Anti-kalk i varmt vandsrør?
Fra : Olskum

Dato : 23-08-05 20:56

Hej NG

Mine varmt vands rør fra 40'erne er ved at være godt fyldt op med kalk,
okker og lignende, så trykket på det varme vand er ret svagt. Har overvejet
at skifte dem, men så har jeg hørt at man kan hælde vandet af rørene og så
hælde godt med Anti-kalk (kalkfjerner) igennem, lade det stå et par timer
og så tænde for hovedhanene stille og roligt.

Men kalkfjerner i brugsvand?? Og så igen, jeg gør det jo også i
kaffemaskinen.

Hører gerne meninger/erfaringer

/Olskum

Fra : mcloud

Dato : 23-08-05 21:11

Det er ihvertfald ikke den autoriserede måde at gøre det på .
mvh mcloud blikkenslager

Fra : Olskum

Dato : 23-08-05 21:37

> Det er ihvertfald ikke den autoriserede måde at gøre det på .
> mvh mcloud blikkenslager

Er der en autoriseret måde som ikke indbefatter udskiftning af hele
strengen? Og i så fald hvilken?

/Olskum

Fra : Finn

Dato : 24-08-05 08:28

Hej mcloud

> Det er ihvertfald ikke den autoriserede måde at gøre det på .
> mvh mcloud blikkenslager

Hvad mener du egentligt med autoriseret. Jeg var Autoriseret Gas og
Vandmester i København indtil jeg dinglede til Australien 1980. I mit firma
udsyrede vi på jævnlig basis både varmtvandsbeholdere og de tilhørende
rørsystemer. Det var fuldt lovligt men det skal selvfølgeligt gøres på
forsvarlig måde. Det var alt sammen i større beboelses ejendomme nogle af
dem med mere end 200 lejligheder. Det blev gjort med inhibiteret (vi udtalte
det nogenlunde sådan, jeg kan ikke længer huske hvordan vi stavede det)
saltsyre. Syren og den efterfølgende neutraliserings væske købte vi i et
firma der fremstillede den slags som set med det hele der skulle bruges.
Syren angreb fx ikke sink, sinken i messing (dengang var vi kun så småt
begyndt at bruge afsinkningsfri messing) eller belægningen på kobber med
andre ord det angreb kun kalken og evt. okker og lignende mineraler. Syren
blev pumpet igennem systemet som et cirkulerende system startende med en
svag opløsning der efterhånden blev lavet stærkere og stærkere. De sidste
3 - 4 år fik jeg firmaet der leverede syren til at udføre det hele med deres
egne folk men under min supervision, det krævede at det blev udført af eller
under en autoriseret vandmester. Det var en ganske kostbar affære men dog
for intet at regne i forhold til af skifte alle rør og måske også
varmtvandsbeholder.

Jeg har prøvet at lede i mine gamle papirer men kan ikke finde nogen
reference til firmanavnet.

Cheers Finn

Canberra Australien

Fra : Christian S

Dato : 24-08-05 18:40

"Olskum" <dont.sp@me.dk> wrote in message
> [...]
> hælde godt med Anti-kalk (kalkfjerner) igennem, lade det stå et par timer
> og så tænde for hovedhanene stille og roligt.

Man kan godt syre rørne igennem, som der er en der forslår længere ude i
gruppen.
Men så er der en risiko for at de bliver utætte, hvis nu alt okkeren og div
ting faktisk virker som en "prop" nogle steder. Så har du brugt nogle penge
på noget, som ikke dur.
Hvor mange meter drejer det sig om ? Det er måske ikke så dyrt at skifte som
du tror.
Og er du sikker på alle rørne ser sådan ud, at det ikke bare er lige ved
udgangen af beholderen, det er stoppet.
Håber du kan bruge det til noget.
Mvh
Christian S

Fra : Olskum

Dato : 25-08-05 15:45

> Men så er der en risiko for at de bliver utætte, hvis nu alt okkeren og div
> ting faktisk virker som en "prop" nogle steder. Så har du brugt nogle penge
> på noget, som ikke dur.
Korrekt.

> Hvor mange meter drejer det sig om ? Det er måske ikke så dyrt at skifte som
> du tror.
Ca. 15 meter. Problemet er dog den del af strengen som er muret ind i
væggen - ca 2 meter. Men dem kunne man vel undlade at skifte?

> Og er du sikker på alle rørne ser sådan ud, at det ikke bare er lige ved
> udgangen af beholderen, det er stoppet.
Kan se skidtet når jeg f.eks har blandingsbattier af i køkken/bad, samt ved
2 andre lejligheder hvor jeg har haft "hul" på strengen. Desuden, når jeg
f.eks har haft lukket for vandet af forskellige årsager og sætter tryk på
igen, så stopper mine blandindsbatterier til af snavs - og så skal de jo af
og renses og så sætter jeg tryk på igen og så videre, og så videre...

/Olskum