Kniv
Fra : Steen F.

Dato : 24-08-05 03:28

Hvor langt må bladet på en foldekniv være i DK? Er der andre regler i fx.
Tyskland?

MVH Steen

Fra : Søren Hjelholt

Dato : 24-08-05 12:53

"Steen F." <steen.kolding@stofanet.dk> wrote in
news:430bdaa6$0$1186$ba624c82@nntp02.dk.telia.net in dk.fritid.jagt:

> Hvor langt må bladet på en foldekniv være i DK? Er der andre regler i
> fx. Tyskland?
>
> MVH Steen

Følgende er hvad der står i våbenlovgivningen:

§ 4. På offentligt tilgængelige steder, uddannelsessteder, i ungdomsklubber,
fritidsordninger og lignende er det forbudt at bære kniv eller dolk,
medmindre det sker som led i erhvervsudøvelse, til brug ved jagt,
lystfiskeri eller sportsudøvelse eller har et andet lignende
anerkendelsesværdigt formål. Forbuddet omfatter dog ikke foldeknive med en
klinge på højst 7 cm, der ikke kan fastlåses i udfoldet position.

Stk. 2. Det er forbudt uden tilladelse fra justitsministeren eller den,
ministeren bemyndiger dertil, at erhverve, besidde, bære eller anvende slag-
eller stødvåben, herunder knojern, totenschlægere, gummiknipler og lignende.

Stk. 3. Justitsministeren kan udstede regler om forbud mod at indføre, ved
overdragelse at erhverve, at besidde, bære eller anvende, at overdrage eller
at overlade andre besiddelsen af:

1) Skarpe eller spidse våben, hvis klinge overstiger 12 cm, knive med
tværstillet greb beregnet til stød, springknive, springstiletter, faldknive,
faldstiletter, enhåndsbetjente foldeknive, der er konstrueret således, at de
i normal stand kan foldes ud ved brug af én hånd, foldeknive med todelt
skæfte, hvis klinge kan foldes ud ved brug af én hånd, knive, der er
konstrueret til at hænge om hals eller skulder, og som fra denne placering
kan trækkes ved brug af én hånd, kastestjerner, kasteknive samt kårdestokke
og andre tilsvarende våben, der fremtræder som en anden genstand.

Altså er det ikke tilladt at bære foldeknive med blade over 7 cm, med mindre
de brugest til f.eks. jagt.

Jeg mener at de 7 cm er gældende i hele Europa.
Vær i øvrigt opmærksom på at især Tyskland er meget strikse over for dette,
besiddelse af forbudte knive betragtes ud fra terrorlovgivningen, så
besiddelse af en ulovlig kniv kan straffes med fængselsstraf.

/Søren Hjelholt

Fra : Steen F.

Dato : 30-08-05 16:40

Søren Hjelholt wrote:
[...]
> [...]
> dette, besiddelse af forbudte knive betragtes ud fra
> terrorlovgivningen, så besiddelse af en ulovlig kniv kan straffes med

Jag siger tak for informationerne!

MVH Steen

Fra : Olfot

Dato : 30-08-05 12:35

Jeg aner ikke noget om det, men jeg fandt en side som godt kan blive
interessant, når den er færdig. (se) www.knivsmed.dk og det er ikke en side
jeg har noget med at gøre, så det er ikke reklame.!!!!!!!

mvh
JR