber > Indstillinger > Avanceret > Farvestyring i Windows?

Nej det var min egen farveprofil fremstillet med Adobe Gama, nu står der
den jeg fremstillede efter din anbefaling og det gør der også i
Photoshop så det burde jo være OK.
Pico

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 29-08-05 18:35

Pico skrev:

> [...]
> nu sat som standard og Adobe Photoshop viser korekte farver. Det
> er så også den profil der står som "Skærm-RGB" så din anvisning

Det er også den rigtige måde at gøre det på, når det drejer sig om
en farveprofil til en fladskærm, som skal indlæses i Adobe Gamma.

> Gider du lige kaste et blik på dem og komme med en
> tilbagemelding ? Jeg har "optimeret" billederne mere end jeg
> normalt gør da det er en form for reklame www.ampico.dk

Det ser da meget fint ud, synes jeg.

<http://www.ampico.dk/assets/images/3-heang.jpg> kunne du med
fordel have brugt penværktøjet til at fritlægge. Der er ikke helt
rene kanter på smykket, så det vidner om, at du har brugt trylle-
staven eller lignende.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Pico

Dato : 29-08-05 19:03

Thomas G. Madsen wrote:

> [...]
> fordel have brugt penværktøjet til at fritlægge. Der er ikke helt
> rene kanter på smykket, så det vidner om, at du har brugt trylle-

Det er rigtigt, jeg må nok øve mig på penneværktøjet

Tak for interessen og hjælpen.
Pico